Avdelning för IT-/cybersäkerhet?

Permalänk
Medlem

Avdelning för IT-/cybersäkerhet?

Inser att forumet främst är riktat mot/besöks av konsumenter, men tänker ändå att det kanske skulle kunna finnas en vits med att börja bygga en forumsdel centrerat kring cybersäkerhet? Det är väldigt aktuellt på arbetsmarknaden just nu och tänker att det kanske ligger i Swecs intresse att vara en plattform för kunskapsutbyte även kring detta.

Bara ett förslag

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Håller med, det hade varit ett intressant då det säkert finns många kunniga inom just det här på swec.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Förträfflig idé

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide. Ett ämne som blir mer och mer aktuellt och talas mycket om i media senaste tiden också.

Permalänk
Medlem

Bra idé anser jag med, men jag har lite bias eftersom jag jobbar med det

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Bra initiativ! Det skulle ge utrymme för att dela kunskaper och hjälpa varandra dela information.

Permalänk
Medlem

Ska jag drista mig till att gissa så pratas det ju kanske inte tillräckligt mycket IT-säk just nu för att motivera en hel avdelning för det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

IT- & cybersäkerhet har ju blivit viktigare än någonsin i dagens värld. Kanske denna tråd blir tills vidare bli den "officiella IT- & cybersäkerhet"-tråden?🤔

Denna finns annars sedan gammalt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1700334-swekerhet-trad...

Men jag tycker gott att man kunde ha en egen avdelning för ämnet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

IT- & cybersäkerhet har ju blivit viktigare än någonsin i dagens värld. Kanske denna tråd blir tills vidare bli den "officiella IT- & cybersäkerhet"-tråden?🤔

Utan att fråga varifrån någonstans, men pratas det inom de inre it- & cybersäkerhetskretsarna om att det kanske dyker upp bakdörrar i jänkarnas mjukvaror i värsta fall även om det skulle innebära ekonomiskt självmord för jänkarnas IT-bolag?

Jag är inte intresserad i politiken bakom det hela utan endast vad de inre it- & cybersäkerhetskretsarna har bedömt än så länge? Personligen arbetar jag aktivt med att endast köra Open Source-lösningar för det mesta. Nästa (paranoida(?)) steg blir väl en Linux dator med så mycket ram att det går att köra en statisk Windows 10 version i VM för att kunna spela PC-spel?! 😂

Mvh,
WKF.

Bakdörrar finns redan. USA är som Kina men vi har "naivt" accepterat the lesser of two evils.

https://www.nsa.gov/Signals-Intelligence/FISA/

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Denna finns annars sedan gammalt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1700334-swekerhet-trad...

Men jag tycker gott att man kunde ha en egen avdelning för ämnet.

Ja jag försökte hålla igång den ett tag, men var alldeles för lite aktivitet tyvärr

Men numer på dagens it-sfär är säkert hetare än på länge. Förra årets registrerades färre CVE än på detta års första tre månader. Många verkar missa hur mycket hål och problem som presenteras dagligen i de vanligaste biblioteken

Permalänk
Medlem

Jag hakar på önskemålet...

Hittills borde man kunna lägga en tråd här https://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling men det har jag försökt nån gång utan resultat. Det vore bättre om vi fick en avdelning som specifikt hanterade AV/FW/RMM/MFA och liknande lösningar för data/klient säkerhet, oavsett OS. Samt rekommenderade handhavanden givet olika lösningar och scenario.

Allt detta är lite av en hobby för mig där jag letar och läser en hel del, men ofta är det underbart med lite diskussion. Samt givetvis underskattat på jobbet...

@medbor tror jag aldrig sett den tråden, sorry...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Området är intresserat men det finns många anledningar till varför det är svårt, jag tycker mer allmänna råd borde göras, artiklar om olika lösenordshanterare, risker, vad man ska tänka på osv m.m.

Inom precis allt i området gäller. Det kvittar hur bra säkerhet du själv har om andra på samma ställe har låg. Det gäller då få upp säkerheten för alla. Sedan hör man folk i närheten på tåget prata om att de köpte en ny speldator med blocket med Windows installerat och allt och man tänker hoppas inte personen jobbar emot någon av ens kunder.

På tal av säkerhet så en senior projektledare som pratade högt i telefonen på tåget om en kund, i samma vagn fanns folk som mycket väl kände till denna kund och har bra kontakter med denna. Nu sa de inget hemligt så men personer som sagt i vagnen skulle tom kunna vara anställda

Permalänk
Medlem

Lite mer konkret förslag till indelning av ett Cybersäkerhets forum

Allmänt om IT-säkerhet
För nyheter, nybörjarfrågor, lösenord, bluffmejl och personligt skydd.

Verktyg & metoder
Diskussioner om säkerhetsverktyg, tester, guider och tips.

System- & nätverkssäkerhet
Skydd av datorer, servrar, routrar, hemmanätverk och system.

Sårbarheter & angrepp
Prat om CVEs, patchar, attackytor och tips om åtgärder.

Yrke, etik & certifieringar
Jobb, utbildningar, lagar och etiska frågor.

Nå Redax?

Man kan vara mer teknisk i uppdelningen, men jag ser ingen anledning till det...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!