Här är priserna på Geforce RTX 5070 Ti-korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Din lyckost, vilken butik?

Mvh

På Inet gick jag först till kundkorgen, men den var tom. När jag gick tillbaka tog det cirka 10 sekunder att ladda, och plötsligt låg två olika MSRP-versioner av RTX 5070 Ti i korgen. Jag valde Asus istället för MSI. Jag spekulerar i att de kanske prioriterar kunder baserat på kundklubbsstatus.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk

Någon som fått något annat än order mottagen på webhallen? Min order blev mottagen 15.00, men står fortfarande bara som mottagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

En sak e säker: de som skrev av sig i artikeln angående testet av RTX5070TI verkade ha en annan åsikt än de som köper just nu iaf. Fick inte alls några köp-vibbar därifrån. Samtidigt är det väl så att den högljudda minoriteten inte alltid delar samma agenda som de som aldrig skriver nåt i forumen 😊

En del beställer åt vänner.
Och sweclockers är en pytteliten del av marknaden kanske ett par dussin personer i den tråden jämfört med tusentals potentiella kunder utanför sweclockers som inte läser forum eller tester. Sedan handlar det om ca 10-50 ex från dessa olika butiker. Så inte mycket sålt.

Permalänk
Medlem

Beställde MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G GAMING TRIO OC PLUS från Komplett i Norge, 13449 NOK. Blir att uppgradera från ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

En sak e säker: de som skrev av sig i artikeln angående testet av RTX5070TI verkade ha en annan åsikt än de som köper just nu iaf. Fick inte alls några köp-vibbar därifrån. Samtidigt är det väl så att den högljudda minoriteten inte alltid delar samma agenda som de som aldrig skriver nåt i forumen 😊

Och en viss brist på vettiga alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Har du inte förstått att om man ska ha en chans att köpa korten så måste man ju minska konkurrensen. Så först kritiserar man så mycket det går och sedan hänger man på låset när det dags. Det är sedan gammalt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Uppenbart att de är lite kort som finns tillgängliga men lite självrannsakan kan vara på plats när folk köper kort på impuls utan å veta om dom vill uppgradera. Eller att man beställer flera kort från olika sidor bara för å testa villket man vill ha. Eller köper för å sälja vidare. Allt bidrar till å förvärra en dårlig situation.

I 9 fall av 10 är folk som "köper utan att veta om dom egentligen behöver kortet/uppgradera" eller som "testar att köpa från flera olika hemsidor" eller dylikt scalpers av något slag. Det kanske inte är planen, men det blir resultatet.

Ingen vettig människa lägger ut femsiffriga belopp på något dom inte ens är säkra på att dom vill ha - om dom inte vet med sig att dom kan sälja det vidare och tjäna på det.

I "bästa fall" är dom inte scalpers. Dom urholkar "bara" våra öppet köp-rättigheter...

Edit: Inlägg 10.000, woop woop.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Snitt gaming PCn har väl ett RTX 3060 och många ligger under det så 5070Ti är en vettig uppgradering för många.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

folk är verkligen desperata.. lägga dessa pengar på detta kort? yeez

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

I 9 fall av 10 är folk som "köper utan att veta om dom egentligen behöver kortet/uppgradera" eller som "testar att köpa från flera olika hemsidor" eller dylikt scalpers av något slag. Det kanske inte är planen, men det blir resultatet.

Ingen vettig människa lägger ut femsiffriga belopp på något dom inte ens är säkra på att dom vill ha - om dom inte vet med sig att dom kan sälja det vidare och tjäna på det.

I "bästa fall" urholkar det bara våra öppet köp-rättigheter...

Är för enkelt idag med faktura och öppetköp i månader. Du kan beställa saker utan att de påverkar ekonomin.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

folk är verkligen desperata.. lägga dessa pengar på detta kort? yeez

Återigen, vilket kort är det du tycker att man borde köpa istället?
Jag håller med om att priset är på gränsen till orimligt för vad man får, men det innebär ju inte automatiskt att det finns ett rimligare alternativ. Om man inte klarar sig med Intels B580 är det väl ganska troligt att 5070Ti är det rimligaste kortet för en ganska lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag håller med om att priset är på gränsen till orimligt för vad man får, men det innebär ju inte automatiskt att det finns ett rimligare alternativ. Om man inte klarar sig med Intels B580 är det väl ganska troligt att 5070Ti är det rimligaste kortet för en ganska lång tid framöver.

Jag köpte ett 7900 XTX igår för 10700kr. Bättre prestanda i 4K för samma prislapp.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

7900xt för 8490 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Jag köpte ett 7900 XTX igår för 10700kr. Bättre prestanda i 4K för samma prislapp.

