Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Nån form av vin. Rött

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Livsnjutare 😎

1st Whisky Sour och 1st Rom Sour 👌🏼
Recept från David Kringlund

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Änteligen fredag igen.

<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte en sån på båten för många år sedan. Absolut den bästa jag haft hemma. Vart köpte du din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte en sån på båten för många år sedan. Absolut den bästa jag haft hemma. Vart köpte du din?

Fick den av far, han köpte den på båten han med.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem

Ikväll är det lördag, då får man ta sig en peruan!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk

Iskall Emd Bräu 2,8%
Jag klarar nog inte av något starkare utan att spy och svimma längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

<Uppladdad bildlänk>
Ikväll är det lördag, då får man ta sig en peruan!

Tror inte jag testat någon La Maison sedan mitt impulsköp för typ två år sedan.
Hur är Perusnen?

Hade tänkt göra en Wordsmith men fastnade i en bok.
Nu ids jag inte slå upp något i glaset.

Permalänk
Inaktiv

Blir en öl och hemma pulat vin.

Permalänk
Medlem

Blev en liten skvätt vanlig hederlig klassisk Laphroaig 10 årig som slutkläm för kvällen.
(föredrar den framför PX, QX, quarter cask etc och kanske även före den 16-17 åriga jag provade för några år sen)

Funkar fortfarande riktigt fint

Skrivet av 900-Mange:

Iskall Emd Bräu 2,8%
Jag klarar nog inte av något starkare utan att spy och svimma längre.

Låter billigt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Låter billigt

Ska väl vara någon vits med att bli äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tror inte jag testat någon La Maison sedan mitt impulsköp för typ två år sedan.
Hur är Perusnen?

Hade tänkt göra en Wordsmith men fastnade i en bok.
Nu ids jag inte slå upp något i glaset.

Mycket trevlig är den Kommer från Millonario och det märks om du druckit något från dem, den är härligt knäckig i smaken. Men fransoserna har tack och lov inte hällt i en säck med socker sen, åtminstone inte lika mycket som i Millonarios egna, och så är den slutlagrad på sherry-fat

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ok, inte nu men igår. Deschutes The Abyss. Min vana otrogen köpte jag för en gångs skull en amerikansk öl. Barrel aged stout. Misstänkte att den nog inte skulle vara så bra till middagen, vilket var en korrekt gissning tror jag, däremot var den ok till ostbågar.

Smaken? Ja, den smakar ju mycket alkohol (11%), men det som slår en är en hint av julmust och tydlig smak av (som jag uppfattar det) brandy-fat - men kanske är det whiskeyfat. Mycket smakar den åtminstone. Kan inte säga att jag ångrar köpet men lär inte köpa igen. Passade dock bra till kvällen efter en dags övertid i fabriken.

Trevlig mörk färg, inget skum att nämna men tydlig kolsyra.

För 24.90 för en 355ml flaska får man säga att priset var rätt ok.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/deschutes-129003/

Först tänkte jag nog 4 av 10 tunnor, men efteråt kanske 6 av 10. Finns dock risk att det var alkoholen som plussade på omdömet lite.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ok, inte nu men igår. Deschutes The Abyss. Min vana otrogen köpte jag för en gångs skull en amerikansk öl. Barrel aged stout.

Wow, imponerande lågt pris för den alkoholhalten på en stout!
Den hade jag missat helt fast jag brukar hålla ögonen på tillfälligt sortiment.
Verkar inte finnas tillgänglig i närheten av mig tyvärr
Annars hade jag nog provat den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skål och trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Skål och trevlig helg

Aldrig hört talas om innan tror jag.
Är den bra?

Här blir det strax en Shipfaced IPA, och lite senare en nyinköpt Arran heavily peated

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aldrig hört talas om innan tror jag.
Är den bra?

