Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar för att bilarna överlag har blivit dyrare utan att lönerna har hängt med? Ja, det låter rimligt att vissa inte längre har möjlighet att köpa bil.

Många har inte råd att köpa en bil rakt av utan måste antingen göra ett kreditköp eller leasa en bil redan i dag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tänkte mer på att själva elmotorn i ett fordon är bra men batterier är inte framtiden utan kanske bränsleceller av något slag?

Tja, kanske det, men några sådana tecken ser vi knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar för att bilarna överlag har blivit dyrare utan att lönerna har hängt med? Ja, det låter rimligt att vissa inte längre har möjlighet att köpa bil.

Jag tror samma, det blir färre som har bil i framtiden.

Skrivet av Bael:

Många har inte råd att köpa en bil rakt av utan måste antingen göra ett kreditköp eller leasa en bil redan i dag!

Precis. Det blir en klassfråga i ännu högre utsträckning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AlixSPQR:

Jag får intrycket att elbilar inte ersätter fossilbilar speciellt effektivt? Eller jag kanske har fel.

Får du det intrycket av någon data eller annan källa (som du i så fall kan länka till) eller av egna observationer (som du i så fall kan redogöra för)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tänkte mer på att själva elmotorn i ett fordon är bra men batterier är inte framtiden utan kanske bränsleceller av något slag?

På vilket sätt anser du att batterier inte är framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Får du det intrycket av någon data eller annan källa (som du i så fall kan länka till) eller av egna observationer (som du i så fall kan redogöra för)?

Ja, färre nya elbilar 2024 än både 2023 och 2022. Dock fler bensinbilar 2024 än 2023. El- och laddhybrider sjunker stadigt sedan 2021 (dock svag nominell ökning 2024).

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/trans...

Mer uppgifter.
Permalänk
Datavetare
Skrivet av AlixSPQR:

Kina och EU har tydligen olika batterilösningar. Till EU:s nackdel. Länk.

Det där visar att frågan om elbilar tyvärr allt mindre lär handla om teknik framåt, i alla fall för oss i väst.

Det kommer allt mer börja handla om geopolitik för kina är långt före vad det gäller utveckling av batterier att de kommer döda vår bilindustri på en öppen marknad.

Stora frågan är exakt hur våra folkvalda kommer hantera denna fråga. Att sänka priset på bensin gör kanske inte att viljan att köpa våra tekniskt sämre och dyrare elbilar (jämfört med senaste generationen kinesiska varianter) över att fortsätta köpa de oljespisar vi fortfarande är världsledande på att bygga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där visar att frågan om elbilar tyvärr allt mindre lär handla om teknik framåt, i alla fall för oss i väst.

Det kommer allt mer börja handla om geopolitik för kina är långt före vad det gäller utveckling av batterier att de kommer döda vår bilindustri på en öppen marknad.

Stora frågan är exakt hur våra folkvalda kommer hantera denna fråga. Att sänka priset på bensin gör kanske inte att viljan att köpa våra tekniskt sämre och dyrare elbilar (jämfört med senaste generationen kinesiska varianter) över att fortsätta köpa de oljespisar vi fortfarande är världsledande på att bygga.

Tyvärr verkar de tyska biltillverkarna stå handfallna. Deras struktur gör att förändring är i det närmaste omöjlig. Jag tror inte EU:s politiker slår till med tullar, eftersom miljöomställningen hotas annars.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AlixSPQR:

Ja, färre nya elbilar 2024 än både 2023 och 2022. Dock fler bensinbilar 2024 än 2023.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/trans...

Jag gjorde ett försök att lista ut vilken information i det 445 kB stora kalkylarket du åsyftar, och kom fram till att du kanske menar nedanstående i tabell 2. Stämmer det?

Bensin

Diesel

El

Elhybrider1

Laddhybrider

2022

67 247

36 788

96 163

27 584

66 775

2023

64 777

26 498

112 775

26 540

61 235

2024

66 449

22 158

94 839

25 468

63 274

1 Exklusive så kallade mildhybrider, tack och lov. Skillnaden mellan elhybrid och laddhybrid är att en elhybrid inte kan laddas med el utifrån, utan bara tankas med drivmedel.

