Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ska man vänta på Windows 12 eller ska man köpa Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rgztr0m:

Frågan är om man ska härda ut med Windows 10

Du missar ingenting om du hänger kvar på Windows 10 ett tag till. Samtliga spel presterar minst lika bra eller bättre på Windows 10, så det enda du får med Windows 11 är en massa fuckerier typ kontextmeny som kräver två klick. Windows 11-serienummer funkar även för att aktivera Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det hade å andra sidan inte Windows 10, "Den sista Windows-versionen", heller.

1. Det där sa aldrig Microsoft officiellt, det var någon person som sa det icke officiellt. 2. Nu syftade jag inte på windows versionen, utan om erbjudandet att uppgradera till Windows 11. Uppgraderingen till Windows 10 var officiellt gratis i 1 år. Sedan att man kunde göra det fram tills typ 2023 är en annan sak.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

På webbsidan du länkade till: "Protection against next-generation viruses and malware. Tracking prevention. Biometric login methods. All integrated, continuously updated and at no additional cost to you."

"Tracking prevention"? Protection against next-generation viruses and malware"?

För det första. Datorvirus ingår i kategorin sabotageprogram (malware). Plus, om Windows antivirus-skydd skulle fungera korrekt, så skulle den varna direkt efter installationen, och försöka desinfektera hela Windows. Men Microsoft har ju lagt till ett rejält undantag för hela systemet så att man inte får ett system som kraschar hela tiden (eller nått sånt).

För det andra. Microsoft spårar en något så enormt, så "tracking protection" är inte korrekt här.

Vill ni ha bevis? Läs mitt förra inlägg i den här tråden.

Microsoft Edge har ju den funktionaliteten så det är väl det som avses.

"The new Microsoft Edge is designed to detect and block potentially harmful trackers — trackers we detect as cryptomining or fingerprinting. We let you decide what trackers to block."

https://support.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/learn-abou...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Det där sa aldrig Microsoft officiellt, det var någon person som sa det icke officiellt.

Det var Jerry Nixon som sa det för 9 år sen. Citerar: "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10."

När The Verge kontaktade Microsoft för att bekräfta detta, svarade en talesman för Microsoft följande: "We aren’t speaking to future branding at this time, but customers can be confident Windows 10 will remain up-to-date and power a variety of devices from PCs to phones to Surface Hub to HoloLens and Xbox. We look forward to a long future of Windows innovations."

Och så lanserar de ytterligare en ny Windows-version 6 år senare och slutar med uppdateringarna till Windows 10 efter 10 år. Det pratas även på ett Windows 12. Man kan inte lita på Big Tech, vilket har bevisats gång på gång.

Källa: https://theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-version...

Skrivet av Joppis:

Microsoft Edge har ju den funktionaliteten så det är väl det som avses.

"The new Microsoft Edge is designed to detect and block potentially harmful trackers — trackers we detect as cryptomining or fingerprinting. We let you decide what trackers to block."

https://support.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/learn-abou...

Vill bara svara lite snabbt på ditt inlägg innan jag drar mig ur diskussionen igen. En webbläsare ska förbli en webbläsare - punkt. Med det menar jag att användaren ska få bestämma hurvida webbläsaren ska vara för den som använder den, precis som med Firefox.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä ja tror reklamen är lite överdriven allt man ser är typ lite reklam för office 365 i startmenyn och i settings fönstret efter man avinstallerat allt förinstallerat bloat man inte vill ha (högerklick -> uninstall så inga obskyra powershell script äns)

sen är väl lite telemetry (skickar data till microsoft) fortfarande igång men det kvittar ju oavsett om man köper en ny nyckel eller uppgraderar det är per default igång på win 11 dock kräver det obskyrt powershellscript för att stänga av.

Kan vara mer reklam om man är utanför EU afaik

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Windows 11 är bara bättre än Windows 10.

Du behöver inte lägga några hutlösa summor heller, PMa om du vill ha länk.

"Windows har bara blivit bättre", som den gamla Windows 98 installationen så snällt berättade för en.

