Permalänk
Medlem

Skaffa en ödla till en 11 åring.

Hej alla djurvänner på swec

Grabben här hemma har tjatat om skaffa en ödla nu i flera år, jag har trott det skulle gå över.
Jag är själv väldigt negativ till det, men frun desto mer öppen.
Jag anser att husdjur är hund eller katt, punkt slut.

Men han tittar på tuben om ödlar, uppföddare, vöxter, Terrarium etc. Och läser böcker om dem på skolan och ta med sig hem.
Så han har visat att han är seriös med skaffa en ödla, han rabblar en massa namn på dem.. och jag ser ut som en frågetecken.

Djuren här hemma sköter han väldigt bra, promenader och ger dem mat etc.

Han fyller 11 år nu i Maj. Kanske kan det bli en födelsedag present.

Men hoppas att få hjälp av medlemmar som är mer insatta i detta.

Vad är en bra första ödla? Ska man ha fler än en? Mat, storlek på terrarium etc.

Kanske finns det någon som säljer, föder upp ödlor omkring? Så man kan få lite hjälp innan ett köp!

Mvh

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

testa en gecko ödla?, finns i massa fina färger och dom ser så söta ut med deras gigantiska ögon :D. Dom är också billiga i drift

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan rekomendera en Skäggagam, de blir lätt "tama" och inte alls aggressiva. Dessutom behöver de inte ett stort terrarium och är ganska lätta att sköta.

Edit: En vuxen individ ges animalisk föda (insekter) 2-3 ggr per vecka men man kan ge dem grönsaker etc varje dag. Finns mkt info på nätet om dem och skötsel då det är ett ganska vanligt husdjur om man har ödlor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

En kompis hade en leguan, den var mycket tam, tyckte om att gosa, gick i koppel på stan Den var också vegetarian som vuxen (har för mig att den åt insekter som liten) och levde på upptinad Felix grönsaksmix, Ylva hette den Kompisen hade ett terrarium där Ylva brukade sova men för det mesta hängde Ylva i soffan. Ylva gick på toaletten, alltså människotoaletten! Dock kunde hon inte spola själv

Permalänk
Medlem

Vad du än gör. Skaffa inte en Liguan. Dom är små o söta när dom är unga. Men blir skitstora som vuxna. XD

Skäggagam är nog en bra ide.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Grabben här hemma har tjatat om skaffa en ödla nu i flera år, jag har trott det skulle gå över.

Men han tittar på tuben om ödlar, uppföddare, vöxter, Terrarium etc. Och läser böcker om dem på skolan och ta med sig hem.
Så han har visat att han är seriös med skaffa en ödla, han rabblar en massa namn på dem.. och jag ser ut som en frågetecken.

Vad är en bra första ödla? Ska man ha fler än en? Mat, storlek på terrarium etc.

Kanske finns det någon som säljer, föder upp ödlor omkring? Så man kan få lite hjälp innan ett köp!

Mvh

Ser att du bor i Skara, hade rekommenderat dig att ta dig till CyberZoo i Trollhättan på Överby och prata med dom. Duktiga på reptiler!

https://www.cyberzoo.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk

Jag har tidigare haft reptiler som hobby och ägt olika slags ödlor, ormar mm.

Hur stort terrarie har ni plats för?
Har ni djuraffärer i närheten där ni kan köpa levande syrsor/kackerlackor/mjölmask mm?
Öken eller "fuktberoende" ödla? Gecko finns det många arter av, öken till regnskog.
Många ödlor är nattlevande vilket gör att dom antingen gömmer sig i en grotta dagtid eller ligger förstenade på en gren.. Kan bli lite tråkigt om man inte räknat med det.

Ödlor är inget man behöver tänka på att skaffa sällskap till. En räcker bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mvh

Rek starkt www.terrariedjur.se för att köpa via entusiaster istället för zoobutik. Zoobutiker brukar ha bristfällig kunskap och extrema priser.

Tips! Ha alltid terrariet färdigt och inrett innan köp. Köp så stort terrarium som möjligt, kan aldrig bli för stort.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan en skäggagam! Tänk dock att dom kräver utrymme, 150x60x60 är att rekommendera som minimum för en vuxen individ! Finns så klart även dvärgskäggagam som kräver märkbart mycket mindre utrymme.

