Snart blir RTX 5000-serien dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilket kort skulle ni handla om ni spelade i 4k? Amd har väl mer problem med sina drivrutiner än Nvidia? 🤔

Jag har inga problem med mina i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag tyckte de gjorde ont på fel ställe i kroppen när jag köpte mitt 5090 med vattenkylning för 37.000kr.. sjukt om de kommer landa på 40k+ snart i sverige.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Jag tyckte de gjorde ont på fel ställe i kroppen när jag köpte mitt 5090 med vattenkylning för 37.000kr.. sjukt om de kommer landa på 40k+ snart i sverige.

Ja de kan jag förstå att de gjorde ont med din prislappen, bara för en GPU hehe.

Mitt senaste custom build projekt består av följande:

ASUS TUF Gaming GT502 Vit
Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W
ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition
ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident x1
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Vit 3-pack x1
Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Vit x1
Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB PWM x6

Som i runda slängar landar på 46000. Så och sett kan det tyckas mer värt att få en komplett rig för den summan och som kommer leverera ett bra tag framöver, istället för att sitta på ett överhypat svindyrt kort.

Oavsett så hoppas jag du får glädje av din investering också

Visa signatur

| ASUS TUF Gaming GT502 | ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition | G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB | Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB |

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

VArför då? dessa kort är inköpta dyrt från början. Så det e svinbra andrahandsvärdet är bra för oss som säljer och uppgraderar.
Det kostar att ligga på topp, man kan inte få top hårdvara gratis längre ..Det har blivit dyrt
Bara jobba o spara på

Det säger jag inget om men när även dessa kort säljs till samma pris som de en gång kostade nya känns det aningens snett.

Permalänk
Medlem

Snart kostar en kartong mjölk 200 kr. Ett knäckebröd, 15 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoFear1979:

Ja de kan jag förstå att de gjorde ont med din prislappen, bara för en GPU hehe.

Mitt senaste custom build projekt består av följande:

ASUS TUF Gaming GT502 Vit
Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W
ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB ROG Strix Gaming OC Edition
ASUS ROG Strix X870-A Gaming WIFI
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
NZXT Kraken Elite RGB V2 360mm Vit
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Triden x1
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Vit 3-pack x1
Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Vit x1
Lian Li UNI FAN SL120 Reverse Infinity RGB PWM x6

Som i runda slängar landar på 46000. Så och sett kan det tyckas mer värt att få en komplett rig för den summan och som kommer leverera ett bra tag framöver, istället för att sitta på ett överhypat svindyrt kort.

Oavsett så hoppas jag du får glädje av din investering också

haha jag tänker inte argumentera emot för du har rätt.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Absurda priser. Bara för gamla bettan 3080 att hålla ut till 6000 serien.
Sen köper jag kanske ett begagnat 5070Ti eller liknande

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag varför Elgiganten ringde och ville avbryta min 5080-beställning, som var betald och hade hade en orderbekräftelse. Dock var deras motivering att de inte kommer köpa in några fler kort i 50-serien, vilket jag hade lite svårt att tro på...

Permalänk

Så tur att man lyckades knipa ett 5090 Astral på releasedagen för "bara" 34.990kr då! Sålde mitt 4090 STRIX för 20k så det gjorde ju att det sved lite mindre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

OT: Felgiganten är ett stort skämt, de makulerade nyss ordrar för att de inte skulle få in fler kort enligt flera användare.

Hur kan de då nu höja priset, nästan som att de förväntar sig att få in fler kort i framtiden, lurigt det där

Undvik denna kedja, åtminstone när det gäller grafikkort, de har gjort likadant förut.

Mvh

Tror du att andra företag kommer att äta prisökningen? Går inköpspriset för dem upp med tusentals kronor så finns det inte en chans att ordrar inte kommer att makuleras.

Permalänk
Medlem

Nu har Nvidia fått ut en massa recensioner av korten så nu kan de höja priset. Dom är såna äckliga svin. Ångrar inte en sekund att jag köpte AMD nu senast. Nvidia kan dra åt fanders med sina konstanta prishöjningar trots 100+ miljarder dollar i rena vinster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du är bra på att trolla folk, jag uppskattar dina inlägg

AMD har inte mer problem än Nvidia med sina drivrutiner generellt, jag har använt båda i 12 år, även denna generation då jag köpte 7900 XTX på release, så har gott om erfarenhet.

Särskilt inte i dagsläget heller då de senaste drivrutinerna från Nvidia brickar 4090 och 5090: https://www.pcgamesn.com/nvidia/rtx-5090-issues

https://youtu.be/gIK7iUwRgaE?si=Zp5arcE-yB9qB9JP

Så om vi måste utse en vinnare så är nog Nvidia värst i nuläget, då har jag ändå ett 4090.

Problemet handlar väl fortfarande om PCIE 5. Och bör således vara moderkortstillverkarnas fel. Högst troligt att AMD kort råkar ut för samma.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilket kort skulle ni handla om ni spelade i 4k? Amd har väl mer problem med sina drivrutiner än Nvidia? 🤔

Detta var sant när jag använde mitt 6870 - 2011. Det har hänt en del sedan dess. Har dock inga personliga erfarenheter av nyare AMD-kort. Men av allt att dömma har det blivit myclet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Faktum är att det finns gott om prisvänliga alternativ idag, det har faktiskt aldrig varit såhär billigt tidigare att få ihop en schysst speldator (sett till helheten). När SSDs kom var de otroligt dyra, likaså tog Intel 5-7000 kr för fyra kärnor för många år sen, och många fler exempel.

Min q6600 kostade ca 1600. Så länge det funnits fyrkärniga cpuer för konsumentplattformar har de gått att då få tag i för under 2000kr.

Edit: de verkar ha varit lite syrare vid lansering. Men under 3k har i alla fall varit möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Nu har Nvidia fått ut en massa recensioner av korten så nu kan de höja priset. Dom är såna äckliga svin. Ångrar inte en sekund att jag köpte AMD nu senast. Nvidia kan dra åt fanders med sina konstanta prishöjningar trots 100+ miljarder dollar i rena vinster.

Problemet är ju att folk köper korten till dessa hutlösa priser. Hade man bara haft lite mer is i magen så hade de ju varit tvungna att sänka priserna till vettiga nivåer. Att man dessutom betalar nästan nypris för ett begagnat kort är ju fullständigt vansinne. Om folk bara inser att ett rimligt pris för en begagnad elektronikkomponent är en bråkdel av nypriset så hade priserna sett helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Absurda priser. Bara för gamla bettan 3080 att hålla ut till 6000 serien.
Sen köper jag kanske ett begagnat 5070Ti eller liknande

Samma här.. köpte 3080 vid release för 6k om jag minns rätt, får ses som bra affär idag. Avvaktar med 5000 serien om inte kortet rasar.

Men många som jag har prisbild på en bra gamingburk för 10-15k alla vinter/sommardator. Var ett tag sedan och kronan är inte direkt stark heller mot dollarn..

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Problemet är ju att folk köper korten till dessa hutlösa priser. Hade man bara haft lite mer is i magen så hade de ju varit tvungna att sänka priserna till vettiga nivåer.

Det var sant för ett gäng med år sedan.

Nu är grafikkort för konsumentmarknaden mer av en bisyssla för nvidia och de har också en massa pengar, det blir därmed viktigare för dem att hålla uppe priset på alla deras produkter även om det innebär att de skulle sälja färre konsumentkort. De vill ju tex inte att mindre företag köper ett gäng med billiga xx90-kort än att istället köpa kort riktade mot professionella användare, riskerar ju i såfall att priset för de senare också måste sänkas och då kanske företag väljer serverfarmar av dessa kort istället för deras datacenterkort.

Citat:

Att man dessutom betalar nästan nypris för ett begagnat kort är ju fullständigt vansinne. Om folk bara inser att ett rimligt pris för en begagnad elektronikkomponent är en bråkdel av nypriset så hade priserna sett helt annorlunda ut.

Priset på begagnat är kopplat till pris och prestanda för nya produkter, går pris/prestanda upp på nya produkter kommer de även göra det på begagnat, går priserna på nya produkter upp kraftigt och äldre produkter har slutat tillverkas så kommer det också påverka priset på begagnat. uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Samma här.. köpte 3080 vid release för 6k om jag minns rätt, får ses som bra affär idag. Avvaktar med 5000 serien om inte kortet rasar.

Men många som jag har prisbild på en bra gamingburk för 10-15k alla vinter/sommardator. Var ett tag sedan och kronan är inte direkt stark heller mot dollarn..

Det är ju på den nivån det är rimligt att priset ligger på den typen av kort!!! I min värld skulle ett 5090 inte kosta mer än säg 10-12 000 kr nytt vilket i sig är vansinnigt dyrt för en enskild komponent i datorn. Ett begagnat kort av tidigare modeller borde då inte kosta mer än max 2 000 kr beroende på att du varken har garanti eller har en aning om hur kortet har behandlats av tidigare ägare. Jag uppgraderade det mesta i datorn innan jul men gav helt upp mina planer på nytt grafikkort när jag såg priserna. Fick en chock när jag såg hur mycket de stigit i pris sedan mitt senaste grafikkortköp (RX 470). Eftersom jag inte spelar något i princip så behöver jag inget värstingkort utan kör vidare med mitt gamla. De få gånger jag faktiskt spelar så blir det CS eller UT och då går inte ens fläktarna igång på mitt RX 470.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Problemet är ju att folk köper korten till dessa hutlösa priser. Hade man bara haft lite mer is i magen så hade de ju varit tvungna att sänka priserna till vettiga nivåer. Att man dessutom betalar nästan nypris för ett begagnat kort är ju fullständigt vansinne. Om folk bara inser att ett rimligt pris för en begagnad elektronikkomponent är en bråkdel av nypriset så hade priserna sett helt annorlunda ut.

Det finns många exempel där du har bra beg värde på elektronik. Sonos, Apple, Miele t.ex.

Rimliga saker som kommer hålla priset högt om man spekulerar lite.

Det finns inga highend 40xx kort att få tag på, så vad ska du köpa till din nya 9800x3d. Får även känslan av att pga av prissättningen av 40 serien så har de skapat ett guldläge för 50 serien. Det finns helt enkelt inga kort för dom som vill gå från 20 och 30 serien.

Nvidias kretsar är eftertraktade för ai. Dlss frame gen gör att de spel som ser riktigt snygga ut, verkligen flyter på i 4k. Inte orimligt att 5090 gör sig bra i GTA 6 med dlss.

Jag ser det som ett perfekt läge för Nvidia att hålla höga priser för sina kretsar och kommer nu känslan av att det blir dyrare, så blir man än mer desperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Personligen så säger mina erfarenheter just nu tvärt om att amd har bra drivrutiner o haft mycke strul o skit me nvidias drivrutiner

Permalänk
Medlem

Förr i tiden fick man mer prestanda/krona med nya generationer. Kommer RTX 5080 ligga på nästan 20k (som det ser ut i vissa butiker), så är det ju till och med sämre än förra?

Permalänk
Medlem

Samma visa varje gång tycks det med senaste lanseringarna från nVidia. För lite kort vid lansering sen höjs allting och folket är lika förvånade och framförallt förtvivlade varje gång.

Det är trist men rösta med plånboken om det inte känns okej och köp från nån annan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Ja usch ja. En hel del personer tar ju faktiskt lån för att köpa saker som dessa.

Det är det som är problemet. Samma sak med bostadsmarknaden. Kan nästan sätta hur vettlöst pris som helst på ett hus, dom vet att folk gärna lånar flera miljoner för att få köpa det.

Permalänk
Medlem

Ibland när man sitter och lirar så kommer suget att bygga en värstingdator så man kan dra upp allt på max men sen ser man priserna och plötsligt så försvinner suget och budgetbygget känns bra igen. Konstigt det där.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, det ena utesluter inte det andra givetvis, man kan ha mer eller mindre kraftfull hårdvara, men på många låter det som att PC gaming kommer dö ut för att två toppkort kostar mellan 15-60 000 kr, vilket inte stämmer, tvärtom så har det aldrig varit billigare att få en riktigt schysst speldator.

Jag tror att PC gaming kommer fortsätta växa kraftigt, särskilt när DIY blir allt lättare och tillgängligheten har ökat markant. När jag började pyssla med detta för längesedan så var det kanske ett par stycken i hela byn som kunde sätta ihop en dator, och det var riktiga nördar, idag gör 13 åringar YT videos där de sätter ihop sin första dator själva och det är coolt

Mvh

Får se vart detta tar vägen, men tillexempel Valve och Microsoft har nu möjlighet att släppa system med fast hårdvara som har OS som liknar PC. Om det fortsätter såhär med en prisutveckling på typ 5% per år så har jag svårt att se att folk kommer köpa komponenter i samma takt som idag och blir datormiljön bara 40% bättre emellan varje generation konsoler(8 år) så kanske det är vettigare med fastare hårdvara att optimera emot.

Video redigering och det mesta som man gör med hjälp av PC idag skulle man säkert kunna göra via appar på dessa enheter, om man inte vill boota in i Windows eller Linux.

Skrivet av NoFear1979:

4K är overrated. 2K räcker långt och ser sjukt bra ut. Men det är bara min åsikt ^^,

4K native är nog overrated, fast jag tror att högre upplösning behövs för att VR ska fungera bra.
Jag tror ändå att det finns en ganska stor marknad för 4K i sig eftersom att typ alla tv-apparater har det nu.
Själv så kör jag LG C1 som jag kommer ha till PC, PS5 och Media. LGs OLED skärmar är tillräckligt bra för att också använda som datormonitor. Till och med medlemmar av digital foundry använder dessa till det.

Så 4K från en skärm till allt kommer nog bara att växa de kommande åren, men det kanske inte behövs Native för det utan bara bra skalning.

Lite mer ontopic: Jag tycker att som jag nämnt tidigare att bland annat Sweclockers borde skriva en notis eller dra tillbaka sin recension, 18K som är i mer linje med det riktiga priset bör inte ses som "en bra produkt". 10% mer prestanda till 45% högre pris (jämfört med vad 4080 super funnits för) är inte något som ska hyllas på något sätt. Det känns mer som domedag för GPU:er än en trevlig utveckling. Går det i samma takt och man köpt ett kort i 40xx serien så kommer det nog inte vara vettigt att uppgradera på minst 6 år, om inte ännu mer sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Ibland när man sitter och lirar så kommer suget att bygga en värstingdator så man kan dra upp allt på max men sen ser man priserna och plötsligt så försvinner suget och budgetbygget känns bra igen. Konstigt det där.

Tror du att du skulle ha roligare om du drog upp allt till max?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni andra känner men jag har tröttnat på spelandet och framförallt utvecklingen. Spel lanseras halvklara och ställer alldeles för höga krav på GPU:er som dels kostar som en begagnad bil och inte ens med pengarna i näven kan man få tag på något eftersom det är slutsålt minuter efter lansering.

Spelutvecklarna tar hela tiden höjd för nya värstingkort, vräker in ny fräsig grafik och slarvar med kodoptimeringen (eller låter AI göra jobbet). Längst ner finns jag som måste lägga pengar jag inte har på att uppmuntra hela cirkusen. Hade jag varit ansvarig utgivare så hade jag sett dystert på framtiden. Vad händer när kunderna en efter en droppar av?

Saknar den tid då utvecklare kramade ur varenda pixel ur till synes mediokra system. Och ALLA kunde faktiskt köpa ett top-of-the line kort utan att äventyra sin ekonomi. Det sved lite men det gick.

I'm out. Jag hade tankar på att uppgradera datorn men jag orkar inte längre. Känns ungefär lika svårt som att försöka anpassa sitt bilåkande till eldrift.

/Bitter

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Moton:

Det är det som är problemet. Samma sak med bostadsmarknaden. Kan nästan sätta hur vettlöst pris som helst på ett hus, dom vet att folk gärna lånar flera miljoner för att få köpa det.

Här tror jag är en grundinsikt till hur psykologin förändrats kring ekonomiska saker. Min lekmannamässiga spaning är att allt fler vuxna personer med relativt ok disponipel inkomst ser på skuldsättning på ett annat sätt än tidigare generationer (jag är själv -80a) som varit med under t ex 90-talskrisen. Kanske har man endast levt som vuxen under det senaste decenniets extrema lpgräntemiljö. Lån sågs tidigare dels som ett nödvändigt ont för vissa ovanligare, större inköp men också ibland som en investering. Och man amorterar alltid.
Idag har nog många fler synen att det kan, ja, utlånarna säger ju t o m bör, användas som vad man brukar kalla buffert eller tidigarelägga ett villhöverinköp som möjliggjorts av ett målsparande.. Obs, jag säger inte att alla unga har denna syn, och orkar inte leta upp stöd för mina spaningar. Bara att en tillräckligt stor andel unga vuxna nu resonerar..annorlunda.

Förmågan att vänta in, att våga/orka med att avhålla sig (yolo, "u're worth it!", fomo osv), att upprätthålla uppmärksamheten osv har med olika features som 140tecken, shorts mm eroderat. Universitetens lärare, mina barns lärare, kollegor som anställer 25 åringar m fl vittnar om den snarlika trenden.. Jag själv försöker läsa Joakim von Anka, påtala att det som är svårt och tar lång tid är ofta det som är värt något, ingen betalar dig för att bara göra lätta, roliga saker osv till killarna..men jag har bara en viss mängd influens..

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Whistleblower Edward Snowden slams Nvidia RTX 5080 as 'a monopolistic crime against the consumer'

Källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tror du att du skulle ha roligare om du drog upp allt till max?

Jodå. Mycket man skulle njuta mer av om man hade obegränsade riksdaler att punga ut. Mat, resor, whisky, klassiska bilar, datorkomponenter.. Men rik är man inte. Man får nöja sig med lite billigare saker ibland och göra det bästa av det.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.