Flytt av Win11 (uppgraderad dator)

Permalänk
Medlem

Flytt av Win11 (uppgraderad dator)

Hej buddies!

Kan ha placerat den här tråden fel, ber i så fall en moderator att flytta den till lämplig plats, tack!

I alla fall, ska uppgradera en dator. Nytt moderbord, cpu, internminne och grafikkort. SSD stannar kvar, likaså chassi och PSU. Det slog mig att jag inte vet hur jag ska hantera Windows. Sitter i nuläget med Windows 11 (som naturligtvis är inköpt på korrekt sätt). Kanske väldigt enkelt men det var +10 år sedan jag gjorde en sådan här manöver - vad behöver jag tänka på för att behålla mitt existerande Win11? Alltså hur flyttar jag med Win11 i min uppgradering? Vill undvika kostnaden av att köpa ett nytt Win.

Tack på förhand!

Mvh,
Ola

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Om Windows är kopplat till ditt Microsoft-konto så kan du ha tur att du får aktivera det igen.

Jag bytte förra veckan ut min platform (cpu/minne/moderkort) och fick inte använda samma licens.
Licenser finns billigt på Kinguin, G2A med flera.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Om Windows är kopplat till ditt Microsoft-konto så kan du ha tur att du får aktivera det igen.

Jag bytte förra veckan ut min platform (cpu/minne/moderkort) och fick inte använda samma licens.
Licenser finns billigt på Kinguin, G2A med flera.

Tack för svar!

Ok, förstår. Du skriver "ha tur", vet du varför det är så? Alltså vad innebär det att ha tur/otur i det här fallet?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Tack för svar!

Ok, förstår. Du skriver "ha tur", vet du varför det är så? Alltså vad innebär det att ha tur/otur i det här fallet?

Egentligen gäller en licens för en dator. Men ibland har jag förstått det som att vissa fått återanvända sin licens, men på vilka grunder vet jag inte.

Jag misstänker att de kopplar licensen till vissa hårdkodade attribut, kopplade till hårdvaran.

Jag tror personligen att du åker på ny licens.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Beror på om du har oem eller retail licens., Jag köpte en win 10 pro retail licens här om dan för att uppgradera till win 11 pro (win 10 var billigare än win 11 licensen). Har för mig jag pyntade 129:- Bara googlade på vilken som var billigast.