Sanningen är väl snarare att de är väldigt jämna.
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-5070-ti-ve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Och blir krossat i RT:

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är så kul att se ens hobby bli förstörd av folk som är villiga att betala överpriser.
Skiter i hur mycket pengar ni har, det är principen.

Spel på PC som hobby/tidsfördriv för gemene man är inte död, men graven är grävd.

Fast man behöver inte senaste generationen heller. Satt tidigare på ett RTX 3080 och det dög skitbra. Sålde det i väntan på denna generationen, gick tillbaka enda till ett Radeon VII som jag kunde lira Stalker 2 i 1440p i 80 FPS på high med FSR. Man behöver inte senaste om man inte vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har du inte förstått att om man ska ha en chans att köpa korten så måste man ju minska konkurrensen. Så först kritiserar man så mycket det går och sedan hänger man på låset när det dags. Det är sedan gammalt

Haha, ja jäklar. Jag måste ändå erkänna att jag gick på den, för jäklar va skit Nvidia fick den andra tråden 🤣

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@anon343854 fick du tag i några kort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Kaffepaus:

Samma här. Hoppas

Chattade precis med komplett. Kortet kommer inte skickas nu utan är bokat till nästa leverans. När det kommer vet dom inte. Nästan bra, då får vi se vad AMD hittar på och prissätter sina produkter.

Permalänk
Skrivet av danskung:

Spelar mest cyberpunk och liknande spel och där är multi frame gen viktigt för mig. Lämnar såklart tillbaka den ifall jag inte får en rimlig peng för rtx 4080 tufen.

Reflex 2 och andra funktioner är också initiellt exklusiva till rtx 5000

Jag tänker samma som dig, detta är viktigt för mig också.

Permalänk
Medlem

Om riktpriset ska vara 749 dollar, bör inte Svenska priset vara runt 9980 kr? [10,66 * 749 * 1,25] (Dollarkurs hos Nordea)

Har vi andra avgifter i Sverige för grafikkort än moms som jag bör lägga på i uträkningen?
Om inte så har Nvidia lagt på ganska så exakt 45 dollar på riktpriset för oss i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Haha, ja jäklar. Jag måste ändå erkänna att jag gick på den, för jäklar va skit Nvidia fick den andra tråden 🤣

Dom fick ju "bra produkt". Det triggar folk när Nvidia får det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Om riktpriset ska vara 749 dollar, bör inte Svenska priset vara runt 9980 kr? [10,66 * 749 * 1,25] (Dollarkurs hos Nordea)

Har vi andra avgifter i Sverige för grafikkort än moms som jag bör lägga på i uträkningen?
Om inte så har Nvidia lagt på ganska så exakt 45 dollar på riktpriset för oss i Sverige.

Du måste räkna med dollarkursen som fanns när MSRP sattes. Dollarn har tappt 4% sista tiden mot SEK.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Skrivet av bloodshed:

Chattade precis med komplett. Kortet kommer inte skickas nu utan är bokat till nästa leverans. När det kommer vet dom inte. Nästan bra, då får vi se vad AMD hittar på och prissätter sina produkter.

Japp, fick samma svar. Lite typsikt att MSI-varianten låg uppe ganska länge ändå men jag var lite tveksam gällande ljudnivån. Vi får se vad AMD erbjuder

Permalänk
Skrivet av Kaffepaus:

Japp, fick samma svar. Lite typsikt att MSI-varianten låg uppe ganska länge ändå men jag var lite tveksam gällande ljudnivån. Vi får se vad AMD erbjuder

Exakt så tänkte jag också. Jag väntar hellre än att tar ett kort som låter för mycket, är rätt kräsen med sånt. Får du någon info från komplett får du gärna hojta till.

Permalänk
Medlem

Är 5070 TI mellanklass? Över 10 tusen för ett mellanklass kort är sinnessjukt!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Hann med ett prime oc för 10799 på webhallen, hämtade precis hem det, väldigt nöjd 😌

Permalänk
Inet
Skrivet av danskung:

På Inet gick jag först till kundkorgen, men den var tom. När jag gick tillbaka tog det cirka 10 sekunder att ladda, och plötsligt låg två olika MSRP-versioner av RTX 5070 Ti i korgen. Jag valde Asus istället för MSI. Jag spekulerar i att de kanske prioriterar kunder baserat på kundklubbsstatus.

