Bygga ihop ett R3 chassi från grunden

Permalänk
Medlem

Bygga ihop ett R3 chassi från grunden

Okej, de kanske är rätt många R3 chassin i galleriet (har inte sett så många själv). Men har gjort min som en halv beskrivning hur man går tillväga i detta bygget.

Har tyvärr inga intressanta delar i datorn. Bra AMD 3,1 Ghz 6000+ två kärnig processor, ATI (heter nu mer AMD) HD 5770, ett deltaco nättagg. Övriga delar är fyra GB corsair minen, samsung hårdisk-och DVD spelare.
Kör med original fläktar, dom går rätt tyst.

Först tänkte jag lägga ny kylpasta på processorn (inte bytt på två år och 11 månader).

Update. Har gjort bilderna mindre (för hoppningsvis i alla fall). Säg till om de går segt att ladda dom

Orginal kylare och den är faktiskt rätt tyst. Men väldigt dammig (fixade jag innan jag monterade fast den).

En bild till på fästanordningen och den spak jag måste dra upp för att få loss den.

Fick ta bort grafikkortet för att få plats

Den gamla pastan har torkat ut. Tog Aceton (kemiskt ren).
Gick lätt att få bort den från processorn (man fick ta i ytterst lite).

Samma med processorn(tog samma där).

Ren? (hade ingen fint slippapper, så de får duga så)

Samma här (kanske inte helt lik, som när den var ny, men man har ju kylaren på, så de syns det inte).

Hört att denna ska vara bra (inte så dyr häller). Angående mycket eller lite. Har hört olika, men har man fler än en kärna ska man dra en sträng tvärs över(enligt va jag har läst mig till).

En edit

Ser inte så farligt ut (jämfört hur mycket de var innan, som datorbutiken kletade på).

Men har ändå lyssnat på dom som har kommenterat och gjort om det (hade annars väntat tills de var dags igen).Lite större än ett riskorn.

Montera ur moderkortet nu (bytte kylpasta innan jag bytte chassi). Varför? jo, för då kunde jag på samma gång blåsa rent flänsen.

Första bilden på de nya chassit. Tycker inte gummi/silikon kabelskydden lossnade väldigt lätt, men kunde om man inte var försiktig lossna (vet inte om de är den nya versionen-eller gamla), sidoplåtarnas ljuddämpning satt stadigt fast med.

Den svarta lådan med allt smågodis. Finns mycket småskruvar, en fläktkontroller som gör sitt jobb, några kabel strypare (6 stycken tror jag), en extra plastplåt som är till för när man ska sätta in en diskettstation.

Moderkorts distanser är livsviktiga. Glöm inte dom. Är du osäker finns de en beskrivning steg för steg, hur du ska göra (ingen exakt beskrivning, men tar med de viktiga).

Ser litet ut moderkortet (men är ett ATX)

Mitt HD5570 på plats

Nätaggregatet på plats (budget agg)

Fläktkontrollen på plats. Ta de försiktigt när ni trycker i kablarna (skorna på kretskortet sitter inte så hårt fast).

En första dit montering (För att se om allt funkar)

Baksidan, ser inte så snyggt ut.

]

Fixat till det lite (har inga förlängare till 20+4-och 4 pinars kontakterna tyvärr)

Noggrannare bild på fläktkontrollen och den mycket bättre kabelplaceringen.

Observerar eventuella fel och ha en fortsatt trevlig kväll.

En update då (samma ser ni längst ner):

Visar först nätagget då.

Man vill ju ha snyggt i chassi, så jag visar den snygga kabeldragningen. Nej vänta de är ju baksidan

Så där. Här har vi den snygga kabeldragningen.

4pinnen fick precis plats, den är inte spänd som en fiolsträng men en cm kortare hade de blivit så.

Inte så tät sleve, men tycker de inte är så dåligt ändå.

Avslutar med en random bild.

PS. Kommer bytta ut original dioden mot en orange och någon mer färg (som laddnings lampa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ingen rolig placering av 24pins kontakten på det moderkortet

Sedan använder du på tok för mkt kylpasta! En liten klick(halv ärta) i mitten räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Ingen rolig placering av 24pins kontakten på det moderkortet

Sedan använder du på tok för mkt kylpasta! En liten klick(halv ärta) i mitten räcker.

Näpp, ingen rolig placering alls Men som tur är vilar den bara på graffet (sitter också en 4 pinnars precis bakom till extra ström till CPU).

Mina pengar (trodde de inte skulle rinna ut så fort i början, fick skynda mig);)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare

Kul att du kommer med ett bygge också. Tänk på storleken på bilderna, de är fasansfullt stora. Kanske hade du kunnat minska dem med 2/3 så de åtminstonde är under 1000px. Blir lättare att ladda tråden då också.

Har du tänkt att göra några roliga modifikationer? Mer än att byta dioder menar jag.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Fan vilka bilder:D T.o.m min Iphone orkar inte ladda bilderna:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Kul att du kommer med ett bygge också. Tänk på storleken på bilderna, de är fasansfullt stora. Kanske hade du kunnat minska dem med 2/3 så de åtminstonde är under 1000px. Blir lättare att ladda tråden då också.

Har du tänkt att göra några roliga modifikationer? Mer än att byta dioder menar jag.

Är tyvärr inte mycket för att förstöra utseendet. Men någon inre modifikation kanske de blir (vatten kylning och/eller en bättre fläktkontroller som är temperaturstyrd skulle vara häftigt). Annars ett längre graffe så jag blir tvungen att krympa hårddiskburen Hehehe Men mitt gamla kan jag leka med (har inga delar, men göra den snyggare/fulare går ju)

Bilderna kommer från en digitalkamera (vill ju inte förstöra kvalitén). Men har man ett snabbt nät så är de inget problem Men vist, ska se vad jag kan göra med bildstorleken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Fan vilka bilder:D T.o.m min Iphone orkar inte ladda bilderna:)

Kvalité kostar och de gör jag för er swec

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast

Tjenare, Måste bara fråga 1 sak till dig TS, Är chassit Rymligt? Och hur är det med Luftflödet?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tjenare, Måste bara fråga 1 sak till dig TS, Är chassit Rymligt? Och hur är det med Luftflödet?

Mvh

Fråga på bra För mitt lilla moderkort och ytterst lite kabel dragning så ja. Betydligt rymligare än mitt förra chassi. Blir de trångt i detta chassi, kan man tyvärr inte ta ur hårddiskburen.

Men tycker att detta är hyfsat rymligt, men kan bli trångt på baksidan om man ska lägga många kablar där.
Luftflödet är helt okej. Kan kyla ett HD5770 till hyfsade temperaturer utan att köra chassi fläktarna på max.
Men de beror på en hel del på vad du har för något och om du kör med två stycken kort (kan tilläggas att de går att sätta in fler fläktar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mike.a:

Är tyvärr inte mycket för att förstöra utseendet. Men någon inre modifikation kanske de blir (vatten kylning och/eller en bättre fläktkontroller som är temperaturstyrd skulle vara häftigt). Annars ett längre graffe så jag blir tvungen att krympa hårddiskburen Hehehe Men mitt gamla kan jag leka med (har inga delar, men göra den snyggare/fulare går ju)

Bilderna kommer från en digitalkamera (vill ju inte förstöra kvalitén). Men har man ett snabbt nät så är de inget problem Men vist, ska se vad jag kan göra med bildstorleken.

Du tummar ju inte på bildkvaliten när du förminskar bilderna. Titta på mina, är de av dålig kvalite?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mike.a:

Fråga på bra För mitt lilla moderkort och ytterst lite kabel dragning så ja. Betydligt rymligare än mitt förra chassi. Blir de trångt i detta chassi, kan man tyvärr inte ta ur hårddiskburen.

Men tycker att detta är hyfsat rymligt, men kan bli trångt på baksidan om man ska lägga många kablar där.
Luftflödet är helt okej. Kan kyla ett HD5770 till hyfsade temperaturer utan att köra chassi fläktarna på max.
Men de beror på en hel del på vad du har för något och om du kör med två stycken kort (kan tilläggas att de går att sätta in fler fläktar).

Hehe tack för svaret Mitt nuvarande chassi är för litet för min CPU kylare så jag har fått lov att såga sönder det. + att mitt 5830 är Pissnära på att ta i Hårddiskburen. Och absolut inget luftlöde i det och går inte att göra någon kabel dragning.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Du tummar ju inte på bildkvaliten när du förminskar bilderna. Titta på mina, är de av dålig kvalite?

Sorry Var så seg i går kväll men nu är de fixat för hoppningsvis.

Skrivet av Jonssown:

Hehe tack för svaret Mitt nuvarande chassi är för litet för min CPU kylare så jag har fått lov att såga sönder det. + att mitt 5830 är Pissnära på att ta i Hårddiskburen. Och absolut inget luftlöde i det och går inte att göra någon kabel dragning.

Då är detta chassit något för dig. Om du är ute efter ett prisvärt chassi till ett lågt pris. kan tilllägga att den tar upp till 165mm stor CPU kylare och klarar 290mm stort grafikkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Du måste minska på kylpastan. 1/10 av det där räcker! Annars ser det bra ut

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Du måste minska på kylpastan. 1/10 av det där räcker! Annars ser det bra ut

Tackar så mycket för kritiken, men när jag började trycka ur så kom de så mycket (kommer använda mindre nästa gång.).

Kul att du gillade mitt bygge. Försökte göra de lite udda, mot ett vanligt bygg eller instruktions beskrivning hur man bygger en dator.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

torka bort pastan o börja om.. "gör om gör rätt!" som folk redan sagt..en litet riskorn i mitten sen trycker du ner rakt samt skruvar lite smått i sidled..som du har nu kommer du säkert få dåliga värden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mike.a:

Sorry Var så seg i går kväll men nu är de fixat för hoppningsvis.

Då är detta chassit något för dig. Om du är ute efter ett prisvärt chassi till ett lågt pris. kan tilllägga att den tar upp till 165mm stor CPU kylare och klarar 290mm stort grafikkort.

Jovars, Ska ta en närmare titt på det lite senare

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

torka bort pastan o börja om.. "gör om gör rätt!" som folk redan sagt..en litet riskorn i mitten sen trycker du ner rakt samt skruvar lite smått i sidled..som du har nu kommer du säkert få dåliga värden.

Har inte fått så dåliga världen, i alla fall inte när de gäller temps. Men om du känner dig lugnare så ska jag fixa till ett nytt kort (med mindre pasta på)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lite udda bygge, men det gillas

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jovars, Ska ta en närmare titt på det lite senare

Gör så, de är upp till dig. Läs lite recensioner om detta chassi, den har vissa nackdelar (precis som allt annat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Lite udda bygge, men det gillas

Precis udda skulle de va med. kan ju inte göra som alla andra häller

Men tackar så mycket för din positiva kritik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mike.a:

Gör så, de är upp till dig. Läs lite recensioner om detta chassi, den har vissa nackdelar (precis som allt annat).

Jajamen, tack för svaren

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Update

Okej nu har jag fått tummen ur och fixat både kabeldragning och nytt bättre nätagg.

Visar först nätagget då.

Man vill ju ha snyggt i chassi, så jag visar den snygga kabeldragningen. Nej vänta de är ju baksidan

Så där. Här har vi den snygga kabeldragningen.

4pinnen fick precis plats, den är inte spänd som en fiolsträng men en cm kortare hade de blivit så.

Inte så tät sleve, men tycker de inte är så dåligt ändå.

Avslutar med en random bild.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

haha, jag skrattade högt när jag såg kylpastebilden där du applicerat en motorväg tvärs över hela processorn... hur tänkte du där?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, pastan = Halv ärta ungefär :).

Och ta inte upp kylaren efter att du tryck ner det, då skapas luft bubblor som du absolut inte vill ha, då värme samlas dem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Har byggt ett Phenom II-system i helgen med samma chassi. Tyckte det var litet halvbra att jobba i, inget fantastiskt. Många fläktplatser & det är ju bra! Gillade inte att man inte kunde komma åt sladdarna från frontpanelen så lätt, jag ville byta ljudsladden. Kasst att det krävs så jävla många skruvar överallt, sett smartare lösningar med spännen mm...

Imorgon ska jag byta fläkt till Noctua DH-14 och testa klockning.

Du har litet mycket kylpasta även den andra gången? Eller så har jag tatt för lite till mitt : )

Permalänk

för mkt pasta båda gångerna.. annars ser det väl bra ut!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Inte för att vara gnällig eller nåt, men .....
Mängden pasta som behövs varierar ganska mycket mellan olika kylare.
Har du ett litet riskorn mitt på och kylaren trycker ut det till storleken av en 10a så har du väldigt dålig kylning.
Har du en kylare med heatpipes direkt mot CPU'n då lär man ha en skvätt pasta på alla heatpipes för att få bra kontakt, annars lägger sig pastan bara i skarven i mitten.

Lättaste sättet är ju att ha på en klick och sen spänna dit kylaren och ta bort den igen efter 1 timme eller nåt. Då ser man hur pass det flytit ut och kan anpassa mängden efter det.

Generellt så är ett riskorn/ärta lagomt. Men testa med just din kylare för att vara säker.

För övrigt så rör det sig inte om så många graders skillnad mellan för mycket och lagomt. Värre med för lite då det inte blir kontakt alls.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

haha, jag skrattade högt när jag såg kylpastebilden där du applicerat en motorväg tvärs över hela processorn... hur tänkte du där?

Jo, blev bättre andra gången (fast var inte så lätt). Pastan trycktes ut så lätt ur tuben.

Skrivet av QuinnoX:

Som andra sagt, pastan = Halv ärta ungefär :).

Och ta inte upp kylaren efter att du tryck ner det, då skapas luft bubblor som du absolut inte vill ha, då värme samlas dem.

Lugnt:) Gjorde om allt från början och nästa gång ska de bli bättre delar i burken, då ska de vara mer lagom med pasta

Skrivet av Burbank:

Har byggt ett Phenom II-system i helgen med samma chassi. Tyckte det var litet halvbra att jobba i, inget fantastiskt. Många fläktplatser & det är ju bra! Gillade inte att man inte kunde komma åt sladdarna från frontpanelen så lätt, jag ville byta ljudsladden. Kasst att det krävs så jävla många skruvar överallt, sett smartare lösningar med spännen mm...

Imorgon ska jag byta fläkt till Noctua DH-14 och testa klockning.

Du har litet mycket kylpasta även den andra gången? Eller så har jag tatt för lite till mitt : )

på den original kylaren hamnar de överflödiga utanför kylaren. Jo, på grund av ett skit moderkort så siter 4 pinnaren så de knappt går att dra 4+4 kontakten snyggt.

Sen att 24 pinnaren sitter helt fel:) inte precis diskret placering.

Men vis finns småfel här och var, men mycket bättre än de gamla chassit.

Gillar faktiskt skruvar bättre (ingen plast som riskerar att gå sönder).
Men är de inte bara att ta av frontpanelen?
Jag har strul med ljudet (Får bara brus när jag använder micken i fronten).

Skrivet av AshyStyle:

för mkt pasta båda gångerna.. annars ser det väl bra ut!

Skrivet av Blackgoat:

Inte för att vara gnällig eller nåt, men .....
Mängden pasta som behövs varierar ganska mycket mellan olika kylare.
Har du ett litet riskorn mitt på och kylaren trycker ut det till storleken av en 10a så har du väldigt dålig kylning.
Har du en kylare med heatpipes direkt mot CPU'n då lär man ha en skvätt pasta på alla heatpipes för att få bra kontakt, annars lägger sig pastan bara i skarven i mitten.

Lättaste sättet är ju att ha på en klick och sen spänna dit kylaren och ta bort den igen efter 1 timme eller nåt. Då ser man hur pass det flytit ut och kan anpassa mängden efter det.

Generellt så är ett riskorn/ärta lagomt. Men testa med just din kylare för att vara säker.

För övrigt så rör det sig inte om så många graders skillnad mellan för mycket och lagomt. Värre med för lite då det inte blir kontakt alls.

//BG

Mmmm:) ska ta åt mig av detta:) men spelar inte någon roll på denna kylare. De överflödiga hamnar utanför kylaren Den var så flytande så de kom för mycket. Men när jag byter moderkort och cpu ska de bli lagom med kylpasta.

Tackar alla för både positiv-och negativ kritik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar