Permalänk
Medlem

Inget liv i datorn

Lång historia kort. Dator fungerade utmärkt tills jag bestämde mig att snygga till position av Lian li strimer som går från PSU till GPU som går på botten och direkt under MB . Lyckades tydligen böja en pinne på MB som kom i kontakt med grann pinne och allting bara slocknade . Nu är det ingen ström i burken . Vad har jag lyckats paja ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Lång historia kort. Dator fungerade utmärkt tills jag bestämde mig att snygga till position av Lian li strimer som går från PSU till GPU som går på botten och direkt under MB . Lyckades tydligen böja en pinne på MB som kom i kontakt med grann pinne och allting bara slocknade . Nu är det ingen ström i burken . Vad har jag lyckats paja ?

Skulle säga moderkortet :/.

Vet inte vad för pin du kan tänkas ha böjt, du får gärna peta in en bild?

Sen är det väl bara plocka ut allt utom 1 RAM sticka och CPU, och se om du kan få igång det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Det är TB Header pinnar som kom i kontakt
Markerar med svart ring nedre delen av MB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra, det låter jobbigt, jag lider med dig! Jag kan erbjuda att dricka en gravöl med dig? '

Permalänk
Medlem

Ja det uppskattas, men först måste jag fastställa vad ska begravas 😄

Permalänk
Medlem

Testade med att plocka bort allt utom 1 RAM sticka och CPU . Ingen livstecken . På corsair PSU finne en knapp för fan test . Tryckte på den och fläkten i PSU snurrar fast ingen grön lampa som lyser . Har ingen aning om den ska lysa men om den inte får signal från MB då kanske inte lyser ngt . Antar att PSU har klarat sig .

Permalänk
Medlem

ThunderBolt Header.
Ingen aning hur denna är ansluten, om det är via dedikerade PCI lanes till CPU eller via Chipset.

Tittar man på pinouten så ser två stift ut att potentiellt vara spänningsledare, botten vänster och mitten upp och sedan finns det en GND ett steg till höger från mitten på nedre raden så en kortslutning mellan spänning och jord ser inte ut att vara det som hänt utan snarare potentiellt mellan spänning och data-ledare vilket är mycket värre.

Har du tur är det en säkring på moderkortet som brunnit men det kräver kunskaper om att kunna lokalisera denna, löda bort och löda dit en ny. Tyvärr ser jag detta som en mindre trolig utgång, särskillt om det är spänningsmatning till dataledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

ThunderBolt Header.
Ingen aning hur denna är ansluten, om det är via dedikerade PCI lanes till CPU eller via Chipset.

Tittar man på pinouten så ser två stift ut att potentiellt vara spänningsledare, botten vänster och mitten upp och sedan finns det en GND ett steg till höger från mitten på nedre raden så en kortslutning mellan spänning och jord ser inte ut att vara det som hänt utan snarare potentiellt mellan spänning och data-ledare vilket är mycket värre.

Har du tur är det en säkring på moderkortet som brunnit men det kräver kunskaper om att kunna lokalisera denna, löda bort och löda dit en ny. Tyvärr ser jag detta som en mindre trolig utgång, särskillt om det är spänningsmatning till dataledare.

Tack för återkopplingen . Om jag skall vara ärlig blir jag glad om det är bara MB som har toastats , den kan jag leva med . Kommer att beställa ny . Funderar på att överge asus och funderar på GIGABYTE B650 EAGLE AX .

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt nytt MB . Eftet att jag plockade bort MB som var monterad i datorn upptäckte jag att två böjda pinnar vidrör varandra. Nu har jag fixat alla pinnar till deras naturliga position .

Kopplade PSU kablar till den nedmontetade MB men inget qled som lyser .

Frågan är ska det lysa ngt på ASUS ProArt B650 utan komponenter typ som power indikator ?

Permalänk
Medlem

Tror du behöver ansluta både CPU och EPS-kontakter (CPU-ström) för att Q-LED ska lysa när du startar moderkortet.

Du tog inte någon bild på vilka pinnar som var böjda?
Om du gjorde det, ladda gärna upp den så går det kanske att se om det var några viktiga om du inte redan bytt ut det gamla mot det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tror du behöver ansluta både CPU och EPS-kontakter (CPU-ström) för att Q-LED ska lysa när du startar moderkortet.

Du tog inte någon bild på vilka pinnar som var böjda?
Om du gjorde det, ladda gärna upp den så går det kanske att se om det var några viktiga om du inte redan bytt ut det gamla mot det nya.

Ska testa ngn dag och se om Asus MB fungerar då kanske ngn har användning av den . Monterade Gigabyte B650 Eagle AX igår och redan lite besviken . Först blev kablar till kylningen corsair icue H150i elite värma till nästan smältnings gränsen sedan har Gigabyte MB mjukvara generellt konflikt med ICUE så jag kan inte styra RGB via ICUE . Lyckades få igång RGB på fläktarna och minne men inte på pumpen .

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera BIOS om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad direkt efter uppackningen . Kollade PSU med multimeter och den avger perfekta värde .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Ska testa ngn dag och se om Asus MB fungerar då kanske ngn har användning av den . Monterade Gigabyte B650 Eagle AX igår och redan lite besviken . Först blev kablar till kylningen corsair icue H150i elite värma till nästan smältnings gränsen sedan har Gigabyte MB mjukvara generellt konflikt med ICUE så jag kan inte styra RGB via ICUE . Lyckades få igång RGB på fläktarna och minne men inte på pumpen .

Ingen aning vad H150i har för kablar och hur du kopplat i dem, men det låter inte bra att de blir skitvarma!
Säker på att du kopplat kylning + RGB rätt rent fysiskt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Allt är rätt kopplat , fick koppla kylaren och corsair node core på separata ström kablar nu fungerar kylning och rgb på fläktar och inga kablar är varma , men belysning på pumpen vill inte kicka igång . Pumpen kommer inte upp i icue helt enkelt .

Permalänk
Medlem

Mysteriet löst . Skriver för kanske någon annan som har samma problem .

Upptäckte att två av pinnar från thunderbolt porten vidrörde varandra knappt. tröts att jag rättade dom . Fixade detta och
testade moderkortet nedmonterad med bara en modul minne , cpu och gpu . Kopplade alla ström kablar från psu och power kabel från frontpanelen på chassi . Allting startade och moderkortet lyste som den ska .

Nu är det valet och kvalet . Behålla ASUS ProArt B650-Creator eller den ny inköpta Gigabyte b650 eagle ax .

Vad säger ni ?

Permalänk
Medlem

Alltid uppskattat när TS återkommer och klargör läget
Om du köpte Gigabytebrädan på nätet (och varit rädd om kartonger o packmaterial osv) så har du kanske fortfarande möjlighet att vara krånglig kund och returnera det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alltid uppskattat när TS återkommer och klargör läget
Om du köpte Gigabytebrädan på nätet (och varit rädd om kartonger o packmaterial osv) så har du kanske fortfarande möjlighet att vara krånglig kund och returnera det?

Ja det kan man göra . Personligt lutar det mer att behålla Asus . Kan inte klaga på den innan jag skulle dra kablar och ställde till det .