Permalänk

PCIE_PWR1 ? Vilken kabel?

Håller på att bygga ihop en ny dator. Stötte på något jag aldrig sett tidigare, har även svårt att hitta information om hur exakt jag ska gå tillväga för att få rätt på det.

Omedelbart till frågan: Ska PCIE_PWR1 förses med en 4+4 stifts CPU-kontakt eller en 6+2pin PCI-E-kontakt?

Jag har köpt ett MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI.
(MANUAL) https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/MAGX870TOMAHAWK...

På detta kort finns en 8-pin connector som för mig är helt ny. Den benämns "PCIE_PWR1" (Se sida 46). Denna är helt utöver de 2x CPU-connectors som finns på andra sidan moderkortet (Se sida 46).
Vad jag förstår förser den extra ström till glupska enheter. Jag planerar att köpa ett 5090 och tänker att det om något kort är glupskt.

Jag har även ett ROG STRIX 1200W Platinum PSU.
(MANUAL)https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/Accessory/Power_Supply/ROG_Strix_Platinum_Series_1200W_1000W_850W/Q20140b_ROG_PSU_QSG_PRINT.pdf?model=ROG-STRIX-1200P-GAMING.

Jag har kopplat 2st 4+4stifts CPU 12v kontakt i 2st 8-pin CPU connectors i den övre delen av moderkortet. Frågan är nu ånyo. Ska jag förse PCI_PWR1 med samma kontakt som CPU-kontakterna (vilket innebär att jag måste köpa en till) ovan, eller ska jag använda en 6+2pin-kontakt (den kontakt som vanligtvis matar grafikkortet med ström).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vart på MB sitter denna? Är det den i botten?

Permalänk
Medlem

En 8-pins (6+2) PCI-e kontakt skall sitta i det uttaget.

Bara att jämföra hålet och kontakterna, vissa piggar på kontakten är kvadratiska och andra har två fasade kanter. Se till att det är samma på kontakt och uttag.
I och med att de har olika utformning så skall bara ena passa lätt, den andra kan gå att få dit men kräver mycket mer kraft.

Står även i manualen.

Skrivet av Manualen:

∙ 1x 24-pin ATX main power connector
∙ 2x 8-pin +12V power connectors
∙ 1x 8-pin PCIe power connector

Permalänk

Jag ringar in den i blått.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fick detta:

Citat:

That's there for people running with both M.2 slots full, and multiple GPU's. It simply provides extra power to the PCI lanes to improve stability. If you're only running a single GPU, you don't need to worry about it.

Samt:
https://www.msi.com/news/detail/MSI-Unveils-the-World-s-First...
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/pcie_pwr1-necesity...

Så du behöver inte använda den.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Bara att jämföra hålet och kontakterna, vissa piggar på kontakten är kvadratiska och andra har två fasade kanter. Se till att det är samma på kontakt och uttag.
I och med att de har olika utformning så skall bara ena passa lätt, den andra kan gå att få dit men kräver mycket mer kraft.

Står även i manualen.

Utmärkt. Tack.

Jag misstänkte att det var såhär!

Permalänk

Det kan vara spännande att se om något händer med temperaturen kring connectorn på ett 5090 om den kan få lite mer kräm från annan källa än 12V-2x6 som sägs leverera upp till 600W medan 5090 i belastning drar mer än 700w.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stalkeria:

Omedelbart till frågan: Ska PCIE_PWR1 förses med en 4+4 stifts CPU-kontakt eller en 6+2pin PCI-E-kontakt?

PCIE_PWR1 använder sig av en PCI-E kontakt, inte en EPS-kontakt. (CPU-kontakt)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På sidan 28 säger manualen att båda CPU-kontakter.

CPU_PWR1
CPU_PWR2

Vad är det för märklig manual av MSI.

Kolla direkt på moderkortet. Måste finnas ett namn där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Står även i manualen.

Det är inte troligt att MSI placerar en PCIE-kontakt bredvid uttaget CPU-ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det är inte troligt att MSI placerar en PCIE-kontakt bredvid uttaget CPU-ström.

Men han frågade ju om uttaget som sitter längst ner på moderkortet, de övriga hade han koll på (24 pins ATX och de båda EPS uttagen vid CPUn) och hade kopplat in rätt kablar.