Möjligt att få mindre ping för spel genom leverantören?

Permalänk
Medlem

Möjligt att få mindre ping för spel genom leverantören?

Hej,

Jag brukar spela Call of Duty DMZ där pingen är ungefär 40+ ms beroende av servern. Jag hörde att det är möjligt att ringa bredband leverantören (Tele2 i mitt fall) och be de att förbättra pinget genom routing eller att använda QoS (ifrån deras sida). Har någon en ide om hur det fungerar eller har ni provat göra det? Vad skulle man säga till leverantören i detta fall?

P.S. Jag körde traceroute till en av CoD serverna och det visade att det finns (kanske för mycket) hopp innan pinget kommer till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sladeup:

Hej,

Jag brukar spela Call of Duty DMZ där pingen är ungefär 40+ ms beroende av servern. Jag hörde att det är möjligt att ringa bredband leverantören (Tele2 i mitt fall) och be de att förbättra pinget genom routing eller att använda QoS (ifrån deras sida). Har någon en ide om hur det fungerar eller har ni provat göra det? Vad skulle man säga till leverantören i detta fall?

P.S. Jag körde traceroute till en av CoD serverna och det visade att det finns (kanske för mycket) hopp innan pinget kommer till servern.

Kan vara vettigt att posta traceroute (du kan skippa typ översta raden/raderna om det står något som känns personligt där), om du vill ha någon åsikt om det är något som ser problematiskt ut egentligen.

Sedan tror jag man får anpassa förväntningarna utifrån verkligheten:

Ja, i teorin finns det i många lägen teoretiska möjligheter att optimera (mer eller mindre stora möjligheter beroende på utgångspunkten) för det ena eller det andra, ofta kommer den ändringen även med någon baksida...

...men i praktiken kommer internetleverantören högst sannolikt inte böja sig baklänges för en privatkund som betalar några hundralappar i månaden, särskilt inte om det är något som på helt/trasigt-skalan är långt ut mot "helt".

Så jag tror man får titta på hur det faktiskt ser ut och om det är något som ser orimligt dåligt ut får man argumentera utifrån just det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr inte att hända

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Under adsl tiden kunde man be ispn att sänka interleave till 0, kunde orsaka ostabilare anslutning men sänka "pingen"...

Permalänk
Medlem

Byt leverantör, vill du ha bäst ping/svarstider så bör det vara Telia oavsett var du bor i landet.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]