Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Inet
Skrivet av Spelnatt:

Stort tack alla för förslagen, testat samtliga (inklusive PC i kök, badrummet) men ingen ändring.
Stuttrar fortfarande.

Har testat utan ljud, ethernet och wifi aktivierat men spelar ingen roll.

Låter som ett riktigt klurigt problem!
Kan tyvärr inte lösa det gratis, men jag kan snacka med teknikerna på Sveavägen för att se om du kan hänga med för att felsöka tillsammans så du kan visa och förklara problemet personligen. Tänker ett snabbtest vid kassan innan teknikern ta med datorn för fullständig service.
Kan ju även vara så att datorn rullar på felfritt i vår verkstad och då kanske man kan utesluta vissa problem.

Har själv problem med microstutter så fattar verkligen frustrationen, hojta till om du vill att jag ska kika med teknikerna så löser vi något

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Stort tack alla för förslagen, testat samtliga (inklusive PC i kök, badrummet) men ingen ändring.
Stuttrar fortfarande.

Har testat utan ljud, ethernet och wifi aktivierat men spelar ingen roll.

Testat köra spelen i en lägsta möjliga upplösning, typ 720p? Dina DP/HDMI-kablar, är de oskadade, ej böjda för mycket eller varit böjda för mycket? Testat precis alla utgångar på grafikkortet / alla ingångar på skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Låter som ett riktigt klurigt problem!
Kan tyvärr inte lösa det gratis, men jag kan snacka med teknikerna på Sveavägen för att se om du kan hänga med för att felsöka tillsammans så du kan visa och förklara problemet personligen. Tänker ett snabbtest vid kassan innan teknikern ta med datorn för fullständig service.
Kan ju även vara så att datorn rullar på felfritt i vår verkstad och då kanske man kan utesluta vissa problem.

Har själv problem med microstutter så fattar verkligen frustrationen, hojta till om du vill att jag ska kika med teknikerna så löser vi något

Tjena @Inet och tack som fasen!
Mailade er förut om detta men då gick det inte att lösa, men som sagt, om man kan få följa med som ni föreslår vore det guld!

Stort tack igen också för att de var några i tråden som tröck på att just ni kunde höra av er!

Återkom gärna när ni vet mer så kanske det hittas en lösning snart

Skrivet av underd0g76:

Testat köra spelen i en lägsta möjliga upplösning, typ 720p? Dina DP/HDMI-kablar, är de oskadade, ej böjda för mycket eller varit böjda för mycket? Testat precis alla utgångar på grafikkortet / alla ingångar på skärm?

Yes, tack men har testat

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Inet
Skrivet av Spelnatt:

Tjena @Inet och tack som fasen!
Mailade er förut om detta men då gick det inte att lösa, men som sagt, om man kan få följa med som ni föreslår vore det guld!

Stort tack igen också för att de var några i tråden som tröck på att just ni kunde höra av er!

Återkom gärna när ni vet mer så kanske det hittas en lösning snart

Yes, tack men har testat

Hör av dig via meddelanden så löser vi något
Kommer inte kunna köra hela servicen vid kassan, men tänker så att både du och teknikern kan se problemet innan man går ner med datorn till verkstaden.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Såg ditt klipp nu @spelnatt och det ser ut exakt som min burk gjorde med spel som låg på en sekundär NVME som började bli dålig (inte os-disken alltså, bara en sekundär för spel). Vet att du bytt disken redan i datorn men kan det möjligtvis vara så att det är någon storage controller på moderkortet som är kass?
Har du möjlighet att prova att köra en extern disk eller ett snabbare USB-minne, lägga över Witcher 3 på det och testa att lira igen?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Vi bör ej glömma bort att 4060ti kör på 128 bitars buss med bara 8x pcie-x banor.. vilket skulle förklara de små dipparna som många av oss här inkusive komplett ser som relativt obefintliga.. värt att tänka på?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Förmodligen min allra sista uppdatering då jag verkligen testat allt nu utan framgång.