Geckos skulle jag överlag undvika, otroligt enkla att ta hand om och mata då många går att mata med pulverbaserad föda som grund, men dom är mer eller mindre alla nattsktiva och ofantligt tråkiga som husdjur! En skäggagam kommer utan tvekan bli mer personlig och mycket roligare att hantera (även om hantering bör hållas på en rimlig nivå)

Edit:
Här finns skötselråd och info om dom vanligaste ödlorna
https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards
Här har du så man kan kolla minsta lagliga storlek på terrarium
https://www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Skrivet av Necrophor:

Skulle utan tvekan rekomendera en Skäggagam, de blir lätt "tama" och inte alls aggressiva. Dessutom behöver de inte ett stort terrarium och är ganska lätta att sköta.

Edit: En vuxen individ ges animalisk föda (insekter) 2-3 ggr per vecka men man kan ge dem grönsaker etc varje dag. Finns mkt info på nätet om dem och skötsel då det är ett ganska vanligt husdjur om man har ödlor.

Antar du syftar på en dvärgskäggagam? En fullvuxen vanlig skäggagam kommer kräva 0,9 kvm vilket är 150x60x60 vilket jag inte skulle klassa som litet, har man otur och den blir över 50cm så säger lagen att den ska ha minst 1,8kvm vilket blir 200x90x60 som absolut minimum (vilket är stort)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips och hur man ska tänka!

Jo, köper ju hellre ett lite större om vi har plats för det, samt se till det inrett, finns all mat och sådant som behövs innan en ödla får flytta hem

Kanske får byta plats för TV, eller byta ut den mot ett terrarium.. mohahaha

Läst lite grann om Skäggagam, känna som skulle vara bäst.. och skulle man hitta en "dvärg" så skulle det vara ännu bättre.

Sä vill man ju den ska gärna vara aktiv på dagen , sova på natten.
Så inte grabben natt sömn blir lidande. Om vi nu bestämmer att han ska ha den i sitt rum.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Utan tvekan en skäggagam! Tänk dock att dom kräver utrymme, 150x60x60 är att rekommendera som minimum för en vuxen individ! Finns så klart även dvärgskäggagam som kräver märkbart mycket mindre utrymme.

Geckos skulle jag överlag undvika, otroligt enkla att ta hand om och mata då många går att mata med pulverbaserad föda som grund, men dom är mer eller mindre alla nattsktiva och ofantligt tråkiga som husdjur! En skäggagam kommer utan tvekan bli mer personlig och mycket roligare att hantera (även om hantering bör hållas på en rimlig nivå)

Edit:
Här finns skötselråd och info om dom vanligaste ödlorna
Här har du så man kan kolla minsta lagliga storlek på terrarium
https://www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Antar du syftar på en dvärgskäggagam? En fullvuxen vanlig skäggagam kommer kräva 0,9 kvm vilket är 150x60x60 vilket jag inte skulle klassa som litet, har man otur och den blir över 50cm så säger lagen att den ska ha minst 1,8kvm vilket blir 200x90x60 som absolut minimum (vilket är stort)

Jag kan mycket väl ha haft en dvärgskäggagam i åtanke ^^ Även om jag tycker 0.9kvm är ganska litet ändå för ett terrarium, men där är ju allt relativt Kanske mellan om man nu skall vara heeeelt objektiv

Men ja, Skäggagamer visar ofta en ganska stark personlighet där vissa kan vara extremt nyfikna och vill utforska varje vrå i ett rum t ex Känner till flera som är "rädda för ormar och kräldjur" men har gillat Skäggagamer, de är baske mig rätt söta faktiskt Bra påpekat med minsta lagliga storlek, har sett ett par riktiga stolpskott som aldrig borde ha fått äga något djur alls med tanke på hur klaustrofobiskt vissa har fått bo.

En bekant för många år sedan hade t ex en Kobra hemma, slutade med att vi slutade hälsa på honom för man visste aldrig vart den var i huset då den ofta "flydde" sin boning. "Don't mix drugs and cobras kids".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag kan mycket väl ha haft en dvärgskäggagam i åtanke ^^ Även om jag tycker 0.9kvm är ganska litet ändå för ett terrarium, men där är ju allt relativt Kanske mellan om man nu skall vara heeeelt objektiv

Men ja, Skäggagamer visar ofta en ganska stark personlighet där vissa kan vara extremt nyfikna och vill utforska varje vrå i ett rum t ex Känner till flera som är "rädda för ormar och kräldjur" men har gillat Skäggagamer, de är baske mig rätt söta faktiskt Bra påpekat med minsta lagliga storlek, har sett ett par riktiga stolpskott som aldrig borde ha fått äga något djur alls med tanke på hur klaustrofobiskt vissa har fått bo.

En bekant för många år sedan hade t ex en Kobra hemma, slutade med att vi slutade hälsa på honom för man visste aldrig vart den var i huset då den ofta "flydde" sin boning. "Don't mix drugs and cobras kids".