Här blir det strax en Shipfaced IPA, och lite senare en nyinköpt Arran heavily peated
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/24606660/24606660_100.png

Den är bra och några kronor billigare än arran
Den är också sherry cask Men ingen peat
Tycker om den bättre än arran

Permalänk
Medlem

for peates sake och en knippe mariestad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amebixx:

for peates sake och en knippe mariestad.

Vad är "en knippe"?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Intressant, ser den är ny på systemet
Men enligt bolaget så börjar det med "inslag av dadlar" och då försvann det mesta av mitt intresse direkt tyvärr.
(personligen är jag inte speciellt förtjust i torkad frukt och specifikt dadlar i sig ligger lägre än de flesta på den skalan)
Vågar nog inte köpa den, men hoppas jag springer på den i något sammanhang nånstans så man kan testa den

Knäckte förresten min Arran peated och den är fortfarande trevlig - det var tydligen 2-3 år sen jag köpte en sist
Håller väl i stort med vad jag skrev då att det är mycket rökighet och sälta, men som kontrast mot det finns även en värme - gissar från sherryfaten - som gör det till en intressant komplex mix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad är "en knippe"?

sex st öl . minst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Är det en så kallad "sherry bomb" eller lutar den mer åt det lättare hållet? Själv föredrar jag "sherry bomber" med ordentligt med smak om jag ska välja icke rökig whisky. Brukar väl gå mycket i mörka torkade frukter (dadlar, russin m.m.) toner när det är en "sherry bomb".

Permalänk
Medlem
Skrivet av amebixx:

sex st öl . minst

Okej, ett knippe är nog det flummigaste måttet man kan använda 😅

On topic: idag blir det ofiltrerad Bulldog

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Okej, ett knippe är nog det flummigaste måttet man kan använda 😅

On topic: idag blir det ofiltrerad Bulldog
<Uppladdad bildlänk>

Ett halvt bagardussin öl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett halvt bagardussin öl?

Det är iaf något precist till skillnad från ett knippe 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intressant, ser den är ny på systemet
Men enligt bolaget så börjar det med "inslag av dadlar" och då försvann det mesta av mitt intresse direkt tyvärr.
(personligen är jag inte speciellt förtjust i torkad frukt och specifikt dadlar i sig ligger lägre än de flesta på den skalan)
Vågar nog inte köpa den, men hoppas jag springer på den i något sammanhang nånstans så man kan testa den

Knäckte förresten min Arran peated och den är fortfarande trevlig - det var tydligen 2-3 år sen jag köpte en sist
Håller väl i stort med vad jag skrev då att det är mycket rökighet och sälta, men som kontrast mot det finns även en värme - gissar från sherryfaten - som gör det till en intressant komplex mix.

Ny är den inte den har legat i beställningsortimentet väldigt länge men jo ny i ordinarie sortimentet
Smakerna du beskriver stämmer väl. Jag är jättedålig på känna speciella smaker i whisky.
Jag har 3 lägen. Gott Sådär och inte gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Blev en liten skvätt vanlig hederlig klassisk Laphroaig 10 årig som slutkläm för kvällen.
(föredrar den framför PX, QX, quarter cask etc och kanske även före den 16-17 åriga jag provade för några år sen)
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/14949/14949_100.webp
Funkar fortfarande riktigt fint

Låter billigt

Den där hamnade jag på när Lagavulin 16 sköt iväg i pris efter att ett tag oftast ha varit slut. Betydligt mer prisvärd när den typ kostar hälften...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Är det en så kallad "sherry bomb" eller lutar den mer åt det lättare hållet? Själv föredrar jag "sherry bomber" med ordentligt med smak om jag ska välja icke rökig whisky. Brukar väl gå mycket i mörka torkade frukter (dadlar, russin m.m.) toner när det är en "sherry bomb".

Japp det är en s.k. sherry bomb med torkad frukt osv.. denna ligger efter aberlour a'bunadh som är en 9 poängare jävligt god sherry bomb
Den låg på 999:- förra året men gått ner till 749:-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem