Fantasy Computer Building League: Den snyggaste datorn genom tiderna [Bildtråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Kom dirket att tänka på ett av mina första byggen jag satte ihop efter andra "kommun-datorn" hade gjort sitt. Hade jobbat något år och sparat ihop till denna, om man bara kunde komma ihåg exakt vad för komponenter som var i den... Men de gula sleevade IDE-kablarna och de lila fläkthållarna är svårt att toppa i dagens byggen Runt år 2002-2003 om jag inte minns helt fel.

<Uppladdad bildlänk>

Skådar mitt norra öga ett Chieftec Dragon möjligtvis?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Nej, nu får vi ta och bygga lite på allvar känner jag! Formatet är angivet i trådstart

Tema: Minimalism och skarpa vinklar. 90 grader är kung.

Lohan av Geometric Future. Egentligen gillar jag inte glaspaneler eller logotyper, men det får bli en kompromiss.

NZXT N7 B650E

DeepCool Assassin 4S. Kunde ha sett lite simplare ut, men det lirar.

Biostar VA7906AMF4 (RX 7900XTX). Klistermärkena pillar vi förstås bort.

Vilka som helst, med Alphacool Core installerade.

PSU: Tja, de är ju egentligen alla rätt snarlika. Ett där alla logotyper sitter klistrade, så att de kan avlägsnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända jag verkligen önskat mig när det kommer till datorer/delar!
https://www.techpowerup.com/gallery/2127/2_0_547.jpg

Sen sure man önskade sig typ ett 9800gx2 vid release osv, men inget slog önskad som yngre att få ett plexi chassi!

Minnen!

Permalänk
Medlem

På retro-temat har jag kvar min SE/30 köpt våren 1989 - utbyggd med grafikkort så den har DVI/VGA-kontakt på baksidan. Smidig och på den tiden funktionell burk med extern färgskärm (dual screen redan då).

Bredvid Mac "trashcan" (bakifrån) - köpt beg häromåret, en snubbe påstod "bara grafikkortet som glappar" men googlade *före köp* att det är ett vanligt fel som kräver nytt original-grafikkort som i princip är omöjligt att få tag på - köpte ändå för designen.

Funderat på att försöka rita och 3D-printa någon liknande form för mITX och bygga ihop nåt - annars är Phantek Evolv X2 fast helst med guldkant snyggt:

https://www.inet.se/produkt/6906783/phanteks-evolv-x2-svart

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Det här var en kul tråd!

Fråga till @Rosenvik, måste komponenterna vara 100% kompatibla med varandra eller går vi enbart på form och design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fangstrom:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/35/SgiOctane.jpg/1024px-SgiOctane.jpg
Min (och antagligen många andra nördars) våta dröm där i början/mitten på 90 måste väl ändå ha varit att få lägga vantarna på en Silicon Graphics?!

Jag har haft en sådan Silicon Graphics Octane,

Men jag köpte den begagnad, han jag köpte den av sa att han var andra ägaren, så då blir jag tredje ägaren då.
Minns inte vilket år jag köpte den, men det var efter 90-talet var slut, så när den inte längre hade imponerande prestanda och jag kunde få den mycket, mycket billigare än när den var ny.

Jag experimenterade och testade och så men gjorde aldrig egentligen något vettigt med den. Den var ganska högljud också. Inte den mest högljuda dator jag hört, men tillräckligt för att vara irriterande.

2023 gav jag bort den och en Dual Pentium 3 och lite andra grejer.

Jag tycker den hade en cool design och en gång i tiden så var Silicon Graphics WOW.
Men man kan inte spara på allt.
Silicon Graphics var på 90-talet drivande i att göra en MIPS baserad spelkonsol som till slut blev Nintendo 64.
Jag har kvar min Nintendo 64. Men den är betydligt mindre, lättare, tystare än en SGI Octane och desutom enkel att köra spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Det här var en kul tråd!

Fråga till @Rosenvik, måste komponenterna vara 100% kompatibla med varandra eller går vi enbart på form och design?

Han svarade redan på det i trådstarten;

Skrivet av Rosenvik:

I Fantasy Computer Building League bryr vi oss inte om kompatibilitet. Tycker du att ett DFI Lanparty-moderkort skulle passa väl ihop estetiskt med en AM5-kylare - go for it! Saknar chassit montering för hårddiskar, men det skulle se snyggt ut med Velociraptor-diskar? Nemas problemas!

Den enda begränsningen är att komponenterna inom rimliga gränser storleksmässigt fysiskt skall passa ihop, samt vara för hemanvändare. Ett RTX 5090-partnerkort kan bli tufft att klämma in i ett Ultra SFF-chassi…

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av WorriedElk:

Det här var en kul tråd!

Go wild! Så länge det ser snyggt ut ihop och passar någorlunda tillsammans rent utrymmesmässigt finns det inga begränsningar. För närvarande filar jag på en rosa dator, men jag får inte riktigt till en nyansmatchning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Skådar mitt norra öga ett Chieftec Dragon möjligtvis?

Det ser ut som det, jag hade ett Chieftec Dragon Fulltower en gång i tiden. Om jag inte missminner mig så vägde det 19kg med enbart nätagg i. Kunde precis lägga en cd-skiva uppepå chassic om det skulle gå att skjuta in under skrivbordet. Det var ett riktigt monster men en dröm att bygga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända jag verkligen önskat mig när det kommer till datorer/delar!
https://www.techpowerup.com/gallery/2127/2_0_547.jpg

Sen sure man önskade sig typ ett 9800gx2 vid release osv, men inget slog önskad som yngre att få ett plexi chassi!

Minnen