En sida på nätet säger ” Det finns fler partiklar som utgör damm: smuts, pollen, mögelsporer, döda hudceller, hår och tygfibrer, såväl som luftburna föroreningar som träaska, kemikalier och fordonsavgaser.”
Sen är det ofta inte en enda typ av partikel man ser, utan snarare en blandning av många olika.
Det du visar på din bild kan vara, men behöver inte vara en enda tygfiber. Det kan vara en tygfiber tillsammans med andra partiklar som bildar en större massa. Tar man bort en typ av partikel från den blandningen så kan massan bli mindre, så att den kanske inte syns längre, eller inte märks lika tydligt.
Är du och dina kläder samma genom alla 11 lägenheter, så bör det vara en nytillkommen faktor. Alltså djur, nya människor. Miljön i sig, ventilation, drag. Utomhus-egenskaper. Bör vara skillnad på att bo granne med ett grustag jämfört med en skogsglänta.
11 lägenheter bör också innebära att kläderna i sig inte är exakt samma heller, det kan vara sämre/annorlunda kvalitet på tyget. Andra typer av kläder. Att man går från 100% polyester till 100% kanske skulle ge en effekt.
Som sagt, jag tror inte det är nåt magiskt svart dammhål, utan säkert en enkel förklaring, den är inte funnen än bara.
Ja det måste finnas en förklaring. Och självklart har jag inte haft samma kläder i alla dessa år och lägenheter. Men om du kollar på bilden med dammbehållaren i robotdammsugaren så ser du damm för 2 dagar!!! Det kan inte komma från mina kläder. Jag har inga djur.