Det stämmer inte. Svårt att säga med 100% säkerhet varför det hände men skulle gissa att det har med vår cache att göra.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Bara jag som tycker det är intressant att de säger att 5070Ti är snabbare i alla upplösningar enligt deras "relative performance", men enligt "Average FPS" är 7900XTX snabbare i 1080 och 1440p

Vidare konstigheter syns i "minimum FPS" där 7900XTX har högre FPS-värden i alla upplösningar, men sen har 5070Ti helt plötsligt högre "Relative Minimum FPS" i 4K

De är helt klar jämna, men jag fattar bara inte hur de räknar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

I och med att Nvidias produkter är slut överallt och i alla varianter kan man avrunda det hela till att det är kapacitetsbrist.

Ingen förändring i hur mycket spelkort vs AI-kort de tillverkar kommer göra någon skillnad. Tillverkar de fler spelkort blir effekten bara att OpenAI har ett datacenter som körs på spelkort istället för AI-lösningarna, precis som under kryptoboomen.

Det enda Nvidia kan göra för att lösa detta är att börja tillverka produkter hos en annan leverantör än TSMC, men det finns inte många att välja på. Experimentet med Samsung under 3000-serien gick sådär av allt att döma.

Det fanns en annan väg att gå; att bygga feta tensor-acceleratorer utan display outs, renodlade AI-kort alltså, å ena sidan. Och sedan renodlade spelkort- mindre kretsar med fokus på raster och höga boostclocks å andra sidan. Mining gillar cuda, men tvivlar på att openAI et al hade kört rena gamingrack utan tensor för träning om de kunde välja.

Nvidia ville bygga bättre acceleration för matrismultiplikation och RT, och de ville se till att investering i det lät dem kontrollera gamingmarknaden med så de slapp konkurrera i "gammaldags" compute. Alltså behövde de sälja acceleration av matriser och RT till gamers vilket de lyckades väl med. RT och DLSS är nu nödvändigt för gaming och det lär väl vara billigare för utvecklare än att finputsa egen TAA, optimera prestanda och implementera rejäl GI osv.

Så Nvidia har sina "killer apps" I både datacenter och gaming, de styr utvecklingen nu.

AMD och Intel kan bara försöka konkurrera i vad Nvidia nu bestämmer att gamers ska vilja ha- till exempel är ju nu transformer-engine väldigt viktigt för gaming vilket är lägligt då det är ännu viktigare för AI!
Därefter kanske sparsity-fokuserad tensoracceleration- vet inte vad gaming behöver det för men något lär det vara.
Och så klart low precision, för det blir mer och mer poppis inom AI.

Kan göra en gissning:

• Låg-precision-transformers som kan skala upp mer än någonsin = mindre krav på ren compute = mer chip real estate åt tensor / RT.

• Sparsity-optimerade tensorer och transformatorer så de är så effektiva som möjligt.

• Texturkompression- om man ändå måste köra transformator-upscaling och "mega-structure" meshes så kan man lika gärna komprimera skiten ur allt så man kan köra ännu större transformatorer (EDIT: pga mer VRAM över då alltså). Spelaren kommer ju ändå bara se en rekonstruktion, spelar ingen roll hur grundmaterialet ser ut längre.

Folk kanske har sett AI generera hela Doom frame för frame- basically det fast lite mer genuint. AI-Procedurell rendering där spelutvecklarens jobb är att bygga simplare resurser som blir "prompts", så att säga, åt våra fina AI-renderkort (gaming edition).

Tidiga GAN för bilder gillade om man gav dem silhouetter i gråskala och lite viktade prompts, det var mycket lättare att få bra resultat så än att försöka transformera en riktig bild. Tror det är dit det går- bare fundamentals i spelutveckling och sedan helt AI-genererad rendering av den.

Jag kanske låter negativ men jag har inte egentligen något emot denna utveckling, tror det kan bli skitcoolt, mer effektivt, och tillåta snabbare utveckling.
Gillar bara inte hur det smygs in och och presenteras som "för gamers" när det uppenbart är för att fånga en annan marknad. Nvidia vill bara bygga AI, så de ser sakta till att gamers bara vill köpa AI. Att säga det rakt ut vore dumt, då folk kanske inte håller med

Traditionellt renderade spel lär om typ 15 år ses på ungefär som vi nu ser på Cuphead som är handritat - artistiskt tilltalande men helt onödigt.

Har inte sett att Nvidia håller på med något sådant än men vore skitkul om de om ett par år vill sälja oss analog neural-net/neuron acceleration med, har sett en del om det men inget som rör gaming än.
"The future of gaming is analog!" Kanske?
Så efter tensor och RT kommer feta mosfet-arrays för sigmoid-neuroner? Vem vet

Edit: så många felstavningar

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200