Asus Geforce RTX 5070 Ti Prime OC – Mästerlig MSRP-modell

Permalänk
Medlem

Det skulle förklara hur lite det gjorde, men jag vet också att flera andra reviewers har klagat på hur överklockningsprogrammet inte riktigt klarar av alla inställningar för 5000-serien än. Det fixar väl sig så småningom kan man hoppas

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

I staterna har de väl legar på runt 900$ om ja inte misstar mig. Så känns väl rimligt o anta att de kommer ligger några tusenlappar över msi- kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det skulle förklara hur lite det gjorde, men jag vet också att flera andra reviewers har klagat på hur överklockningsprogrammet inte riktigt klarar av alla inställningar för 5000-serien än. Det fixar väl sig så småningom kan man hoppas

Problemet är att i princip alla använder MSI Afgerburner som varit ”Gold Standard” men börjar hamna på efterkälken.

@CrispVanDahl Rekommenderar starkt att ni testar Asus GPU Tweak 3 i senaste versionen som stödjer 5000-serien. Jag får betydligt bättre OC med GPU Tweak jämfört MSI Afterburner.

PS. gör inte en der8auer och glömma klicka i ”Enhance Overclocking Range” Då får man fri tillgång till att klocka minnet högre, högre boost och på vissa kort kan du även öka Power Limit mer jämfört med default inställningar. Ds.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

I staterna har de väl legar på runt 900$ om ja inte misstar mig. Så känns väl rimligt o anta att de kommer ligger några tusenlappar över msi- kortet?

Jag köpte mitt Asus Prime 5070 Ti för 10579:- = MSRP

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Problemet är att i princip alla använder MSI Afgerburner som varit ”Gold Standard” men börjar hamna på efterkälken.

@CrispVanDahl Rekommenderar starkt att ni testar Asus GPU Tweak 3 i senaste versionen som stödjer 5000-serien. Jag får betydligt bättre OC med GPU Tweak jämfört MSI Afterburner.

PS. gör inte en der8auer och glömma klicka i ”Enhance Overclocking Range” Då får man fri tillgång till att klocka minnet högre och på vissa kort kan du även öka Power Limit mer jämfört med default inställningar. Ds.

MSI afterburner uppdateras väl knappt längre, han var väl från Ryssland och det var inte populärt...

vet att "stabila" inte uppdaterats sedan 23 men beta släpptes i år. Så har man inte beta I tickad så får man inga updates

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag har skrivit till honom, men han har inte svarat.

Chockande nog är han inte medveten om att du måste klicka i ”Enhance Overclocking Range” i GPU Tweak 3 under settings. Hade han gjort det kunde han dragit upp kortet rejält och låst upp den sanna överklockningspotentialen. Snopet att en så vass överklockare inte visste något så basic.

Jag har två Asus Prime. Ett 5070 Ti och ett 5080. Båda klockar galet bra. För att jämföra med Speedway som testats ovan av Swec så når jag 10102 med mitt 5080 (ynka 100 poäng från 4090) och 8702 med mot 5070 Ti (bara 50 poäng från ett 5080). Helt plötsligt tycker jag det blev riktigt bra valuta för pengarna. Framför allt eftersom de går stabilt och har inte problem med värmeutvecklingen i dessa hastigheter.

5070ti är väl denna generations bästa köp känns det som.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag köpte mitt Asus Prime 5070 Ti för 10579:- = MSRP

Ja absolut! Frågan är väl som jag förstått det att folk inte är så säkra på om de kommer hålla sig där! Har inte följt de slaviskt men i usa verkar de ju som att msrp priserna var ytterst tillfäliga?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SpaceAce:

PS. gör inte en der8auer och glömma klicka i ”Enhance Overclocking Range” Då får man fri tillgång till att klocka minnet högre, högre boost och på vissa kort kan du även öka Power Limit mer jämfört med default inställningar. Ds.

Bra tips! Ska kika på det nästa gång! Började köra MSI afterburner med 5000-serien då vi fick tillgång till Blackwell-kompatibel build tidigare. Men ska kolla in GPU-tweak.

Permalänk
Medlem

Upplevde inte att detta var en bra recension. Visade inga grafer för 1440p RT OFF (eller 1080p för den delen), så man kan få se hur kortet presterar i verkliga scenarior som majoriteten av oss gamers spelar på.
Även noterat att det är väldigt specifikt utvalda spel också.. inge CS2, inget fortnite eller Dota.. Hade som minst kunnat visat The finals eller Delta force??????

Nee, denna recension sa mig ingenting förutom temps, bilder och elförbrukning. Allting pekar mer och mer mot att köpa AMD...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast recensionerna sa inte mycket. inte många av oss som kör RT på, spelen var också väldigt specifika.. inget The finals, CS2, POE2, Delta Force.. känns som spelen utvalda var specifikt för att visa att kortet klår 4080, men jag är inte övertygad.. behöver se mer, riktiga recensioner.

