Ännu en tråd, 1440p specifika spel-dator

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd, 1440p specifika spel-dator

Hejs,

Står som så många andra inför nytt datorbygge, har länge tänkt mig en high end med 5090 men har nu under slutspurten börjat tveka något. Svårt att motivera priset på ett 5090 med den lilla prestandaökningen (troligen! snart fre!) över ett 5080. Där efter började jag snegla på ett 7900 xtx eller kanske tom en beggad dator med ~78003dx och motsvarande komponenter.. för inte så sugen att köpa gammalt nytt. 7900 xtx ser med min lilla undersökning ut att prestera väldigt bra mot 4090 i 1440p.

Hur ser det ut med 1&0,1% low generellt över korten Något nämnvärt att tänka på?

Jag spelar i princip uteslutande cs2, pubg och poe 1&2 i 1440p med låga settings vilken jag tänker fortsätta med även med ett 5090. Hög fps är king tillsammans med låg lantens. Om något kan jag gå ner till 1080p för en hög hertz skärm.

Min lilla erfarenhet av uppskalning är att det adderar lite för mycket latens även i poe 1&2, men det ska ju vara bättre nu för tiden. Med det sagt skulle det troligen bara vara aktuellt i poe och där kommer jag ha tillräckligt med fps oavset skalning eller ej.

Givietvis kommer jag vänta in recensionerna 24e och 30e Jan, men tror inte på några mirakel.

Förstår att det i slutändan handlar om prestanda/pengar, men vad skulle DU rekomendera en kräsen daddy-gamer som lirar max max 10h/v

PSU är overkill men ingen större prisskillnad och kan dra runt ett 5090..
https://www.inet.se/kundvagn/visa/SVU3AdPzu7q45nZLs8X79KVI93U/dator25