Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missade det men inget om hur Frame Gen påverkar bildkvaliten. Det är ju en av de större säljargumentet denna runda. Så skulle va kul med en djupdykning om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

5090 har 33% fler cuda än 4090, 2X% mer prestanda.
5080 har 5% fler cuda cores än 4080 super.

de har snarlik clock. 5080 har 80MHz högre boost clock.

10% eller mindre låter vettigt

de som tror att 5080 kommer vara lika snabbt som ett 4090 kommer bli gravt besvikna

10% skillnad är ingenting egentligen, sak samma.

Glöm inte att 5090 har lägre clocks än 4090. Och 5080 har liknande bandbredd till 4090 vilket möjligen höll tillbaks 4080, (men verkar knappt hjälpa 5090 över 1TB/s). Lägg till bättre RT och Ai kärnor. Åja, vi får se. Tror på 20% över 4080 som läckor visar. Är själv inte intresserad av att köpa något av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Där kom priset på gigabyte aurous extreme..... https://www.proshop.no/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5090-A...

Spoiler, 38k i norge

Finns på svenska Proshop också: https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5090-A...

Ser ut att bli dyrare än förväntat, jag hade gissat på 33-34' för de finaste modellerna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Vet inte om jag missade det men inget om hur Frame Gen påverkar bildkvaliten. Det är ju en av de större säljargumentet denna runda. Så skulle va kul med en djupdykning om det.

Det är uppskalningen och TAA som förbättrat bildkvaliteten. Det nya med frame gen är att den kan generera fler bilder.

Edit: Jag kanske missuppfattade. Men angående frame gen så finns det djupdykningar på Digital Foundry kring hur det påverkar, redan från när DLSS3 släpptes. Det lär vara jämförbart.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Kort svar, det blir en försämring Jag har testat 2X på 4000 serien i över ett år, det är en markant skillnad åt det dåliga hållet, blir "ghosting" effekter samt "vibrationer" i texturer (kan inte förklara det riktigt).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Finns på svenska Proshop också: https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5090-A...

Ser ut att bli dyrare än förväntat, jag hade gissat på 33-34' för de finaste modellerna.

Mvh

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Pratar specifikt om DLSS, hade jag menat framegen hade jag skrivit framegen. Har inte spelat i lägre än 1440p på drygt ett decennium men visst, fortsätt hitta på saker.

Det beror mycket på spel och implementation, säger detta som någon väldigt kritisk till dlss och uppskalningar själv.

Skrivet av Yasko:

Finns säkert nån superdator där ute som kostar 786969869876% mer med bättre prestanda men utmärkt köp är det inte. Speciellt med tanke på att det här är "next-gen" GPU. Detta är ju ingen bra köp alls. Ok om åtminstone pris eller energiförbrukning var lägre.

Nja, för spel finns inte bättre, punkt slut.

Permalänk
Medlem

Kompisen sitter på ett 3080 Ti och är sugen på att byta nu när 50-serien släpps.
3080 Ti är inte jättelätt att hitta som jämförelse i nyare tester, var tror ni det skulle hamna i prestandaindexgraferna för 1440p och 4K?
Jag tänker närmare 4080 än 3080?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Salcin74:

Kompisen sitter på ett 3080 Ti och är sugen på att byta nu när 50-serien släpps.
3080 Ti är inte jättelätt att hitta som jämförelse i nyare tester, var tror ni det skulle hamna i prestandaindexgraferna för 1440p och 4K?
Jag tänker närmare 4080 än 3080?

Det ligger lägre än så, dvs skillnaden blir större vid uppgradering; 3080 Ti är ju i stort sett som 3090 i prestanda, minus nån procent i snitt.

3090 ligger 12% över 3080 i gamla indexet, men 23% under 4080.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Släpps 5080 recensionen innan lanseringen? Sorry om jag missat det

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Personligen har jag nog aldrig varit så opeppad kring en nVidia release då alla parametrar går åt fel håll. Drar alltmer ström för att nå prestanda till ett alltför högt pris. De största säljargumenten tycks ju vara "We made a brand new cooler together with virtual frames in our software". Får sitta kvar med mitt 3080 Ti ett tag till.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag räknade lite på det och det här bådar inte gott för övriga Svartbrunns(Blackwell) kort.

Skalar det som förväntat så kommer 5080 tangera 4080Supers prestanda och alltså halka efter 7900XTX med 1%, 5070 Ti klår 4070 Ti Super med 1% men får stryk av 7900XT med 1% och 5070 kommer få stryk av 4070 med 1%.

Hur har jag räknat då, jo jag har helt enkelt bara räknat CUDA-kärnorna och där har 5090 33% fler än 4090, men presterar bara 26% bättre, sedan applicerade jag det på de övriga Svartbrunns-korten.

Så det gör att 5090 faktiskt är prisvärt mot nuvarande 4090's pris, 28k vs 26k, men mot 4090's msrp på 22k, så får det stryk men med väldigt liten marginal.

5080 & 5070 blir DOA, medans 5070 Ti kan vara värt det även om 7900XT är mer prisvärt i den klassen.

Skall bli högst intressant att se om dina DOA uträkningar stämmer, eller om 7900XTX fortsätter regera.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ligger lägre än så, dvs skillnaden blir större vid uppgradering; 3080 Ti är ju i stort sett som 3090 i prestanda, minus nån procent i snitt.

3090 ligger 12% över 3080 i gamla indexet, men 23% under 4080.

Ok, tackar. 40-serien var en ganska bra generation m.a.o.
Då låter det som att det är en uppgradering han skulle bli nöjd med även om det blir 5080 istället för 5090, de borde ju inte ha klantat till det alltför mycket i förhållande till 5090 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Personligen har jag nog aldrig varit så opeppad kring en nVidia release då alla parametrar går åt fel håll. Drar alltmer ström för att nå prestanda till ett alltför högt pris. De största säljargumenten tycks ju vara "We made a brand new cooler together with virtual frames in our software". Får sitta kvar med mitt 3080 Ti ett tag till.

Det är ju alltid såhär?
ny nod - > bättre effektivitet - > höj förbrukning för mer prestanda - > byt nod - > bättre effektivitet
börja om igen 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är det trams när det utspelas mitt framför näsan på dig? Nvidia försökte öppet förra generationen med 4080 12 GB; AMD gjorde det med "7900 XT". Enda anledningen att AMD undvek kundernas vrede var att ingen vet vad tusan ett 7900-kort är - och att AMD inte hade råd att boxa om varenda 7900 XT.

Det är trams att tro att AMD och Nvidia inte sysslar med dekaltrim och försöker flytta hela sin product stack uppåt. Går jag in på McDonalds och beställer en Big Mac kommer jag klaga om det serveras en Cheeseburgare.

Inget av detta har med 5090 att göra. Vilket du försöker få det till. Och att dra liknelse mellan 5090 och 4080 12G är en rejäl tankevurpa.

Edit: Ang 4080 12G så var den förstås idiotisk. Men samtidigt så är det såhär 2 år senare, och det faktum att den aldrig släpptes, lite Elsas Let it go över den...

Permalänk
Medlem

Nu när man gottat ner sig i flertalet recensioner så är det självklart att detta kort endast är för 4k upplösning. Potential finns för 45% prestandaökning, men vissa titlar ger bara nåra enstaka % ökning.
Jag tror det är fel att skylla allt på grafikkortet. Spelmotorerna är nog största besvikelsen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Man köper ju självklart ett kort för samtida prestanda och inte framtida, men jag kommer med spänning följa RTX Neural Shaders och hur det faktum att DirectX kommer få direkt tillgång till detta inom kort kommer påverka prestandan.

Misstänker att vi med 5090 kommer se stora framsteg framöver, eftersom så mycket är just mjukvara numera. Att kortet kan "uppgraderas" på det sättet under dess livslängd ser jag inte som negativt.

Hoppas på att kunna komma över ett partnerkort på torsdag.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Datavetare

En fråga jag undrar lite över är: ungefär vad är osäkerheten i siffrorna i prestandamätningarna, samt vad de primära källorna till osäkerheten är.

Tar man samma spel från SweC och jämför mot t.ex. TPU i 4k är 5090 26 % hos Swec medan det är 32 % snabbare hos TPU.
Helt klart i samma härrad, men lite större varians än man kanske förväntar sig.

Sen har TPU gjort denna sammanställning, finns trots allt en del titlar där 5090 är ganska mycket snabbare än de ca 30 % man kan förklara med fler CUDA-kärnor (och detta är "native" tester). Någon som har en bra idé kring varför t.ex. Last Of Us ser 42 % högre prestanda på 5090 över 4090?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Främsta problemet med 5090 är väl att den inte bygger på en betydligt bättre nod än 4090 (N4 fortfarande). Så enda alternativet var väl då att öka antalet cuda cores och sänka klockfrekvensen utan enorm förbättring i prestanda. Med 3090 använde de väl Samsungs 8nm så hoppet från samsung 8nm till tsmc 4N var ju rätt betydande.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är såklart inte svart eller vitt. Givetvis är 25% mer prestanda bra, men för utvecklingens skull så är det bra om mer prestanda över tid kommer ner i prisnivå så vi kan få fler med en högre basnivå i hårdvara. Då kan spelskapare nyttja det för att göra saker som inte var möjliga innan, exempelvis så hade RT kunnat användas som en spelmekanik om det var ett grundkrav. Men som det är nu så är det mer ett kosmetiskt tillägg då spel omöjligt kan finansieras med bara ett fåtal procent av marknaden med hårdvara bra nog.

Jag fattar att mer avancerade noder blir dyrare och dyrare och att Nvidia inte har någon verklig konkurrens längre. Och det är egentligen där det klämmer, för det är bara företag i monopolställning som kan göra såhär. Vi kan backa lite till: 3080 kostade $699 och 5090 är enligt SweCs prestandaindex 2,63 ggr prestandan i 4K. Gångar du $699 med 2,63 så blir det $1838. Jag vet att 5090 är en toppmodell och 3080 en nedskalad variant av 3090, men det är också nästan 5 år sedan de släpptes, såhär kass utveckling har vi inte varit i närheten av förut. 30-serien var också senast Nvidia tog in konkurrensen i beaktande. Och då 5080 är så otroligt nedskalad kontra 5090 och AMD inte är intresserade av att konkurrera så betyder det att vi denna generation står och stampar, vilket inte är konstigt sett till att det är samma nod som 40-serien och att Nvidia har monopol i det högre segmentet. 5070 kommer ge mer prestanda än 3080 per $, men det kommer vara ytterst marginellt. Igen, det har gått snart 5 år!

Förhoppningsvis så blir nästa generation bättre. En nodkrympning samt lite konkurrens. Och då kanske de flesta har bättre hårdvara än motsvarande 3080 år 2030 (wow!). Om Nvidia får bestämma så blir inte det fallet dock. Intel och AMD måste få ihop sitt skit och släppa bättre produkter helt enkelt.

Det har varit ordentligt sämre ökningar tidigare om man går ännu längre tillbaka i tiden.

https://www.dsogaming.com/news/nvidias-performance-improvemen...

Men samtidigt så är det längre tid mellan varje generation.

5090 kanske inte är vad alla hoppades på, sitter man på ett 4090 finns det ingen större anledning att uppgradera (för gaming, jobbar man på kortet är det en annan historia).

För mig som har ett 7900XT är det drygt dubbla prestandan (enormt mycket mer vid tung strålspårning), sitter man på äldre kort är det ännu större skillnad.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Nog för att kortet är toppklass(finns inget som är bättre just nu generellt)

Men jag är väldigt besviken på prestandan, trodde den skulle vara bättre ärligtalat med specarna som läckte innan.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En fråga jag undrar lite över är: ungefär vad är osäkerheten i siffrorna i prestandamätningarna, samt vad de primära källorna till osäkerheten är.

Tar man samma spel från SweC och jämför mot t.ex. TPU i 4k är 5090 26 % hos Swec medan det är 32 % snabbare hos TPU.
Helt klart i samma härrad, men lite större varians än man kanske förväntar sig.

