Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Beror väl på om man vill spara det bästa till sist eller ej. kCD2 verkar ju vara episkt av dom som spelat det så det borde va ”bäst” sen hade JAG rankat FF16 som tvåa trots jag inte spelat Dogma, men det ser pisstråkigt ut för min del. Ska ju va bra det med så då får du bara välja om du ska ta ”bästa ” först eller inte. 😁

Jag tycker alla ser bra ut. dragon's dogma 2 är inte för alla. Men jsg gillar den typen av spel med maximal frihet. Jag sparar nog kingdom come deliverance.

Permalänk
Medlem

Fick min skivläsare idag. Är det bara jag som tycker att den låter mycket mer på PS5 slim? Vibrerar mer också. Har kollat och dubbelkollat så allt är rätt på plats och panelerna inte är lösa.

PS5 slim känns som en sämre byggd konsol på alla sätt i jämförelse med launch PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

kingdom come deliverance 2, FF16 eller dragon's dogma 2? Jag har alla dessa spel. Vilket ska man spela i helgen?=)

Kanske lite sent svar, men...

Själv skulle jag välja FF16 eller DD2, då jag vill spela båda dessa. KCD2 går bort för mig, för jag har inte ens testat första spelet. Har dock fått det gratis på Epic Games Store, så jag planerar att iallafall testa det för att se om det är nåt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Fick min skivläsare idag. Är det bara jag som tycker att den låter mycket mer på PS5 slim? Vibrerar mer också. Har kollat och dubbelkollat så allt är rätt på plats och panelerna inte är lösa.

PS5 slim känns som en sämre byggd konsol på alla sätt i jämförelse med launch PS5.

Jag hade också ps5 slim med disc, och den lät så mycket att ja störde mig på det genom hörlurar, returnerade enheten veckan efter.
Har precis köpt disc till min pro, så får se om det är bättre eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Sålde min launch och köpte en Pro med disc och det lilla jag spelar har jag inte märkt någon skillnad. Pron är enligt mig bättre byggd än launchmodellen, men båda är väl mediokra iofs.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kanske lite sent svar, men...

Själv skulle jag välja FF16 eller DD2, då jag vill spela båda dessa. KCD2 går bort för mig, för jag har inte ens testat första spelet. Har dock fått det gratis på Epic Games Store, så jag planerar att iallafall testa det för att se om det är nåt för mig.

Jasså du är en sådan som måste spela spelen i ordning😊

Jag är absolut inte en sådan. Jag kan hoppa in i tredje spelet. Har aldrig upplevt att jag förlorat något jämfört med spelen man har spelet i kronologisk ordning.

Story i spel brukar vara sådär ändå. Men det finns undantag, the last of us är väl ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag är absolut inte en sådan. Jag kan hoppa in i tredje spelet. Har aldrig upplevt att jag förlorat något jämfört med spelen man har spelet i kronologisk ordning.

Story i spel brukar vara sådär ändå. Men det finns undantag, the last of us är väl ett.

Bra spel med fokus på story så brukar väl storyn vara ganska bra? Så är i alla fall Kingdom Come. Fokus på story och om man då skippar halva storyn så blir det lite hur som helst. Men man kan absolut skippa första spelet om man vill, men det rekommenderas ändå att man tar en titt på någon Youtube-video som snabbt förklarar vad som har hänt i ettan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bra spel med fokus på story så brukar väl storyn vara ganska bra? Så är i alla fall Kingdom Come. Fokus på story och om man då skippar halva storyn så blir det lite hur som helst. Men man kan absolut skippa första spelet om man vill, men det rekommenderas ändå att man tar en titt på någon Youtube-video som snabbt förklarar vad som har hänt i ettan.

Jag har dock inga problem med att spela 2:an innan 1:an. Tycker den typen av krav bara leder till att man spelar igenom en massa spel som man helst inte vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har dock inga problem med att spela 2:an innan 1:an. Tycker den typen av krav bara leder till att man spelar igenom en massa spel som man helst inte vill spela.

Helt okej. Men varför skulle man inte vilja spela ettan om den är typ lika bra som tvåan? För så är det ju i det här fallet. Ettan är inte ens så gammal att man skulle lida av det grafiskt eller när det kommer till spelets mekaniker.

Kingdom Come är ju en sådan serie som man antingen gillar eller inte. Och gillar man ettan så gillar man tvåan. Gillar man inte ettan så kommer man generellt sett inte gilla tvåan. Det är mer av samma men förstås lite slipat. Fokus är på story och "medeltids-simulator" i både ettan och tvåan. Combat är "krångligt" i både ettan och tvåan.

Men det finns inget "krav" på att spela ettan först. Men då rekommenderas det ändå att man kollar en kortare Youtube-video som berättar vad som har hänt - eftersom fokus ligger på story.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ja, jag är en sån som verkligen uppskattar en bra story i spel och då vill jag ta del av helheten helst. Ibland även när storyn inte är i fokus så vill jag helst uppleva helheten. Men vi är ju alla olika där.

Nja, håller bara med delvis ang. storyn i spel. Det finns ju givetvis en hel del spel med tunn eller obefintlig story. Men det finns även helt gäng spel med riktigt bra story, som t.ex. Witcher-spelen, Mass Effekt-trilogin, fler av Remedys spel (Alan Wake 1 & 2, Control, Quantum Break), The Last of Us-spelen, Horizon-spelen (Zero Dawn & Forbidden West), Death Stranding, A Plague Tale-spelen, bara för att nämna några.

Men är man en sån som bara rusar igenom main storyn och inte tar del av "hela spelet" så kan jag förstå att man inte blir speciellt imponerad av flertalet av dessa, då mycket av den totala storyn som bidrar till djupet finns i sidoaktiviteterna, dokument, videos och ljudfiler o.s.v. i dessa spel.

Så, det handlar nog mest om smak och vad man är för typ av "gamer". Själv uppskattar jag som sagt en bra story i spel och jag vill helst uppleva helheten och så mycket som möjligt av spel som jag fastnar för och gillar.

Med just KCD 2, kan jag ju inte uttala mig än om jag skulle gilla det eller inte. Men eftersom jag fått första spelet gratis så är det ju ett bra sätt att testa utan att behöva betala för ett nytt fullprisspel.

Permalänk
Medlem

Final Fantasy XVI - Deluxe Edition (PS5)
683,43 kr
https://www.amazon.se/dp/B0BP2V9JXN/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag är en sån som verkligen uppskattar en bra story i spel och då vill jag ta del av helheten helst. Ibland även när storyn inte är i fokus så vill jag helst uppleva helheten. Men vi är ju alla olika där.

Nja, håller bara med delvis ang. storyn i spel. Det finns ju givetvis en hel del spel med tunn eller obefintlig story. Men det finns även helt gäng spel med riktigt bra story, som t.ex. Witcher-spelen, Mass Effekt-trilogin, fler av Remedys spel (Alan Wake 1 & 2, Control, Quantum Break), The Last of Us-spelen, Horizon-spelen (Zero Dawn & Forbidden West), Death Stranding, A Plague Tale-spelen, bara för att nämna några.

Men är man en sån som bara rusar igenom main storyn och inte tar del av "hela spelet" så kan jag förstå att man inte blir speciellt imponerad av flertalet av dessa, då mycket av den totala storyn som bidrar till djupet finns i sidoaktiviteterna, dokument, videos och ljudfiler o.s.v. i dessa spel.

Så, det handlar nog mest om smak och vad man är för typ av "gamer". Själv uppskattar jag som sagt en bra story i spel och jag vill helst uppleva helheten och så mycket som möjligt av spel som jag fastnar för och gillar.

Med just KCD 2, kan jag ju inte uttala mig än om jag skulle gilla det eller inte. Men eftersom jag fått första spelet gratis så är det ju ett bra sätt att testa utan att behöva betala för ett nytt fullprisspel.

Jag älskar remedy-världen. Men håller inte med att storyn är så vass i spelen. Spelen bygger mer på att vara stämningsskapande. Inget att Alan Wake-spelen har vass gameplay. Control däremot är fantastiskt rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag älskar remedy-världen. Men håller inte med att storyn är så vass i spelen. Spelen bygger mer på att vara stämningsskapande. Inget att Alan Wake-spelen har vass gameplay. Control däremot är fantastiskt rakt igenom.

Men vad är du för typ av gamer då? Springer du i stort sett bara igenom main storyn eller är du en sån som även utforskar och tar del av det mesta runt om main storyn också? Om du är det sistnämnda, så kanske det helt enkelt bara handlar om smak i så fall. Själv tycker jag att storyn är riktigt bra och engagerande i dom spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Men vad är du för typ av gamer då? Springer du i stort sett bara igenom main storyn eller är du en sån som även utforskar och tar del av det mesta runt om main storyn också? Om du är det sistnämnda, så kanske det helt enkelt bara handlar om smak i så fall. Själv tycker jag att storyn är riktigt bra och engagerande i dom spelen.

Jag utforskar spelvärlden. Men inte allt. Min poäng är att jag sällan känner att jag har förlorat på att hoppa över spel i en spelserie.

Ta Spider Man t ex. Kan man spela SM2 först? Absolut! Spelets story är helt fristående. Däremot finns det trådar tillbaka till de tidigare spelen, lite backstory.

De flesta spel har relativt fristående story. Man förlorar inte så mkt (tycker jag) på att hoppa över spel. Men det finns undantag. The last of us t ex. Och man förstår nog inte så mkt av vad som händer i Alan Wake 2 om man inte har spelat det första spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag utforskar spelvärlden. Men inte allt. Min poäng är att jag sällan känner att jag har förlorat på att hoppa över spel i en spelserie.

Ta Spider Man t ex. Kan man spela SM2 först? Absolut! Spelets story är helt fristående. Däremot finns det trådar tillbaka till de tidigare spelen, lite backstory.

De flesta spel har relativt fristående story. Man förlorar inte så mkt (tycker jag) på att hoppa över spel. Men det finns undantag. The last of us t ex. Och man förstår nog inte så mkt av vad som händer i Alan Wake 2 om man inte har spelat det första spelet.

The Last of Us är ett väldigt bra exempel där man bör spela första spelet innan man spelar det andra, eftersom det är extremt storyfokuserat. Kingdom Come är lika storyfokuserat men ändå tycker du att du borde skippa ettan. Jag förstår inte hur du tänker i det fallet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

God morgon

Jag chansar och skriver här.

Jag har stickdrift på min PS5 handkontroll. Den är några år gammal.

Har ni någon/något ställe man kan skicka in dem till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ja, det beror ju givetvis på om spelen i en spelserie hänger ihop om jag tycker att det är viktigt att spela dem i ordning. Spel som Horizon-spelen, Alan Wake-spelen, The Last of Us-spelen, The Witcher-spelen, Mass Effect-trilogin är exempel på spel där jag tycker att man bör, även om det inte är ett måste givetvis, spela dem i ordning, då storyn, karaktärerna och världen hänger ihop/följer med genom alla spelen. Men tittar man på spelserier där spelen (oftast) inte hänger ihop (Final Fantasy t.ex), så känner jag ju givetvis inte att jag måste/vill spela allt i ordning.

Spider-Man spelen skulle jag nog rekommendera att spela i ordning, men det är ju inget måste. Dom hänger ju ihop lite och det skadar ju inte att har lite kött på benen när man ger sig in i uppföljarna (Miles Morales och SM2).

Just The Last of Us skulle jag däremot starkt rekommendera att spela 1:an först. Jag skulle till och med säg att man bör spela expansionen Left Behind före 2:an, så att man har bättre förståelse för varför Ellie är den hon är när 2:an börjar. Det verkar ju ha kommit som en chock för en del, och jag gissar att dom inte spelade expansionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentan900:

God morgon

Jag chansar och skriver här.

Jag har stickdrift på min PS5 handkontroll. Den är några år gammal.

Har ni någon/något ställe man kan skicka in dem till?

Är den under 3 år så kan du reklamera den från där du köpte den.

Permalänk
Medlem

Om någon ser en kampanj på 2tb ssd som funkar till PS5, hojta till. 🙂
Antar att kylfläns rekommenderas, så det gäller den också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vad tror ni en release PS5 disc-version med 2 kontroller och ett gäng spel kan vara värt idag?

Ratchet and Clank rift apart
Spider Man Miles
Spider Man 2
God of War Ragnarok (Inplastat)
The last of us part 2 (PS4 gratis upgrade)
Horizon Forbidden West (PS4 gratis upgrade)
Sackboy a big adventure (PS4 gratis upgrade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Vad tror ni en release PS5 disc-version med 2 kontroller och ett gäng spel kan vara värt idag?

Spider Man Miles
Spider Man 2

The last of us part 2 är inte gratis att uppdatera. Jag skulle tro att du får 5000-5500 sek för ett sådant paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Spider Man Miles
Spider Man 2

Fick 5000:- för min releaseenhet med 2 spel i Höstas när Pron kom. Tyckte det va lite i överkant faktiskt men däromkring ligger nog ditt paket.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fick 5000:- för min releaseenhet med 2 spel i Höstas när Pron kom. Tyckte det va lite i överkant faktiskt men däromkring ligger nog ditt paket.

Missade din extra kontroll. Någon 100-lapp till 👍🏻 Som EdvinR skriver. 5000-5500kr borde man få.

Edit: trodde jag redigerade men tydligen inte.. Aja Sorry mods.. Orka inte ändra nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för input, då har jag en riktlinje

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om någon ser en kampanj på 2tb ssd som funkar till PS5, hojta till. 🙂
Antar att kylfläns rekommenderas, så det gäller den också.

https://www.webhallen.com/se/product/347734-Kingston-Fury-Ren...

1690kr inkl en MC1 känns prisvärt och det är en riktigt bra ssd.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

PS5 Pro på Italienska Amazon för 760.87 Euro eller 8667.71 SEK med svensk moms inkl frakt med Amazons valutaomvandling
https://www.amazon.it/-/en/gp/product/B0DHSV68YZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

https://www.webhallen.com/se/product/347734-Kingston-Fury-Ren...

1690kr inkl en MC1 känns prisvärt och det är en riktigt bra ssd.

Oh tack för tipset! 👍
Tror det är samma ssd som jag kör i datorn också! 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

webhallen har ett helt gäng 30th Slim Limited Edition samt Edge och portal i lager.

https://www.webhallen.com/se/product/375370-PlayStation-5-Dig...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Samsung S90C 77" OLED | Samsung HW-Q995B | Playstation 5 Pro 30th Anniversary Limited Edition | PlayStation Portal | PSVR2 | T300RS GT | Playseat Challenge | Nintendo Switch | Nvidia Shield TV Pro |

Dator💻:| Meshify 2 RGB | RTX 3080 ROG Strix OC | Intel Core i7 12700K | 32GB DDR5 | 3 TB SSD | RM850 850W | ROG Strix Z690-F | iCUE H150i Elite LCD | MSI 27" Optix MAG274QRF-QD |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem