Idiotiskt att köpa den här från Amazon? (1440p inget seriöst FPS:ande)

Permalänk
Medlem

Idiotiskt att köpa den här från Amazon? (1440p inget seriöst FPS:ande)

Hej,
Min nuvarande dator hänger ihop med nöd och näppe, och förbi är tiden när jag kunde läsa in mig på allt så vänder mig till er för min avsaknad av expertis.
1440p speldator, gillar snygga RPG och sandbox survival, alltså icke ute efter 144 Hz battle royale upplevelser. Mer Elden Ring, Enshrouded, Valheim etc.

Jag kan bygga ihop datorer själv, men föredrar att inte göra det.

Snubblade över: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0D1K77J7C/ref=ewc_pr_i...
Min nuvarande expertis säger mig ungefär:
-RTX4080 super är nog bra, vass på raytracing?
-32 Gig ram är nog
-1 TB ssd är ok.

Känns det som prisvärt och vettigt? Kommer jag att få tuppjuck när det är någon suspekt spansk handlare på Amazon istället för INET/Komplett?

/Donny

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnys:

Hej,
Min nuvarande dator hänger ihop med nöd och näppe, och förbi är tiden när jag kunde läsa in mig på allt så vänder mig till er för min avsaknad av expertis.
1440p speldator, gillar snygga RPG och sandbox survival, alltså icke ute efter 144 Hz battle royale upplevelser. Mer Elden Ring, Enshrouded, Valheim etc.

Jag kan bygga ihop datorer själv, men föredrar att inte göra det.

Snubblade över: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0D1K77J7C/ref=ewc_pr_i...
Min nuvarande expertis säger mig ungefär:
-RTX4080 super är nog bra, vass på raytracing?
-32 Gig ram är nog
-1 TB ssd är ok.

Känns det som prisvärt och vettigt? Kommer jag att få tuppjuck när det är någon suspekt spansk handlare på Amazon istället för INET/Komplett?

/Donny

Nej, bygg själv och få det billigare!
9070 XT är runt hörnet och matchar 4080 Super, vänta vännen..

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd om Actina-datorerna som emellanåt dyker upp med priser som är generellt prisvärda.

Det är bara att jämföra med vad komponenterna kostar om du skulle bygga själv mha prisjakt.nu eller komponentkoll.se

Men generellt då 4080 Super verkar kosta 15k och jag inte hittar något färdigbyggt för mindre än ca 30k så skulle jag väl se ovan som väldigt prisvärt.

Finns dock absolut ett värde i att vänta då 9070 sägs komma 6e mars redan.

Sen är ett tips att noga notera vad som skrivs om datorn vad som visas på bilder vad den ska innehålla, vattenkylning mängd ram / minne, typ av chassi etc för att kunna påpeka ev. avvikelser för supporten hos amazon och ev. få avdrag på priset.

Själv körde jag på denna tillslut efter att gått via en något dyrare actina som jag avbokade som tydligen verkar finnas till bra pris igen:
https://www.amazon.se/-/en/Corsair-iCUE-4070-Computer-Multico...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag får ha lite is i magen, även om det tar på tålamodet att vänta när man väl bestämt sig för att unna sig en ny rigg

Permalänk
Medlem

Välj delar från inet.se och låt dom bygga ihop.

Bättre att göra det.

Permalänk

Känns lite för bra för att vara sant och dom ger inte tillräckligt med info för att göra ett utlåtande.
Ingen aning om detta märke men generellt på denna typen av prebuilds så läggs krutet på det som genererar klicks dvs gpu, cpu, ram och resten snålar man in på så mycket det fysiskt är möjligt. Ex kylning, psu som knappt orkar med. Hade också väntat på amds nya och låtit inet/webbhallen bygga ett system om du inte vill göra det själv.