Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ni som köpt ps5 pro, och gått från regular ps5, tycker ni det varit värt köpet?
Och kommer gta6 vara "proanpassat "? Nån som vet det.

Jag skulle nog aldrig rekommendera en Pro då det är nästan dubbla priset för väldigt lite extra prestanda. Sen har ju dagens spel inte rosat marknaden med ”bra” ps5 patchar heller, än. Men vill man ha det bästa och framtidssäkra lite extra och man har cash så varför inte. Hade hellre plockat ihop en dator för 13-14tusen om man skulle välja.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag skulle nog aldrig rekommendera en Pro då det är nästan dubbla priset för väldigt lite extra prestanda. Sen har ju dagens spel inte rosat marknaden med ”bra” ps5 patchar heller, än. Men vill man ha det bästa och framtidssäkra lite extra och man har cash så varför inte. Hade hellre plockat ihop en dator för 13-14tusen om man skulle välja.

Hade de flesta utvecklarna släppt 120fps patchar till pro modellen hade det utan tvekan varit värt det, men det lilla grafiska förbättringsläget som tillkommer med pro patchen är knappast märkbart i mina ögon. Tror mer det handlar om lata utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hade de flesta utvecklarna släppt 120fps patchar till pro modellen hade det utan tvekan varit värt det, men det lilla grafiska förbättringsläget som tillkommer med pro patchen är knappast märkbart i mina ögon. Tror mer det handlar om lata utvecklare.

Processorn är ju i princip samma så att nå 120fps om spelet är byggt för 60fps känns som det är bara i undantagsfall det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Och jag skulle rekommendera tvärtom, spelar nästan uteslutande på min ps5 pro. FFVII Rebirth var fantastiskt på pro jämfört med base. Diablo IV som jag nöter nu med season 7 är väl inte fantastisk uppgradering men ligger på 70-75 fps med lite högre upplösning (den skalar dynamiskt) (om man har en tv som stödjer vrr) så flyter fin-fint o.s.v.

Så som vanligt your-mileage-may-vary. Spelar man bara lite nån gång emellanåt så är ps5 fullt kapabel. Spelar man mest på PC så skulle jag också rekommendera att lägga pengarna där. Vill man vara en soffpotatis som mig så blir det inte fel med ps5 pro.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag hade absolut inte hellre valt en dator för 12k. Man måste betala mer för att runda alla problem med pc-gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Exakt samma gäller om pc-gaming med olika grafik-kort. 4090 år typ 15k dyrare än ett 4070 super. Men är det 15k bättre? Inte en chans tycker jag. Skillnaden i pris mellan de grafikkortet är det dubbla mot vad det kostar att uppgradera från PS5 base och PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Exakt samma gäller om pc-gaming med olika grafik-kort. 4090 år typ 15k dyrare än ett 4070 super. Men är det 15k bättre? Inte en chans tycker jag. Skillnaden i pris mellan de grafikkortet är det dubbla mot vad det kostar att uppgradera från PS5 base och PS5 Pro.

Fast om du köper ett nytt grafikkort till din dator så kommer alla spel att lyftas av detta nya grafikkort. Om du uppgraderar till en PS5 Pro måste du förlita dig på att gamla spel uppdateras (vilket de inte kommer att göra i någon större utsträckning) och att nya spel använder den extra kraft som finns i PS5 Pro och det är långt ifrån alla som kommer att göra det.

Kör själv med PS5 Pro sedan dag 1 och är nöjd men skulle vara lika nöjd med mina gamla PS5, inget jag skulle rekommendera som standard utan mer som en extra lyx.

/Viktor

Permalänk
Medlem

Just nu får väl Pro anses relativt ovärd, speciellt eftersom man får en gimpad version utan skivläsare. Men det kan ju ändras på sikt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jag har inte behövt en skivläsare på åratal på varken PC eller Playstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Fast om du köper ett nytt grafikkort till din dator så kommer alla spel att lyftas av detta nya grafikkort. Om du uppgraderar till en PS5 Pro måste du förlita dig på att gamla spel uppdateras (vilket de inte kommer att göra i någon större utsträckning) och att nya spel använder den extra kraft som finns i PS5 Pro och det är långt ifrån alla som kommer att göra det.

Kör själv med PS5 Pro sedan dag 1 och är nöjd men skulle vara lika nöjd med mina gamla PS5, inget jag skulle rekommendera som standard utan mer som en extra lyx.

/Viktor

Samtidigt: hur många spel utnyttjar all kraft i ett high end-kort?

Utvecklarna lägger ju sig på en nivå som motsvarar det som majoriteten har. I många fall är PS5 utgångspunkten för spelutveckling. Det är så att säga ”märket”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag har inte behövt en skivläsare på åratal på varken PC eller Playstation

Intresseklubben antecknar

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Vad är det för märklig kommentar? Du skrev ju själv att den är ”ovärd” pga avsaknaden av skrivläsare. Är då reaktionen ”men jag behöver inte skivläsare” en onödig kommentar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vad är det för märklig kommentar? Du skrev ju själv att den är ”ovärd” pga avsaknaden av skrivläsare. Är då reaktionen ”men jag behöver inte skivläsare” en onödig kommentar?

Det är väl mer att det är väldigt individuellt om man behöver en skivläsare eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Vad onödigt att dryga sig.

Permalänk
Medlem

Vill man ha det lilla extra inom gaming blir det dyrt. Att ha bra/ganska bra prestanda kostar pengar (såklart) men det är inte så farligt dyrt.

Vill man däremot ha de sista 10%-en av bättre upplevelse, ja då blir det dyrt. På pc-sidan väldigt dyrt.

Nu finns motsvarande diff på konsol. Om det är värt det får väl var och en avgöra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl mer att det är väldigt individuellt om man behöver en skivläsare eller inte

Man han skrev ju att den är ovärd pga avsaknad av skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

/Viktor

Nu gäller ju jämförelse mellan konsol/konsol. Inte konsol/pc. Min enda poäng var att motsvarande invändning kan tillämpas på pc-sidan.

Även ett RTX 4070 super förbättrar ju äldre spel.

Permalänk
Medlem

News 7: Star Wars Outlaws updated with new PSSR version
https://www.youtube.com/watch?v=E9pNRorXiCY&t=5657s

Permalänk
Medlem

Skulle säga att främst hänger på hur stor TV en har, och hur nära till nästippen man sen har till den.

Jag sålde min igen och skaffade en VR till den vanliga istället då den mest används med en 48" och antagligen kommer forsätta på det. Hade egentligen tom föredragit en 42, men det fanns inte när jag skaffade TVn. Ville inte heller göra mig av med den fast skivspelaren och skillnaden i pris för pron inklusive en sådan blir i realiteten också större än vad man först tänker då det är en utöverkostnad.

Och nu efter PSN-haveriet så bekräftar det ju än mer fördel flr ursprungliga modellen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Vad onödigt att dryga sig.

Det blev nog lite hårdare i verkligheten än när jag tänkte det i mitt huvud. Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man han skrev ju att den är ovärd pga avsaknad av skivläsare.

Den är till och med mer ovärd pga avsaknaden av skivläsare. Ovärdheten hade stått på egna ben även om den ingått. Just nu, men det kan som sagt ändra sig i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det blev nog lite hårdare i verkligheten än när jag tänkte det i mitt huvud. Jag ber om ursäkt.

Självklart godtar jag ursäkten. Det är lätt hänt att uttrycka sig lite onödigt. Starkt av dig att be om ursäkt iaf. Nu lägger vi det bakom oss.

Permalänk
Medlem

Jag har Slim och pro bredvid varandra med en 42” oled och fick nyss frågan av en vän om det var värt en pro.. var svårt för mig att svara på då slim är till dottern och jag köpte bara pro för att den kom som fyndvara
jag har inte testat seriöst skillnaden men mitt svar blev ungefär:
Spelar du mycket och kommer göra det länge, samt har råd så kör pro, den är ju ”bättre” och 1tb mer ssd som standard
Slöspelande på uttråkade kvällar: om du har pengar över kör på pro.. annars inte

Tycker du det är dyrt så kör med vanliga. Oavsett val så kommer du bli troligtvis bli skitnöjd.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag ju att faktumet att ni börjar jämföra med skillnaden mellan 4070 super och 4090 är ett misslyckande med Ps5 Pro bara där.

Sen när man även tänker på att Ps5 Pro är en både sämre uppgradering och extremt mycket dyrare uppgradering jämfört med Ps4 Pro så blir man ju mest bara deppig. Man blir ju inte köpsugen direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Själv tycker jag ju att faktumet att ni börjar jämföra med skillnaden mellan 4070 super och 4090 är ett misslyckande med Ps5 Pro bara där.

Sen när man även tänker på att Ps5 Pro är en både sämre uppgradering och extremt mycket dyrare uppgradering jämfört med Ps4 Pro så blir man ju mest bara deppig. Man blir ju inte köpsugen direkt..

Jag förstår inte riktigt vad misslyckandet skulle bestå i. Oavsett vilket kort på pc-sidan man väljer att jämföra med så finns motsvarande prisskillnad på pc-sidan där man får ”bättre prestanda” till ett mycket högre pris.

Är en uppgradering värt det? Kan inte var och en få avgöra det? Jag personligen har spelat GT7 i VR på PS5 base och PS5 Pro, och för mig är det värt det. Kanske inte för dig. Men för mig: https://youtu.be/l3cZ8IR1zPc?si=oROrL4RobRAAAHJ3

Permalänk
Konsolgrävare

State of Play returns tomorrow, February 12 23:00

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolgrävare

DEATH STRANDING 2: ON THE BEACH Special Panel, 9 Mars 23:00

https://www.kojimaproductions.jp/en/sxsw2025_announcement

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår inte riktigt vad misslyckandet skulle bestå i. Oavsett vilket kort på pc-sidan man väljer att jämföra med så finns motsvarande prisskillnad på pc-sidan där man får ”bättre prestanda” till ett mycket högre pris.

Är en uppgradering värt det? Kan inte var och en få avgöra det? Jag personligen har spelat GT7 i VR på PS5 base och PS5 Pro, och för mig är det värt det. Kanske inte för dig. Men för mig: https://youtu.be/l3cZ8IR1zPc?si=oROrL4RobRAAAHJ3

"Misslyckandet"/det tråkiga är den stora prisskillnaden som är något nytt i konsol-världen. Förut fick man bättre prestanda utan att det kostade mer.