Miniguide: Installera klassiska Control Panel-appen för Sound Blaster Z/Zx/ZxR i Windows 11
TLDR längst ner!
Jag har ett Sound Blaster Zx och uppgraderade nyligen till Windows 11. Creative Labs tycker då att man ska installera det lindrigt uttryckt [om inte annat visuellt] bloatade alternativet Sound Blaster Command istället för den enkla och klassiska kontrollpanelen.
Eftersom Z-seriekorten har multipla ljudutgångar för hörlurar/högtalare/surround så vill man kunna växla mellan dessa utan att flytta/koppla om kablar bakom datorn, samt kunna använda de andra funktionerna kortet erbjuder i t.ex. SBX Pro Studio.
Jag kommer här att beskriva hur man ganska enkelt kan få igång detta i Windows 11 genom att bara ladda hem, packa upp och kopiera rätt filer till rätt ställe. Själv har jag använt Z-Zip för att packa upp filerna ur den självuppackande .EXE-fil man får hem från Creatives supportsida.
Börja med att gå till Creative, välj produkt under Sound Blaster / Z-Series och sen under Archived Products finns den version av Sound Blaster Z vi vill ha mjukvara till. Creatives sida är rätt usel och rörig, så för att lyckas få fram "All downloads" (screenshot nedan) var jag tvungen att navigera till hamburgermenyn längst upp till höger och välja Downloads för att få fram resultatet på skärmen.
Vi väljer att operativsystemet ska vara Windows 10 64-bit, oavsett att det är Windows 11 vi har på datorn. Därefter kommer det fram en lista med filer att ladda hem:
Det är den längst ner i screenshotet ovan vi vill ladda hem:
Sound Blaster Z-Series Software, Release date: 25 Sep 19, Filesize: 157.6 MB
När den väl är nere så ska vi INTE KÖRA den .EXE-fil vi precis laddat hem, utan vi ska använda 7-Zip till att packa upp filerna i en katalog på förslagvis Skrivbordet. Jag lät katalogen få samma namn som filen, SBZ_CD_L13_1_01_11, som bara ligger där tillfälligt medan vi plockar ut vad vi ska använda.
Där inne letar vi oss fram till sökvägen: \SBZ_CD_L13_1_01_11\program files\Creative\Sound Blaster Z-Series\
Varje katalog innehåller alla filer som behövs till respektive program, så vill vi absolut bara ha Control Panel så räcker det med att kopiera endast den katalogen. Jag valde att kopiera samtliga.
Nu har jag inte testat om det går att lägga katalogerna någon annanstans, men jag valde att behålla katalogstrukturen samt sökvägen som de här katalogerna fick när man körde installationsprogrammet en gång i forntiden.
Vi ska till C:\Program Files (x86), där skapar vi en ny mapp/katalog som vi kallar "Creative", samt ytterligare en mapp under den med namnet "Sound Blaster Z-Series". Sökvägen ska se ut såhär:
C:\Program Files (x86)\Creative\Sound Blaster Z-Series
Obs! Windows kommer kräva administratörsbehörighet när du skapar en mapp under \Program Files (x86)\
Jag gillar att använda två fönster när jag håller på med filhantering, så jag staplade två Utforskaren/Explorer och drog över mapparna från \SBZ_CD_L13_1_01_11\program files\Creative\Sound Blaster Z-Series\ till ovanstående sökväg.
Nu kan man egentligen köra det, bara att gå till respektive program, högerklicka och skapa genväg/Fäst på Start/Aktivitetsfältet, men jag gillar att göra så att resultatet blir samma som om det vore installerat med automatik. 🙃
Därför fortsätter jag till den dolda mappen "ProgramData" för att komma åt att lägga till mappar/genvägar på Start-menyn. Om man inte ser dolda filer och mappar så är ett alternativ att skriva %programdata% i adressfältet och trycka enter.
Vi ska sedan in till sökvägen: C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\
Obs! Om du navigerar manuellt med svenskt Windows så heter de två sista nivåerna Start-meny > Program.
Här skapar vi mappen "Creative", och genvägar med namnen från detta screenshot:
Filnamn/sökväg i samma ordning som genvägarna ovan:
C:\Program Files (x86)\Creative\Sound Blaster Z-Series\Sound Blaster Speaker Setup\SBSpkCal.exe
C:\Program Files (x86)\Creative\Sound Blaster Z-Series\Sound Blaster Z-Series Control Panel\SBZ.exe
C:\Program Files (x86)\Creative\Sound Blaster Z-Series\Sound Blaster Z-Series Documentation\Manual.pdf
Nu har vi genvägarna på Start > Alla också!
Nu är det bara att njuta av att datorn inte är nerbloatad med massa skräp och att vi kan använda våra kära Z-serieljudkort som det var tänkt, även i Windows 11. Kan också tillägga att jag inte kört något installationsprogram från Creative överhuvudtaget sedan jag ominstallerade med W11 Pro 24H2. Ljudkortet fungerar direkt i Windows utan behov av extra drivrutiner, så slipper man all irriterande Creative-bloat med produktregistrering och alla annan liknande skit de älskar att trycka in som autostart-objekt.
TLDR:
Ta hem mjukvarupaketet med drivrutiner etc. till Z-serien för Windows 10 64-bit från Creatives supportsida, knappt 160 MB stort.
Extrahera filerna tillfälligt med t.ex. Z-Zip till en katalog någonstans.
Bibehåll samma sökvägsstruktur och flytta det nyligen uppackade innehållet från [tempmapp]\program files\Creative\Sound Blaster Z-Series\ till din egen C:\Program Files (x86)\ (admin-gnäll från Windows).
Lägg till genvägar enligt sökväg/namn mellan de två sista screenshotsen.
Klart!