Intressanta siffror helt klart! Det som möjligen är värt att nämna, givet att du skrev om "fossilbilar", är att sifforna alltså ser ut så här om man grupperar bensinbilar, dieselbilar och elhybrider:

Fossilt ("ren" bensin, "ren" diesel samt elhybrider)

El

Laddhybrider

2022

131 619

96 163

66 775

2023

117 815

112 775

61 235

2024

114 075

94 839

63 274

Så förändringen mellan 2023 och 2024 kan beskrivas så här, i nominella tal:

  • "Ren" bensin (inkl. s.k. mildhybrider) går framåt något.

  • "Ren" diesel (inkl. s.k. mildhybrider) backar.

  • Fossilt (inkl. elhybrider men exkl. laddhybrider) backar något.

  • El backar kraftigt.

  • Laddhybrider går framåt något.

Om förändringen mellan 2022 och 2024 kan följande sägas:

  • "Ren" bensin backar något.

  • "Ren" diesel backar kraftigt.

  • Fossilt backar kraftigt.

  • El backar något.

  • Laddhybrider backar något.

Citat:

El- och laddhybrider sjunker stadigt sedan 2021 (dock svag nominell ökning 2024).

Utan att lägga någon värdering i vad du skriver på den punkten vill jag bara för protokollet säga att elhybrider enligt mig inte på något sätt kan räknas som elbilar. Laddhybrider tycker jag kan räknas som såväl fossilbilar som elbilar, beroende på omständigheterna, men jag föredrar att behandla dem som en egen kategori.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Data från Tesla:

2024 markerar en fortsatt elektrifiering av Sverige

Under 2024 registrerades närmare 95 000 nya elbilar och den totala andelen elbilar som rullar på svenska vägar passerade 400 000. Av samtliga levererade bilar under 2024 var 35 procent en elbil, vilket är den näst högsta andelen någonsin för ett helår.

I en nybilsmarknad som backade med 7 procent på helåret, ökade Tesla sina leveranser och marknadsandel med 7,4 procent. Tesla klättrade två placeringar i märkestoppen och blev Sveriges tredje största bilmärke 2024. Model Y behöll titeln – Sveriges mest sålda bilmodell 2024 – för andra året i rad med drygt 18 000 levererade bilar.

Rekordår för Tesla i Sverige

Under 2024 invigde vi vår första butik i Stockholms City, öppnade 152 nya Supercharger-laddare på 12 olika stationer och nådde milstolpen 75 000 Tesla-bilarna på Sveriges vägar. Våra ägare har därmed bidragit till att undvika en betydande mängd koldioxidutsläpp under körning. Alla elbilister har tagit Sverige ett steg närmare nollutsläpp från trafiken genom att ladda vid Teslas över 1 250 publika Superchargers med 100% förnyelsebar energi. Under 2024 kom Sverige således ett steg närmare målet – nettonollutsläpp år 2045.

Tesla Försäljning och Leverans

• Model Y blev Sveriges mest populära och sålda bilmodell, alla kategorier, under 2024 – för andra året i rad. Model Y är befäster därmed sin ställning som den ”svenska modellen”.
• Tesla ökade sin marknadsandel i Sverige, från 7,0 till 8,1 procent och levererade närmare 22 000 nya Tesla-bilar
• Var femte elbil som levererades i Sverige var en Model Y i ett urval av drygt 150 elbilsmodeller (cirka 20 procents marknadsandel 2024)
• Under december månad levererades dubbelt så många Model Y jämfört med föregående år, +107 procent, i en backande marknad, – 11 procent
• Tesla klättrade två placeringar i märkestoppen och blev Sveriges tredje största bilmärke
• Elbilsförsäljningen nådde närmare 95 000 bilar på en totalmarknad som stannade på cirka 269 000 enheter. Elbilarna stod således för 35 procent av alla sålda nya bilar i Sverige

Kineserna lyser med sin frånvaro... (min egna kommentar)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag gjorde ett försök att lista ut vilken information i det 445 kB stora kalkylarket du åsyftar, och kom fram till att du kanske menar nedanstående i tabell 2. Stämmer det?

Bensin

Diesel

El

Elhybrider1

Laddhybrider

2022

67 247

36 788

96 163

27 584

66 775

2023

64 777

26 498

112 775

26 540

61 235

2024

66 449

22 158

94 839

25 468

63 274

1 Exklusive så kallade mildhybrider, tack och lov. Skillnaden mellan elhybrid och laddhybrid är att en elhybrid inte kan laddas med el utifrån, utan bara tankas med drivmedel.

Intressanta siffror helt klart! Det som möjligen är värt att nämna, givet att du skrev om "fossilbilar", är att sifforna alltså ser ut så här om man grupperar bensinbilar, dieselbilar och elhybrider:

Fossilt ("ren" bensin, "ren" diesel samt elhybrider)

El

Laddhybrider

2022

131 619

96 163

66 775

2023

117 815

112 775

61 235

2024

114 075

94 839

63 274

Så förändringen mellan 2023 och 2024 kan beskrivas så här, i nominella tal:

  • "Ren" bensin (inkl. s.k. mildhybrider) går framåt något.

  • "Ren" diesel (inkl. s.k. mildhybrider) backar.

  • Fossilt (inkl. elhybrider men exkl. laddhybrider) backar något.

  • El backar kraftigt.

  • Laddhybrider går framåt något.

Om förändringen mellan 2022 och 2024 kan följande sägas:

  • "Ren" bensin backar något.

  • "Ren" diesel backar kraftigt.

  • Fossilt backar kraftigt.

  • El backar något.

  • Laddhybrider backar något.

Utan att lägga någon värdering i vad du skriver på den punkten vill jag bara för protokollet säga att elhybrider enligt mig inte på något sätt kan räknas som elbilar. Laddhybrider tycker jag kan räknas som såväl fossilbilar som elbilar, beroende på omständigheterna, men jag föredrar att behandla dem som en egen kategori.

Oj, vilken genomgång. Ja, i alla fall, då har jag väl inte fel i att elbilar inte verkar ersätta fossilbilar speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Data från Tesla:

2024 markerar en fortsatt elektrifiering av Sverige

Under 2024 registrerades närmare 95 000 nya elbilar och den totala andelen elbilar som rullar på svenska vägar passerade 400 000. Av samtliga levererade bilar under 2024 var 35 procent en elbil, vilket är den näst högsta andelen någonsin för ett helår.

I en nybilsmarknad som backade med 7 procent på helåret, ökade Tesla sina leveranser och marknadsandel med 7,4 procent. Tesla klättrade två placeringar i märkestoppen och blev Sveriges tredje största bilmärke 2024. Model Y behöll titeln – Sveriges mest sålda bilmodell 2024 – för andra året i rad med drygt 18 000 levererade bilar.

Rekordår för Tesla i Sverige

Under 2024 invigde vi vår första butik i Stockholms City, öppnade 152 nya Supercharger-laddare på 12 olika stationer och nådde milstolpen 75 000 Tesla-bilarna på Sveriges vägar. Våra ägare har därmed bidragit till att undvika en betydande mängd koldioxidutsläpp under körning. Alla elbilister har tagit Sverige ett steg närmare nollutsläpp från trafiken genom att ladda vid Teslas över 1 250 publika Superchargers med 100% förnyelsebar energi. Under 2024 kom Sverige således ett steg närmare målet – nettonollutsläpp år 2045.

Tesla Försäljning och Leverans

• Model Y blev Sveriges mest populära och sålda bilmodell, alla kategorier, under 2024 – för andra året i rad. Model Y är befäster därmed sin ställning som den ”svenska modellen”.
• Tesla ökade sin marknadsandel i Sverige, från 7,0 till 8,1 procent och levererade närmare 22 000 nya Tesla-bilar
• Var femte elbil som levererades i Sverige var en Model Y i ett urval av drygt 150 elbilsmodeller (cirka 20 procents marknadsandel 2024)
• Under december månad levererades dubbelt så många Model Y jämfört med föregående år, +107 procent, i en backande marknad, – 11 procent
• Tesla klättrade två placeringar i märkestoppen och blev Sveriges tredje största bilmärke
• Elbilsförsäljningen nådde närmare 95 000 bilar på en totalmarknad som stannade på cirka 269 000 enheter. Elbilarna stod således för 35 procent av alla sålda nya bilar i Sverige

Kineserna lyser med sin frånvaro... (min egna kommentar)

Fast hade Y sålt lika bra utan sin 0-ränta?
🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

På vilket sätt anser du att batterier inte är framtiden?