Hittade en mycket bättre youtube video, den verkar "trade blows in games" med 4080, ofta liknande fps, ibland sämre, ibland typ 6 fps bättre.. Skulle väl nog säga att 5070ti är en vanilla 4080

https://www.youtube.com/watch?v=amoiJfNvFZI

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

MSI afterburner uppdateras väl knappt längre, han var väl från Ryssland och det var inte populärt...

vet att "stabila" inte uppdaterats sedan 23 men beta släpptes i år. Så har man inte beta I tickad så får man inga updates

Detta kan nog förklara varför jag bara kan se fps och cpu usage från afterburner numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Upplevde inte att detta var en bra recension. Visade inga grafer för 1440p RT OFF (eller 1080p för den delen), så man kan få se hur kortet presterar i verkliga scenarior som majoriteten av oss gamers spelar på.
Även noterat att det är väldigt specifikt utvalda spel också.. inge CS2, inget fortnite eller Dota.. Hade som minst kunnat visat The finals eller Delta force??????

Nee, denna recension sa mig ingenting förutom temps, bilder och elförbrukning. Allting pekar mer och mer mot att köpa AMD...

Det här är bara ett test av en specifik modell av 5070 Ti och fokuserar ligger därför främst på saker som kylare och överklockning. Om du vill veta hur 5070 Ti presterar mot andra grafikkort så är det recensionen av 5070 Ti du ska kolla på istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Detta kan nog förklara varför jag bara kan se fps och cpu usage från afterburner numera

Du måste aktivera dem under monitoring
: show in osd

Eller aha kanske inte alls funkar ihop med 5 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så här skrev ni i slutklämmen summeringen av artikeln!

Snyggare
Presterar bättre
Svalare
Tystare
Två BIOS att välja mellan

Det är alltså den högst upp placerade detaljen i summeringen för hela recensionen
Då skulle ja säga ett man som artikelförfattare räknar designen som något rätt väsentlig i skillnad mot de andra korten.
Hade det bara nämnts i brödtexten fine men som nu, nä nä…

Tycker de skall göra texten med snyggare både större och fetare så ingen missar just den biten. Alltid retar det någon som har guldkranar på toa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varför är det bara speltester med RT?

För att då Nvidia att se bättre ut än vad dom är i pris/prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Skulle nog säga att 5070Ti är det sämsta köpet i 5000 serien.
Säljs ju nästan lika dyrt som 5080 MSRP och presterar sämre än 4080S som du kunde köpa för över ett år sedan till samma eller lägre pris.

5090 är ju det enda kortet som faktiskt ger något mer än förra generationen trots prislappen.
Men å andra sidan låg ju 4090 rätt länge på 26k så kan man få tag på ett 5090 för 28k så är det ju "rena kapet"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som vanligt är ASUS kylare säkra kort även runt MSRP. Ventus har verkligen inte imponerat under de senaste generationerna. Hade gärna sett test på Gigabytes Windforce kylare också.

Gillar att ni testar flera kylare än det som skickas ut för modellrecensionen. Keep it up!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lasseTM:

För att då Nvidia att se bättre ut än vad dom är i pris/prestanda.

Nä, eftersom detta är ett test av partnerkort så körs inte fulla testsviten. Vill man jämföra ordentligt mellan olika modeller bör man läsa en recension av 5070 Ti snarare än en uppföljningsrecension av en partnermodell, som är mer till för att jämföra olika 5070 Ti mot varandra.

Första 5070 Ti-recensionen är här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Som vanligt är ASUS kylare säkra kort även runt MSRP. Ventus har verkligen inte imponerat under de senaste generationerna. Hade gärna sett test på Gigabytes Windforce kylare också.

Gillar att ni testar flera kylare än det som skickas ut för modellrecensionen. Keep it up!

Håller med! Jag var noga med vilken kylare som satt på mitt 2080 när det skulle införskaffas 2018. Ljudnivå, utseende och hur bra det går att OC är viktigt. Om jag ska lägga över 10k på ett kort vill jag att det ska se bra ut och inte låta som ett blower style kort.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så här skrev ni i slutklämmen summeringen av artikeln!

Snyggare
Presterar bättre
Svalare
Tystare
Två BIOS att välja mellan

Det är alltså den högst upp placerade detaljen i summeringen för hela recensionen
Då skulle ja säga ett man som artikelförfattare räknar designen som något rätt väsentlig i skillnad mot de andra korten.
Hade det bara nämnts i brödtexten fine men som nu, nä nä…

Skrivet av Yatagarasu:

Att det listas som den främsta positiva egenskapen är naturligtvis diskuterbart,

Jag vet inte om listan med fördelar ska ses som rangordnad,
Att överst är bästa/viktigaste fördelen och längst ner är den minst bra/minst viktiga fördelen.

Eller om det ska ses som en lista av fördelar utan inbördes rangordning.

@CrispVanDahl eller @Rosenvik kanske kan svara på det ?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GuessWho:

Att överst är bästa/viktigaste fördelen och längst ner är den minst bra/minst viktiga fördelen.

Av erfarenhet som Pilot-skribent vet jag dock att vissa medlemmar lägger vikt vid dessa saker, oavsett om det är avsiktligt eller inte – kort sagt kan ordningen på nyckelbegrepp i punktlistor ha en betydelse för läsaren. Därför försöker jag i mina artiklar hålla sammanfattningen i samma ordning som brödtexten, och i vissa fall justerar jag även punktlistor för att lyfta fram viktiga aspekter högre upp. Detta trots att listan i sig inte nödvändigtvis är rangordnad, så är det något jag gör i förebyggande syfte.

Med det sagt kan jag inte svara för hur redaktionen ser på saken – de får gärna flika in själva.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Swedishchef_90:

Skrivet av Ruzikx:

Den korta förklaringen till detta är att Alexey Nicolaychuk, huvudsakliga utvecklaren bakom MSI Afterburner, fick problem att ta emot betalning för sitt jobb. Är man intresserad av bakgrunden till det hela finns det mer att läsa i bland annat denna TechPowerUp-artikel – samt ett svar från utvecklaren själv i en forumpost via Guru3D. MSI har sagt att de jobbar på situationen, men som Alexey själv uttryckt så verkar projektet släpa och bara vänta på att bli dödsförklarat vid denna punkt — vi får se vad som händer under året.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Den korta förklaringen till detta är att Alexey Nicolaychuk, huvudsakliga utvecklaren bakom MSI Afterburner, fick problem att ta emot betalning för sitt jobb. Är man intresserad av bakgrunden till det hela finns det mer att läsa i bland annat denna TechPowerUp-artikel – samt ett svar från utvecklaren själv i en forumpost via Guru3D. MSI har sagt att de jobbar på situationen, men som Alexey själv uttryckt så verkar projektet släpa och bara vänta på att bli dödsförklarat vid denna punkt — vi får se vad som händer under året.

Vad bra. Är han ryss så vill jag ändå inte använda det.

Vad använder ni andra av nu istället? Vad är det för program zwormz använder? https://youtu.be/amH9JR7DEiM?si=7-B06a0I6qrvpW1e

Jag gillade nvidias egna prestanda-panel innan dom gjorde om den nyligen

Permalänk
Medlem

Gällande diskussionen om kylare tidigare i tråden kan det vara bra att tänka på att även om Asus Prime 5080 och 5070 Ti ser typ likadana ut och med samma mått är det en stor skillnad mellan dem. 5080 har vapor chamber.

Jag tog en närbild kort på mina kort så ser man det tydligt.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av GuessWho:

Halloj! Jag har inte rangordnat fördelarna på så sätt, men för att undvika missförstånd flyttade jag just denna punkt till sist.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl och @Rosenvik

Här ser ni vilka mirakel man kan göra med Asus GPU Tweak 3 med "Enhance Overclocking range" + Asus Prime 5070 Ti.

116% Power Target

Får samma score i Speedway som ett Asus Prime 5080 OC som körs i standardklock (har ett sådant kort också jag jämför med).

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, eftersom detta är ett test av partnerkort så körs inte fulla testsviten. Vill man jämföra ordentligt mellan olika modeller bör man läsa en recension av 5070 Ti snarare än en uppföljningsrecension av en partnermodell, som är mer till för att jämföra olika 5070 Ti mot varandra.

Första 5070 Ti-recensionen är här.

Varför då ta med AMD i testet då dem är sämre än Nvidia med RT påslaget.
Och varför ta med 4000 serien då dom också har lite sämre RT prestanda så detta kort ser ut att dra mer jämt skägg med ett 4080?

Ger bara missvisande information, speciellt då ett 5070Ti fortfarande inte duger för att spela med RT påslaget typ.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av lasseTM:

Varför då ta med AMD i testet då dem är sämre än Nvidia med RT påslaget.
Och varför ta med 4000 serien då dom också har lite sämre RT prestanda så detta kort ser ut att dra mer jämt skägg med ett 4080?

Ger bara missvisande information, speciellt då ett 5070Ti fortfarande inte duger för att spela med RT påslaget typ.

Tjenixen! Den grundläggande frågeställningen tar vi upp i ett av de inledande styckena:

Med hopp om bättring i mån av decibel, och eventuellt ytterligare rum för överklockning [mot Ventus 3X OC] (...), så frågan vi ställer oss är om alla MSRP-kort är skapade likvärdiga."

Så för den som vill uppgradera till RTX 5070 Ti, är ett av korten bättre än de andra - eller likvärdiga? Det är mellan dessa två kort fokus ligger. Kunde Prime OC överklocka mer, hålla temperaturen i schack, eller låta mindre under full belastning? För mer utförliga tester rekommenderar jag den fulla 5070 Ti-recension från föregående vecka. Vi såg dock ingen anledning till att ta bort redan existerande data från diagrammen. Hoppas att det svarar på dina frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Här ser ni vilka mirakel man kan göra med Asus GPU Tweak 3 med "Enhance Overclocking range" + Asus Prime 5070 Ti.

116% Power Target

Får samma score i Speedway som ett Asus Prime 5080 OC som körs i standardklock (har ett sådant kort också jag jämför med).

<Uppladdad bildlänk>

Nu blir jag ju jättesugen på att leka med mitt, skall fylla upp datorn imorgon. Har pyntat den idag.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Vad fint att vi tema-matchade i dagens video, @CrispVanDahl!