Byta tangentbord på HP-laptop - fastnar på ZFC-kontakten

Permalänk

Byta tangentbord på HP-laptop - fastnar på ZFC-kontakten

Jag har en HP ZBook 15 G5 Mobile Workstation Core i7 laptop vars tangentbord har blivit besvärligt. Datorn köptes i nov 2019, så det finns ingen garanti kvar...

Vissa knappar måste man "gnugga" på för att det skall bli något på skärmen...
Så jag har köpt ett utbytes-TB hos en reservdelsfirma i Uppsala och idag försökte jag att göra bytet.
Jag har servicemanualen för min laptop så då borde det gå som en dans trodde jag...
Men när jag öppnat serviceluckan och lossat skruvarna som håller fast tangentbordet och sedan bänt loss det från framsidan blev det problem...

Det finns 3 st platta plastremsor med ledningar på som kopplas mot 3 st ZeroForceConnectors på datorns moderkort. Det är åtkomligt genom hål i cassiet men det är ett problem:
2 kontakter är sisådär 5-6 mm breda och deras kontaktdon kunde jag öppna ganska lätt och få loss kablarna.
Men huvudsladden som är 5 x bredare än de andra har jag problem med...
Hur jag än petat så får jag inte upp kontakten så att sladden kan tas ut.
Jag tog bilder på problemet innan jag monterade tillbaka alltihop:

De små kontakterna var inget problem men den stora vägrade att öppna sig. Funkar tydligen inte som de små som har en bygel som man viker upp när man skall montera kabeln.

Hur gör man egentligen????

Permalänk
Medlem

Den kan ha en list som är inpressad i kabelns längdriktning, så den skall alltså dras ut i samma riktning som du drar kabeln när den skall lossas. Se om du ser antydan till en list/kant ovanpå eller vid sidan av kabeln. (Kan det vara så elakt att den sitter på undersidan?)

Det svarta på kabeln på vänstersidan är väl bara färg/tejp på kabeln?
Den svarta saken på högersidan, är den rörlig?

Annars lirka lite försiktigt, de där plastkablarna kan suga fast ibland, även om det är ZIF.

Permalänk
Medlem

Sätt nageln under den stora svarta "flärpen" på höger sidan och vik upp den 90 grader, men innan du gör något ur med batteriet det skall alltid ur när man skall ta loss saker på bärbara datorer.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Jag hittade denna HP-video på youtube som beskriver det hela. Man skall mycket riktigt fälla upp den svarta saken till höger.
Nu har jag redan stängt laptopen men får göra ett nytt försök senare.

Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Jag hittade denna HP-video på youtube som beskriver det hela. Man skall mycket riktigt fälla upp den svarta saken till höger.
Nu har jag redan stängt laptopen men får göra ett nytt försök senare.

Nu har jag genomfört operationen och denna gång fick jag lätt loss den breda flatkabeln också. Bra med en video att titta på!
Så nu kan jag skriva alla bokstäverna!