Om man ska elektrifiera alla dvs, rubbet av alla fossila fordon globalt kommer det att behövas "grävas" ner en ofantlig mängd kopparkabel som vi kanske inte har utan man måste gräva upp koppar & av denna koppar ska sedan kabel tillverkas osv. osv. Hur mycket kommer det att ta i resurser & påverkan etc. bara för att ladda batterierna?

Mina tankar kring detta med batterier.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Fast hade Y sålt lika bra utan sin 0-ränta?
🤷‍♂️

En del av marknadsspelet. Istället för att sänka priserna på sina bilar där de har bra marginaler jämfört med de traditionella tillverkarna så erbjuder dem via sina partners (bankerna) 0% ränta eller 1.99% eller andra rimliga räntor till folket. Allt är en del av kalkylen och de gör det onekligen smartare än alla andra.

Gå in till Volkswagen, Audi eller annan i koncernen ÅF eller Volvo med deras Volvo Finans eller Volkswagen Finans och deras ränteerbjudande är ett skämt i jämförelse med Tesla. Som dessutom inte har samma over-head kostnader med ÅF osv där alla ska ha en del av kakan.

Hedin hade ganska nyligen 0% ränta på utvalda bilar av diverse märken i både el och annat för nya bilar de försökte bli av med. Priserna på dessa bilar är så uppskruvade att man häpnar.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om man ska elektrifiera alla dvs, rubbet av alla fossila fordon globalt kommer det att behövas "grävas" ner en ofantlig mängd kopparkabel som vi kanske inte har utan man måste gräva upp koppar & av denna koppar ska sedan kabel tillverkas osv. osv. Hur mycket kommer det att ta i resurser & påverkan etc. bara för att ladda batterierna?

Mina tankar kring detta med batterier.

Det är ett argument mot elektrifiering istället för batterier?

Det kommer behövas mera elkablar oavsett. Om koppar blir för dyrt så öppnas nya gruvor eller så används ett annat material som aluminium. Ekonomiska krafter fungerar utmärkt för att lösa det här. Att det krävs resurser är självklart, men kablar kan du återanvända många gånger. Bensin kan du bara elda upp en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ett argument mot elektrifiering istället för batterier?

Det kommer behövas mera elkablar oavsett. Om koppar blir för dyrt så öppnas nya gruvor eller så används ett annat material som aluminium. Ekonomiska krafter fungerar utmärkt för att lösa det här. Att det krävs resurser är självklart, men kablar kan du återanvända många gånger. Bensin kan du bara elda upp en gång.

Nope, det är argument för att ta fram alternativ till batterier som typ. någon form av bränsleceller eller liknande.

Kablar som återanvänds? https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2022/juli/e-skrot...

Ekonomiska krafter? https://swedwatch.org/sv/teman/kopparutvinning-med-risk-for-m...

Men det kan även bli bra? https://www.gu.se/nyheter/ny-forskning-visar-positiva-valfard...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ett argument mot elektrifiering istället för batterier?

Det kommer behövas mera elkablar oavsett. Om koppar blir för dyrt så öppnas nya gruvor eller så används ett annat material som aluminium. Ekonomiska krafter fungerar utmärkt för att lösa det här. Att det krävs resurser är självklart, men kablar kan du återanvända många gånger. Bensin kan du bara elda upp en gång.

Kablarna är dock inte problemet, kollar vi på Sverige så sure kablar kommer behöva grävas ner men problemet är alla sub/transformatorstationer runt om i landet som behöver uppgraderas, där sånt som större transformatorer kostar enorma summor pengar samt det är många års väntetid på dom.
Och vem ska betala för detta?

elbilar kommer inte kunna ersätta bensin/diesel så länge man inte har ett system likt kina bilarna dom testade i Norge där man inte laddar batteriet utan man åker och byter sitt tomma batteri mot ett laddat. Ska bilarna laddas hemma så fallerar det direkt så fort det ska ut på större skala på landsbygden.