Vill tacka Inet för schysst service/bemötande gällande mitt ärende, men tyvärr har jag fortsatt identiska problem med stutter/jittering frames etc, detta trots nytt moderkort:

Asus Prime B660-Plus D4 (hade ett ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 innan)

För er som är nyfikna så besökte jag Inet förra veckan på plats vid Sveavägen. Väl där bemöts jag väldigt schysst av personalen och jag får koppla upp datorn på plats. Väl där ser man tydligt mitt stutter och vi testar att byta ut PSU, olika dp kablar etc men problemet kvarstår, så vi kommer överens om att de tar in datorn för en ordentlig felsökning. Detta är infon:

Felbeskrivning

Kund upplever microstutters i spel så som Dark Souls 1 och 2, The Witcher 3 och Doom 2016. Det är tydligt i loadning screen i Doom.

Datorn har varit inne tidigare hos komplett där de bytte GPU och CPU. Stutters kan ha uppstått i samband med att kund bytte till ny RAM-minnen. Innan GPU och CPU byttes hade kund problem med artifakter.

Kund har ominstallerat Windows samt drivers flera gånger. Uppdaterat BIOS.

Vi har testat datorn i kassan med andra DP-kablar samt annan PSU men felet kvarstår.

Felet är mer frekvent vid längre Hz och utan G-sync.

Produktskick:

Använt skick
Åtgärd
Felsökning:

Fel verifierat. Defekt MK.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Åtgärd:

Vi har verifierat fel på kunds MK. Det är detta som orsakar de microstutters som kund har upplevt. Vi har testat kunds komponenter i ett nytt MK och får inte längre några microstutters i spel.

Vi vill poängtera att vissa spel som ex Dark Souls kan lagga till och från då dessa inte är jättebra PC-ports.

Efter bytet av MK har vi testat datorn i Dark Souls 2, The Witcher 3, DOOM 2016 och CS2. Vi har inte kunnat verifiera fler fel på kunds dator.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slutkontroll:

Drivers uppdaterade.

BIOS uppdaterat.

Inet Service Funktionstest utfört.

Test OK.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har nu tappat allt hopp och erkänner mig besegrad. Har felsökt själv hemma idag i ca 8 tim och kommer ingenvart.
Har lika ihärdigt stutter som innan trots helt nytt moderkort.

Har senaste veckorna bränt många tusenlappar på att försöka få det här fixat, betalt skjuts, serviceavgifter, köpt ny hårdvara etc. Men ingen förändring till det bättre.

Inet menar att mitt tidigare moderkort var defekt och att det nya nu har löst mina problem men så är inte fallet.

Det måste vara att min el i min bostad, på något jävla sätt helt enkelt fräser sönder mina komponenter, för nu har komplett sagt min GPU var defekt och att nu Inet upptäckte mitt tidigare mk var defekt och att det nya skulle vara lösningen till mitt problem. Tyvärr blev så ej fallet.

Nu har jag suttit här sedan igår när jag fick hem datorn, desperat att lösa detta -- men man måste erkänna sig besegrad hur än irriterande det är.

Jag vill tacka er alla för ert tålamod och hjälp och jag hoppas att något av tråden kan vara till nytta för någon i en liknande situation eller som lyckats lösa sina pc-problem med något av alla de mängder inlägg som gjorts här på tråden.

Tack o hej!

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Förmodligen min allra sista uppdatering då jag verkligen testat allt nu utan framgång.

Vill tacka Inet för schysst service/bemötande gällande mitt ärende, men tyvärr har jag fortsatt identiska problem med stutter/jittering frames etc, detta trots nytt moderkort:

För er som är nyfikna så besökte jag Inet förra veckan på plats vid Sveavägen. Väl där bemöts jag väldigt schysst av personalen och jag får koppla upp datorn på plats. Väl där ser man tydligt mitt stutter och vi testar att byta ut PSU, olika dp kablar etc men problemet kvarstår, så vi kommer överens om att de tar in datorn för en ordentlig felsökning. Detta är infon:

Felbeskrivning

Kund upplever microstutters i spel så som Dark Souls 1 och 2, The Witcher 3 och Doom 2016. Det är tydligt i loadning screen i Doom.

