Ryzen 7 9800X3D utgör 87 procent av Zen 5-försäljningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

*stares in 3700X*

Har själv en 3700X, och har du ett lite snabbare grafikkort är den processorn en ordentlig flaskhals.

Permalänk

Jag hänger inte med. Det var inte länge sedan jag diskuterade med 640kb ought be enough for everyone förespråkare varför viss hårdvara inte räckte och de motargumenterade.

Nu helt plötsligt är det brutalt mycket kraftigare hårdvara som säljs mest än vad någon då ens diskuterade om.

Jag är förvånad att att sådant hårdvara säljs så bra. Dock ser jag behovet av datakraften, jag såg en på YouTube med en 25 000$ dator köra senaste största version av Deeepseek R1 och förenklat kunde jag säga det gick segt.

Men ändå, jag trodde inte att vanligt folk köpte så dyra datorprylar, både CPU och gpu.

Permalänk
Medlem

Tja, vad kostar det att bygga en dator idag? Med tanke på vad resten (främst GPU såklart) kostar är ju CPU marginell, finns ingen vits att snåla där, tänker nog de flesta. Gisstänker att de som bygger dator idag, nytt, är entusiaster som vill ha hög prestanda, överlag. Ingen bygger själv för att sätta i mediokra grejor (då är det mycket bättre och billigare att köpa begagnat).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nu när x3d varianterna har samma/liknande frekvenser och oc funktioner som standard modellerna känns de överflödiga.

Standardmodellerna kanske borde bli budget modeller medan x3d får bli prestanda modellerna.

Med minne under båda ccd modulerna(eller vad de kallas) eller på annat bra ställe så blir det nog så.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Hoppas det leder till mer produktion och bättre priser. Tror vi är många som är kvar på AM4 och avvaktar pga. hur sjukt dyrt det är att uppgradera till AM5.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Hoppas det leder till mer produktion och bättre priser. Tror vi är många som är kvar på AM4 och avvaktar pga. hur sjukt dyrt det är att uppgradera till AM5.

Jo håller med, konstigt att moderkorten är så dyra nu för tiden.

Annat man ska tänka på är att AMD alltid har sänkt sina priser ca 3 månader efter release av CPUer.

Om man var nöjd med sin dator innan något nytt kom så behöver man ju inte bli missnöjd för att det kommer något bättre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nästan imponerande dålig rubriksättning av artikeln måste jag säga.

Huvudrubrik: "Ryzen 7 9800X3D utgör 87 procent av Zen 5-försäljningen"

Underrubrik: "Förra månaden utgjorde AMD 92 procent av försäljningen i Tyskland."

Båda blir ju extremt missvisande utan tillägget "enligt tredjehandsuppgifter från en enskild tysk återförsäljare riktad mot entusiastmarknaden (= de som bygger själva)". Det säger ingenting om totala försäljningen vilket artikeln är dålig på att poängtera och det märks ju tydligt här bland nyhetskommentarerna att många har missat den aspekten och drar alldeles för långtgående slutsatser som med största sannolikhet inte stämmer.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Två saker att notera först.
Helt klart från siffrorna att det inte är helt exakta försäljningssiffror, de har jämnats till närmaste 10-tal, förutom de som sålts under 10 stycken, där de jämnats till närmaste 5-tal. (Inte för att de spelar någon större roll.)
Siffrorna är från Mindfactory, som, från mitt minne, historiskt har sålt mer AMD än intel, dock brukade skillnaden vara _klart_ mindre. Skulle vara intressant att se siffror från andra säljare, det är dock något som de oftast inte vill dela med sig.

Med det sagt.

Fixade till bilden, OCR:ade, och fixade mindre fel i texten jag fick ut. Möjligt att fel har smugit sig in trots viss korrekturläsning.

Mindfactory sålde 1995 stycken intel cpu:er och 23605 AMD cpu:er, alltså nästan 12 gånger så många AMD cpu:er.

185 av sålda intel cpu:erna är från deras senaste mikroarkitektur, Core Ultra, dvs 9%.
Samma gäller då för deras senaste socket, LGA1851, dvs 9%.

9690 av sålda AMD cpu:er är från deras senaste mikroarkitektur, Zen 5, dvs 41%.
18400 av sålda AMD cpu:er är från deras senaste socket, AM5, dvs 78%.

59% av sålda AMD cpu:er var X3D-modeller.

51% av sålda intel cpu:er var Gen 14 (Raptor Lake Refresh.)
24% av sålda intel cpu:er var Gen 12 (Alder Lake.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Gick från 12900KF, gick upp kanske 5 fps men till halva förbrukningen. Då passade jag på att kasta ut all vattenkylning. Finns inget behov av det längre. Sen gick jag från 4080 till 5080 och hoppade upp allt mellan 20-40 fps.

Låter bra, jag upplever stor skillnad i mina spel. Samt den låga värmen e underbar. Funderar med på att slänga ut vattenkylning. Hart du rekommendation på en grymm tornkylare

Permalänk
Medlem

Folk där skriver som om att detta inte var en återförsäljare och att de flesta icke-entusiast-processorer säljs genom OEM.

Permalänk

Inte superkonstigt. Ryzen 7 9800X3D är en jäkligt bra gaming processor. Nu har jag fortfarande AM4 med 5800X3D så känner jag just nu att uppdateringen inte var värt det. Men för dom som inte haft amd så hade jag 110% hoppat på AM5 med just denna cpu.

Så skitbra AMD.

Ska bli spännande med deras nya gpu:s som kommer snart😁

Visa signatur

The Breath of True