Finns massvis av undersökningar angående just detta bland annat en där dom räknande och körde simuleringar om det i Sala strax norr om Västerås och utanför bygden så går nätet ner redan vid några enstaka elbilar som laddas vid fel tillfälle på vissa områden.

Rena elbilar har aldrig och kommer aldrig bli en bra lösning, hybrider av något slag däremot, där har vi lösningen sen vad för typ av hybrid återstår att se.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Många hushåll kan ha lägre förbrukning idag jämfört med förr trots att de laddar elbil.
Vi har två luftvärmepumpar hemma som ersätter väldigt många element, det sparar vi runda slängar 40 kWh per dygn (eller mer) på, så med andra ord kan jag ladda kanske 100 mil i veckan och använda mindre energi än förr.
Många har solceller som producerar nästan hela årsförbrukningen, ännu mer sparat där.
Visst kan det blir större spikar men smarta elbilsladdare hanterar det och pausar laddning om det behövs. Vissa elbilar kan till och med ge energi tillbaka till elnätet.

Bygga snabbladdare på landsbygden kräver dock andra investeringar förstås.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där visar att frågan om elbilar tyvärr allt mindre lär handla om teknik framåt, i alla fall för oss i väst.

Det kommer allt mer börja handla om geopolitik för kina är långt före vad det gäller utveckling av batterier att de kommer döda vår bilindustri på en öppen marknad.

Stora frågan är exakt hur våra folkvalda kommer hantera denna fråga. Att sänka priset på bensin gör kanske inte att viljan att köpa våra tekniskt sämre och dyrare elbilar (jämfört med senaste generationen kinesiska varianter) över att fortsätta köpa de oljespisar vi fortfarande är världsledande på att bygga.

Vilka batterier är kineserna bättre på än väst menar du? De hyfsat billiga hyfsat robusta LFP-batterierna känns det som de totalt äger den globala marknaden för men i övrigt ser jag inga tecken på det.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AlixSPQR:

Tyvärr verkar de tyska biltillverkarna stå handfallna. Deras struktur gör att förändring är i det närmaste omöjlig. Jag tror inte EU:s politiker slår till med tullar, eftersom miljöomställningen hotas annars.

Det är inte en fråga om även EU kommer införa tullar mot elbilar, det gjordes efter att import av kina-elbilar gick från "totalt irrelevant mängd" 2020 till att stå för 25 % 2023.

Och denna snabba ökning hände trots att de kinesiska tillverkarna inte var mer korkade än att de noterade att de elbilar de konkurrerar med på EU-marknaden har långt högre tillverkningskostnader (p.g.a. av hur långt efter man ligger i utveckling) jämfört med de kinatillverkade.

Så exakt samma bilmodell säljs till ett 70-80 % högre pris i EU jämfört med i kina, det innan tullarna applicerades av EU.

Vad vi ser är samma fördel Tesla haft mot de flesta traditionella biltillverkarna, då man kommit så mycket längre har man kunna få långt bättre kontroll på kostnader. Skillnaden är att Elon Musk själv säger att inte ens Tesla har något alls att sätta emot de kinesiska tillverkarna. De är i nuläget så långt före att utan strafftullar kommer "vår" elbilsindustri inte överleva.

Inte minst i diskussionerna här på SweC kring elbilar har vi under ett par år läst: "priset att tillverka batterier har i år minskat X %, om bara Y år (där Y är ett väldigt litet tal) kommer de vara billigare än ICE".

Det har redan hänt i Kina, det har INTE hänt här och politikerna har nog ingen lätt uppgift här i att balansera mellan att prioritera vad som skulle göra övergången snabbast (där är lågt pris helt avgörande, elbilar är fortfarande främst en rolig pryl för en hyfsat välbeställd medelklass) och vad som går att göra utan att helt slå undan fötterna för ekonomiskt väldigt viktiga områden inom EU.

Just denna obalans mellan vad som faktiskt tekniskt/ekonomiskt redan är möjligt och vad vi ser här p.g.a. geopolitik gör att jag är väldigt glad för varje extra år min gamla ICE-bil fortsätter rulla utan problem. Vi har i.o.f.s. även en elbil, fast den är leasad via frugan jobb och har inga planer på att privat skaffa elbil för tillfället. Leasingkostnaden för elbilen under 2-4 veckor täcker 1 års underhållskostnader på ICE-bilen (det då jag gör all service själv + ovanpå det lär dess värde idag snarare öka än minska...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nope, det är argument för att ta fram alternativ till batterier som typ. någon form av bränsleceller eller liknande.

Kablar som återanvänds? https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2022/juli/e-skrot...

Ekonomiska krafter? https://swedwatch.org/sv/teman/kopparutvinning-med-risk-for-m...

Men det kan även bli bra? https://www.gu.se/nyheter/ny-forskning-visar-positiva-valfard...

Dina länkar har ingenting att göra med det vi diskuterade, jag förstår inte?

Skrivet av norrby89:

Kablarna är dock inte problemet, kollar vi på Sverige så sure kablar kommer behöva grävas ner men problemet är alla sub/transformatorstationer runt om i landet som behöver uppgraderas, där sånt som större transformatorer kostar enorma summor pengar samt det är många års väntetid på dom.

Det kostar pengar och tar tid, det är alla medvetna om. De uppgraderas ändå.

Citat:

Och vem ska betala för detta?

Har du inte kollat din elräkning på länge kanske?

Citat:

elbilar kommer inte kunna ersätta bensin/diesel så länge man inte har ett system likt kina bilarna dom testade i Norge där man inte laddar batteriet utan man åker och byter sitt tomma batteri mot ett laddat. Ska bilarna laddas hemma så fallerar det direkt så fort det ska ut på större skala på landsbygden.

Det finns ju fler och fler elbilar så det ersätter bensin/diesel för många användare redan nu.

Citat:

Finns massvis av undersökningar angående just detta bland annat en där dom räknande och körde simuleringar om det i Sala strax norr om Västerås och utanför bygden så går nätet ner redan vid några enstaka elbilar som laddas vid fel tillfälle på vissa områden.

Rena elbilar har aldrig och kommer aldrig bli en bra lösning, hybrider av något slag däremot, där har vi lösningen sen vad för typ av hybrid återstår att se.

Det är därför man kör simuleringar. Då vet man var problemet är mest akut att åtgärda. Vad jag kan se finns det en del laddningsstationer på landsbygden också, hur gamla är de här undersökningarna som du pratar om?

Det betyder förstås inte att det är en passande lösning för alla användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Dina länkar har ingenting att göra med det vi diskuterade, jag förstår inte?

Det var du som tog upp återvinning av kablar samt ekonomiska krafter.

Att el-motorer är bra & kraftfulla vet jag, provkörde homogeniseringsmaskiner mellan 1993 till 2007 nämligen & en del 4-poliga asynkronmotorer gav 1000Nm direkt på axeln så jag vet & tror på elmotorer, däremot inte att batterier är den slutliga lösningen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är inte en fråga om även EU kommer införa tullar mot elbilar, det gjordes efter att import av kina-elbilar gick från "totalt irrelevant mängd" 2020 till att stå för 25 % 2023.

Och denna snabba ökning hände trots att de kinesiska tillverkarna inte var mer korkade än att de noterade att de elbilar de konkurrerar med på EU-marknaden har långt högre tillverkningskostnader (p.g.a. av hur långt efter man ligger i utveckling) jämfört med de kinatillverkade.

Så exakt samma bilmodell säljs till ett 70-80 % högre pris i EU jämfört med i kina, det innan tullarna applicerades av EU.

Vad vi ser är samma fördel Tesla haft mot de flesta traditionella biltillverkarna, då man kommit så mycket längre har man kunna få långt bättre kontroll på kostnader. Skillnaden är att Elon Musk själv säger att inte ens Tesla har något alls att sätta emot de kinesiska tillverkarna. De är i nuläget så långt före att utan strafftullar kommer "vår" elbilsindustri inte överleva.

Inte minst i diskussionerna här på SweC kring elbilar har vi under ett par år läst: "priset att tillverka batterier har i år minskat X %, om bara Y år (där Y är ett väldigt litet tal) kommer de vara billigare än ICE".

Det har redan hänt i Kina, det har INTE hänt här och politikerna har nog ingen lätt uppgift här i att balansera mellan att prioritera vad som skulle göra övergången snabbast (där är lågt pris helt avgörande, elbilar är fortfarande främst en rolig pryl för en hyfsat välbeställd medelklass) och vad som går att göra utan att helt slå undan fötterna för ekonomiskt väldigt viktiga områden inom EU.

Just denna obalans mellan vad som faktiskt tekniskt/ekonomiskt redan är möjligt och vad vi ser här p.g.a. geopolitik gör att jag är väldigt glad för varje extra år min gamla ICE-bil fortsätter rulla utan problem. Vi har i.o.f.s. även en elbil, fast den är leasad via frugan jobb och har inga planer på att privat skaffa elbil för tillfället. Leasingkostnaden för elbilen under 2-4 veckor täcker 1 års underhållskostnader på ICE-bilen (det då jag gör all service själv + ovanpå det lär dess värde idag snarare öka än minska...).

Fast de tullar som infördes är kompensation för otillbörligt statligt stöd till kinesiska elbilstillverkare, inga strafftullar för att hindra försäljning av dem, vilket var vad jag menade.

Permalänk
Medlem

Grymt sugen på denna

med "lilla" batteriet hoppas jag den hamnar runt 400k annars kör jag vidare i min 2022 CX-30 cosmo i soul red metallic ett par år till när prisskillnaden har minskat på begagnatmarknaden runt 2028 när de första leasingbilarna kommer tillbaka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

elbilar kommer inte kunna ersätta bensin/diesel så länge man inte har ett system likt kina bilarna dom testade i Norge där man inte laddar batteriet utan man åker och byter sitt tomma batteri mot ett laddat. Ska bilarna laddas hemma så fallerar det direkt så fort det ska ut på större skala på landsbygden.

Har rest långt och snabbladdat med elbilar sedan 2019. Har inte varit några problem för mig, även om det säkert förekommer i nischade fall (som tex. nu som rapporterats om i fjällen vid vissa stugbytardagar).

Tror inte på batteribytestekniken för normala användare. Finns inget behov för det, eller något som motiverar den enormt höga kostnaden och platsen som dessa barreribytarhallar tar.

Tror på att fortsätta bygga ut med fler snabbladdare, och även fler långsamladdare på destinationerna (som med fjällstugorna vid deras parkeringar). Mycket billigare och mer platsbesparande än dessa stora klumpiga batteribytarstationer.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Fast de tullar som infördes är kompensation för otillbörligt statligt stöd till kinesiska elbilstillverkare, inga strafftullar för att hindra försäljning av dem, vilket var vad jag menade.

Det är riktigt.

Samt för att jämna ut tullarna och göra de mer rättvisa.

Kina hade innan högre tullar på bilar från EU, även vad vi hade på bilar från Kina (med då höll alla "kommunistkramare" och CCP-vurmare tyst i trådarna om det, märkligt nog).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har rest långt och snabbladdat med elbilar sedan 2019. Har inte varit några problem för mig, även om det säkert förekommer i nischade fall (som tex. nu som rapporterats om i fjällen vid vissa stugbytardagar).

Tror inte på batteribytestekniken för normala användare. Finns inget behov för det, eller något som motiverar den enormt höga kostnaden och platsen som dessa barreribytarhallar tar.

Tror på att fortsätta bygga ut med fler snabbladdare, och även fler långsamladdare på destinationerna (som med fjällstugorna vid deras parkeringar). Mycket billigare och mer platsbesparande än dessa stora klumpiga batteribytarstationer.

well resa är inte problemet, problemet blir när Anna ute på landet köper en elbil och när hon laddar bilen så blir elnätet över/sne belastat och går ner! Och man behöver inte komma långt ut från storstäderna innan dessa problem uppstår.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

well resa är inte problemet, problemet blir när Anna ute på landet köper en elbil och när hon laddar bilen så blir elnätet över/sne belastat och går ner! Och man behöver inte komma långt ut från storstäderna innan dessa problem uppstår.

Nu heter jag inte Anna, men Martin.

Annars så bor jag på landet med två elbilar (och en hyrid), och det går alldeles utmärkt att ladda bilarna på natten. Inga som helst problem.

Tvärt om; på natten så har vi oftast ett överskott på el hos producenterna och utnyttjar inte kapaciteten i våra elnät. Oftast laddar jag därför för 10-50 öre/kWh, och ibland tom. för minuspriser (får betalt för att konsumera elen för producenterna som har ett överskott.

Skulle snarare säga att problemet med elbilar är de som bor i lägenheter i städerna. Då kan det ofta vara svårt och krångligt med elbil då man i många fall inte enkelt kan ladda bilarna där de normalt står parkerade på nätterna. Därav att jag inte skaffade någon elbil när vi bodde inne i city. Hade inte fungerat alla praktiskt.

När vi flyttade till landet 2018 så var det däremot hur lätt som helst. Inga problem alls.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu heter jag inte Anna, men Martin.

Annars så bor jag på landet med två elbilar (och en hyrid), och det går alldeles utmärkt att ladda bilarna på natten. Inga som helst problem.

Tvärt om; på natten så har vi oftast ett överskott på el hos producenterna och utnyttjar inte kapaciteten i våra elnät. Oftast laddar jag därför för 10-50 öre/kWh, och ibland tom. för minuspriser (får betalt för att konsumera elen för producenterna som har ett överskott.

Skulle snarare säga att problemet med elbilar är de som bor i lägenheter i städerna. Då kan det ofta vara svårt och krångligt med elbil då man i många fall inte enkelt kan ladda bilarna där de normalt står parkerade på nätterna. Därav att jag inte skaffade någon elbil när vi bodde inne i city. Hade inte fungerat alla praktiskt.

När vi flyttade till landet 2018 så var det däremot hur lätt som helst. Inga problem alls.

Yes och kriminalitet existerar alls i Sverige för det är lugnt i mitt trapphus.....
Ni bort helt enkelt där det inte gäller, ändrar inte att det i vårt avlånga land finns massvis med ställen där det inte fungerar alternativt hade varit begränsad till 230v laddning! Det är ett faktum och inget mer.

Även större bygder så som Sala tätort skulle klara att max 60-65% (om jag mins rätt) av alla hade elbilar innan nätet blir ostabilt och riskerar att kollapsa. Och att åtgärda det är många många miljoner kr om inte miljarder..

Elbilar på stor skala är inte hållbart då vi saknar infrastrukturen för det, och infrastrukturen kostar helt enkelt för mycket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar för att bilarna överlag har blivit dyrare utan att lönerna har hängt med? Ja, det låter rimligt att vissa inte längre har möjlighet att köpa bil.

Nu har det börjat komma en hel del "billiga" elbilar men om vi tar en elbil för 600 000 kronor och jämför med en förbränningsbil för 250 000 kronor så bör man ta hänsyn till den betydligt billigare driften för elbilen men också högre försäkringskostnaden. När jag räknat på det så är elbilar ungefär lika dyra om man ser till bilens förväntade livslängd. Sen är det såklart en hel del osäkerhet kopplat till andrahandsvärdet. De första åren kan bli extremt dyra med en elbil då de är så mycket dyrare till att börja med. Det hjälper ju inte att de efterföljande åren kanske blir väldigt billiga om man själv endast äger bilen två eller tre år.

Jag kör själv dieselbil och håller kvar i den av följande anledningar:
1. Det är smidigare att slippa ladda stup i kvarten. Jag hade säkert kunnat anpassa mig, men frugan däremot...
2. Driftskostnaden är högre med diesel, men värdeminskningen och försäkringen lägre. Det är ingen dramatisk skillnad åt något håll som jag ser det. Den som endast jämför bränslekostnad med elkostnad lurar bara sig själv.
3. Har en familj som helt enkelt gillar nuvarande bil. Att ta strid och byta är inte något jag orkar göra just nu.