Med tanke på alla nyheter här på Sweclockers och andra sidor om Windows 11 buggar och problem med spel har jag svårt att förstå din åsikt att Windows 11 bara blivit bättre.
Det stämmer ju inte alls.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Någon gång kommer jag att välja Linux. Dels för att win spionerar på dig och sedan är jag trött på DEN halv ⛅ dag man måste lägga på win för att få det någorlunda bra och som man själv vill.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Genvägar/länkar till "office"/"word" (som inte är intallerad) osv är fortfarande reklam, om än ganska dolt variant.

Absolut medhåll, och jag har själv exempel på när personer tror att dessa program "måste" installeras (och betalas för) om man ska öppna dokument. Trots att jag redan lagt in Libreoffice åt dem. Bara för att de råkar starta av misstag. (Nu ska det vara borta hoppas jag, men om man konverterar från Windows 11 S till Windows 11 Home så råkade iaf jag missa att ändra inställningarna för den här skiten)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Någon gång kommer jag att välja Linux. Dels för att win spionerar på dig och sedan är jag trött på DEN halv ⛅ dag man måste lägga på win för att få det någorlunda bra och som man själv vill.

Varför vänta? Varför inte byta nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det var Jerry Nixon som sa det för 9 år sen. Citerar: "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10."

När The Verge kontaktade Microsoft för att bekräfta detta, svarade en talesman för Microsoft följande: "We aren’t speaking to future branding at this time, but customers can be confident Windows 10 will remain up-to-date and power a variety of devices from PCs to phones to Surface Hub to HoloLens and Xbox. We look forward to a long future of Windows innovations."

Och så lanserar de ytterligare en ny Windows-version 6 år senare och slutar med uppdateringarna till Windows 10 efter 10 år. Det pratas även på ett Windows 12. Man kan inte lita på Big Tech, vilket har bevisats gång på gång.

Källa: https://theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-version...

Återigen, Microsoft har inte officiellt sagt att 10:an skulle vara det sista operativsystemet. Och det har hållit 10:an up-to-date i nu snart 10 år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hade lite skriverier och jobb att "runda av" innan bytet...men bytet kommer ske idag nyårsafton...

Ty den som väntar för länge, på det goda, mister alltid det godare.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Återigen, Microsoft har inte officiellt sagt att 10:an skulle vara det sista operativsystemet. Och det har hållit 10:an up-to-date i nu snart 10 år.

"but customers can be confident Windows 10 will remain up-to-date". Översatt: "men kunderna kan vara säkra på att Windows 10 kommer att förbli uppdaterat". Förbli = fortsätta vara, kvarstå, stanna kvar, fasthålla.

Som sagt, man kan inte lita på Big Tech.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

"but customers can be confident Windows 10 will remain up-to-date". Översatt: "men kunderna kan vara säkra på att Windows 10 kommer att förbli uppdaterat". Förbli = fortsätta vara, kvarstå, stanna kvar, fasthålla.

Som sagt, man kan inte lita på Big Tech.

Jag har aldrig tolkat det om att 10:an skulle vara det sista, i o med att MS aldrig officiellt sagt "Windows 10 är det sista windows:et". Sen får man tolka det hur man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har aldrig tolkat det om att 10:an skulle vara det sista, i o med att MS aldrig officiellt sagt "Windows 10 är det sista windows:et". Sen får man tolka det hur man vill.

Man kan säga officiella saker på minst 2 olika sätt

Ändrade "saker officiellt" till "officiella saker"
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför hålla dig kvar vid 10 när 11 varit ute i åratal. Har man hårdvaran så är det bara byta. Jag skulle dock inte hänga på låset till 12an utan vänta kanske 2 veckor så dom största problemen är lösta. Skulle vara skönt om man kunde göra en custom file vid installation så man kunde välja bort allt skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför hålla dig kvar vid 10 när 11 varit ute i åratal. Har man hårdvaran så är det bara byta. Jag skulle dock inte hänga på låset till 12an utan vänta kanske 2 veckor så dom största problemen är lösta. Skulle vara skönt om man kunde göra en custom file vid installation så man kunde välja bort allt skit.

För 11:an är skräp. Har varit tvungen att lida med 11 på en jobbdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För 11:an är skräp. Har varit tvungen att lida med 11 på en jobbdator

Möjligtvis om man jämfört det med Windows Vista men ställt till 11an ser jag inte hur 10 skulle vara bättre. Generöst av Ms att hålla bistå med uppdateringar såpass länge efter att 10an dömts ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Windows 11.

Jag tar tillbaka detta. Behåll Windows 10 så länge som det bara går. Microsoft verkar ju vilja bli av med Windows 11-användarna. En av anledningarna: #20709664

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Windows 11 är grymt bra, särskilt FoxOS version 2, allt står på denna sidan:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1729467-det-gick-att-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag tar tillbaka detta. Behåll Windows 10 så länge som det bara går. Microsoft verkar ju vilja bli av med Windows 11-användarna. En av anledningarna: #20709664

Fast den där är ju ingen "nyhet", det har ju rapporterats tidigare om problem med Ubisoft spel. Redan för någon månad sedan

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast den där är ju ingen "nyhet", det har ju rapporterats tidigare om problem med Ubisoft spel. Redan för någon månad sedan

skulle säga sen release.

vet att att Uno och div ass-creds och diverse andra ubisoft spel har en tendens att crasha stup i kvarten vilket gjort det mer eller mindre ospelbart och allt verkar bero på att man behöver ha ubisoft launchern igång i bakgrunden.

läser man om de som seglar i piratbukten/crackat sitt spel som inte behöver ubisoft launchern i bakgrunden för att spela dessa verkar inte lida av problemet på win 11...

så det låter snarare som att det är ubisoft som behöver få sitt shit together och följa riktlinjerna som microsoft satt för att deras saker ska fungera på w11.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope. Ingen nyhet direkt. Det kom ut ytterligare en till artikel för 11 timmar sen, om samma problem, men för Path of Exile 2. Länk: https://windowslatest.com/2025/01/02/path-of-exile-2-freezes-...

Det har varit många skriverier om hur Microsoft gör Windows 11 buggig, tar bort funktioner, bestämmer över användarna, och mer. Personer på till exempel Lemmy och Mastodon orkar inte med Windows 11 längre. Länkar:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga sen release.

vet att att Uno och div ass-creds och diverse andra ubisoft spel har en tendens att crasha stup i kvarten vilket gjort det mer eller mindre ospelbart och allt verkar bero på att man behöver ha ubisoft launchern igång i bakgrunden.

läser man om de som seglar i piratbukten/crackat sitt spel som inte behöver ubisoft launchern i bakgrunden för att spela dessa verkar inte lida av problemet på win 11...

så det låter snarare som att det är ubisoft som behöver få sitt shit together och följa riktlinjerna som microsoft satt för att deras saker ska fungera på w11.

Ah, det hade jag inte läst. Verkar då vara mer Ubisofts fel än Microsoft om det är som du skriver

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När Windows började att leka frimicklare...så...jä...

Idag flyttade jag till LInux. Ä N T L I G E N så tog man steget att Dunka IN ett nytt System på sin NMWe...

JAG TRÖTTNADE på att Windows *ALWAYS* skulle uppdatera, spionera, förstöra, ruinera mig som person när man har bråttom och behöver utföra X jobb. Det är ju så att man har gått i l landsflykt för tusan... J*vla nötter...förbannade frimicklare...

Jag har nu suttit vid datorn HELA DAGEN och inte fått ett S#it gjort men det ska jag ta igen på helgen... (Så skönt att slippar höra rrrrr wääääs We want to Fu...interupt your work boy...by a big BLUE information tab...ja ni vet allt det där...eller att Start menyn drar upp 12.000 saker väder och annan information som man aldrig behöver och som stör något så våldsamt... YOU know what I mena... ).

En lugnare dator har jag då aldrig hört. Pun..eller...to WIN intended...

Ha det super bra alla Swecklockare. Nu har jag uppfyllt mitt nyårslöfte att jag skulle installera denna underbara Värld.

Sist men inte minst ---> Tack för Tipset Swecklockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I DID IT NOW vänliga kollega...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Idag flyttade jag till LInux. Ä N T L I G E N så tog man steget att Dunka IN ett nytt System på sin NMWe...

JAG TRÖTTNADE på att Windows *ALWAYS* skulle uppdatera, spionera, förstöra, ruinera mig som person när man har bråttom och behöver utföra X jobb. Det är ju så att man har gått i l landsflykt för tusan... J*vla nötter...förbannade frimicklare...

Jag har nu suttit vid datorn HELA DAGEN och inte fått ett S#it gjort men det ska jag ta igen på helgen... (Så skönt att slippar höra rrrrr wääääs We want to Fu...interupt your work boy...by a big BLUE information tab...ja ni vet allt det där...eller att Start menyn drar upp 12.000 saker väder och annan information som man aldrig behöver och som stör något så våldsamt... YOU know what I mena... ).

En lugnare dator har jag då aldrig hört. Pun..eller...to WIN intended...

Ha det super bra alla Swecklockare. Nu har jag uppfyllt mitt nyårslöfte att jag skulle installera denna underbara Värld.

Sist men inte minst ---> Tack för Tipset Swecklockers.

Men suveränt! Välkommen till en mycket bättre och friare värld

Nästa steg: bli av med Meta-tjänsterna (om du har några) och gå över till Mastodon, Pixelfed och/eller Signal eller XMPP Och om du är fast vid TikTok: Loops (från skaparen av Pixelfed, @dansup). Eller YouTube: PeerTube.

Värt att notera är att Signal är centraliserat, medan XMPP är decentraliserat, precis som vad Mastodon, Pixelfed, Loops och PeerTube är. På så sätt kan du kommunicera med personer som inte är på en enda server, utan på olika servrar från hela världen. Och man kan följa och interagera med till exempel Pixelfed- och PeerTube-användare via Mastodon.

Sen kräver Signal ett mobilnummer för att skapa ett konto (sämst) och de är sedan 2018 (orkar inte läsa alla deras blogginlägg) beroende av Big Tech för att ens fungera (supersämst). Signal fick först pengar från den amerikanska staten (varningstecken), och nu för tiden är tjänsten finaniserad av donationer (som det egentligen ska vara ända från början).

Citat:

Signal was originally founded with money from the US government-funded Open Technology Fund, but the service has since turned to donations to keep afloat.

Källa: https://wired.com/story/signal-operating-costs/

Men! En sak i taget Njut av Linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack... <3 då vet jag vad jag har framför mig att göra. :D

Skrivet av Airikr:

Men suveränt! Välkommen till en mycket bättre och friare värld

Nästa steg: bli av med Meta-tjänsterna (om du har några) och gå över till Mastodon, Pixelfed och/eller Signal eller XMPP Och om du är fast vid TikTok: Loops (från skaparen av Pixelfed, @dansup). Eller YouTube: PeerTube.

Värt att notera är att Signal är centraliserat, medan XMPP är decentraliserat, precis som vad Mastodon, Pixelfed, Loops och PeerTube är. På så sätt kan du kommunicera med personer som inte är på en enda server, utan på olika servrar från hela världen. Och man kan följa och interagera med till exempel Pixelfed- och PeerTube-användare via Mastodon.

Sen kräver Signal ett mobilnummer för att skapa ett konto (sämst) och de är sedan 2018 (orkar inte läsa alla deras blogginlägg) beroende av Big Tech för att ens fungera (supersämst). Signal fick först pengar från den amerikanska staten (varningstecken), och nu för tiden är tjänsten finaniserad av donationer (som det egentligen ska vara ända från början).

Källa: https://wired.com/story/signal-operating-costs/

Men! En sak i taget Njut av Linux.

@Airikr Yes jag tar det pö om pö. Jag försökte skapa en User (förutom root administratör) men lyckades inte så ja, just nu njuter jag av en lugn dator 💻 man samtidigt är jag Taggad att fortsätta utforska världen och förbättra för mig och alla andra i den mån man kommer att kunna göra i framtiden.

Bra råd angående Signal. Tick ✅ Tock använder jag inte. Bra tips tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahhh Du menar meta som i FB. Jag tänkte på meta data...

Visst jag kan gå över till Mastodon, Pixelfed bara det går bra att kommunicera med alla andra som har Metatjänsterna - eftersom man får anta att folk som sitter på Meta inte kör Linux...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

@Airikr Yes jag tar det pö om pö. Jag försökte skapa en User (förutom root administratör) men lyckades inte så ja, just nu njuter jag av en lugn dator 💻 man samtidigt är jag Taggad att fortsätta utforska världen och förbättra för mig och alla andra i den mån man kommer att kunna göra i framtiden.

Bra råd angående Signal. Tick ✅ Tock använder jag inte. Bra tips tack.

Suveränt

Om du inte kan skapa en användare via gränssnittet, så går det enkelt via terminalen. Kör bara följande kommando: sudo adduser {användarnamnet} och ange lösenordet för ditt konto. Följ sen instruktionerna.

Roligt att du är taggad Och varsågod.

Skrivet av Radovic:

Ahhh Du menar meta som i FB. Jag tänkte på meta data...

Visst jag kan gå över till Mastodon, Pixelfed bara det går bra att kommunicera med alla andra som har Metatjänsterna - eftersom man får anta att folk som sitter på Meta inte kör Linux...

Hehe. Meta är ju ett namn och inte ett ord Därav versalen.

Man kan kommunicera med användarna på Threads via Mastodon, om de har aktiverat inställningsvalet om att vara med i fediverse-nätverket. Annars är huvudsyftet med dessa alternativa tjänsterna att komma bort från det järngrepp som Big Tech har om en.

Det finns Linux-användare som använder tjänsterna från Meta, likaså andra tjänster från Big Tech, så som Microsoft Teams och Discord. Men många (om inte majoriteten) av Linux-användare är intresserade av säkerhet, men främst integritet, och väljer oftast bort integritetskränkande tjänster. Vissa såpass extrema, att de kör med terminalen på allt, till och med att surfa på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Suveränt

Om du inte kan skapa en användare via gränssnittet, så går det enkelt via terminalen. Kör bara följande kommando: sudo adduser {användarnamnet} och ange lösenordet för ditt konto. Följ sen instruktionerna.

Roligt att du är taggad Och varsågod.

Hehe. Meta är ju ett namn och inte ett ord Därav versalen.

Man kan kommunicera med användarna på Threads via Mastodon, om de har aktiverat inställningsvalet om att vara med i fediverse-nätverket. Annars är huvudsyftet med dessa alternativa tjänsterna att komma bort från det järngrepp som Big Tech har om en.

Det finns Linux-användare som använder tjänsterna från Meta, likaså andra tjänster från Big Tech, så som Microsoft Teams och Discord. Men många (om inte majoriteten) av Linux-användare är intresserade av säkerhet, men främst integritet, och väljer oftast bort integritetskränkande tjänster. Vissa såpass extrema, att de kör med terminalen på allt, till och med att surfa på nätet.

Jag lyckades att skapa en Guest User men jag fick inte till det med utrymmet (något sandkorn jag har missat att läsa eller command:a) och användarens "HDD" står bara och darrar (flicker) och det säger att, ett fel har uppstått...tänkte kolla mer på detta idag.

Yes extra säkerhet är alltid intressant, så även för mig.

Linux är inte svårt att lära dig, det är tvärt om mycket smidigare med alla -sudo kommandon. Men visst man måste veta vad man gör.; för som vi alla vet, att lägga till eller ta bort Kalkylatorn via ett kommando är ju samma sak som att ta bort någonting i Windows via högerklick, bara att det är så mycket snabbare att göra allt från terminalen.

Lev väl.

Visa signatur