Permalänk

Förlänga blåtandens räckvidd

Tjenare =D

Har en 10 meters HDMI kabel till tv:n och ska lira lir med splitscreen snart. Har märkt att min dualsense kontroll kämpar lite med responsen när datorn står där den står. För att slippa flytta hela datorn så funderar jag på om det enkelt egentligen skulle gå att simpelt skarva och förlänga antennkabeln ifrån blåtand och wifi modulen som sitter på mitt moderkort:

Någon som har nå inputt innan jag moddar och testar? Missar jag något uppenbart som att motståndet i längre kabel gör det omöjligt? kanske finns någon annan lösning som jag inte kommer på?

Permalänk

Kom på nu att den kabeln som sitter är antagligen mantlad och eller tvinnad och kanske meckig att skarva med... =P

Permalänk
Medlem

Eller köpa en blåtands USB sticka som du sätter på en 3 meter USB sladd?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Eller köpa en blåtands USB sticka som du sätter på en 3 meter USB sladd?

en klar lösning där, har jula nära så kikade snabbt på denna (5.0 bt gränssnitt som också är det senaste?): https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...
Va tror du om den stickan?

vore kanske dock ballare att skarva antennkabeln? ^^

Permalänk
Medlem

Exakt så jag gjorde, köpte en USB förlängare som jag drog rakt upp och hängde i taket!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Exakt så jag gjorde, köpte en USB förlängare som jag drog rakt upp och hängde i taket!

Hur funkar det med drivrutiner osv i windows, används både det i stickan och modulen parallellt i systemet eller väljs vardera i inställningarna individuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klantepante:

Hur funkar det med drivrutiner osv i windows, används både det i stickan och modulen parallellt i systemet eller väljs vardera i inställningarna individuellt?

Du kan stänga av den andra mottagaren i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klantepante:

en klar lösning där, har jula nära så kikade snabbt på denna (5.0 bt gränssnitt som också är det senaste?): https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

Ser ut som en U.FL-kontakt på kortet. Vad finns i andra ändan kabeln? Ett SMA-kontaktdon eller liknande, eller är antennen lödd på kabeln? Om det tidigare kan du ju köpa en längre U.FL till SMA-sladd, efter att ha dubbelkollat vilka kontaktdon det verkligen är i ändorna. Notera att SMA också finns med reverserad polaritet, RP-SMA. De är mycket lika varandra, lätta att ta fel på.

I det andra fallet går det förvisso att skarva koaxkablar, men det är tillräckligt knepigt att få det bra för att man ska rekommendera ytterligare ett kontaktdon istället för lödning för reproducerbarhetens skull. Är du flink med lödkolven är det dock görbart, du behöver någon 50-ohms koax i närliggande dimension.

Ett sista alternativ är att pressa en egen längre kabel. Vilken 50-ohms koax som helst duger, ju grövre desto mindre förluster. Det är väl egentligen vad som är praktiskt användbart med U.FL-kontakten som avgör.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av klantepante:

den är en bluetooth dongle som alla andra tippar att den troligen är samma som alla andra billiga ultrakompakta stickor i samma prisklass bara med trust logga printad på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej.

Får man fråga om du har antenner baktill på datorn eller är de interna?
Om du har antenner baktill så finns det förlängningssladdar, dock så blir det lite dyrare än en blåtands-dongel.

Förlängningskablar, WLAN.

Ett förslag...

Ett annat förslag...

Ytterligare förslag...