Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända jag tänker är oavsätt om pengar inte spelar någon roll så är 6000kr på ett moderkort inget annat än totalt meningslöst när ett moderkort för mindre än hälften fungerar minst lika bra.

Beror på antal utgångar iofs, brukar saknas usb4, m2 slots etc
Men generellt jag, så räcker billigare moderkort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Lagring

• Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 4TB

• Pris: 7 499 kr

• Seagate IronWolf Pro NT 20TB 7200rpm 256MB

• Pris: 5 690 kr

Hur går dina tankar kring lagringen? Varför lägga in en 20 TB HDD? Jag hade istället lagt in några extra SSDer om du har behov av att ha så mycket lagring lokalt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Du ska inte ha 4 st ramstickor, det kommer orsaka instabilitet. Köp 2st med högre mängd och 2st dummies som du sätter i de andra 2 ram platserna

Måste bara fråga, varför skulle man vilja ha 2 dummies i de tomma platserna? Är det enbart för RGB eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Måste bara fråga, varför skulle man vilja ha 2 dummies i de tomma platserna? Är det enbart för RGB eller?

Ja precis, enbart estetiskt för att slippa ha 2 tomma platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ja bara för RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Byggt burkar sen 90-talet. Runt ungefär som du säger. En burk varje ~5 år.
Den här gången vill jag maxa för jag har råd. Den där burken jag har drömt om men slutat med en 15kkr´s burk.

Målet är en maskin runt RTX 5090 som kan rättfärdiga kortet. Vill dock inte gå så långt att jag gör min egen vattenkylning och speciella kylblock.

Vet att jag kan vara nöjd på en billigare maskin än 15k. Har till och med övervägt en laptop.
Majoriteten av tiden spelar jag ändå indi-spel som Noita och jag äger alla konsoller. Men it´s Something else att pumpa 100+ FPS på en Samsung Odyssey G9 OLED. Sen vill jag också köra VR i högre inställningar.
Sitter på ett 3080 idag.

Jag har byggt rimliga burkar i så många år.
This time around. Im all in baby!

Vill du spendera så kör på, men det är inte alltid det blir bättre av mer pengar. En Ferrari kanske är dyrare än en Mercedes, men kör man ändå bara i stan är säkerligen Mercedesen mer bekväm.

5090 drar mycket ström, vilket betyder mer värme och fläktar som får jobbar hårdare. Nu har du högre ljudvolym och gamar från en bastu ifall det är ett stängt kontor.

Istället kan det vara bättre att köpa ett 5080 och lägga extra pengarna under madrassen, sen uppgradera till 6080 och 7080 för pengarna du sparade idag.

Ditt val av HDD får mig också att fundera. Vad behöver du allt utrymme till? Om du sparar och lagrar mycket media, är det då bättre att kika på en NAS lösning med flera diskar i raid? Nu slipper du diskarna i gaming datorn, NASen kan stå i en garderob och du kan sätta nöden så den är tillgänglig 24/7 istället för bara när din dator är igång.

Lite korta tankar bara.

Permalänk
Medlem

Om det ær enbart till spel så ræcker 32gb med ram LÆNGE ;). Se min setup har samma specc ca som du med 57" samsung g9 skærm. Blir byte från 4090 till 5090 som ger mer kræm till krævande skærm uppløsning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Hedersmedlem

Skippa (den mekaniska) hårddisken, skaffa fler nvme-diskar om du behöver mer plats för spel/program.
Skulle kört på en sjysst luftkylare till processorn men det är väl bara jag.

Och som tidigare nämt, kör en platinum-nätdel när du ändå går all in.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag tycker det är rätt tydligt redan i trådstarten att detta handlar om en maxad dator. Har man pengar och känner "jag vill ha det bästa" så är det en mäktig känsla att verkligen ligga i topp.

Såklart förstår jag att det kommer massa kommentarer om att det är onödigt, att man får mer för pengarna med annat och så vidare. Prestandan per krona i toppen är ju usel.

Men som jag uppfattar det så handlar det inte om prestanda per krona utan att maxa. Jag har själv gjort det en gång. Mitt nätagg t.ex. kostade 4500kr men burken hade utan tvekan kunnat drivas med ett för under tusenlappen. Men det var riktig premiumkänsla och jag ångrar ingenting. Det var inte meningen att spara pengar, utan att maxa.

Permalänk
Medlem

kan bli att jag kopierar denna faktiskt,

Vill dock gå på linjen med en Intel-processor då jag jobbar en del med photoshop och sånt

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Till ts tror jag 96gb eller 128gb ram är väldigt mycket overkill även om 5 år.
Historiskt sett i närtid klarar man sig bra på den mängd som är "inne".
Fadt med en sådan overkill dator överlag så kanske spel inte är huvudsyftet?

Off topic - MOD
Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fadt med en sådan overkill dator överlag så kanske spel inte är huvudsyftet?

Huvudsyftet är nog att göra av med pengar.

Permalänk
Medlem

Om TS sökte efter ekonomiska råd så hade han inte lagt upp en tråd likt denna. Släpp det ekonomiska nu. Ser fram emot hans drömbygge!

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Huvudsyftet är nog att göra av med pengar.

Är väl kul att trycka i nära eller max man kan göra👋😁👍

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lasseTM:

Du kan aktivera windows och byta bakgrund och slippa vattenstämpeln.
Finns ett script som gör det åt dig som också används av MS själva.
Är dessutom MS som äger Github
https://github.com/massgravel/Microsoft-Activation-Scripts

Spelar ingen roll om det är MS som äger Github, såna skript som går förbi aktivering är inte tillåtna

Skrivet av Aka_The_Barf:

Intressant och konstigt. Tänker att gör man så borde microsofts servrar se vad man gjort och göra det ogjort?

Nja går inte via MS servrar, men om den går mot en KMS-server så kommer denna alltid godkänna nyckeln varje gång den får en förfrågan. Vissa skript lägger till lokal koll som också godkänner allt.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med datorn? Enbart Gaming? 4k?

Känns som att det finns mycket att optimera här och definitivt sänka kostnaden rätt rejält.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Så, dags att spika ihop mitt drömbygger.
Tänker att det är dags att gå all in denna generation (inom rimliga gränser).

Här är några frågor och funderingar.
Osäker på moderkort. Vill ha något som stödjer många M2 diskar och som har stöd för PCIe 5.0.
Jag vill också har USB 4.0. Hade vart nice med ett stealth kort som har alla portar på baksidan. Men det känns som att det inte finns allt för många än.

Jag är inte heller gift med chassit. Ett problem som jag måste överkomma är att Grafikkorten blåser nerifrån och upp? (eller är det tvärt om?) och dumpar all värme i chassit. Inte helt säker på hur Nvidia tänkte där. Så det behöver lösas på nått sätt. Kört med tråkiga silent chassin förut. Tänkte att denna gång får det lysa å ha sig.

Lagring så en PCIE 5.0 disk här är jag osäker på hur jag ska hantera värmen. Moderkortet kanske klarar det? Eller behöver man köpa separat kylning där. mekanisk disk för backupper å lagring av media.

Beställning

Grafikkort

• Nvidia RTX 5090

• Ca pris: 28 000 kr

Processor

• AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB

• Pris: 6 790 kr

Moderkort

• MSI MPG X870E Carbon WIFI

• Pris: 6 249 kr

RAM-minne (tack Blub för tipset)

• proshop.se: Corsair Vengeance RGB DDR5-6000 96GB CL30 Dual Channel (2x48GB) - AMD EXPO & Intel XMP - Grå med RGB

• Pris: 4 804 kr

• proshop.se: Corsair Vengeance RGB DDR5 Light Enhancement Kit - Grå med RGB

• Pris: 549 kr

Chassi och kylning

• Corsair iCUE LINK 3500X RGB TG Svart

• Pris: 2 299 kr

• Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360 Svart

• Pris: 2 899 kr (tidigare: 3 490 kr)

• Corsair iCUE LINK RX120 RGB Svart 3-pack

• Pris: 899 kr (tidigare: 1 329 kr)

Nätaggregat (tack Bulb för tipset)

• Phanteks AMP GH 1000W Platinum Svart ATX 3.1

• Pris: 1 999 kr

Lagring

• Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 4TB

• Pris: 7 499 kr

• Seagate IronWolf Pro NT 20TB 7200rpm 256MB

• Pris: 5 690 kr

Operativsystem

• Windows 11 Pro Engelsk 64-bit OEM

• Pris: 1 990 kr

Pris: ca: 69 667 kr

<Uppladdad bildlänk>

Corsair Force MP700 Pro SE M.2 NVMe 2.0 Gen 5 4TB hade jag bytt ut till gen.4 den kommer dra kraft från GPU eller CPU ca 10% beroende på var du sætter den på Slotsen i moderkortet om jag inte minns rætt.

Googla gen.4 vs gen.5. Alla rekommenderar Gen.4.
Sparar ca 4000kr om du kør gen4 m.2 disk lægg dessa kanske på større chassi?. Jag andvænder mig av Cooler master HAF 700 EVO Big Tower med hærdat glass dærav vikt på 24kg. Cooler Master HAF 700 EVO - Inet før 5 879 spænn. Får plats med 18st 120mm fläktar, eller varför inte 3st 420mm, ger ju bra kylning er veldigt nøjd med min.

Varfør Windows 11 PRO?, sparar ca 1000kr med Windows Home istællet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Om TS sökte efter ekonomiska råd så hade han inte lagt upp en tråd likt denna. Släpp det ekonomiska nu. Ser fram emot hans drömbygge!

TS får såklart spendera sina pengar hur TS vill men för att det skall bli någon relevant feedback så tycker jag att det hade underlättat om syftet med datorn framgick lite bättre. För egen del skulle jag inte använda en HDD i en dator men för TS kanske det är väldigt rimligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Viking
Skrivet av bobani:

kan bli att jag kopierar denna faktiskt,

Vill dock gå på linjen med en Intel-processor då jag jobbar en del med photoshop och sånt

Men Ryzen är ju dock bättre i Photoshop än Intel.

Varför ens?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kör hårt @redrock81 !
Köp din drömdator!

Kommer ihåg när jag för 10 år sen jobbade som datortekniker och var ansvarig för nybyggen. Var en 70åring som ville ha sin "sista" dator och den skulle vara maxad i allt. Kommer ihåg hur avundsjuk jag var på att kunna lägga så mycket pengar på en dator när jag själv hade en för 10kkr.

Numera skulle nog min prio inte vara en dator, men jag kan lägga samma summa på massa annat. Spelar bara roll vad ens hobby är!

Permalänk
Moderator
Moderator

Det här med aktiveringsscript faller under § 7 av våra forumregler, så några sådana inlägg och en diskussion kring det ämnet som inte tillförde tråden något har raderats

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man tänker att 60k, fan va dyrt. Sen inser man att halva beloppet är gpu. Haha

Lycka till. Najs bygge!

Permalänk
Medlem

Jättefin dator. Men skippa Corsair chassie/kylning. Det är piss o mög.

Chassie: ThermalTake CTE E550
Utblåsfläktar TOP (IOplåt bak blir det): 2xbeQuiet 120mm
CPUkylare/utblås 360mm AIO av kvalite, typ NXZT kraken eller beQuiet.

Får du kvalitefläktar med knäpptyst ljudbild samt en vertikal montering av grafikkortet osv. Coolt och smart.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@redrock81 ta kontakt med @Siimuliize (kika på hans projekt) - Han kanske kan bidra, hjälpa dig att bygga ihop något riktigt coolt nu när du har en så väl tilltagen budget

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Hamdog:

Haha ClownFiesta!

Vad är det du vill maxa egentligen? Dyrast?

Är det 4K som gäller? Vilka spel kör du? Vart är vattenkylningen? Behöver du verkligen 98gb minne när det räcker med 64gb? Samma med 20tb hdd när det räcker med 8gb? Ingen Seasonic psu?

Varför inte maxa pris per krona och fokusera på resterande pengar på det Estetiska? Kringutrustning osv?

Känns mer som du bara tar det som är dyrast, utifrån ditt urval av komponenter. Finns bättre korgar för 60k.

Vill bygga en cool burk runt 5090 kortet. Ingen custom vattenkylning (inget jag vill underhålla eller sätta mig in i. Slutna system går bra). Alla mina tidigare burkar var tråkiga burkar som har vart under ett bord som jag aldrig ser. Känns som denna kan få ha RGB och jag kommer ställa den så den syns.

64 vs 96 i RAM. Spelar egentligen ingen roll, Sitter nu på 16 och klarar mig bra, gissningsvis bör 32 teoretiskt räcka för de spel jag lär lira. Kan hända att jag justerar det senare. Priset är inte det avgörande utan form och funktion.

Jag känner att jag har låst in mig på processor, GPU (dock inte exakt modell) och DDR 5 @6000 (mängd och märke kan justeras) och diskar (vill ha PCIe 5 och sen en stor lagringsdisk. Disk går alltid åt, skulle kunna fylla 20TB med bara roms).
Funderade på att köpa två 20tb och slänga upp en raid0 för backup. Men enligt tradition ska min nuvarande burk få leva ett liv som Lagrig och plexserver.

Det jag sitter och kliar mig i huvudet på är moderkortet och chassit och allt runt det.
Inte helt säker på hur jag ska lösa kylningen runt GPUn då den blåser lite dumt inne chassit.
Moderkortet är ett var av att jag vill ha USB 4.0, PCIE 5.0 och många m.2 platser. Vet inte om det finns något mer lämpligt kort än.

Övriga gejer har jag. Najs keycron tangentbord, bytte mus precis till nån razor, sitter med en Samsung oddessy G9 OLED @5120 x 1440 som klarar 240 fps.
Kör också en del VR som datorn kan få sätta tänderna i, vill maxa Alex i 90+ FPS.

Hur skulle ditt 60k bygge se ut?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt börjat köpa in delar för mitt am5 bygge.

Jag valde ASRock X870E NOVA WIFI, dels för att det är "rimligt" prissatt runt 5000 och har separata pcie banor mellan gpu och ssd så du kan maxa både ssd och cpu utan begränsningar och har fått bra betyg i tester.

https://www.igorslab.de/en/asrock-phantom-gaming-x870e-nova-w...

Sen valde jag ett 1200W nätagg, gillar inte att ligga precis på spec krav, nya 5090 med hela systemet har rek på minst 1000W så jag köpte ett ENERMAX PlatiGemini 1200W som fått bra betyg i alla tester och är nån cm kortare för att kunna användas i mindre chassin.
Alla kablar är sleevade för att se bra ut och den är förberedd för den nya mobo standarden för framtida inköp samt den nya 600W gpu kontakten.
En bonus som jag inte ens visste om innan jag fick hem agget var att enermax kör ett samarbete med Thermal Grizzly så man fick en kod för gratis GPU strömmätare som dessutom gömmer gpu ström kabeln på ett snyggt sätt.

https://www.enermax.com/campaign/en/platigemini-thermalgrizzy...

Är du inte helt låst i vad du tänkt köpa så kolla runt lite tester på olika delar för att få det som är bäst

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om du lägger 250k på din dator, den är passé om två år ändå. Så du kan lägga till 750k på din dator men det gör ändå ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

TS får såklart spendera sina pengar hur TS vill men för att det skall bli någon relevant feedback så tycker jag att det hade underlättat om syftet med datorn framgick lite bättre. För egen del skulle jag inte använda en HDD i en dator men för TS kanske det är väldigt rimligt.

90 % av tiden kommer jag slösurfa, kolla på YouTube, se på film och spela D&D.
Övriga 5 % kommer jag spela spel. Majoriteten av tiden blir det riktigt old-school spel: emulatorer, väldigt mycket Noita, UFO 50, SKALD, Loop Hero, Selaco och Brutal Doom.
Sen de sista 5 % blir det "latest and greatest" – jag ser fram emot Witcher 4, tänker göra ett nytt försök med Cyberpunk, och det nya Doom lär definitivt spelas. Och så VR, förstås.

Jag använder mycket lagringsutrymme, även om det inte behöver vara supersnabb disk. Jag klipper lite filmer privat, och ROMs tar en hel del plats, så det går åt. Däremot är det trevligt att ha snabb lagring också, så jag kan ha många spel installerade samtidigt. Just nu har jag flera små SSD:er eftersom det var dyrare när jag byggde den här burken och jag var prismedveten då. En större M.2 kommer vara perfekt. Den får gärna vara snabb, eftersom jag misstänker att nyare spel kommer dra nytta av det.

Låt mig vara väldigt tydlig:
Det här är ABSOLUT inget jag behöver. Tror du killen som glider förbi dig på motorvägen behöver den där Ferrarin? Är han rallyförare och kör maxhastighet hela tiden? Fuhgeddaboudit!

När jag var 4 år såg jag en äldre pojke spela på en C64 (han är fortfarande min närmsta vän). Jag var fast direkt – magi! Man kunde styra TV:n. Min första dator, som jag köpte själv, kostade 25 000 kronor. Det var en Pentium 100 MHz med 8 MB RAM, en hårddisk på 1 GB och en 14-tums CRT-skärm. Jag var 14 år gammal. Jag hade fått ett arv, och alla tyckte att min mamma var galen som lät mig spendera pengarna på något sådant.
Under ett helt år var jag den enda i hela skolan som hade en PC. Ett år senare fick en annan kille i skolan också en PC (vi är fortfarande vänner).

Det där köpet ledde mig, många år senare, in på en karriär inom IT där jag har blivit framgångsrik. Tack vare det där "dumma" köpet.
Jag har byggt många datorer genom åren. Alla har varit rimliga byggen. Jag har bläddrat i många PC-tidningar, dreglat över komponenter och tänkt: "En dag, då jävlar!" Well, jag har nått några viktiga mål i mitt liv, och jag har lärt mig hur viktigt det är att fira sådant.

Jag gillar inte bilar. Jag reser redan mer än jag vill. Det finns inget jag saknar.

Nu är det den dagen då jag säger:
"Nu jävlar!"

Har du aldrig känt så?

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Kör hårt @redrock81 !
Köp din drömdator!

Kommer ihåg när jag för 10 år sen jobbade som datortekniker och var ansvarig för nybyggen. Var en 70åring som ville ha sin "sista" dator och den skulle vara maxad i allt. Kommer ihåg hur avundsjuk jag var på att kunna lägga så mycket pengar på en dator när jag själv hade en för 10kkr.

Numera skulle nog min prio inte vara en dator, men jag kan lägga samma summa på massa annat. Spelar bara roll vad ens hobby är!

Ja precis så. Rubriken säger 60Kkr+ och sen komma med förslag för 10kkr?
Jantelagen lever väl i Sweclockers forum. 5090 kortet kostar apa och är ett väldigt dumt kort att köpa.
Men
Ha ha
GPU GO Brrrr