Anmäl dig till Roborock Challenge!

Mystiskt fel drabbar 9800X3D-användare med Asrock-moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Ja absolut jag minns nätaggen osv. Även deras grafikkort känns mindre premium än andra vet inte riktigt varför.

Men fick för mig att dom något överaskande va duktiga på just AM5 moderkort? Men kan ha blandat ihop med någon annan tillverkare.

Det var väl det dom gjorde från början så ja, det borde vara ok men inget jag litar på längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Va väl bara x870 det gällde och inte x870e
Så som jag förstod ut av texten

Jo det har drabbat taichi korten som är e variant, men även folk med Nova X870
Går att följa på Reddit

Permalänk
Medlem

Tur att jag med Intel ASrock moderkort inte har det problemet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Oj, hoppas de finner någon lösning, har haft intrycket att ASrock va ett bra märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

OT, men kan inte låta bli:

"To enhance user experience, ASRock promptly released the latest 3.20 Beta BIOS"

Varje gång ett marknadsföringstroll vrider ALLT till att låta patetiskt positivt så dör en hundvalp.

Om det går från icke-fungerande till fungerande så får man väl ändå medge att det förbättrar användarupplevelsen!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Oj, hoppas de finner någon lösning, har haft intrycket att ASrock va ett bra märke.

För tydlighets skull verkar de ju redan ha hittat en lösning:

Skrivet av Nyhet:

Uppdatering: Asrock svarar via pressmeddelande att man nu har släppt beta-versionen 3.20 av BIOS-mjukvaran, vilken menas avhjälpa problemet.

Där själva uppdateringen i sig beskrivs: "Improve minority proportion of AMD 9000 series CPU boot issue."

Även:

Skrivet av KroesusSork:

Såg det här nu:

ASRock official announcement Details will be released later, but since there is a lot of misinformation being spread, here's a quick note! The bottom line is that it's not broken. The problem is that some CPUs don't start up due to memory compatibility issues.

... och här är länk till uppdaterade BIOS:et (3.20) som släpptes idag: https://www.asrock.com/news/index.asp?iD=5604

Så något var fel/sämre sett till minneskompatibilitet vad det låter i det KroesusSork citerade.
Låter väl som en fullt möjlig orsak, utifrån rapporter om att det gick att "återuppliva" system genom att lägga dit den äldre UEFI-versionen igen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om det går från icke-fungerande till fungerande så får man väl ändå medge att det förbättrar användarupplevelsen!?

Jag skulle säga att det är en markant förbättring av användarupplevelsen, t.o.m.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Asrock Nova + 9800X3D ser ut att vara en populär kombo. Många köpt dom två. Jag är en av dom, men jag har inte hunnit bygga ihop datorn än och redan hör man om problem.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag tänkte prova mig på ett asrock b550m steel legend när 5600x kom på lansering. Efter 2 veckor så gav jag och inet upp att få det att fungera, 3 separata moderkort, olika cpuer, inget kunde få en 5600x att fungera. Blev att gå med svansen mellan benen tillbaka till Asus.
Tydligen så att från orginalbios p1.00 och p.1.10 kunde man bara få stöd för 5000 på bios p1.20+ om man uppdaterade med rätt cpu, för bara vissa cpuer, typ 3st 3000 cpuer av alla 1,2 och 3000 cpuer kunde updatera rätt region av bios för att ge stöd för 5000.
Var ingen som visste utan någon på reddit som listade ut någon månad senare.

surt :-/

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Jag har den kombon och kan meddela att det funkar utmärkt för mig i alla fall.
Väntar på Cruical T705 2Tb disken och ett 5080, så är jag helt klar.
Kör en billigare M2 disk så länge och mitt 3080 men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Asrock Nova + 9800X3D ser ut att vara en populär kombo. Många köpt dom två. Jag är en av dom, men jag har inte hunnit bygga ihop datorn än och redan hör man om problem.

Nova kortet är riktigt snyggt och fullsmetat med funktioner.
Men om du är orolig så går det ju att göra bios-flashback till senaste rekommenderade version utan att ha cpu i moderkortet också. Bara fixa usb minnet och döpa bios romen rätt med en annan dator.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Jag har ju börjat gilla ASRock väldigt hårt de senaste 6-7 åren. Varit humana priser och har inte direkt haft några problem med några brädor därifrån. Har alltid sett på dem som ett budgetmärke tills nyligen.

De svarade snabbt på problemen. Ännu bättre betyg imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

<Uppladdad bildlänk>

Asus har tankat sin goodwill med att bete sig som rövhål och sätta asus-tax på allt, det blir vad det blir då...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Perfekt! Jag ska bygga ihop min dator på fredag och har oroat mig hittills om hur det kommer gå med mitt 5090 med tanke på allt skit man läst. Nu det här... Det är exakt den kombon jag har.

Det är bara att bygga ihop datorn och kasta den i papperskorgen direkt utan att ens starta upp den.

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem

9800X3D + X870E Nova + 2x16 6000mhz Kingston fury cl30 , 1200w psu, m.2 ssd 2tb, gtx1070, 420mm arctic Aio
Win 11 pro på formaterad hårddisk utan partions.

Skönt att höra att man inte är ensam.
Med respekt för att jag själv kan ha gjort fel eller missat något specifikt.

Fryser ibland, allt mer sällan.
Stänga av enheten tar ibland 5 min eller mer.
Lyckligtvis startar den snabbare, nu för tiden.

Saknar min SSD under storage-QVL hos asrock.
Kan det vara ngt?

-Senaste BIOS, dock ej Beta-versionen som kom ut nyss.
-Minnes tester utan anmärkning. -Kan man lita på dem?
-ex. Ett spel crashar i load PUBG
- och den processen går inte att avsluta och fryser datorn tills att jag kör en hard reset.
- en cpu kabel till moderkortet
(läste någonstans att det skulle räcka utan problem om man inte är "extrem överklockare med co2 etc" ^_^)
- ej överklockad
- rädd att jag kämpat för mycket för att nå skruvfästet till cpu kylarfästets gängor. (Inget ljud eller skrap etc, upplevde det svårare än ett bygge för min tjej)

Slutligen, finns mycket positivt att säga. Kör spel jag inte kunde köra med min i7 2600k och det flyter på bra i väntan på en ny GPU om plånboken tillåter.

Tacksam för tips om ni känner att något är uppenbart <3
Peace

Permalänk
Medlem

DDR5 minnen och deras kinkiga kompatibilitet med moderkort/cpu/xmp är rätt störande. Inte helt förvånande en tillverkare "råkar" göra ett tidigare verifierat minne inte fungera, vi kommer säkert se mer av detta framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Perfekt! Jag ska bygga ihop min dator på fredag och har oroat mig hittills om hur det kommer gå med mitt 5090 med tanke på allt skit man läst. Nu det här... Det är exakt den kombon jag har.

Det är bara att bygga ihop datorn och kasta den i papperskorgen direkt utan att ens starta upp den.

Uppdatera bios?
https://www.asrock.com/support/QA/FlashbackSOP.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrstad:

9800X3D + X870E Nova + 2x16 6000mhz Kingston fury cl30 , 1200w psu, m.2 ssd 2tb, gtx1070, 420mm arctic Aio
Win 11 pro på formaterad hårddisk utan partions.

Skönt att höra att man inte är ensam.
Med respekt för att jag själv kan ha gjort fel eller missat något specifikt.

Fryser ibland, allt mer sällan.
Stänga av enheten tar ibland 5 min eller mer.
Lyckligtvis startar den snabbare, nu för tiden.

Saknar min SSD under storage-QVL hos asrock.
Kan det vara ngt?

-Senaste BIOS, dock ej Beta-versionen som kom ut nyss.
-Minnes tester utan anmärkning. -Kan man lita på dem?
-ex. Ett spel crashar i load PUBG
- och den processen går inte att avsluta och fryser datorn tills att jag kör en hard reset.
- en cpu kabel till moderkortet
(läste någonstans att det skulle räcka utan problem om man inte är "extrem överklockare med co2 etc" ^_^)
- ej överklockad
- rädd att jag kämpat för mycket för att nå skruvfästet till cpu kylarfästets gängor. (Inget ljud eller skrap etc, upplevde det svårare än ett bygge för min tjej)

Slutligen, finns mycket positivt att säga. Kör spel jag inte kunde köra med min i7 2600k och det flyter på bra i väntan på en ny GPU om plånboken tillåter.

Tacksam för tips om ni känner att något är uppenbart <3
Peace

Sitter själv på en ASRock X870 Steel Legend med 9800X3D och 2x16GB 6400MT 30CL minnen. Jag hade problem med Expo inställningarna på moderkortet och fick inte systemet stabilt föränn jag ställde in huvudtajmingen på minnena manuellt och satte resten av värdena på Auto och sänkte minneshastigheten till 6200MT. Kör vidare FCLK i 2066Mhz och UCLK i 3100Mhz. Om du kör 6000MT minnen kolla att FCLK inte är högre än 2000Mhz och UCLK ligger på 3000Mhz alternativt 1500Mhz i halv ratio.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men det var redan planerat att göra såklart. Gick bra tillslut, inget har brunnit än så länge

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem

Kör asus b650e-i med 9800x3d utan problem, senaste bios

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt