Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

En sida på nätet säger ” Det finns fler partiklar som utgör damm: smuts, pollen, mögelsporer, döda hudceller, hår och tygfibrer, såväl som luftburna föroreningar som träaska, kemikalier och fordonsavgaser.”
Sen är det ofta inte en enda typ av partikel man ser, utan snarare en blandning av många olika.
Det du visar på din bild kan vara, men behöver inte vara en enda tygfiber. Det kan vara en tygfiber tillsammans med andra partiklar som bildar en större massa. Tar man bort en typ av partikel från den blandningen så kan massan bli mindre, så att den kanske inte syns längre, eller inte märks lika tydligt.

Är du och dina kläder samma genom alla 11 lägenheter, så bör det vara en nytillkommen faktor. Alltså djur, nya människor. Miljön i sig, ventilation, drag. Utomhus-egenskaper. Bör vara skillnad på att bo granne med ett grustag jämfört med en skogsglänta.

11 lägenheter bör också innebära att kläderna i sig inte är exakt samma heller, det kan vara sämre/annorlunda kvalitet på tyget. Andra typer av kläder. Att man går från 100% polyester till 100% kanske skulle ge en effekt.

Som sagt, jag tror inte det är nåt magiskt svart dammhål, utan säkert en enkel förklaring, den är inte funnen än bara.

Ja det måste finnas en förklaring. Och självklart har jag inte haft samma kläder i alla dessa år och lägenheter. Men om du kollar på bilden med dammbehållaren i robotdammsugaren så ser du damm för 2 dagar!!! Det kan inte komma från mina kläder. Jag har inga djur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Ja det måste finnas en förklaring. Och självklart har jag inte haft samma kläder i alla dessa år och lägenheter. Men om du kollar på bilden med dammbehållaren i robotdammsugaren så ser du damm för 2 dagar!!! Det kan inte komma från mina kläder. Jag har inga djur.

En robotdammsugare som går hela dagarna?
Nu har inte jag robotdammsugare, men nånting som suger damm brukar också ha ett filter vid utblåset. Har denna det? Hepa-filter? Eller vanligt?
Finns också möjligheten att damm letar sig förbi uppsamlingsutrymmet, att det är fullt t.ex. dammet blåses då ut, speciellt om det inte finns filter.
Är dessa filter, om de finns, igensatta så kan luften bypassas och blåses ut i luften.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Om du är tillräckligt desperat borde detta vara en lösning för att lokalisera problemet mer genom halveringsprincipen och stänga för ett rum i taget. Sen någon fläkt som gör att du kan styra för att skapa tryck.

https://www.biltema.se/bygg/farg/skydda-och-maskera/skyddsfol...
Finns även folie och maskeringstejp om du vill dela av rum.

Väggarna, taket? Öppna fönstren och sätt fläktar som blåser ut om du kan och gå loss totalt med dammvippan på väggar + tak så inget sitter kvar där. Så är du mer säker på att dammet som faktiskt kommer är nytt.

Kolla även vid lister och liknande om det finns en skarv så köp ett storpack maskeringstejp och gå loss på alla springor du kan hitta. Kom bara ihåg att inte låta maskeringstejpen sitta för länge så den fastnar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

En robotdammsugare som går hela dagarna?
Nu har inte jag robotdammsugare, men nånting som suger damm brukar också ha ett filter vid utblåset. Har denna det? Hepa-filter? Eller vanligt?
Finns också möjligheten att damm letar sig förbi uppsamlingsutrymmet, att det är fullt t.ex. dammet blåses då ut, speciellt om det inte finns filter.
Är dessa filter, om de finns, igensatta så kan luften bypassas och blåses ut i luften.

Rättelse. Robotdammsugaren körs varannan dag, inte hela dagarna 😅 Klart på under en timme och jag byter filter gör rent och tömmer varje gång så nej det är inte samma damm som far runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Om du är tillräckligt desperat borde detta vara en lösning för att lokalisera problemet mer genom halveringsprincipen och stänga för ett rum i taget. Sen någon fläkt som gör att du kan styra för att skapa tryck.

https://www.biltema.se/bygg/farg/skydda-och-maskera/skyddsfol...
Finns även folie och maskeringstejp om du vill dela av rum.

Väggarna, taket? Öppna fönstren och sätt fläktar som blåser ut om du kan och gå loss totalt med dammvippan på väggar + tak så inget sitter kvar där. Så är du mer säker på att dammet som faktiskt kommer är nytt.

Kolla även vid lister och liknande om det finns en skarv så köp ett storpack maskeringstejp och gå loss på alla springor du kan hitta. Kom bara ihåg att inte låta maskeringstejpen sitta för länge så den fastnar...

Vet inte vad det skulle vara för fläkt menar du? Bor i en tvåa med öppen planlösning så finns bara sovrummet att klubba igen. Jag har redan tejpat alla synliga glipor vi lister… 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Japp! Allt är rensat och alla filter bytta.
Här är bilder: https://imgur.com/a/SIX4VVR

Dagens fångst?

Edit
är din frånluftskanal ihop med resterande lägenheter?
vissa smarta personer kör ju torktumlare rakt in i frånluft och skapar roligheter likt dina

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Dina fibrer på bilderna verkar generellt vita eller ljusa.
Ta nån vecka och gå all in på svart :). Bara mörka kläder osv, ned med alla gardiner och minimera mängden tyg du har framme så långt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du eller ägaren rengjort alla filter etc?
intag, fläktkanal etc

Mjo. Spinner vidare.
Om nu ventilationen är uppmätt ok, på dagtid då, vad händer med ventilationen nattetid? I kombination med skitigt ventilationssystem? Om luften byter riktning och blåser in….?

Alltså, finns det nån känd trend på när dammet uppstår? Tid på dygnet, början på veckan, slutet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Jag har så sjukt dammigt. Och jag har gjort ALLT. Ingen vet var det kommer ifrån. Inte från inluft (satt nylonstrumpa och inget damm fastnar däremot på utsuget i badrummet men där ska det ju ut) Har stor Elektrolux luftrenare som jag dammsuger varannan vecka. Robotdammsugare går varannan dag och blir full. 68 kvm. OVK ok. Inget undertryck. Kan damma handfatet eller soffbordet när jag går på morgonen och på eftermiddagen är det lika dammigt. Det kommer inte utifrån för grannarna har inte dammigt. Har samma möbler och textilier som i förra lägenheten och där behövde jag i stort sett aldrig damma. Vem kan jag kontakta? Vem kan kunna detta? Det kan inte vara ett mysterium. Föreningen har varit här och de förstår inte heller. Ser att det finns en annan tråd om detta sedan år tillbaka men ingen lösning…

En fläkt med filter gör inget men är bra under perioden med pollen men påverkar inte dammen särskilt i övrigt "Rycka på axlar"
Robbotdammsugaren, så bra är dom inte. Dom rör upp en del och det hamnar ett finare damm på allt.

jag är hantverkare inom service och har vart runt mycket, under ett par år var jag kanske inne hos minst fem olika kunder per dag. Där såg jag det här... Vissa hem med robbotdammsugare kändes inte alls bra. Den såg ut att lägga sig nått lager på i stort allt och man såg det på hyllor och sånt och en del har ju dom på varje dag. var bra trött på den där efter ett tag.

i andra hem utan robbot ser man inget sånt. har alltid tyckt det är konstigt när folk snackar som att robbotdammsdugarna är som nått slags undergörande magiskt som löser alla problem med städning. jag har astma och nu är den värre och skulle aldrig kunna sova i ett sånt hem eller ens kunna vara i det särskilt länge.

Själv skulle jag bara ha en robbotdammsugare som en ren leksak, teknisk rolig sak att testa.

Att man kör den var fjärde dag och helt enkelt gör en våttorkning. Jag själv kör dammsugare och tömmer påsen ofta och våttorkar alltid. just våttorkning är ju totalt överlägset.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

2 dagars fångst. Men illa nog eller hur? Och kör jag den 2 ggr i rad så är det i princip tomt gång 2 så det är alltså nytt damm som kommer in under dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Vet inte vad det skulle vara för fläkt menar du? Bor i en tvåa med öppen planlösning så finns bara sovrummet att klubba igen. Jag har redan tejpat alla synliga glipor vi lister… 🙈

Öppen planlösning gör det svårare. Då är det bara att köpa mer plast och tejp och dela av rummet.
Fläkten är för att skapa tryckförändring så du är säker på att luften inte går mellan avdelningen. Finns olika typer av plast, googla kring renovering och asbest sanering för att hitta lite produktalternativ på plast med tejp.

Hur ser utblåset ut på din robotdammsugare? Om det är rakt bakåt sätt dit lite kartong/tejp så det pekar uppåt istället så blir det åtminstone lite mindre damm från golvet som ryker runt när den irrar omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

En fläkt med filter gör inget men är bra under perioden med pollen men påverkar inte dammen särskilt i övrigt "Rycka på axlar"
Robbotdammsugaren, så bra är dom inte. Dom rör upp en del och det hamnar ett finare damm på allt.

jag är hantverkare inom service och har vart runt mycket, under ett par år var jag kanske inne hos minst fem olika kunder per dag. Där såg jag det här... Vissa hem med robbotdammsugare kändes inte alls bra. Den såg ut att lägga sig nått lager på i stort allt och man såg det på hyllor och sånt och en del har ju dom på varje dag. var bra trött på den där efter ett tag.

i andra hem utan robbot ser man inget sånt. har alltid tyckt det är konstigt när folk snackar som att robbotdammsdugarna är som nått slags undergörande magiskt som löser alla problem med städning. jag har astma och nu är den värre och skulle aldrig kunna sova i ett sånt hem eller ens kunna vara i det särskilt länge.

Själv skulle jag bara ha en robbotdammsugare som en ren leksak, teknisk rolig sak att testa.

Att man kör den var fjärde dag och helt enkelt gör en våttorkning. Jag själv kör dammsugare och tömmer påsen ofta och våttorkar alltid. just våttorkning är ju totalt överlägset.

Men jag köpte robotdammsugaren för 2 år sen för att jag redan hade problemet. Så den orsakar det inte utan hjälper mig dammsuga upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Öppen planlösning gör det svårare. Då är det bara att köpa mer plast och tejp och dela av rummet.
Fläkten är för att skapa tryckförändring så du är säker på att luften inte går mellan avdelningen. Finns olika typer av plast, googla kring renovering och asbest sanering för att hitta lite produktalternativ på plast med tejp.

Ok tror inte det funkar att kunna bo här så. Behöver hitta nån firma som kan lösa detta åt mig. Kosta vad det kosta vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Tillägg: min robotdammsugare våttorkar oxå efter dammsugningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Hur ser utblåset ut på din robotdammsugare? Om det är rakt bakåt sätt dit lite kartong/tejp så det pekar uppåt istället så blir det åtminstone lite mindre damm från golvet som ryker runt när den irrar omkring.

Efter jag dammsugit är det rent. Dvs kör jag den en gång till direkt efter finns inte mer damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Rättelse. Robotdammsugaren körs varannan dag, inte hela dagarna 😅 Klart på under en timme och jag byter filter gör rent och tömmer varje gång så nej det är inte samma damm som far runt.

Inte så jag menar. Hur vet du att roboten behåller allt den samlar in? Dvs, har nånslags bypass på filter och behållare. Det kan orsakas av fulla filter/behållare, felmonterade dito, trasiga dito eller ren felkonstruktion.
Kan det vara värt att dammsuga för hand i en vecka, med en annan dammsugare?

Grundläggande problemlösning är att identifiera alla möjliga orsaker till fenomenet, och bekräfta eller avvisa dem en efter en.
Det är intressant att dammet lägger sig som en duk på allt, det antyder luftdrag. Orsakat av drag, ventilation, fläktar, eller nåt annat som får damm att yra upp i luften…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Ok tror inte det funkar att kunna bo här så. Behöver hitta nån firma som kan lösa detta åt mig. Kosta vad det kosta vill.

Inga argument där.
Steg ett för att lösa ett problem är att identifiera det och jag tror verkligen du har störst möjligheter själv för tid är dyrt att anlita något att leta blint...

Har du testat att plugga all ventilation? Tillfälligt så klart, och samtidigt stänga för där det är möjligt och se om det fortfarande kommer in och lägger sig överallt. Kör inte dammsugaren då för den river bara runt luften.
Tänk på att vind och annat väderomslag kan få luften att dra åt fel håll kortsiktigt i vissa ventilationssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Tillägg: min robotdammsugare våttorkar oxå efter dammsugningen

(fast den är skräp vilket jag var tydlig med)
Jaha men okdå.

Eh ? men lycka till.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Inte så jag menar. Hur vet du att roboten behåller allt den samlar in? Dvs, har nånslags bypass på filter och behållare. Det kan orsakas av fulla filter/behållare, felmonterade dito, trasiga dito eller ren felkonstruktion.
Kan det vara värt att dammsuga för hand i en vecka, med en annan dammsugare?

Grundläggande problemlösning är att identifiera alla möjliga orsaker till fenomenet, och bekräfta eller avvisa dem en efter en.
Det är intressant att dammet lägger sig som en duk på allt, det antyder luftdrag. Orsakat av drag, ventilation, fläktar, eller nåt annat som får damm att yra upp i luften…

Min Robin får bästa service 😉 och ja jag kör vanliga dammsugaren ibland också. Dammet tillkommer helt säkert men varifrån 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

(fast den är skräp vilket jag var tydlig med)
Jaha men okdå.

Eh ? men lycka till.

Om dammet samlas upp och golvet är rent efteråt tycker jag inte att dammsugaren är skräp. Den gör det den ska. Du ser ju själv att det är otroliga mängder damm i behållaren. Tack för dina råd men dammet kommer in nånstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Efter jag dammsugit är det rent. Dvs kör jag den en gång till direkt efter finns inte mer damm.

Då är dammet i luften. Är utblåset bakåt sätt en vinkel så det bara går uppåt. För annars blåser den runt onödigt mycket damm vid vändningar osv. Inte lösningen på dammskapandet men lite hjälp kanske?

Har du testat att bara våttorka frekvent några dagar? Speciellt om ventilationen är avstängd så kanske du kan få en ledtråd om vars koncentrationen blir högre när inget borde röra om luften.

Permalänk
Medlem

En sak till hålla i minnet när man felsöker i allmänhet, är att helst inte ändra/variera för många variabler samtidigt.
Dvs, av alla tips som har kommit, testa inte alla samtidigt, helst bara ett i taget.
Det som underlättar är ju att fenomenet visar sig ganska snart, vilket gör att varje test inte behöver ta så lång tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Då är dammet i luften. Är utblåset bakåt sätt en vinkel så det bara går uppåt. För annars blåser den runt onödigt mycket damm vid vändningar osv. Inte lösningen på dammskapandet men lite hjälp kanske?

Har du testat att bara våttorka frekvent några dagar? Speciellt om ventilationen är avstängd så kanske du kan få en ledtråd om vars koncentrationen blir högre när inget borde röra om luften.

Vet inte riktigt vart utsuget på roboten är. Det är en Roboroc s7. Kan prova våttorka men kan tyvärr inte stänga av ventilationen. Den är central.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Tänker likadant. Dammsugning är ett otyg, luften som går in måste ju komma ut. Har man inte hepa-filter i bra kondition så är det ju en dammspruta som är igång…

Våttorkning är det absolut bästa. Men jobbigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Vet inte riktigt vart utsuget på roboten är. Det är en Roboroc s7. Kan prova våttorka men kan tyvärr inte stänga av ventilationen. Den är central.

Starta den så känner du ganska omgående vars det blåser. Logiskt borde vara på baksidan.
Du kan även kolla vars luften kan ta vägen efter den gått igenom dambehållaren.

Skrivet av mrTLU:

Tänker likadant. Dammsugning är ett otyg, luften som går in måste ju komma ut. Har man inte hepa-filter i bra kondition så är det ju en dammspruta som är igång…

Våttorkning är det absolut bästa. Men jobbigt.

Centraldammsugare är oväntat lyxigt måste jag säga. Det som inte fastnar i påsen eller hepafiltret åker ut samt att det inte finns något "monster" som blåser runt allt annat damm i rummet samtidigt.

Permalänk
Medlem

Extremtest:

1. Städa bort allt damm, och stäng av robotdammsugaren (så den inte kan påverka senare).

2. Tejpa fullständigt igen all ventilation, både in- och utgående, och alla eventuella glipor och luftspalter där det överhuvudtaget kan komma in luft utifrån. Ytterdörren blir dock knepig att täta på något enkelt sätt, för planen är att ingen ska vara i lägenheten i åtminstone ett dygn.

3. Res tillfälligt bort i en eller ett par dagar. Lägenheten ska stå helt orörd under tiden.

Om det fortfarande är dammigt när du kommer tillbaka så måste det ju då rimligen komma från något väldigt otippat ställe ... faller ner genom eventuella springor i taket, om det är gammalt planktak?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Låter knepigt för mig. Hur blir det om du inte använder maskinerna alls i några dagar?
Jag skulle gjort en tråd på Reddit.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Har du bytt säng, lakan m.m. sen senaste flytten?

Prova att köra några nätter på luftmadrass och spärra sovrummet helt med tex maskeringstejp. Då borde du kunna utesluta sovrummet som källa. Eventuellt skapa ett undertryck i sovrummet med en slang till luftrenaren så kan du vara ännu mer säker på att det inte är källan till dammet om det fortfarande kommer i lika stora mängder i resten av lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Starta den så känner du ganska omgående vars det blåser. Logiskt borde vara på baksidan.
Du kan även kolla vars luften kan ta vägen efter den gått igenom dambehållaren.

Centraldammsugare är oväntat lyxigt måste jag säga. Det som inte fastnar i påsen eller hepafiltret åker ut samt att det inte finns något "monster" som blåser runt allt annat damm i rummet samtidigt.

Det är ett Hepafilter. Det är inget luftdrag som går att känna när den körs. Den våttorkar efter sig. Osvsett om ni tycker att damm måste komma ur den så samlar den ju bevisligen upp massor. Jag har en stor matta i rummet och den kan inte våttorkar så ja jag måste dammsuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag skulle nog mäta luftfuktigheten i alla rum om jag vore i dina kläder. För låg luftfuktighet skapar statisk elektricitet som i sin tur drar till sig damm.

Testa därför att styra luftfuktigheten till minst 60 % under en kort period, typ några dagar eller mer. Vid 60 % minimerar man den statiska elektriciteten. Jag säger inte att detta är lösningen, men kanske en bit på väg? Jag skulle i varje fall prova.

Tänkte även jag påtala att undersöka luftfuktigheten. Om man inte kan hitta någon utrustning att låna så tycker jag att Aqara har bra mätsensorer för mer permanent smarta hemmet-installation. Sweetspoten för luftfuktighet ligger på 45%. Det kan man omöjligt hålla konstant i ett hushåll, därför säger jag att allt mellan 40 - 50% är en hälsosam luftfuktighet. Är du dessutom astmatiker som jag är så vill du ogärna gå under 35% som det utan problem kan bli under vintertid!

Inser att bilderna nedan vart lite för offtopic för vad min tanke var från början! Tänker dock att den kanske kan utbilda någon stackare ändå!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical