Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Målgruppen som köper ett begagnat konsolpaket för 23k skulle jag tro är extremt liten. Låter som nypris på både konsolen och VR-headsetet? VR-headsetet är nog inte jätteattraktivt heller nära fullpris då det säljer extremt dåligt . Skulle tippa på halva priset eller 75% max om det är nyköpt och i nyskick.
Spel är inte värda så mycket heller.
Men får du det så är det kanon, kanske sälja av grejerna för sig.
Realistiskt skulle jag tippa max 15000 för konsol och vr med ca 10 nyare populära titlar. För sig nån tusing till.
Tycker det är svårt att sälja dessa premiumprodukter för målgruppen som köper dessa är ganska liten och dom som köper har råd med ett nytt. Man köper inte en ps5 pro för 9800kr för att ”spara” 700kr på ett helt nytt oavsett om det är köpt förra veckan eller ej.
Man köper för 7500-8000 för man är inte 100 sugen ”men för det priset..” om du förstår vad jag menar.
Sen att det ligger annonser för 90% av nypriset säger ingenting.
Att man dessutom får en kanondator för 23k så skulle endast 1 dåre köpa detta begagnat för samma summa..

Men bara ut med det om det skulle bli aktuellt. Marknaden ljuger inte och det finns alltid nån som ger extra så med lite tur.

Jag har fler än 10 nya populära spel + andra tillbehör också. Jag tror att jag får följande:

7000 sek för PS5 Pro

1000 sek för skivläsare

4000 sek för PSVR2

2000 för ps portal.

—-
Sa
Jag tror definitivt att jag får 6000 sek för mina spel. Givet priserna på Tradera skulle jag få nära 1300 sek för Silent Hill 2, Stellar Blade och Star Wars Outlaws. Det är bara 3 spel. Jag har många många fler spel än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Målgruppen som köper ett begagnat konsolpaket för 23k skulle jag tro är extremt liten. Låter som nypris på både konsolen och VR-headsetet? VR-headsetet är nog inte jätteattraktivt heller nära fullpris då det säljer extremt dåligt . Skulle tippa på halva priset eller 75% max om det är nyköpt och i nyskick.
Spel är inte värda så mycket heller.
Men får du det så är det kanon, kanske sälja av grejerna för sig.
Realistiskt skulle jag tippa max 15000 för konsol och vr med ca 10 nyare populära titlar. För sig nån tusing till.
Tycker det är svårt att sälja dessa premiumprodukter för målgruppen som köper dessa är ganska liten och dom som köper har råd med ett nytt. Man köper inte en ps5 pro för 9800kr för att ”spara” 700kr på ett helt nytt oavsett om det är köpt förra veckan eller ej.
Man köper för 7500-8000 för man är inte 100 sugen ”men för det priset..” om du förstår vad jag menar.
Sen att det ligger annonser för 90% av nypriset säger ingenting.
Att man dessutom får en kanondator för 23k så skulle endast 1 dåre köpa detta begagnat för samma summa..

Men bara ut med det om det skulle bli aktuellt. Marknaden ljuger inte och det finns alltid nån som ger extra så med lite tur.

Om jag får 15k för hårdvaran är det bra skulle jag säga. Jag har betalat 19 300 sek totalt.

Den stora förlusten är spelen såklart. Men oavsett om jag får 6k, 4, så är det mer än 0k som man får pc. Jag tror definitivt att jag får mer än 5 tusen för mina spel totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Om jag får 15k för hårdvaran är det bra skulle jag säga. Jag har betalat 19 300 sek totalt.

Den stora förlusten är spelen såklart. Men oavsett om jag får 6k, 4, så är det mer än 0k som man får pc. Jag tror definitivt att jag får mer än 5 tusen för mina spel totalt.

Stor skillnad på pc och konsol. De allra flesta spelen jag har går fortfarande att spela på en modern dator. Alltså de som först släpptes för Windows 98 och XP funkar fortfarande på modern hårdvara

Det finns såklart en liknande kompatibilitet för PS, men bara för vissa spel, och oftast får man då köpa dem igen

Så PC-spelen får man ju behålla även om man köper en ny generation hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stor skillnad på pc och konsol. De allra flesta spelen jag har går fortfarande att spela på en modern dator. Alltså de som först släpptes för Windows 98 och XP funkar fortfarande på modern hårdvara

Det finns såklart en liknande kompatibilitet för PS, men bara för vissa spel, och oftast får man då köpa dem igen

Så PC-spelen får man ju behålla även om man köper en ny generation hårdvara

Så är det. Min enda poäng är att man får 0 sek för sina spel om man slutar använda pc.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte kunna gå över till PC. Istället för att njuta av spelen skulle jag gå fram och tillbaka med alla inställningar. Jag föredrar att på sin höjd välja mellan performance / fidelity. På PC har jag otaliga inställningsmöjligheter och FOMO gör att jag skulle vela fram och tillbaka med dem. Nä, jag föredrar enkelheten med konsol så jag kan njuta av spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Personligen skulle jag inte kunna gå över till PC. Istället för att njuta av spelen skulle jag gå fram och tillbaka med alla inställningar. Jag föredrar att på sin höjd välja mellan performance / fidelity. På PC har jag otaliga inställningsmöjligheter och FOMO gör att jag skulle vela fram och tillbaka med dem. Nä, jag föredrar enkelheten med konsol så jag kan njuta av spelen.

Såklart har konsol fördelar. Men jag har jävulskt svårt att acceptera helskärmsreklam i singelplayerspel som jag har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Såklart har konsol fördelar. Men jag har jävulskt svårt att acceptera helskärmsreklam i singelplayerspel som jag har köpt.

Kanske inte är optimalt men du skulle kanske kunna betala för en månad för att ta bort alla sparfiler i molnet och sen köra vidare. Klart att det inte skulle behövas att gå den vägen, bara en tanke.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Har inte hängt med i diskussionen, men vilka spel är det som visar upp reklam i helläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

PC har i stor sett färdiga settings på dom flesta spel low, medium, ultra typ som standard. Plus på det så har Nvidia optimized settings på mer eller mindre alla spel där dom har färdiga settings för ditt grafikkort och lägg till på det så har man otaliga videos med "optimized settings" på Youtube. Så när man väl är där så är det noll problem om man nu absolut inte vill sätta sig in lite vad allt gör.

Men jag förstår din synvinkel. Hade exakt samma mindset för några år sedan. Drivrutiner strul mm. Även om jag tycker konsoler går mer och mer mot PC.. Och att PC blir enklare och enklare för nybörjare.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har fler än 10 nya populära spel + andra tillbehör också. Jag tror att jag får följande:

7000 sek för PS5 Pro

1000 sek för skivläsare

4000 sek för PSVR2

2000 för ps portal.

—-
Sa
Jag tror definitivt att jag får 6000 sek för mina spel. Givet priserna på Tradera skulle jag få nära 1300 sek för Silent Hill 2, Stellar Blade och Star Wars Outlaws. Det är bara 3 spel. Jag har många många fler spel än så.

Hårdvaran låter vettigt. Och orkar man sälja spel för sig så har du nog priser uppåt 20000. Själv HATAR jag verkligen att sälja grejer online. Folk är så sjukt *******. Ja låt oss inte gå in där..

Har faktiskt slängt så otroligt mycket för att jag inte orkar med att sälja så att sälja allt det där för sig går fetbort.
Eller så Ger jag bort till bekanta billigt eller gratis.

Tar hellre 15k för allt och är klar.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hårdvaran låter vettigt. Och orkar man sälja spel för sig så har du nog priser uppåt 20000. Själv HATAR jag verkligen att sälja grejer online. Folk är så sjukt *******. Ja låt oss inte gå in där..

Har faktiskt slängt så otroligt mycket för att jag inte orkar med att sälja så att sälja allt det där för sig går fetbort.
Eller så Ger jag bort till bekanta billigt eller gratis.

Tar hellre 15k för allt och är klar.

Har du testat Tradera? Där råkar man inte ut för prutare och sådant, utan folk betalar för det de vinner, du bokar också enkelt frakten via tradera, så du kan, om du väl skulle vilja inte behöva ha någon som helst kontakt med köpare. Nackdelen med tradera är att det är lite dyrare än Blocket med alla dessa påtvingade avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har inte hängt med i diskussionen, men vilka spel är det som visar upp reklam i helläge?

Alla spel som har online-funktioner. Det hänger nog inte på sparfiler dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har du testat Tradera? Där råkar man inte ut för prutare och sådant, utan folk betalar för det de vinner, du bokar också enkelt frakten via tradera, så du kan, om du väl skulle vilja inte behöva ha någon som helst kontakt med köpare. Nackdelen med tradera är att det är lite dyrare än Blocket med alla dessa påtvingade avgifter.

Ja men väldigt sällan och på den tiden när Blocket ändå va ok. Så är alla gånger bättre. Hört andra säga det med. Som sagt undviker jag sälja till varje pris men ibland testar jag och får jag inte det sålt till rimligt pris åker det ner i lådan eller garaget. Billiga prylar slängs eller ges bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Tradera har tappat det totalt sedan en dryg månad tillbaka. Köpskydd är nu obligatoriskt. Kommer aldrig handla eller sälja där igen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Tradera har tappat det totalt sedan en dryg månad tillbaka. Köpskydd är nu obligatoriskt. Kommer aldrig handla eller sälja där igen.

Det känns helt enkelt att det är en omskrivning för att ta en större bit att kakan vid försäljning. Har egentligen aldrig upplevt några problem på Tradera. Ofta är det seriösa säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det känns helt enkelt att det är en omskrivning för att ta en större bit att kakan vid försäljning. Har egentligen aldrig upplevt några problem på Tradera. Ofta är det seriösa säljare.

Håller med om säljarna. Tjänsten i sig var/är det inget fel på. Men avgifterna har sprungit iväg för mycket. Speciellt när konkurrenterna är gratis, ex Blocket i många kategorier.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Slog precis till på en skivläsare på CDON. 1449:- gick det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Slog precis till på en skivläsare på CDON. 1449:- gick det på.

Säljare: CDON AB, antar att detta inte är någon som försöker efterlikna CDON, utan att det är självaste CDON som säljer dessa? Frågar eftersom det finns många källareföretag som säljer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Säljare: CDON AB, antar att detta inte är någon som försöker efterlikna CDON, utan att det är självaste CDON som säljer dessa? Frågar eftersom det finns många källareföretag som säljer där.

Det är riktiga CDON, yes. Organisationsnr stämmer in på företaget. Tror inte de hade godkänt en säljare som försökte efterlikna dem själva i syfte att luras Men aa det är väl bra att vara försiktig, CDON har blivit ganska dålig sen de började med alla dessa konstiga marketplace säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det är riktiga CDON, yes. Organisationsnr stämmer in på företaget. Tror inte de hade godkänt en säljare som försökte efterlikna dem själva i syfte att luras Men aa det är väl bra att vara försiktig, CDON har blivit ganska dålig sen de började med alla dessa konstiga marketplace säljare.

Ja, sidan har inte varit bra på ett tag nu. Men så länge man köper direkt från CDON så ska det inte vara några problem. Helt okej pris på skivläsaren ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Ja, sidan har inte varit bra på ett tag nu. Men så länge man köper direkt från CDON så ska det inte vara några problem. Helt okej pris på skivläsaren ändå

Minst 500kr för dyrt för en skivläsare med tanke på att det kostar max 1000kr mer för skivläsaren för vanliga PS5 jämfört med digitala varianten (även då är det överpris), men visst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Minst 500kr för dyrt för en skivläsare med tanke på att det kostar max 1000kr mer för skivläsaren för vanliga PS5 jämfört med digitala varianten (även då är det överpris), men visst.

Håller helt med. Har sett den gå för 1799:- hos svenska återförsäljare. Men det är ett "bra" pris i jämförelse med det. Fortfarande hutlöst dyrt dock.

Permalänk
Medlem

Smart, finns det någon annan som tillverkar liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=yilU2dU2YgA

Skulle direkt köpa en en helsvart version. Skulle göra sig mycket bättre i min TV-bänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Snyggt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Någon med 3d printer som kan tänka sig testa??😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Någon med 3d printer som kan tänka sig testa??😂

Printa är nog inget problem men att göra den där 3D-modellen lär fan inte va kul och kräver sina prylar och kunskaper och för att inte tala om tid!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Printa är nog inget problem men att göra den där 3D-modellen lär fan inte va kul och kräver sina prylar och kunskaper och för att inte tala om tid!

Hoppas han släpper ritningen då😂

Permalänk
Medlem

kingdom come deliverance 2, FF16 eller dragon's dogma 2? Jag har alla dessa spel. Vilket ska man spela i helgen?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

kingdom come deliverance 2, FF16 eller dragon's dogma 2? Jag har alla dessa spel. Vilket ska man spela i helgen?=)

Beror väl på om man vill spara det bästa till sist eller ej. kCD2 verkar ju vara episkt av dom som spelat det så det borde va ”bäst” sen hade JAG rankat FF16 som tvåa trots jag inte spelat Dogma, men det ser pisstråkigt ut för min del. Ska ju va bra det med så då får du bara välja om du ska ta ”bästa ” först eller inte. 😁

Visa signatur