Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Yes, frågade i chatten bara

Plats 13 för Aorus Master
Bör väl lämpligtvis få i nästa batch men kommer försöka jaga ett nytt kort så fort det går. Har ju lan nästa vecka

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

fick någon tag i ett Suprim MSI 5090 SOC?

Permalänk
Medlem

Folk är grafikkåtare än någonsin! Spelar ingen roll vad det kostar! Jensen tömmer grafikknarkarna på sista droppen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och folk klagar på att korten är för dyra? Tycker det låter som att de sålts på tok för billigt med tanke på hur snabbt de försvann

De ser väl illa ut om Nvidia säljer första batchen för 60kkr till de som är allra mest angelägna på att ha ett kort så tidigt som möjligt.

Sen halverar priset till andra batchen till de som fortfarande vill ha ett kort men inte är villiga att betala kraftiga överpriser.

Hade 100 000 USD, eller ännu högre, varit rätt pris om de kan hitta minst en kund som är villig att betala så mycket ?

Jag tror Nvidia vill ha högre volymer och långsiktighet än att sälja ett styck kort till högstbjudande.

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Nej. Hade "beställningsövat", visste exakt vad jag skulle klicka på osv. Hängde på låset hos Inet, men det tog många sekunder efter 15:00 innan lagerstatusen överhuvudtaget ändrades och jag kunde lägga till i varukorgen, men allt var förlorat när Qliro begärde BankID-verifiering (det gjorde det inte vid en tidigare beställning) och jag skulle ta upp mobilen och låsa upp den, starta appen, skanna osv. Det var för sent.

Lite skönt att läsa att flera av er också missat. För detta är verkligen hur surt som helst, speciellt då man inte kan paxa kort (tack scalpers) och man inte har en aning om när nästa last dyker upp.

Nästan samma sak hände för mig. Dröjde ett tag med Swish innan beställningen gick genom. Hade det grönt i början och trodde jag lyckades. Fick veta senare att det blev gul (för sent att lägga en beställning i andra sajter) där leveransen pendlade från nästa vecka, början av feb. Nu står jag i kö för att få ett kort som "kanske" levereras i april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Nästan samma sak hände för mig. Dröjde ett tag med Swish innan beställningen gick genom. Hade det grönt i början och trodde jag lyckades. Fick veta senare att det blev gul (för sent att lägga en beställning i andra sajter) där leveransen pendlade från nästa vecka, början av feb. Nu står jag i kö för att få ett kort som "kanske" levereras i april.

Japp. Grattis till köplatsen iaf. Man hade ju noga förberett för att undvika just BankID steget, men ändå dyker det upp. Sanslöst snopet och frustrerande. Hade jag vetat det hade jag varit redo med BankID skannern med min kod i clipboard. Jaja, har iaf bevakning på en jävla massa kort hos olika ÅF och kan bara hoppas på att få tag på ett innan mars då AMDs nya cpuer är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SMX-Heinz:

Om man ändå ska lura nån, kan man inte göra det snyggt då? Den sidan luktar ju scam rakt igenom.

🤣 Jag vet! Det är därför jag postade det😂😂😂

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Ventus 5080 från Inet, förväntad leverans imorgon. Supernöjd trots att planen var ett FE kort, gav dock upp på denna rätt tätt inpå 15 slaget då det fortfarande stod "Kommer snart".

Tyvärr över msrp men går från ett över 7 år gammalt 1070. Kan vara därför jag fick tag på ett dock, satt och klia mig i huvudet på Prime varför jag ej fick betala i kundkorgen ett bra tag innan jag såg Qliro/Swish alternativen etc. Fick till och med använda BankID med Qliro faktura när jag fick in ett Ventus i varukorgen.

Mitt 1070 får en hjältes begravning.

Permalänk
Medlem

Någon som fick tag på ett MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim SOC?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Plats 13 för Aorus Master
Bör väl lämpligtvis få i nästa batch men kommer försöka jaga ett nytt kort så fort det går. Har ju lan nästa vecka

Hehe, nästa vecka blir nog svårt om du inte vill betala scalper-priser

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vi får se hur det blir i verkligheten under 2026. Jag är extremt skeptiskt och tror att dessa kort kommer att haverera på löpande band nästa år. Då kommer alla i sin visdom med full hindsight tycka att det var självklart i efterhand

Alla fel har ju varit pga handhavande fel då folk har för tajta chassin.

Jag tror det inte kommer vara på "löpande band"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomja1:

Som namnet lyder, lyckades någon köpa ett 5090?

Svar, ja, kommer hem 15/2-2025.
Åkte till Elgiganten 2h innan relese, och det gick att genomföra beställningen över disk, den låg öppen i deras system då, hade nog en jädra tur, var ett jädra fiasko kl 15, då kikade jag runt på samtliga sidor och då gick det inte äns att beställa från någonstans, och hade meddela mig på samtliga sidor, inte ett enda mail... tror nog att det är vänner och bekanta som får den första skörden från dom som jobbar i butik, eller har känningar.
va tom uppe till 00:00 den 29e och reka, men som sagt, att hänga på låset på elgiganten va det vinnande konceptet den här gången.
webbhallen och inet ringde jag till när dom öppnade, och dom svarade bara att det är först till kvarn på sidan som gällde och att dom inte vet när det går...
2v väntan, ja det är ok!

Permalänk
Medlem

Nästa gång tror jag åker in till Elgiganten och beställer över disk.

Permalänk
Medlem

Nu hänvisar Nvidia till återförsäljare. FE går ej att köpa längre.

Det gick ibland att se korten. Men de flesta knappar hänvisar bara till Inet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och folk klagar på att korten är för dyra? Tycker det låter som att de sålts på tok för billigt med tanke på hur snabbt de försvann

Det finns alltid rika människor, även om dom utgör en väldigt liten procent av mänskligheten totalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedfred:

Nu hänvisar Nvidia till återförsäljare. FE går ej att köpa längre.

Det gick ibland att se korten. Men de flesta knappar hänvisar bara till Inet etc.

Ser precis likadant ut för mig som igår på deras hemsida. Jag kollar deras inventory var 10:e sekund.

Permalänk
Medlem

Hittade diverse bilder på en Discord där dom tydligen i dagar förberett sig för att snipea korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nej det har inget med hobby att göra. Folk har en FOMO av att ha det bästa. Majoriteten av folket hade lätt klarat sig med ett kort för under 10k.

Det är ett köpberoende och inget annat.

Om man spelar i 4k då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nej det har inget med hobby att göra. Folk har en FOMO av att ha det bästa. Majoriteten av folket hade lätt klarat sig med ett kort för under 10k.

Det är ett köpberoende och inget annat.

Finns en hel del spel där jag inte når 120 fps i 4K, även många där jag knappt når 80fps.
Varför är du så bitter? Din verklighet verkar inte stämma in hos oss som lirar i 4K med 4090.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning när butikerna får in mera kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Ja, nvidias sida vara bara grå "meddela mig", innan 15:00, från 15:05 gick det till "ej i lager" eller liknande, såg den aldrig aktiv. Fick inte det jag tänkt men fick iaf tag på ett 5090 på netonnet, ganska seg leverans de har jämfört med andra, 3-4 vardagar. Jaja, hinner man ju sätt ihop resterande delarna.

Och nu skickade netonnet ut att de översålt de också. Förklarar ju varför man inte kunde välja expressleverans också. Jaja, då blir det cancel på den orden och beställa det man verkkligen ville ha istället. Spännande att de hade "Din Appleprodukt" som ämnesrad... Undrade ju vad fasiken det var för spam först.

Och så klart, netonnet åker bort från listan att handla ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Hardware unboxed teori: De såg till att det finns väldigt då kort vid lansering, för att ge intrycket av hög försäljning så allt är slut. Men denna generationen kommer bli som 4080 (ej super), väldigt lågt köptryck och en halvflopp. Vilket bara gör att Nvidia kan producera mer AI kort.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Exakt. Jag skulle inte lägga så mycket pengar på ett grafikkort av ren princip även om jag var miljonär.

Då har vi olika principer🤣🤣🤣🤣

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Tror inte riktigt "värdet" för 4090 är korrekt - de flesta har ju sålts på marknaden för 15-23k. Förstås bra ifall någon vill betala för mycket emellan, men 20-22k känns lite väl mycket speciellt då det troligtvis kommer dyka upp restocks i februari. 4090 är ju inte precis ett dåligt kort heller.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Här är anledningen till att inga 5090FE hann ses. På något sätt har någon fått tag i URLen eller så har någon från Proshop läckt den innan launch.

Edit: https://www.pcgameshardware.de/Geforce-RTX-5090-Grafikkarte-281029/News/Ausverkauf-vor-dem-Verkaufsstart-1464918/

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

<Uppladdad bildlänk>

Här är anledningen till att inga 5090FE hann ses. På något sätt har någon fått tag i URLen eller så har någon från Proshop läckt den innan launch.

Är det proshop som ansvarar för FE-korten i Europa?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är det proshop som ansvarar för FE-korten i Europa?

Det stämmer, DE, NL och några fler länder har inte fullständig koll. Se länk jag la in i svaret du citerade, korten blev sålda 14.20-14.30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Det stämmer, DE, NL och några fler länder har inte fullständig koll. Se länk jag la in i svaret du citerade, korten blev sålda 14.20-14.30.

Hur kunde de tillåta försäljning innan 15???

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

"Mitt" 5090 MSI gaming trio OC från NoN var tydligen slut så får så snällt vänta på nästa batch.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.