Fråga om kompabilitet och ev bottlenecke på existerande bygge

Permalänk
Medlem

Fråga om kompabilitet och ev bottlenecke på existerande bygge

Hej,

Undrar om någon kan ge lite insikt kring följande bygge och huruvida komponenterna lirar fint ihop och om det finns eventuella bottlenecks. Hade jag byggt själv hade jag sannolikt kört med en x3d, 2TB ssd och nyare minne men denna har erbjudits för ett hyggligt pris. De benchmarks jag sett på Ryzen 9 9900X ser helt ok ut i mitt tycke.

CM TD500 MESH V2 Black
Gainward RTX 4070 TiS PANTHER OC 16GB
AMD Ryzen 9 9900X
CM ML240L Core Komplett Edition
Kingston FURY Beast DDR5 6000MT 32GB
Kingston NV2 NVMe SSD 1TB
MSI B650 MAG TOMAHAWK WIFI D5
Corsair RMe Series, RM750, Gold, new

Avsikten är att spela på 4K men utan RT och utan maxade inställningar vilket jag tänker att den bör klara fint under nästkommande 2-4 år med DLSS och frame gen.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut! Inga bottlenecks att prata om.

I 4K är processorn inte jätteviktig, så du hade kunnat haft en äldre 6 core (typ 5600 eller 7600 från AMD) istället för en 12 core från den nyaste generationen. Hade man byggt datorn från grunden hade mer pengar lagts på grafikkortet istället för t.ex. processorn.

4070 Ti Super är helt okej i 4K, har du inte alltför hög förväntan kommer du kunna spela det mesta med det kortet, och som du säger så kan du alltid använda DLSS & framegen när det finns behov.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det ser bra ut! Inga bottlenecks att prata om.

I 4K är processorn inte jätteviktig, så du hade kunnat haft en äldre 6 core (typ 5600 eller 7600 från AMD) istället för en 12 core från den nyaste generationen. Hade man byggt datorn från grunden hade mer pengar lagts på grafikkortet istället för t.ex. processorn.

4070 Ti Super är helt okej i 4K, har du inte alltför hög förväntan kommer du kunna spela det mesta med det kortet, och som du säger så kan du alltid använda DLSS & framegen när det finns behov.

Skönt att höra. Tack för input!