Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

PCI-e 5.0 kommer med förmodligen vara helt meningslöst precis som 4.0.

Ett rtx 4090 förlorar runt 1-2% med PCI-e 3.0 och runt 6% med 2.0 så att skaffa 5.0 idag för att det är "framtidssäkert" är bara dumt om vi kollar hur det har varit rent historiskt med tidigare generationer.

Ända tillfället där det blir relevant är med billigare gpuer som använder x8/x4 anslutning och inte x16

Edit: skulle personligen bara köra något i stil med denna
https://www.inet.se/produkt/1904135/msi-pro-b650-s-wifi
Ända anledningen om du ska gå upp i pris är om du specifikt är i behov av X antal av specifik port eller bygger en dator som är en viss färg/tema.

Även denna kan vara ett bra alternativ om man kan leva med risken att man i framtiden kan bli i behov att använda deras support (Asus och Gigabyte är att undvika enligt mig då dom haft väldigt mycket problem med deras support och garantier genom åren)
https://www.inet.se/produkt/1904217/asus-tuf-gaming-b650-e-wi...

Skrivet av pasen:

Detta såg intressant ut, priset var helt klart bra. Hur står sig VRM på denna, lite klenare än flera av de andra kandidaterna här, men kanske good enough?

Det slutade med att jag nu beställde ett ASUS TUF Gaming B650-E WIFI för 1790kr, priset kändes svårslaget, och jag känner mig övertygad om att jag inte kommer sakna PCIe 5 för GPU innan jag överger AM5.

De minnen jag hade tänkt köra fanns dock inte med i supportlistan för detta kort, men jag hittade lämpliga snarlika minnen till slut - utan RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Detta såg intressant ut, priset var helt klart bra. Hur står sig VRM på denna, lite klenare än flera av de andra kandidaterna här, men kanske good enough?

Huvudsaken är att det är en vettigt vrm lösning, även om 10 kontra 12 eller 14 är lägre så är den fortfarande vettigt och kommer klara allt, är mer dom billigare korten där dom på hemsidan knappt ens nämner hur många "steg" det är i vrm lösningen som man kan få problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Det slutade med att jag nu beställde ett ASUS TUF Gaming B650-E WIFI för 1790kr, priset kändes svårslaget, och jag känner mig övertygad om att jag inte kommer sakna PCIe 5 för GPU innan jag överger AM5.

De minnen jag hade tänkt köra fanns dock inte med i supportlistan för detta kort, men jag hittade lämpliga snarlika minnen till slut - utan RGB

Ja, det där lär räcka bra. Stödjer riktigt snabba RAM-moduler också om man vill uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

I mitt fall ska jag stoppa i en CPU, GPU och en M.2 drive, har verkligen allt det där något praktiskt betydelse då?

Och varför ska jag välja PCIe 5.0?

Du behöver verkligen inte köra PCIe 5.0. Ger kanske 1-2% mer prestanda.
Om man pysslar med saker som drar nytta av snabbare sekventiell läsning,
du i läget att du behöver skyffla större mänger data över PCIe, är det kört ändå, bandbredden där typ minimal jämfört med vad VRAMets ligger på.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

När jag kikade på ITX kring black friday (körde atx sen) så kom jag fram till något av ASrocks kort typ https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B650I-LIGHTNING-WIFI-...

Jag har också spanat lite på mITX-kort till AM5 och fastnat för Asrocks Lightning-kort. B850-varianten är 500 spänn dyrare men vete tusan om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarM:

Jag har också spanat lite på mITX-kort till AM5 och fastnat för Asrocks Lightning-kort. B850-varianten är 500 spänn dyrare men vete tusan om det är värt det.

B850-varianten ser ut att ha PCI-E 5.0 på första PCI-E-sloten, till skillnad från B650-varianten. I övrigt har jag inte kollat vad som skiljer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarM:

Skrivet av blunden:

B850-varianten ser ut att ha PCI-E 5.0 på första PCI-E-sloten, till skillnad från B650-varianten. I övrigt har jag inte kollat vad som skiljer.

1-2% mer prestanda

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

1-2% mer prestanda

Nej, förmodligen kommer det inte göra jättestor skillnad, särskilt inte om man ser till att ens grafikkort också har 16 lanes. Billigare modeller som enbart är x8 kan möjligen påverkas mer.

Personligen vill jag ha senaste generation PCI-E som är tillgängligt när jag köper moderkort, men kan förstå att andra prioriterar annorlunda.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, förmodligen kommer det inte göra jättestor skillnad, särskilt inte om man ser till att ens grafikkort också har 16 lanes. Billigare modeller som enbart är x8 kan möjligen påverkas mer.

Personligen vill jag ha senaste generation PCI-E som är tillgängligt när jag köper moderkort, men kan förstå att andra prioriterar annorlunda.

Hade det gett något kontra pengen så hade jag köpt det med. Men ingen ide nu. Pengar i sjön. Men i framtiden kanske man köper bättre om de ger lite mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör själv MSI MAG B650 Tomahawk WIFI tillsammans med en 9800x3d och det funkar klockrent. Kan även köra mina minnen som är 6000mhz cl30 på expo utan problem.
Kan verkligen rekommendera detta kortet

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem

Fick de sista komponenterna idag, ska bli spännande att se om jag märker av förbättringen! Jag har FPS-"problem" i iRacing med min Valve Index. VR och iRacing är CPU-intensivt så förhoppningsvis får detta effekten jag önskar.

Permalänk

håller själv på att bygga ny och satt med samma problem med val av moderkort. Själv landade jag på https://www.inet.se/produkt/1904221/gigabyte-b650e-aorus-elit...
vilket har hade alla nice funktioner samt PCI 5