Kabel smälte med RTX 5080

Permalänk
Medlem

Vet att ni skrev 12V-2x6-kontakter men dessa kontakter finns bara på 5000 serien samt ATX 3.1 PSU, psu'n ni nämnde är en ATX 3.0 dvs så har den en 12HWPR port, vist de ska vara kompatibla men de är ändå skillnader på dom.

Det intressanta än så länge vekar vara att alla utom en som rapporterats har använt minst en 12HWPR port, bara en enda utöver detta som använt adapter för de gamla portarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Corsair står det 600W på iaf, kanske det han tänker på

@Swedishchef_90

Min Asus original kabel står det ochså 600W på

Permalänk
Medlem

Det kan du på 8pin daisy chain också... Är inget nytt fenomen

Menar du kabeln som delas upp till 6+2pins plus 6 pin? Då har ju nätaggregat tillverkaren sett till att kablar och kontakten till agget (om det är modulärt) att kabeln hanterar den extra strömmen.

Felet här är ju det sker ingen last balansering på Nvidias nya kort (nuvarande teori). Asus adderade extra logik före Nividas design (botar inte problemet). Hade gärna sett hur evga hanterar detta, men de har ju dragit sig ur.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det där med att 5090/5080 skulle smälta kontakter tar jag med en stor nypa salt. Jag tänker vänta tills i höst nån gång att bygga en ny dator så då lär det visa sig om korten har dessa problem. Har dom inte det så blir det nog ett 5090.

Nypa salt?

Legit fråga, när det regnar, går du och och ser om du blir blöt, bara för att vara säker på att det verkligen regnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bilden visar kontaktänden som kopplas i grafikkortet med texten "PSU" på. Att ingen är källkritisk nuförtiden.

Låt mig omformulera:
På kabeln står det i ena änden 600W och i andra änden PSU.
(Tillverkaren tänker sig nog att ändan där det står PSU ska kopplas i nätagget och andra ändan i grafikkortet, men i praktiken spelar det rimligen ingen roll: kontakterna borde vara samma i båda ändor)

Det har jag nu bekräftat till 100% genom att kolla bilder på andra recensioner av nätagget.
https://bunnygaming.com/wp-content/uploads/2023/03/LOKI12VHPW...
... till skillnad mot dig som sågat kabeln som kinakopia utan ordentliga underlag på det såvitt jag kan se?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Snacka om att bränna sina pengar!

Dyra fyrverkerier!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Menar du kabeln som delas upp till 6+2pins plus 6 pin? Då har ju nätaggregat tillverkaren sett till att kablar och kontakten till agget (om det är modulärt) att kabeln hanterar den extra strömmen.

Felet här är ju det sker ingen last balansering på Nvidias nya kort (nuvarande teori). Asus adderade extra logik före Nividas design (botar inte problemet). Hade gärna sett hur evga hanterar detta, men de har ju dragit sig ur.

Du kan klippa alla par förutom 1 12Vs lina och köra 300 W på pcie kabeln också. Det går bulldoziod videon igenom i början

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Fick tag på MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC WHITE

jag har inte öppnat den ens då har inte haft tid. Så den är oöppnad. hämtade den igår från webhallen men vågar man nu använda den eller ska man göra retur istället? man blir orolig när man läser kablarna smälter… hur funkar ens garanti om det ens händer oss

Du gör som du vill men jag skulle råda dig till att inte lämna datorn obevakad när du har den igång iaf, då kan du stänga av/dra ut strömsladden från väggen om något händer iaf.

Så här efter lanseringen och allt som hänt(pris, dålig prestanda ökning, kablar som smälter/brinner, PCI 5.0 problem,drivers som brickar kortet) med 5000serien tycker jag det är bra att det va dålig tillgång så man inte kunde spontanköpa något.

Känns som ju mer man betalar för grejer idag desto sämre kvalité får man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Vet att ni skrev 12V-2x6-kontakter men dessa kontakter finns bara på 5000 serien samt ATX 3.1 PSU, psu'n ni nämnde är en ATX 3.0 dvs så har den en 12HWPR port, vist de ska vara kompatibla men de är ändå skillnader på dom.

Det intressanta än så länge vekar vara att alla utom en som rapporterats har använt minst en 12HWPR port, bara en enda utöver detta som använt adapter för de gamla portarna.

Här kan man se exakt vad som skiljer i specen mellan 12V-2x6 och 12VHPWR.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonpaa:

Vad är den gemensamma nämnaren? Är det adapterkablar? Klarar sig den nya 12V-2x6 utan problem?
Jag har kört mitt TUF 5080 OC utan problem flera timmar med 12V-2x6 kabeln som följde med mitt Corsair RM1000x ATX3.1.

Tror faktiskt det inte finns några rapporter ännu att den nya kabel med 3.1 standarden ska ha brunnit, vet inte varför Sweclockers skriver som dom gör.

Vad jag vet så gäller rapporterna enbart 12HPWR kabeln än så länge.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror faktiskt det inte finns några rapporter ännu att den nya kabel med 3.1 standarden ska ha brunnit, vet inte varför Sweclockers skriver som dom gör.

Specen för kablarna är helt oförändrad mellan 12VHPWR och 12V-2x6.
Se länken nedan i min post just ovanför din.

Lade till länk.
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När jag tänkte köpa ett 5090 vid lanseringen och betala det hutlösa priset å 28.000 kronor, kom skalparnas bot-armé och köpte ut det ynkliga lagret som Nvidia förnedrande erbjöd till gamers.

När jag bestämde mig att vänta till nästa leveransen, höjde återförsäljarna priser ca 15%, flyttade leveransdatum framåt, men lade grafikkort undan i smyg för sina prebuild datorer.

Men när det började ramla in rapporter om att Nvidias strömanslutningar i deras premium produkter är omdesignade till en ännu sämre variant och börjar smälta/brinna även på ett 5080 kort...

Då bestämde jag mig. Min familjs säkerhet väger mer.

Jag köpte ett AMD 7900 XTX kort i natt.

Tack Nvidia för att ni kunde rädda mig från en dålig (farlig) affär!

Tvivlar på att du någonsin planerade ett 5090-köp om du landade i gammal skåpmat från AMD. Lite som att gå ut och skrika ”Planerade faktiskt Ferrari men nu går jag och köper en Dacia!”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

ATX 3.1 =/= 12VHPWR.

Två helt olika standarder för två helt olika saker. ATX 3.1 är en standard för nätaggregaten medan 12VHPWR är en anslutningskontaktstandard, som genomgick en mindre revision 2023, som enbart rör sense-pinnarna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Specen för kablarna är helt oförändrad mellan 12VHPWR och 12V-2x6.
Se länken nedan i min post just ovanför din.

Fast det handlar inte om specen, utan stiften är kortare och kanske håller lägre kvalité på den äldre standarden, hittills har jag inte sett några rapporter med 3.1.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast det handlar inte om specen, utan stiften är kortare och kanske håller lägre kvalité på den äldre standarden, hittills har jag inte sett några rapporter med 3.1.

De kortare sense pinnarna sitter i agget och i grafikkortet, inte i själva kabeln.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tvivlar på att du någonsin planerade ett 5090-köp om du landade i gammal skåpmat från AMD. Lite som att gå ut och skrika ”Planerade faktiskt Ferrari men nu går jag och köper en Dacia!”.

Visst men kan du köpa något av dom ? Tror att AMD kortet är det värsta du kan köpa just nu utan att stå i en magisk kö där du kanske får kortet .Det kan ju faktiskt vara så enkelt att man säger nu skiter jag i det här vad är det värsta jag kan köpa nu .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Sevärt klipp som visar kvaliteskillnader mellan kablar speciellt mellan ledar pinnsen vilket beroende på kvalitet på dessa kablar kan lätt orsaka att man inte får bra kontakt.... trevligt att man just har Corsair själv så nu blir man lite orolig, gick och kollade min kabel och mycket riktigt så är min kabel inte alls uniform och petar man bara lite på kabeln flyttar de på sig.

Så kan bekräfta det i alla fall med min enda kabel jag har.

Skrivet av FatherOfThree:

Här kan man se exakt vad som skiljer i specen mellan 12V-2x6 och 12VHPWR.

Jepp porten på både PSU samt GPU det jag nämde, felkällan för smälta kablar kan finnas på båda sidor, inte enbart grafikkorts sidan.

Skrivet av Alexraptor:

ATX 3.1 =/= 12VHPWR.