Sen har TPU gjort denna sammanställning, finns trots allt en del titlar där 5090 är ganska mycket snabbare än de ca 30 % man kan förklara med fler CUDA-kärnor (och detta är "native" tester). Någon som har en bra idé kring varför t.ex. Last Of Us ser 42 % högre prestanda på 5090 över 4090?
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-founders-edition/images/performance-matchup-rtx-4090.png

En del spel verkar belasta olika. TLOU och även A Plague Tale Requiem med RT-skuggor är väldigt beroende av bandbredd mot VRAM. Och där har 5090 rent faktiskt ett stort övertag i hårdvara. Att det diffar mellan SweC och TPU är ju endast pga en annan testsvit. Gamers Nexus landade väl närmare TPU men som Steve sa i testet, "mellan 20 och 50% snabbare", I HUBs testsvit är 5090 27% över 4090 i raster och bara 17% i RT. Helt beroende på spel helt enkelt, då alla använder 9800X3D i testriggen av vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det har varit ordentligt sämre ökningar tidigare om man går ännu längre tillbaka i tiden.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.dsogaming.com/news/nvidias-performance-improvemen...

Men samtidigt så är det längre tid mellan varje generation.

5090 kanske inte är vad alla hoppades på, sitter man på ett 4090 finns det ingen större anledning att uppgradera (för gaming, jobbar man på kortet är det en annan historia).

För mig som har ett 7900XT är det drygt dubbla prestandan (enormt mycket mer vid tung strålspårning), sitter man på äldre kort är det ännu större skillnad.

Jag misstänker att du behöver läsa vad jag skrev igen. Det är inte den rena prestandan som är problemet, det är prestanda kontra pris det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tror ni DLSS4 kommer samtidigt till 4000-serien som 5000-serien när den släpps?

DLSS 4 har redan släppts till rtx 2000, 3000 och 4000 via cyberpunk 2.21

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

En del spel verkar belasta olika. TLOU och även A Plague Tale Requiem med RT-skuggor är väldigt beroende av bandbredd mot VRAM. Och där har 5090 rent faktiskt ett stort övertag i hårdvara. Att det diffar mellan SweC och TPU är ju endast pga en annan testsvit. Gamers Nexus landade väl närmare TPU men som Steve sa i testet, "mellan 20 och 50% snabbare", I HUBs testsvit är 5090 27% över 4090 i raster och bara 17% i RT. Helt beroende på spel helt enkelt, då alla använder 9800X3D i testriggen av vad jag kan se.

Fast de siffror jag referera till ovan är samma spel (så en delmängd av TPU alla testade spel) i samma upplösning.

Vidare testar ju TPU och SweC med samma CPU. Tittar också FPS-resultatet för varje spel rätt nära mellan TPU och SweC.

Just allt det ovan sammantaget gör att man undrar lite: hur kan det då skilja så pass mycket, var ligger osäkerheten?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är uppskalningen och TAA som förbättrat bildkvaliteten. Det nya med frame gen är att den kan generera fler bilder.

Edit: Jag kanske missuppfattade. Men angående frame gen så finns det djupdykningar på Digital Foundry kring hur det påverkar, redan från när DLSS3 släpptes. Det lär vara jämförbart.

Tänkte just på frame gen och den nya x4 då. Hur mycket skillnad är det över x2 som fanns innan. Sen har jag förstått att det blir en del artefakter redan med x2 så om den nya modellen kan spruta ut x4 men med samma kvalite eller kanske bättre skulle det vara kul att veta.

Permalänk
Medlem

Tur man inte spelar på PC längre...hade blivit ruinerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Tänkte just på frame gen och den nya x4 då. Hur mycket skillnad är det över x2 som fanns innan. Sen har jag förstått att det blir en del artefakter redan med x2 så om den nya modellen kan spruta ut x4 men med samma kvalite eller kanske bättre skulle det vara kul att veta.

Det finns ingen anledning att bildkvaliteten skulle vara sämre för att den kan generera 3 bilder istället för bara 1.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se moddarna som folk kommer bygga på detta mini GPU-Mobo, ett vattenblock rakt på, vipps 10x10cm stort 5090

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|