Datorn har varit inne tidigare hos komplett där de bytte GPU och CPU. Stutters kan ha uppstått i samband med att kund bytte till ny RAM-minnen. Innan GPU och CPU byttes hade kund problem med artifakter.

Vi har testat datorn i kassan med andra DP-kablar samt annan PSU men felet kvarstår.

Produktskick:

Använt skick
Åtgärd
Felsökning:

Åtgärd:

Vi har verifierat fel på kunds MK. Det är detta som orsakar de microstutters som kund har upplevt. Vi har testat kunds komponenter i ett nytt MK och får inte längre några microstutters i spel.

Vi vill poängtera att vissa spel som ex Dark Souls kan lagga till och från då dessa inte är jättebra PC-ports.

Efter bytet av MK har vi testat datorn i Dark Souls 2, The Witcher 3, DOOM 2016 och CS2. Vi har inte kunnat verifiera fler fel på kunds dator.

Slutkontroll:

Drivers uppdaterade.

BIOS uppdaterat.

Test OK.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har nu tappat allt hopp och erkänner mig besegrad. Har felsökt själv hemma idag i ca 8 tim och kommer ingenvart.

Har senaste veckorna bränt många tusenlappar på att försöka få det här fixat, betalt skjuts, serviceavgifter, köpt ny hårdvara etc. Men ingen förändring till det bättre.

Inet menar att mitt tidigare moderkort var defekt och att det nya nu har löst mina problem men så är inte fallet.

Det måste vara att min el i min bostad, på något jävla sätt helt enkelt fräser sönder mina komponenter, för nu har komplett sagt min GPU var defekt och att nu Inet upptäckte mitt tidigare mk var defekt och att det nya skulle vara lösningen till mitt problem. Tyvärr blev så ej fallet.

Nu har jag suttit här sedan igår när jag fick hem datorn, desperat att lösa detta -- men man måste erkänna sig besegrad hur än irriterande det är.

Jag vill tacka er alla för ert tålamod och hjälp och jag hoppas att något av tråden kan vara till nytta för någon i en liknande situation eller som lyckats lösa sina pc-problem med något av alla de mängder inlägg som gjorts här på tråden.

Tack o hej!

Man undrar juh hur elen ser ut där du bor, kanske dags att ta dit en elektriker, anyways, UPS borde lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Felbeskrivning

Produktskick:

Använt skick
Åtgärd
Felsökning:

Åtgärd:

Slutkontroll:

Drivers uppdaterade.

BIOS uppdaterat.

Test OK.

Tack o hej!

Hej, vill bara slänga upp en boll här, om du har en frekvensomvandlare som styr någonting i huset så har jag varit med om att dessa läcker över och saboterar mycket. Hade så i ett hus jag bodde i tidigare och den slog ut mikrofoner, VR-headset, grafikkort m.m. Räckte med att jag stängde av den sen gick allt finemang igen.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Kan dena video hjälpa?

https://youtu.be/bQH3DYNboM0?si=NGZKdnc5U-Bs6vVn

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

@Spelnatt ställer frågan bara för att bekräfta att det det är testat.

I ett tidigare inlägg gav jag rekommendationen att prova koppla bort USB-portarna från moderkortet som ansluts till frontpanelen, om detta inte redan är testat så rekommenderas det.

USB-portarna sitter vanligtvis monterade på ett litet kretskort bakom frontpanelen tillsammans med andra komponenter som 3,5mm-anslutningar, strömknappen etc.
Det händer att det blir fel på detta kretskort och störningar fortplantar sig till moderkortet.
Det kan vara ytkorrosion på grund av att man inte behandlat kretskortet på rätt sätt under tillverkning.
Om det här är felet så är det dock ett mycket ovanligt fel men förekommer.
Faktum är att datorlådan i sig är ytterliggare en komponent du inte bytt ut.

Något som jag tänker på är att du uppger att även Inet har noterat felet, bytt moderkortet och sedan inte längre noterat felet men den stora frågan är om kopplade de in alla USB-portar med mera när de genomförde testet eller om de gjorde det först efteråt.