Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Köpråd lagring

Bygger ny dator och har i princip alla delar förutom lagring och grafikkort i nuläget.
Har ett MSI B650 Gaming Plus WIFI, och en 9800x3d (Vet inte om det är relevant).
Förstår det som att moderkortet begränsar mig till PCIE 4 vilket jag antar är värt att tänka på?

På mina nuvarande/gamla dator har jag en 250 gb SATA SSD för Windows, en 500 GB M2 NVME och en 1 tb NVME. Utöver det har jag en 4 tb extern hårddisk

Går i tankarna att endast köpa en 4 tb NVME SSD, men vet inte om det är en bra idé? Tänker mest på livslängden med alla filer som läses och skrivs när man kör hela systemet på en disk. Kanske är helt ute och cyklar?

Det jag främst söker är råd kring huruvida en 4tb NVME ssd som enda lagring är en bra idé, och vad jag bör tänka på/leta efter när jag väljer en. Har egentligen ingen budget men vill inte spendera i onödan om det inte kommer ge mig en märkbar skillnad i spel och slösurfande, men vill inte heller vara dumsnål. Sen vill jag så klart hålla mig inom ramarna för vad moderkortet klarar av så jag inte köper något som inte kan nyttjas fullt.

Alla tips välkomnas 🤔

Permalänk
Medlem

Kolla framför allt TBW och hur lång garanti produkten har. Då får man i alla fall en uppfattning vad tillverkaren vågar stå för.

Ska du välja så är SLC bättre än MLC än TLC än QLC. Även bra ramcache på disken samt hög hastighet. Men låt dig inte luras av en för stor cache där skrivningen är långsam i så fall kan stora filer bli långsamma.

En långsammare generation kan vara bättre om kvaliteten på celler och cache är bättre.

Hög i/o gör mer nytta än hastighet på en systemdisk.

Ett tips är att lagra swapfilen på en hårddisken så slipper du slita ut en SSD i onödan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kolla framför allt TBW och hur lång garanti produkten har. Då får man i alla fall en uppfattning vad tillverkaren vågar stå för.

Ska du välja så är SLC bättre än MLC än TLC än QLC. Även bra ramcache på disken samt hög hastighet. Men låt dig inte luras av en för stor cache där skrivningen är långsam i så fall kan stora filer bli långsamma.

En långsammare generation kan vara bättre om kvaliteten på celler och cache är bättre.

Hög i/o gör mer nytta än hastighet på en systemdisk.

Ett tips är att lagra swapfilen på en hårddisken så slipper du slita ut en SSD i onödan.

Tackar för din input! Har försökt att tolka det du skriver och kommit fram till att det är svårt eller jättedyrt att hitta någonting annat än TLC om man ska ha 4 TB, rätta mig om jag har fel.

Har inte lyckats sätta mig in i de olika typerna av cache utan främst verifierat att de enheter jag tittat på har någon form av cache.

Står just nu och försöker välja mellan WD Black SN850X eller Samsung 990 Pro.
Hade helst valt WD Black då priset är lite mer tolererbart men då ringer varningsklockorna att man är dumsnål. Samsung verkar ju ha NVME 2.0 med allt vad det innebär, men vet inte om det faktiskt är något jag kommer känna av i min användning?

Ska kika närmre på det där med swapfilen. Funderar på att köra vidare med en av mina äldre SSDs som offeranod för swapfilen. Men finns det risk att jag flaskhalsas av någon bandbredd på PCIE-bussen på mitt moderkort om jag kör dubbla NVME SSD?

Ursäkta de dumma frågorna men jag har väldigt dåligt koll och det här verkar mer komplicerat än vad jag anat 😅

Permalänk

hållbarhet för OS är inget du direkt behöver bry sig om enheten kommer högst troligen vara så gammal att du mer eller mindre pensionerat den pga platsbrist innan du når max antal data skriven till den sålänge men inte håller på och minar bitcoins på den eller nått som bokstavligen äter lagringsenheter vid normalt bruk är inte 10år ovanligt även som disk för operativsystem.

i detta fallet skulle jag tro att de är relativt likvärdiga.

bägge har TLC minnen, Dram cache, liknande teoretiska läs/skriv hastigheter (troligen så små så jämför du dem inte brevid varandra med att flytta en löjligt stor fil till/från dem så skulle du trolihgen inte märka någon nämnvärd skillnad).

även denna är en bra enhet med liknande specar de du nämnde och har för mig TBW är i runda slängar nånstans 3000 på dem enligt tillverkaren.
Kingston KC3000

saknar dock hårdvaru encryption om det är en dealbreaker men det gör även SN850x om jag inte minns fel så på den fronten är det bara 990 pro som sticker ut men till kostnaden av 500:- mer för något som ev kan lösas med mjukvara med kostnad av ett gäng cpu cyklar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Hade kört på WD. Samsung är bra men du betalar extra bara för namnet. Performance kommer du inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att använda en stor 4 TB disk. Men partionera upp den så att du har en OS parttion för windows och sedan valfritt antal data partitioner. Sedan när det är dags för en ominstallation behöver du bara installera om på den mindre os partitionen. Du kan ju underlätta detta genom att ha separat diskar så som du redan verkar ha.
Jag personligen använder bara SSD:er för de låter inget. Och jag vill ha ett tyst system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

...
...

Kör både Samsung i bärbara och WD i stationär (och några servrar), bägge är "etablerade märken" som funkar fint och prestandamässigt lär det inte märkas skillnad som @n0kturnal skrev.

Och Du behöver inte krångla med växlingsfil på annan enhet eller överdrivet partitionerande - en rejäl C: för Windows (eller / för Linux) och kanske någon D: eller separat swap i Linux men enheten har så mycket inbyggd "wear leveling" och vad det heter som fördelar slitage bättre än man gör själv.

Den Samsung 980 Pro 2TB jag har i min bärbara som jobbat hyggligt mycket varje dag i över tre år säger i Samsung Magician "Drive Health: Good" efter 49.3 TB skrivet och med 600 TBW (som 1TB 990 har) skulle jag på tre år förbrukat under 10% av livslängden. Kommer ha bytt disk inom 27 år om man säger 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li