Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det du beskriver är hur det fungerar med accesspunkter. Mesh-systemens poäng är att hantera hand-off på bättre sätt än klienten.

Skrivet av teejee:

Varför skulle de inte det? Så här skriver TP-link själva:
https://www.tp-link.com/se/mesh/ai-driven-mesh/
(infon länkad från https://www.tp-link.com/se/home-networking/deco/deco-xe75/ )

AI-Roaming: Always Learning
As a smart upgrade to common roaming, AI-Roaming keeps a close watch on the signal strength of your devices. After self-learning the actual network conditions influencing your Wi-Fi performance, AI-Roaming helps your devices seamlessly switch to another source when necessary to constantly create optimal connections.

Mesh innebär att accesspunkterna ansluter trådlöst till varandra, har inget med roaming att göra och det är helt upp till klienten att avgöra när/om den ska byta till en annan accesspunkt.
TP-Link jämför ofta sina mesh lösningar mot repeters och då fungerar helt klart mesh lösningen bättre när det gäller roaming men det fungerar inte bättre än vanliga accespunkter för det.

Apple har en rätt bra förklaring om hur roaming fungerar på deras produkter
https://support.apple.com/sv-se/guide/deployment/dep98f116c0f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulis:

Jag uppgraderade nyligen till Ubiquiti.

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra
Ubiquiti UniFi U7 Pro
U6 Mesh.

Hade tidigare en U6 kopplad till en Asus router

Kör alla tre APs i meshläge.

Funkar klockrent. Skalar bra. Enkelt att byta ut delar av systemet och har trevligt OS. Behövs dock PoE injector om man kör ovan nämnda gateway. Jag använder switch men det styr ju behoven.

Om du matar dina APs med en switch så har du dem ju trådade. Varför då ha mesning igång? Det påverkar ingenting då som jag har förstått det. Kör de kabel så använder den sig av roaming istället. Meshfunktionen är ju bara till för trådlös uplink eller downlink.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Om du matar dina APs med en switch så har du dem ju trådade. Varför då ha mesning igång? Det påverkar ingenting då som jag har förstått det. Kör de kabel så använder den sig av roaming istället. Meshfunktionen är ju bara till för trådlös uplink eller downlink.

Tack! Det var satt på auto så vet inte om det har haft någon effekt. Använder roaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulis:

Tack! Det var satt på auto så vet inte om det har haft någon effekt. Använder roaming.

Aha. Auto har nog meshning avstängt när de är trådade. Jag har också mina på auto.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Och då ska vi lita på en random snubbe på ett random forum som säger trust-me-bro?
Okidoki.

Tråden handlar om tips på router, du sablar ner mitt tips, men vill inte komma med alternativ?
Håll påhoppen på ett minimum också, du har inte kommit in i tråden som den trevligaste personen direkt.

Du är ju inte med i matchen överhuvudtaget, discussion over.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Wow.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Du racka ner på Ubiquti för att dom tillverkas i Kina, samtidigt säger TS att det inte är tillverkningen utan ägandeskapet som helst inte ska vara Kina, snacka om att inte var med i matchen.

Stilen och attityden du kör passar inte riktigt här, du kan hoppa tillbaka till Flashback istället där det kanske går hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du racka ner på Ubiquti för att dom tillverkas i Kina, samtidigt säger TS att det inte är tillverkningen utan ägandeskapet som helst inte ska vara Kina, snacka om att inte var med i matchen.

Stilen och attityden du kör passar inte riktigt här, du kan hoppa tillbaka till Flashback istället där det kanske går hem.

Mjo.
Jag var också inne på tanken att om man rackar ner på ett företag, så gör man det av en anledning. Och denna anledning kan ju vara värt att bidra med, samt att man troligen också har förslag till alternativ, som man kan bidra med.

Om vi ska vara lite produktiva, vända på stenen och fundera på påståendena, så säger Perplexity att den inte vet om min UCG Ultra är tillverkad i kina eller ej, men kan inte avfärda det. Nu vet vi ju också att en AI hellre ljuger än säger att den inte vet, så man ska väl inte lita så mycket på den.
Så, en senare sökning jag gjorde på router-tillverkare som INTE tillverkar i kina, gav en lista på leverantörer som bl.a tillverkar i taiwan. Och den ska gav också några svar på made-in-america (frågan är kanske om de också bör övervägas noga numera), samt nån tillverkad i Europa. Men. De Gemini kunde inte säga nånting om vartifrån komponenter kommer ifrån.

Så, om TS säger att ägt utanför kina. En kort lista vad jag minns av mina sökningar:
Ubiquiti, USA, skulle gissa tillverkat i Taiwan, men kina är inte omöjligt som sagt.
Asus, Taiwan, troligen tillverkat där (eller i Vietnam).
D-link, Taiwan
Synology, Taiwan
Netgear, USA, tillverkar i Thailand och Indonesien
Teltonika, är väl Lettland?
Fritz!Box, AVM. Tyskland, troligen byggd i EU
Avalon, USA, byggd i USA

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mycket runt 4 år sen var kinesiskt men sista posten menar på att mer är vietnamesiskt:
https://community.ui.com/questions/Country-of-Origin/7b0db03f...

Enligt sec.gov tillverkas en del i Kina, Taiwan och Vietnam:
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1511737/0001511737190...

Citat:

Manufacturing and Suppliers
We use contract manufacturers, primarily located in China, Vietnam and Taiwan, to manufacture our products. Our relationships with contract manufacturers allow us to conserve working capital, reduce manufacturing costs and minimize delivery lead times while maintaining high product quality and the ability to scale quickly to handle increased order volume. Over the long term, our contract manufacturers are not required to manufacture our products for any specific period or in any specific quantity. If necessary, we expect that it would take approximately three to six months to transition manufacturing, quality assurance and shipping services to new providers.
We rely on third party components and technology to build and operate our products, and we rely on our contract manufacturers to obtain the components, subassemblies and products necessary for the manufacture of our products. While components and supplies are generally available from a variety of sources, we and our contract manufacturers currently depend on a single or limited number of suppliers for several components for our products. We and our contract manufacturers rely on purchase orders rather than long-term contracts with these suppliers. The majority of our product revenues are dependent upon the sale of products that incorporate components from Qualcomm Atheros, Inc. ("Qualcomm Atheros"). We are party to a non-exclusive license agreement with Qualcomm Atheros whereby we license certain technology that we incorporate into our products. This agreement automatically renews for successive one year periods unless the agreement is terminated by written notice of nonrenewal at least 90 days prior to the end of its then-current term. The Company has not received a termination notice as of the date of this Report. We depend on this license agreement to modify and replace firmware that Qualcomm Atheros provides with the chipsets with our proprietary firmware. While our agreement with Qualcomm Atheros remains effective, in accordance with the current terms of the agreement, either party may terminate the agreement without cause at the end of the annual contract term.
We do not stockpile sufficient chipsets to cover the time it would take to re-engineer our products to replace the Qualcomm Atheros chipsets which comprise the raw materials for our product offerings. If we need to seek a suitable second source for Qualcomm Atheros in our products, there can be no assurance that we would be able to successfully source our chipsets on suitable terms, if at all. In any event, our use of chipsets from multiple sources may require us to significantly modify our designs and manufacturing processes to accommodate these different chipsets.

Dold text
Permalänk
Medlem

Tack, det blev en Ubiquitis med tillhörande AP. Tack för alla tips!

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2