Två helt olika standarder för två helt olika saker. ATX 3.1 är en standard för nätaggregaten medan 12VHPWR är en anslutningskontaktstandard, som genomgick en mindre revision 2023, som enbart rör sense-pinnarna.

Det stämmer inte alls, den nya porten har kortare sense pinar och längre pinnar för alla ledare, sense pinnarna har kortas ned med 1,5mm och ledar pinnarna har ökat längden med 0,25mm, dvs totalt har man fått 2mm mer marginal än innan och tack vare det gör det lättare att se till att det blir bra kontakt mellan alla pinns.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det stämmer inte alls, den nya porten har kortare sense pinar och längre pinnar för alla ledare, sense pinnarna har kortas ned med 1,5mm och ledar pinnarna har ökat längden med 1,5mm, dvs totalt har man fått 3mm mer marginal än innan och tack vare det gör det lättare att se till att det blir bra kontakt mellan alla pinns.

Må så vara, men poängen är att kablarna är helt oförändrade.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

kolla så stiften i kabeln är lika långa och inte åker in i höljet när du trycker in kabeln i kortet.
Kolla Jaytwocents video. det var just en corsair kabel han visade.
https://www.youtube.com/watch?v=6FJ_KSizDwM&t=985s

JTC nämnde även att det verkar som kabeln MSI skickar med sina kort ska vara säker och vara av hög kvalité. Tack och lov så köpte jag inget 5080 vid release och riskera bränna ner hela lägenheten, då jag oftast har datorn igång under tiden jag inte är hemma eller har den på om nätterna. Blir att avvakta med 5070 ti och 5070 tills det är löst. Man vill inte direkt vakna upp och se det brinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Så om jag vill spela i 4k och vill ha ett kort på måndag senast, och helst ett som inte har några problem med smältande kablar, vad ska jag köpa och var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jag kom på inets affär lördagen då Asus hade ivent där och ställde mig i kön. En av könkamrater visade extra information om att typ bara första 50 personer kan förboka och det redan stod 100pers i kön framför mig. Det vara bara att gå hem...

Så du kan tänka dig vad som helst, jag tycker till exempel att du hör till den grupp av människor som tar snabblån för att köpa en iPhone och sedan plankar för att du tycker att det är för dyrt med månadskortet på tunnelbanan.

Permalänk
Medlem

Du kan klippa alla par förutom 1 12Vs lina och köra 300 W på pcie kabeln också. Det går bulldoziod videon igenom i början

Har sett den videon, men har altså insett att man inte kan vara för tvärsäker. När det bara en källa som nämner detta och dessutom ser det ut vara ganska lite information om just hur last balansering sett ut tidigare både på Nivida och AMD (på de gamla PCIe kontakterna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

https://www.youtube.com/watch?v=6FJ_KSizDwM

Sevärt klipp som visar kvaliteskillnader mellan kablar speciellt mellan ledar pinnsen vilket beroende på kvalitet på dessa kablar kan lätt orsaka att man inte får bra kontakt.... trevligt att man just har Corsair själv så nu blir man lite orolig, gick och kollade min kabel och mycket riktigt så är min kabel inte alls uniform och petar man bara lite på kabeln flyttar de på sig.

Jepp porten på både PSU samt GPU det jag nämde, felkällan för smälta kablar kan finnas på båda sidor, inte enbart grafikkorts sidan.

Det stämmer inte alls, den nya porten har kortare sense pinar och längre pinnar för alla ledare, sense pinnarna har kortas ned med 1,5mm och ledar pinnarna har ökat längden med 1,5mm, dvs totalt har man fått 3mm mer marginal än innan och tack vare det gör det lättare att se till att det blir bra kontakt mellan alla pinns.

Detta hjälper bara om kontakten inte sitter i ordentligt. När du inte har någon lastbalansering eller koll hur mycket ström varje kabel drar så får du problem.

Vet inte om Nvidia kommer nämna något om detta, men ska man tro viss video så buntade kortet ihop alla sex ström kablar och utan någon balansering så följer strömmen minsta motståndets lag (så problemet är att vissa pinnar får för bra kontakt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag kom på inets affär lördagen då Asus hade ivent där och ställde mig i kön. En av könkamrater visade extra information om att typ bara första 50 personer kan förboka och det redan stod 100pers i kön framför mig. Det vara bara att gå hem...

Så du kan tänka dig vad som helst, jag tycker till exempel att du hör till den grupp av människor som tar snabblån för att köpa en iPhone och sedan plankar för att du tycker att det är för dyrt med månadskortet på tunnelbanan.

Märklig logik där att någon som motsätter sig att köpa första bästa (sämre) alternativ när det man var ute efter tog slut skulle vara den som tar "snabblån". Men gissar att du inte tänker så mycket generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låt mig omformulera:
På kabeln står det i ena änden 600W och i andra änden PSU.
(Tillverkaren tänker sig nog att ändan där det står PSU ska kopplas i nätagget och andra ändan i grafikkortet, men i praktiken spelar det rimligen ingen roll: kontakterna borde vara samma i båda ändor)

Det har jag nu bekräftat till 100% genom att kolla bilder på andra recensioner av nätagget.
... till skillnad mot dig som sågat kabeln som kinakopia utan ordentliga underlag på det såvitt jag kan se?

Så har kontakten brunnit i nätagget eller har han lyckats pressa i kabeln felvänd med mycket våld?

Hursom filtrerar man bort alla rapporterade fall där gamla nätagg används (för svaga/separerade+12V rails), felaktiga kablar används, kabelförlängare används, kinakablar används etc finns det ett enstaka fall där kontakten smälte på nätaggets sida av samtliga kort som sålts. En höna av promille av en fjäder som vanligt.

Permalänk
Medlem

För att lyfta blicken lite: Jag kan tycka att nätaggen borde hantera att inte enskilda pins överbelastas. Det är mest rimligt att ha denna säkerhet inbyggd i nätagget snarare än hos varje strömförbrukaren. Om vi jämför med vanliga elanläggningar så sitter ju säkringarna i elskåpet och elsäkerheten bygger då inte på att alla strömförbrukarare måste ha egna inbyggda säkringar. Det skulle vara en betydligt säkrare lösning som också skyddar mot alla farliga förbrukare och inte bara grafikkort.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Märklig logik där att någon som motsätter sig att köpa första bästa (sämre) alternativ när det man var ute efter tog slut skulle vara den som tar "snabblån". Men gissar att du inte tänker så mycket generellt.

Ja, ja... Fortsätt bara... Självklart vet du bättre "vad jag tänkte mig" än mig själv.

🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

För att lyfta blicken lite: Jag kan tycka att nätaggen borde hantera att inte enskilda pins överbelastas. Det är mest rimligt att ha denna säkerhet inbyggd i nätagget snarare än hos varje strömförbrukaren. Om vi jämför med vanliga elanläggningar så sitter ju säkringarna i elskåpet och elsäkerheten bygger då inte på att alla strömförbrukarare måste ha egna inbyggda säkringar. Det skulle vara en betydligt säkrare lösning som också skyddar mot alla farliga förbrukare och inte bara grafikkort.

Bara titta på Storbritannien, där sitter säkringen i själva kontakten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Detta sker även på min kabel som följde med mitt ROG Strix Platinum 850w, vissa av pinnarna rör på sig, inte att jag försökt dra ut dem, men när jag kollade var vissa pinnar längre ner än sina grannar och gick att putta fram genom att trycka in kabeln längre. Kanske är nån millimeter spelrum.
Kabeln är helt ny och oanvänd, köpte PSUn för nybygget och väntar fortfarande på leverans av 5080 Prime.

Det kanske finns en acceptabel marginal, men enligt JTC verkar det se olika ut på olika kablar, man hade väl förväntat sig att att man skulle få bra kablar med relativt dyra nätagg…
Är en hel del rörelse i medföljande 8-pin PCI-E kablarna med. Men, det kanske är normalt ändå? Detta är väl ändå ganska spekulativt i nuläget.

Men vad fan ska man göra? Är det köra med adaptern som kommer med GPUn som gäller för att safea upp? Eller finns det andra fördelar att köra med 12-pin kontakten, typ som ”intelligent voltage stabilizer”-funktionen som finns på min PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Detta har redan avhandlats, det skulle absolut gå att göra, men då kommer det leda till större mängd krascher av datorer när nätaggregaten börjar klippa försörjningen till grafikkortet utan att det är medvetet om det.
Fördelen med att balanseringen sitter på GPUn är att det även är det som bestämmer lasten och därmed kan hantera det utan att behöva stänga av sig (som det gjort tidigare).

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome