Permalänk
Medlem

PCM eller DTS Neo 2:5?

Jag har just skaffat mig en 2.1 soundbar till min TV. Jag undrar om jag ska välja PCM eller DTS Neo 2:5 i ljudinställningarna? Vilket är bäst?

Permalänk
Keeper of the Bamse

DTS Neo 2:5 verkar vara något virtuellt trams, men som kanske funkar bra på din ljudlimpa. PCM är Pulskodmodulering som bör vara det du kör ut från TVn.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

DTS Neo 2:5 verkar vara något virtuellt trams, men som kanske funkar bra på din ljudlimpa. PCM är Pulskodmodulering som bör vara det du kör ut från TVn.

Jag valde DTS Neo 2:5. Tycker ljudet blev klarare och inte lika burkigt som med PCM. Dock så blir ljudet på pratet högre, så man får sänka volymen och får mindre bas. Men hellre det än burkigt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag valde DTS Neo 2:5. Tycker ljudet blev klarare och inte lika burkigt som med PCM. Dock så blir ljudet på pratet högre, så man får sänka volymen och får mindre bas. Men hellre det än burkigt ljud.

Gillar att du frågar och sen i princip skiter i svaret och kör vad du känner för. Varför ställa frågan från första början? Inget illa menat, men jag är genuint nyfiken på varför du frågar och sen testar och kommer fram till en egen slutsats. Testade du inte alls innan du ställde frågan? Eller testade du och ställde frågan därefter?

Ska man förenkla det så kan man som ovan nämnt säga att Neo alternativet är virtuellt mixat för att låta annorlunda än vad den inkommande ljudsignalen egentligen är. Det mixar stereo in till surround ut.

PCM är mer samma ljud in som ut.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Gillar att du frågar och sen i princip skiter i svaret och kör vad du känner för. Varför ställa frågan från första början? Inget illa menat, men jag är genuint nyfiken på varför du frågar och sen testar och kommer fram till en egen slutsats. Testade du inte alls innan du ställde frågan? Eller testade du och ställde frågan därefter?

Ska man förenkla det så kan man som ovan nämnt säga att Neo alternativet är virtuellt mixat för att låta annorlunda än vad den inkommande ljudsignalen egentligen är. Det mixar stereo in till surround ut.

PCM är mer samma ljud in som ut.

Jag testade efteråt, jag ville fråga först. Jag har lite beslutsångest vad jag ska välja. Ljudet blir lite klarare med Neo, men med sämre bas än PCM.

Å andra sidan så har jag ju ett 2.1-system och då kanske man inte ska köra med Neo? Det är väl till för surroundsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Det antyder för mig att det är ett "ljudformat" som bl.a har komprimerat ljudet. Inte som i storlek, utan i dynamikomfång. Man har minskat ner på basen och ökat på dialogen så att upplevda ljudnivån ska var jämnare. Lite som night-mode, om du har provat sånt.
Samtidigt kanske man har polerat lite på ljudet med nån EQ-funktion, vad vet jag.

Som sagt tidigare, PCM ger troligen samma ljud ut som in, dvs obearbetat.

Angående lämpligt för ditt 2.1? Svårt att säga, läs instruktionen, det bör stå vad formatet är bäst lämpat för.
Jag kör troligen nån variant i min gamla Sony-förstärkare, där stereo fipplas upp till 5.1 surround så alla mina högtalare nyttjas. Kör med samma läge för 5.1-källor också förövrigt.

Låter ljudet bra för dig? kör på det då.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Rekordmedlem

Dts neo är en matrisdekoder, dvs den gör surround från en 2 kanalig insignal och pcm innebär att man spelar upp vad signalkällan ger ut utan att nån dekoder är inblandad i uppspelaren så ljudet kan vara i princip vad som helst, mono, stereo eller surround, det beror på vad man ställt in i signalkällan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det antyder för mig att det är ett "ljudformat" som bl.a har komprimerat ljudet. Inte som i storlek, utan i dynamikomfång. Man har minskat ner på basen och ökat på dialogen så att upplevda ljudnivån ska var jämnare. Lite som night-mode, om du har provat sånt.
Samtidigt kanske man har polerat lite på ljudet med nån EQ-funktion, vad vet jag.

Som sagt tidigare, PCM ger troligen samma ljud ut som in, dvs obearbetat.

Angående lämpligt för ditt 2.1? Svårt att säga, läs instruktionen, det bör stå vad formatet är bäst lämpat för.
Jag kör troligen nån variant i min gamla Sony-förstärkare, där stereo fipplas upp till 5.1 surround så alla mina högtalare nyttjas. Kör med samma läge för 5.1-källor också förövrigt.

Låter ljudet bra för dig? kör på det då.

Jag funderar på att köra med Neo då ljudet blir klarare och tydligare. Vill jag se nån actionfilm med mycket skjutningar och sprängningar så kan jag ju ändra till PCM om jag vill ha mycket bas, men då blir ljudet på pratet lite burkigare och dovare.

Jag vart nöjd med soundbaren. Bra ljud och bra tryck i basen trots att den var så billig:

https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-sqc2-d...