Permalänk
Medlem

Router med accespunkt

Ska flytta och i samma veva tänker jag skaffa en ny router. Behöver koppla minst en accesspunkt till den för källaren. Är det någon bra som ni kan rekommendera som inte är för dyr, tänker mig ca 2-3 tusen.

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Den billigaste du hittar, sen använder du accesspunkter där du behöver WiFi.

Du har inte nämnt något som helst krav.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bra märke som håller utrustningen uppdaterad över tid, kan ju vara en god idé.
Att köpa samma märken på router/AP kan vara en god idé.

För att ytterligare förlänga utrustningens liv, så kan man överväga dito som stöder fri programvara, OpenWRT alltså.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

En trådad meshlösning kan vara bra, då brukar hand-over fungera bättre när man rör sig i huset.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den billigaste du hittar, sen använder du accesspunkter där du behöver WiFi.

Du har inte nämnt något som helst krav.

Ja skulle helst vilja ha så snabb som möjligt (wifi) märke som ej är från Kina. Accesspunkt ska ha samma snabbhet som routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En trådad meshlösning kan vara bra, då brukar hand-over fungera bättre när man rör sig i huset.

Tack men helst inte från kina

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Bra märke som håller utrustningen uppdaterad över tid, kan ju vara en god idé.
Att köpa samma märken på router/AP kan vara en god idé.

För att ytterligare förlänga utrustningens liv, så kan man överväga dito som stöder fri programvara, OpenWRT alltså.

Har du någon bra som du kan rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

Har du någon bra som du kan rekommendera?

Ubiquitis produkter. Lite (allt är relativt) dyrare. Ett ekosystem som supporteras bra.
Där bör man fundera på sin egen kunskapsnivå samt behov också.
Numera rätt plug and play förvisso.

Jag har inte direkt kört nåt annat (förutom ett halvår med egenbyggd OPNsense-lådda) de senaste 15 åren, så jag har inga fler rekommendationer.
Min TP-link med 4G som jag har i semesternöjet... Funkar. För vad det är. Den har dock OpenWRT-stöd som jag nämnde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara router du letar efter? Eller letar du efter accesspunkt också?

Unifi Cloud Gateway Ultra är riktigt fin, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13331238

Du kan para den med en 6 Plus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11345548

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ubiquitis produkter. Lite (allt är relativt) dyrare. Ett ekosystem som supporteras bra.
Där bör man fundera på sin egen kunskapsnivå samt behov också.
Numera rätt plug and play förvisso.

Jag har inte direkt kört nåt annat (förutom ett halvår med egenbyggd OPNsense-lådda) de senaste 15 åren, så jag har inga fler rekommendationer.
Min TP-link med 4G som jag har i semesternöjet... Funkar. För vad det är. Den har dock OpenWRT-stöd som jag nämnde.

Tillverkas i kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Tillverkas i kina

Tänkte mer på ägandet och inte tillverkningen. Vill inte ha någon kinesisk system som loggar allt och skickar det till Kina. Men tack ändå för heads-up

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Tillverkas i kina

Vilket då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vilket då?

Jag tror han syftade på TP-Link, där både hårdvara och mjukvara tas fram på kinesisk mark av kineser. Men visst, de flesta TP-Link routrar bygger mjukvarumässigt på Linux, med vissa specialanpassningar från de kinesiska utvecklarna. Så man kan säga att de är kinesisk med rötter på finsk mark.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vilket då?

Ubiquitis produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Ubiquitis produkter

Okej, och då följer du upp med att rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nja, det stämmer väl inte riktigt eftersom produkter på denna nivån inte brukar ha någon kontroll på överlämningen, det brukar styras av den uppkopplade enheten genom att när signalen blir för svag hoppar den över till starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja, det stämmer väl inte riktigt eftersom produkter på denna nivån inte brukar ha någon kontroll på överlämningen, det brukar styras av den uppkopplade enheten genom att när signalen blir för svag hoppar den över till starkare.

Det du beskriver är hur det fungerar med accesspunkter. Mesh-systemens poäng är att hantera hand-off på bättre sätt än klienten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det du beskriver är hur det fungerar med accesspunkter. Mesh-systemens poäng är att hantera hand-off på bättre sätt än klienten.

Men det är fortfarande den anslutna enheten som styr överlämningen och inte mesh systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Okej, och då följer du upp med att rekommendera?

Vad babblar du om, TS ville inte ha Kina saker, du rekommenderar Ubiquiti som tillverkas i kina

Nyktra till nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför skulle de inte det? Så här skriver TP-link själva:
https://www.tp-link.com/se/mesh/ai-driven-mesh/
(infon länkad från https://www.tp-link.com/se/home-networking/deco/deco-xe75/ )

AI-Roaming: Always Learning
As a smart upgrade to common roaming, AI-Roaming keeps a close watch on the signal strength of your devices. After self-learning the actual network conditions influencing your Wi-Fi performance, AI-Roaming helps your devices seamlessly switch to another source when necessary to constantly create optimal connections.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

As a smart upgrade to common roaming, AI-Roaming keeps a close watch on the signal strength of your devices. After self-learning the actual network conditions influencing your Wi-Fi performance, AI-Roaming helps your devices seamlessly switch to another source when necessary to constantly create optimal connections.

Är fortfarande klienten som tar beslutet om vilken enhet den ansluter sig mot. Har du flera punkter går det väldigt enkelt att räkna ut positionen på den anslutna enheten, genom att ändra sändstyrka kan den "tvinga" klienten att välja en annan punkt då den nuvarande kopplingen har för dålig mottagning. Handlar också om att lära sig var tröskeln ligger och inte säkert att klienten hanterar detta på ett bra sätt samt så går känsligheten att modifiera för vissa enheter.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jo jag vet att det skrivs att mesh skall "hjälpa till" med hand off, men "beslutet" att hoppa över till nästa AP/mesh nod ligger hos den anslutna enheten och inte hos mesh systemet.

Hittar inget annat just nu än denna posten (första) på ett annat forum, även om den är ett par år så är det så det skall fungera ännu vad jag vet.
https://www.quora.com/Do-mesh-networks-handle-handoffs-better...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Vad babblar du om, TS ville inte ha Kina saker, du rekommenderar Ubiquiti som tillverkas i kina

Nyktra till nu

Och då ska vi lita på en random snubbe på ett random forum som säger trust-me-bro?
Okidoki.

Tråden handlar om tips på router, du sablar ner mitt tips, men vill inte komma med alternativ?
Håll påhoppen på ett minimum också, du har inte kommit in i tråden som den trevligaste personen direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen till Ubiquiti.

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra
Ubiquiti UniFi U7 Pro
U6 Mesh.

Hade tidigare en U6 kopplad till en Asus router

Kör alla tre APs i meshläge.

Funkar klockrent. Skalar bra. Enkelt att byta ut delar av systemet och har trevligt OS. Behövs dock PoE injector om man kör ovan nämnda gateway. Jag använder switch men det styr ju behoven.

Permalänk
Medlem

Tack för all bra info och tips

Ubiquiti verkar vara mångas favorit. Lite frågor gällande just Ubiquiti

1. Ubiquiti är väl ett amerikanskt företag? (tycker att jag såg i informationen om företaget)
2. Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra, är bara en gateway utan wifi, så man måste köpa en accesspunkt för att få wifi?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

1. Ubiquiti är väl ett amerikanskt företag? (tycker att jag såg i informationen om företaget)
2. Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra, är bara en gateway utan wifi, så man måste köpa en accesspunkt för att få wifi?

Nej den har inte wifi utan behöver AP för detta.

Sen om du ändå skall koppla in AP så varför inte behålla din gamla router och bara förstärka med nya AP?
Vad är det för router du har idag?

Frågan är också om du kan koppla in alla AP med kabel eller om någon måste ansluta trådlöst, det blir alltid stabilare med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

1. Ja, det är ett amerikanskt företag
2. Precis, det är bara en gateway med inbyggd controller men har inte inbyggd wifi. Behöver alltså köpa en separat AP, samt något att strömförsörja den med. PoE switch eller PoE-injector.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

Tänk på att de mindre modellera likt Ultra, inte bara saknar accesspunkt om det är något du vill åt.
Men de saknar även stöd för att köra fler funktioner, så som Protect, Access, Talk & Connect. Protect vill man åt om man vill köra kameror via gatewayen. Access för doorbell osv.

Skulle personligen beroende på budget rekommendera Unifi Dream Router eller UDR 7. Då får du stöd för två "applikationer" enligt ovan utöver Network som är standard för samtliga. Du får även inbyggd accesspunkt och PoE-utgångar.
UDR 7 har ju en snabbare accesspunkt, men lite sämre med utgångar om du kör WAN över ethernet.

För då har man bara tre portar kvar, varav en med PoE. Men det behöver inte vara en nackdel egentligen om man inte har behov av fler PoE, eller kan tänka sig köpa en lös switch för det.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

1. Ja
2. Ja, I ditt originalinlägg efterfrågade du Router + AP, så vi utgick ifrån att du vill ha en ren router med en AP till den. Du har Dream Router https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6415493 om du vill ha inbyggt Wifi. Den släpptes nyligen med Wifi 7, men verkar inte ha dykt upp i svenska butiker än: https://store.ui.com/us/en/category/all-cloud-gateways/produc...