PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Yes, på mitt moderkort från Asus ligger det under "Onboard devices" eller något liknande har jag för mig. Brukar vara på auto som standard så det är bara att ändra till Gen3.

Tackar verkligen för förslaget, men ingen lycka tyvärr. Testade både att ta bort auto till -> 3, när de inte funkade testade jag 4 istället för Auto, men samma sak där.

Skrivet av Swedishchef_90:

Om du bor i Stockholm kan du komma förbi och få min gammla 125gb ssd för att testa om stuttret slutar

Tack! Det vore kanske något. Vi kan höras mer på pm om det.

Jag skickade ett meddelande till en annan väldigt datorkunnig och vi ska prata imorgon över telefon. Antingen blir det så att jag nu skickar den till honom om några dagar, eller så löser jag det imorgon.

Komplett erbjöd sig att ta tillbaka datorn för ännu en koll och det blir det sista försöket att rädda burken. Har inga stora förhoppningar att de hittar/ser felet dock men man vet aldrig.

Men som det känns nu misstänker jag:
SSD:n eller
- Moderkortet
- PSU
- RAM

Jag är otroligt less på det här. Vill bara kunna komma hem, arbeta/spela och slappna av framför PC:n ett tag - men icke.

Update:

Ominstallerat W11 igen, helt rent. Stuttrar innan laddar ner nvidias drivrutiner, samt efter.
Tycker mig kunna ana stuttret i bios tom men är inte helt säker.

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem

Jag är klart impad av hur du gnetar på. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Tackar verkligen för förslaget, men ingen lycka tyvärr. Testade både att ta bort auto till -> 3, när de inte funkade testade jag 4 istället för Auto, men samma sak där.

Tack! Det vore kanske något. Vi kan höras mer på pm om det.

Jag skickade ett meddelande till en annan väldigt datorkunnig och vi ska prata imorgon över telefon. Antingen blir det så att jag nu skickar den till honom om några dagar, eller så löser jag det imorgon.

Komplett erbjöd sig att ta tillbaka datorn för ännu en koll och det blir det sista försöket att rädda burken. Har inga stora förhoppningar att de hittar/ser felet dock men man vet aldrig.

Men som det känns nu misstänker jag:
SSD:n eller
- Moderkortet
- PSU
- RAM

Jag är otroligt less på det här. Vill bara kunna komma hem, arbeta/spela och slappna av framför PC:n ett tag - men icke.

Update:

Ominstallerat W11 igen, helt rent. Stuttrar innan laddar ner nvidias drivrutiner, samt efter.
Tycker mig kunna ana stuttret i bios tom men är inte helt säker.

Testat mina förslag?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa detta om du har MSI Afterburner med Rivatuner installerat. Videon visar hur du sätter en FPS-begränsning på OS nivå vilket skiljer sig från hur det fungerar om man hade begränsat FPS via spelets inställningarna. Det resulterar i en stabilare frame time och därav stabilare spelupplevelse, åtminstone ur ett stutter-perspektiv! Kan vara värt att testa!

https://youtu.be/oh6hamdxlN0?si=ggc4r3pFwhPwdM8h

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst samtliga inlägg, men jag delar med mig av min erfarenhet.
Jag hade microstutter när jag fick hem min dator för snart två år sedan. Det var även synligt i BIOS för mig. Jag kan inte dra mig till minnes exakt vilken komponent som gjorde att det kom, men det var någon av de externa komponenterna.

Mus, tangentbord, USB-hub, USB-minne och liknande grejer.
Det kan även förklara varför Komplett inte lyckas återskapa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag är klart impad av hur du gnetar på. Hoppas det löser sig!

Tack, datorproblem är alltid lika roligt!

Skrivet av Sinery:

Testat mina förslag?

Angående byta ram? Ej gjort det än men lär göra det idag! Då följandes dessa steg du gav.

Skrivet av Willegus:

Du skulle kunna testa detta om du har MSI Afterburner med Rivatuner installerat. Videon visar hur du sätter en FPS-begränsning på OS nivå vilket skiljer sig från hur det fungerar om man hade begränsat FPS via spelets inställningarna. Det resulterar i en stabilare frame time och därav stabilare spelupplevelse, åtminstone ur ett stutter-perspektiv! Kan vara värt att testa!

https://youtu.be/oh6hamdxlN0?si=ggc4r3pFwhPwdM8h

Tack för förslaget! Har testat Rivatuner flera gånger med olika ren-rensningar men det spelar dessvärre ingen roll

Skrivet av PajN:

Nu har jag inte lusläst samtliga inlägg, men jag delar med mig av min erfarenhet.
Jag hade microstutter när jag fick hem min dator för snart två år sedan. Det var även synligt i BIOS för mig. Jag kan inte dra mig till minnes exakt vilken komponent som gjorde att det kom, men det var någon av de externa komponenterna.

Hmm, intressant. Har enbart 1 skärm ikopplad just nu i DP porten, 1 usb för mus och 1 usb för tagenbordet, that's it. Har allt trådat med.

Skulle en annan idé vara att avaktivera usb i bios? Alltså en efter en? Svårt att tro att det skulle påverka men jag har ingen aning.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Förresten,
förutom att jag skickat en kort novell om mina problem, i detalj till Inet- och Komplett, spelar det någon roll om jag även har i princip samma novell fast inprintat som bakgrundsbild?

Jag frågar nämligen för att jag hade det sist till Komplett, där jag på bakgrundsbilden försöker förklara så noga som jag kan för Komplett-servicen då jag hade en tanke om att de kanske ej skulle kunna lösa problemet. Vet inte om jag jinxade mig själv där.

Återigen, jag förstår bara inte hur man kan missa detta? Jag har varit en kund väldigt länge hos Komplett (köpt 2 senaste datorer där, alla utom problem de senaste 10+ åren) och Inet har också varit väldigt schyssta, bra priser och leveranser. Så absolut ingen kritik gällandes 99% av deras tjänster -- men att man just missar detta stutter får mig verkligen att skaka på huvudet? Jag förstår absolut inte hur det kan missas.

Det faktum att Komplett på första videon jag skickade (Dark Souls II) nekar stuttret; höjer verkligen inte mitt förtroende för dem tyvärr.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att "Genomsnittlig svarstid" pendlar ifrån 0 ms till ca 23 ms när jag exempelvis kollar en video på YouTube i bakgrunden?

ms värdet ändras ifrån 0-20 typ var 3-5e sekund

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

https://i.postimg.cc/mrXGPLY2/lagring.png

Är det vanligt att "Genomsnittlig svarstid" pendlar ifrån 0 m/s till ca 23 m/s när jag exempelvis kollar en video på YouTube i bakgrunden?

m/s värdet ändras ifrån 0-20 typ var 3-5e sekund

meter per sekund eller menar du motorfartyg?

tippar att det är när den buffrar videon du ser pingspikarna medans när du ser 0ms så är det att du spelar redan buffrat meterial

Buffer = förnedladdad del av videon

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

+1 på den. Också haft väldigt konstiga stutterproblem fär några år sen och det var en kass mus om jag inte minns helt fel. Testa med annan mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

+1 på den. Också haft väldigt konstiga stutterproblem fär några år sen och det var en kass mus om jag inte minns helt fel. Testa med annan mus och tangentbord.

Köpte ny mus och tagentbord igår - samma problem :/

Skrivet av Rouge of Darkness:

meter per sekund eller menar du motorfartyg?

tippar att det är när den buffrar videon du ser pingspikarna medans när du ser 0ms så är det att du spelar redan buffrat meterial

Buffer = förnedladdad del av videon

haha ok då är jag med

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Jadu hörni, vad tror ni om detta:

Kan det vara elektriciteten i mitt hem som orsakar detta? Är det därför Komplett / Inet ej ser stuttret?

Galen tanke kanske men jag börjar ju tappa förståndet gällande datorn nu

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Hej!

TL;DR Dator har constant microstutters; på skrivbordet, browsers och i ALLA spel, oavsett upplösning, HZ och monitors som jag testat med olika DP/HDMI kablar samt testat ha datorn kopplad till TV:n utan framgång.

Jag ska försöka hålla innehållet i tråden så kortfattat och tydligt som möjligt.

*Köpte en "Komplett i145 Epic Gaming PC" år 2022 i november.

i5-12400f
Windows 11 Home
Kingston NV2 NVMe SSD 1TB
NVIDIA GeForce RTX 3060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB

Jag hade tidigt in i ägandet märkt av att min GPU lät lite i form av GPU coil whine och försökte vänja mig vid det.

Tidigt under 2024 märkte jag ibland av gröna horisontella linjer över hela skärmen vid boot till skrivbordet, detta kunde hålla sig kvar i sekunder till minuter / blev oftast bättre vid omstart av skärm. Byte av DP sladd hjälpte ej problemet. Problemet var inte alltid vid boot, utan ibland kunde de gå dagar/veckor utan artefakter.

Mars 2024 köper jag Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL ifrån Inet och frågar både Inet personal samt en datorkunnig vän om minnena passar med moderkort/cpu etc; får svar ja - jag köper.

När jag fått hem minnena, installerar jag dessa, varpå när jag startar om datorn (med de nya minnena i) så får jag en svart skärm.
Via mobilsamtal till kompis försöker han hjälpa mig genom att gå igenom steg för steg hur jag resetar CMOS, jag testar att kortsluta pinsen samt dra ut batteriet -> fortfarande svart skärm. Höll på i timmar med detta.

Några dagar senare åker jag med datorn till Inet där de på plats, utan kostnad fixar mitt problem med att reseta BIOS.
Jag tar hem datorn och har mina nya 32gb minnen installerade. Upplever att allt flyter på.

Månaderna går och under denna period spelar jag ej så mycket på datorn, utan primärt arbetar i Adobe Premiere Pro. I mitt arbete upplevde jag ibland att min "timeline" i programmet rörde sig hackigt över skärmen när jag tryckte play men vande mig.

Jag får tanken av att testa ändra tillbaka till mina 16gb ram minnen, varpå jag installerar men återigen möts av en black screen efter. Jag skickar denna gång in datorn hos Inet, denna gång för en service på 599 kr men tänker samtidigt äsch, jag vill helst ha kvar minnena på 32gb och inte behöva byta fram och tillbaka så att jag får samma problem + att jag behöver detta för mitt redigeringsarbete.

1 vecka senare får jag detta som svar:
"Inet:s Felsökning:

Fel verifierat. RAM satt inte i ordentligt.
Efter reseat av RAM så POST:ar datorn som den ska.
Utdaterad BIOS version, efter en uppdatering av BIOS och ominstallation av windows
går felet inte att återskapa. Inget flimmer och datorn presterar som den ska i CS2 och
klarar även 3dmarks stresstester med 98-99% frame stability.

RAM reseatat.
Windows ominstallerat. Drivrutiner installerade.
BIOS uppdaterat. XMP aktiverat.

Slutkontroll:
Inet Service Funktionstest utfört.

Test OK."

Trots detta, kvarstår problemet med stutter i skrivbordet och alla spel jag än testar.

Jag kontaktar Komplett och via dom så gör jag ominstallation av windows 11, ddu grafikkortet och uppdaterar bios själv. Problemet kvarstår. Jag bestämmer mig för att lämna in datorn på service med utförligt beskrivande av mina problem i skrivbordet samt vid spelande.

9e december lämnar jag in datorn hos komplett och får den åter tillbaks igår, måndag den 20e januari. Problemen kvarstår.

Kompletts diagnos:
"Hej!

Vår første diagnose: Defekt skjermkort og CPU Deler byttet : Skjermkort varenr 1303994, CPU varenr 1203824
Reinnstallert: Windows 11 Home
Tester kjørt: Memtest86+ - ok Furmark - ok Prime - ok HD Tune - ok Spilt CS2 - ok
Konklusjon : Maskin testet ok i henhold til kundens feilbeskrivelse.

"

Jag har alltså fortfarande problem, men nu med 2 nya delar (ny gpu 4060ti 8gb samt ny cpu 12700f)

Nedan har jag ett flertal videos där jag visar problemet med stutter:
Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Dark Souls II)

Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (The Witcher 3)

Länk: Stutter på skrivbordet / browser / 60hz

Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Rocket League)

Jag har testat alla möjliga inställningar i windows och nvidia panelen, stäng av och på xmp och uppdaterat bios till senaste.
Jag har testat Gsync Av/På + olika hz (60-240hz) och problemen kvarstår.
Testat ominstallation av windows 11 flera gånger (rent ifrån sticka), med enbart uppdaterat grafikkort,efter DDU (utan geforce experience) med samma problem. Jag har debloatat datorn ifrån allt och problemen kvarstår.

Jag frågade Inet samt Komplett om mina nya ram minnen kan orsaka detta problem, varpå de svarar i stil med att de ej finns i QVL listan men att du tidigare haft samma speed på ramen så att det bör ej var något problem.

Och av själ som du förstår har jag ej vågat testa att installera mina äldre ram minnen igen pga rädd att få black screen igen och behöva, förmodligen, betala 599kr hos inet och vänta 3-7 dagar på service.

Vad tror ni felet kan ligga någonstans?

Tack så himla mycket för svar!

Mina nuvarande specs är:
i7-12700f
Windows 11 Home

Eloge/kudos till dig som kämpar på. Jag har ett tips:
I bios ändra Asus Performance Enhancement till Enabled.

Kolla även under memory controller > 1:1

Ta en bild över advanced memory timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jadu hörni, vad tror ni om detta:

Kan det vara elektriciteten i mitt hem som orsakar detta? Är det därför Komplett / Inet ej ser stuttret?

Galen tanke kanske men jag börjar ju tappa förståndet gällande datorn nu

Det där har man ju hört lite om tidigare, vet dock inte om det bekräftats att det är just felkällan.
PSUn borde ju "filtrera" strömmen dock, så om det är strömmen det är fel på så är det nog större chans att det är PSU som felar än strömmen i fastigheten. Å andra sidan är jag inte elektriker.
Men kan du utan större besvär testa datorn någon annanstans så går det väl att utesluta rätt så enkelt?

Eftersom du upplever stutter i skrivbordsmiljön... kan det vara värt att testa en Linux installtion och se om felet uppstår även där?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Falcon:

I bios ändra Asus Performance Enhancement till Enabled.

Gillar man extra värme, högljudda fläktar och onödigt hög spänning matat till cpu så ja då är det ett bra alternativ annars brukar det vara ett bättre alternativ att låta det vara avstängt.

misstänker man att det är pga för låg spänning eller att man ev hålls tillbaka av ev limits (power/temp/osv) brukar det vara bättre att man ändrar dessa värden manuellt istället.

asus auto OC skräp antar alltid att ditt cpuchip är det sämsta tillverkade någonsin och matar i 99% av fallen på omotiverat hög spänning i kombination med att höja begränsningarna på temp och max power eller stänga av dem helt.

av bilden att dömma från ett tidigare inlägg så ser det ju inte ut som att han når några limits alls på cpu så att dra på Auto AI tjofräset är bara att elda för kråkorna om den inte redan är aktiverad dvs.

det enda skumma jag ser från den är att CPU peakar nästan 200% kärnanvändning aka den blir imellanåt extremt överbelastad med jobb.

nu vet jag iofs inte om detta är normalt på intel cpuer eller inte men det ser ganska mystiskt ut i mina ögon.

kanske är så enkelt att TS förväntar sig mer av cpu än den har hårdvara för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar man extra värme, högljudda fläktar och onödigt hög spänning matat till cpu så ja då är det ett bra alternativ annars brukar det vara ett bättre alternativ att låta det vara avstängt.

misstänker man att det är pga för låg spänning eller att man ev hålls tillbaka av ev limits (power/temp/osv) brukar det vara bättre att man ändrar dessa värden manuellt istället.

asus auto OC skräp antar alltid att ditt cpuchip är det sämsta tillverkade någonsin och matar i 99% av fallen på omotiverat hög spänning i kombination med att höja begränsningarna på temp och max power eller stänga av dem helt.

Ok. Jag skulle också sätta maxtid för boost / watt till 9999.
Kommer inte exakt ihåg vilken tab den ligger under, men då håller den boost mycket längre.

Det förklarar dock inte stutter på skrivbordet...
Används inte on-board audio bör det vara avstängt och alla drivrutiner avinstallerade.

Sen bör väl energiinställningar stå på maximal prestanda.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ok. Jag skulle också sätta maxtid för boost / watt till 9999.
Kommer inte exakt ihåg vilken tab den ligger under, men då håller den boost mycket längre.

Det förklarar dock inte stutter på skrivbordet...
Används inte on-board audio bör det vara avstängt och alla drivrutiner avinstallerade.

Sen bör väl energiinställningar stå på maximal prestanda.

Se editering ovan.

hjälper ju bara om man faktiskt når gränserna i TS fall har ju ingen av begränsningarna varit aktiverade på bilden han skickade iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se editering ovan.

hjälper ju bara om man faktiskt når gränserna i TS fall har ju ingen av begränsningarna varit aktiverade på bilden han skickade iaf.

HWinfo har bara varit igång 6 minuter på bilden, jag vet inte hur mycket info man får på 6 minuter.
Men är det stutter även bara på skrivbordet så är det otroligt märkligt...

Testa annan SSD?
Testat en RAM-sticka?

Testa Linux? Se om problemet även finns där, då är det ju 100% hårdvarurelaterat.

Permalänk
Medlem

Uppskattar så in i 1000 för all hjälp/förslag ni bidrar med! Försökt det mesta men inget som förändras till det bättre än.
Fortsätt gärna kom in med mer förslag!

Jag kontaktade spontant @JohanFlodqvist här via SweClockers efter att ha sett lite av hans videos på YT på kanalen TeknikStrul. Vi snackade på telen idag och av ren tur så har han möjligtvis vägarna förbi Stockholm nästa helg och han kommer hem hit, förmodligen, för att ta en titt på PC:n och tar med sig en annan PC/delar han vet som funkar. Han är också nyfiken på vad fasen det är som spökar i min dator. Uppskattar det otroligt!

Tänker att jag hellre gör det just nu än att skicka in till Komplett och vänta 1+ mån igen och få tillbaka samma problem.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat Windows händelselogg om något specifikt kan knytas till stutter omkring den tidpunkt då de inträffar? Emellanåt kan det vara en tjänst som stängs av eller sätts på eller misslyckas att starta som orsakar att systemet får en liten hicka.

Permalänk
Medlem

Fortf inte testat annan SSD...? Hade samma problem med kass SSD.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om du är gammal nog att dricka öl och bor mellan Tcentralen och Tumba kan jag ta komma över (eller tvärtom) med PSU, RAM och ny NVME för test 🤞😎

Alternativt hämtar du disken och provar själv. Som andra redan sagt låter det som disken kan va boven.
PSU känns extremt osannolikt och om ditt RAM klarade memtest bör det va uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fortf inte testat annan SSD...? Hade samma problem med kass SSD.

samma här.
försvann med ny SSD.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Ja, jag börjar också starkt luta mot min SSD. Men det är väl ändå något Inet borde ha märkt av vid sina 2 service tillfällen samt Komplett? Enligt diskutility var den på 97% hälsa och några andra i tråden skrev att den saknade nått slags minne.

Vilken disk, på 1tb SSD fungerar till mitt moderkort ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4?
Är det lätt att installera? Är jäkligt nojig att öppna upp datorn igen och pilla omkring själv.

Skrivet av psobject:

Om du är gammal nog att dricka öl och bor mellan Tcentralen och Tumba kan jag ta komma över (eller tvärtom) med PSU, RAM och ny NVME för test 🤞😎

Alternativt hämtar du disken och provar själv. Som andra redan sagt låter det som disken kan va boven.
PSU känns extremt osannolikt och om ditt RAM klarade memtest bör det va uteslutet.

Haha ja det är jag och det skulle möjligtvis vara ett alternativ. Jag ska iväg snart och jobbar hela helgen dock. Fri vardagar nästa vecka.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Ja, jag börjar också starkt luta mot min SSD. Men det är väl ändå något Inet borde ha märkt av vid sina 2 service tillfällen samt Komplett? Enligt diskutility var den på 97% hälsa och några andra i tråden skrev att den saknade nått slags minne.

Vilken disk, på 1tb SSD fungerar till mitt moderkort ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4?
Är det lätt att installera? Är jäkligt nojig att öppna upp datorn igen och pilla omkring själv.

Haha ja det är jag och det skulle möjligtvis vara ett alternativ. Jag ska iväg snart och jobbar hela helgen dock. Fri vardagar nästa vecka.

Det var därför jag frågade dig om vilka diskar du hade i ett tidigare inlägg, jag har stött på de märkligaste problem på grund av både SATA och m.2 anslutna varianter.

Värsta exemplet var en m.2 disk som förhindrade installation och boot av Windows, bytte ut alla delar innan vi av en slump tog bort den och vips så fungerade allting.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Min disk visade 99% hälsa när den var problemet. Var dessutom en schyst Samsung.

Var väl en dålig testare helt enkelt. Är ju t.ex. massor som fortfarande anser att ~24/30 fps är ok för film och tv även om en själv tycker det är hackigt o jävligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Kanske har missat om det redan nämnts men har du testat att uppdatera firmware på SSD? Brukar vara en mjukvara från Sandisk när det kommer till Kingston-diskar. Gjorde det på dotterns dator. Disken var visserligen inte den som OS ligger på. Vet inte om det går om det är main-disken men lyfter detta ändå

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

i första post nämner du stutter redan på skrivbordet... enda gången jag haft det var när jag bytade till pcie 4 grafikkort, moderkort och cpu ska klara av det men bryggan i mitt ITX chassi var väl undermålig så enligt gpu- låg den på pci 2.0 och pendlade och betedde sig mysko. jag gick in i BIOS och ändrade från AUTO till PCIE 3 så fungerade utan problem igen till jag fixade ny brygga/förlängning som klarade PCIE 4.

Kanske inte alls det som är ditt problem men kanske värt att testa.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

jag ser ingen microstutter i dina spel. enda jag kan tänka är att texturer kanske laddar in och en 4060ti är ju inte direkt high-end heller.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag ser ingen microstutter i dina spel. enda jag kan tänka är att texturer kanske laddar in och en 4060ti är ju inte direkt high-end heller.

Då är du nog inte så känslig för sådant kanske?
Det är väldigt tydligt i Witcher 3 videon.