Ja eller så hade ni den i en för litet terrarium, tyvärr otroligt vanligt att många inte håller sig till l80, hell våran ena boa har nog just nu växt ut ur sitt terrarium (blir dock ett större efter flytt i maj)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mvh

Hur gick det med detta?

Tänkte har ni inte införskaffat en ödla än så skulle jag rekommendera att avvakta, dom håller på och gör om l80 (minsta tillåtna storlek på terrarium osv) vilket gör att EN dvärgskäggagam kommer kräva minst 1,5 kvm vilket är 250x60cm samt en vanlig skäggagam kommer kräva minst 2,5kvm.

Detta kan kräva i kraft den 1 januari nästa år om vi har otur.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur gick det med detta?

Tänkte har ni inte införskaffat en ödla än så skulle jag rekommendera att avvakta, dom håller på och gör om l80 (minsta tillåtna storlek på terrarium osv) vilket gör att EN dvärgskäggagam kommer kräva minst 1,5 kvm vilket är 250x60cm samt en vanlig skäggagam kommer kräva minst 2,5kvm.

Otur för vem? Humant för djurets skull.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur gick det med detta?

Jodå, vi åkte till Trollhättan och pratade om olika sorters ödlor och då kom detta på tal.
Så vi får se hur vi gör, just nu kommer vi avvakta lite.
Sonen blev väl lite besviken av svaret men han förstod ändå varför vi behöver vänta efter vi hade diskuterat igenom det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jodå, vi åkte till Trollhättan och pratade om olika sorters ödlor och då kom detta på tal.
Sonen blev väl lite besviken av svaret men han förstod ändå varför vi behöver vänta efter vi hade diskuterat igenom det.

Okej, ja vi fick reda på det nu och kommer behöva avskaffa våra ormar då en av dom (boa orm) kommer kräva 7kvm terrarium om det går igenom vilket suger.. Extremt tråkigt för hobbyn överlag!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av AxxT:

här kommer mitt svar till dig och detta är från min 25år plus i denna hobby. plus länkar till sveriges största Facebook reptil forum och även till sveriges största Webb forum med för reptiler. detta är från mitt inlägg från FB sidan och även länk till min fakta och info inlägg/postar med om olika ämnen med. läs detta och ta del av min info/fakta och lär dig något av följande med. önska dig all lycka till av val av reptil eller ska man säga terrarie djur..

Första ödla, hur man bör tänka och göra. Allt för att välja rätt..👇👍

Edit: 2023 sep 30, en till länk för skötselråd från cyberzoo.se.

Vill bara säga och ge dig tipa på hur man väljer sin första ödla. Här kommer tipsen och hur man bör tänka på. Man bör tänka till om man vill ha en dagaktiv ödla eller en kvällsaktiv ödla. Min tips jag brukar ge är gå på en dagaktiv ödla, istället för nattaktiv ödla.
Allt för man inte ska tröttna så himla fort på djuret eller på att ha en reptil. För det blir lätt man kan och många gör det med, alltså tröttnar på djuret eller arten man har skaffat. Allt för den var kvälls aktiv reptil, för man tycker den bara ligger där och inte gör något eller gömmer sig på dagen typ.
Så därför jag och många andra varmt rekommenderar dagaktiv ödla/reptil, som första ödla/reptil. För då händer det lite mer i terrariumet liksom.
Där finns många ödlor/reptilar att välja på, lika dant som nattaktiv med. Men en bra första ödla är skäggagam helt klart. Lätt att sköta om och man behöver inte krångla med att ha regnskog system och sådant extrema fuktiga miljöer liksom. Visst, dom käkar kryp och det gör med att allt blir lättare med. Men om nu allt förmodan inte skulle klara av att ge kryp, så kan man skaffa sig en dabbagam helt klart. Den bor nästan typ av samma miljö som skäggagamen, fast den äter bara vegetabilisk föda och inte animalisk föda som skäggagamen.
Men då är den lite svårare att sköta om på grund av vegetabilisk föda, men inte så mycket svårar. Bara lite svårare. Sen har vi nattaktiv ödlor, där REKOMDERA jag och många andra helt klart leopardgecko och ögonfransgecko. Dom är lätt sköta dom med och dom har en fördel att man inte behöver ha uv ljus till dom två arter jag sa nys. Så som man måste ha till skäggagam och dabbagamen. Men när det kommer till ögonfransgeckon så måste den ha högre luftfuktighet en dom andra och det gör att man kommer måsta sätta in rengskogs system eller dim system av något slag.
Men ändå så är den lätt att sköta om som art liksom.
Men åter igen så som jag brukar säga KLART, man kan skaffa vilken reptil man vill ha eller man sett. Men man ska alltid läsa på om djuret eller arten man har eller ska skaffa.
Man ska alltid vet baskunskaperna innan man skaffar ett djur. Det är dom här följande. Habitat/miljö, yta den kräver, stolek på djur och terrarium man måste ha.
Samt vad den för föda arten ska ha, plus uv ljus och värme å fuktighet den behöver ha.
Även bör man veta av lite som olika sjukdomar, men inte alla.
Bara så man har ett hum om dom, så man vet lite hur dom ser ut och påverkar djuret.
Allt detta brukar stå i skötsel råden man läser om arten eller djuret man har eller ska skaffa.
Allt detta är baskunskaper Man ska kunna innan man skaffar ett djur, det spelar ingen roll vilket djur det än är.
Detta ska man bara veta, punkt slut...!
Här kommer lite länkar du kan gå in och läsa på om djuret eller arten du tänkt skaffa.

Terrardjur.se ( skötsel råd och arter) 👇

https://www.terrariedjur.se/caresheet

https://www.cyberzoo.se/sv/skotselrad

Jordbruksverket (regler/lagar man ska ska följa, som yta,mm. ) 👇

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdju...

Där har du all info/fakta man behöver för att skaffa sig sin första reptil/ödla...☝️👍
Det där med uv ljus är en djungel och inte lätt att förstå sig på alla gånger och jämt.
Men så svårt är det inte heller om man bara ger sig fasen på det hela. Jag kan även skicka lite länkar på ställen du kan läsa på om uv ljus eller kan posta det inlägget här med, om du vill det. Men men jag hoppas detta hjälper dig i att välja art av olika repriler/ödlor.
Annars är det bara hojta till om det är något, så ska jag försöka hjälpa dig så gött jag kan.

Här kommer min poster om UV-LJUS och värme å värmemattor/värmeslingor/värmepaneler/värmelampor, som om den vanligaste sjukdom reptiler får och den ända sjukdom som bara reptiler i fångenskap får.
Alltså inga vilda reptiler får den sjukdom eller daterade att det fått. Nu har ni alla nybörjare exakt all info/fakta ni behöver för att skaffa er en reptil och ni behöver inte fråga om varken storlek på terrarium eller fakta om djuret bara gå in och läsa och ta sitt ansvar...!

Min post om UV-ljus:

https://www.facebook.com/groups/365178616854688/permalink/542...

Min post om Värme och Värmemattor/värmeslingor/värmepaneler/värmelampor:

https://www.facebook.com/share/p/1ED9CuRXFJ/

Min post om den vanligaste sjukdom "MBD" :

https://m.facebook.com/groups/365178616854688/permalink/56396...

ändrade länken till vämre och värmemattor/värmeslingor. så det vart rätt länk till min post i FB om det.
Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Just gällande reptiler så kan det vara bra att veta att vissa av dem kan leva upp till 20 år så se till att förklara för barnet att precis som med alla djur så är det inget man bara slänger bort när man tröttnar på den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Just gällande reptiler så kan det vara bra att veta att vissa av dem kan leva upp till 20 år så se till att förklara för barnet att precis som med alla djur så är det inget man bara slänger bort när man tröttnar på den.

om man läser på om arten man tänk skaffa och ska ha. så får man vet det med. om inte så har man aldrig läst på och man kan aldrig heller säga man har läst på heller.. =/
allt detta står i skötsel råd ju och ingen man behöver påpeka heller. om man läser på skötselråden från:

skulle med kunna dra upp engelska sidor med.

därför man alltid ska läsa på och detta spelar ingen roll vilket djur det än är.
men men vanliga svensson brukar sällan gör det och då måste man gör sådan inlägg/trådar/poster som du gör. som man aldrig ska behöva göra. men tyvärr måste man det.. =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

om man läser på om arten man tänk skaffa och ska ha. så får man vet det med. om inte så har man aldrig läst på och man kan aldrig heller säga man har läst på heller.. =/
allt detta står i skötsel råd ju och ingen man behöver påpeka heller. om man läser på skötselråden från:

skulle med kunna dra upp engelska sidor med.

därför man alltid ska läsa på och detta spelar ingen roll vilket djur det än är.
men men vanliga svensson brukar sällan gör det och då måste man gör sådan inlägg/trådar/poster som du gör. som man aldrig ska behöva göra. men tyvärr måste man det.. =/

Inte alla som tänker på sånt. Det är tyvärr det finns så många herrelösa katter och hundar där ute.

Min frus föräldrar köpte sig två sköldpaddor när hon var liten och först efter de skaffat den så fick de reda på att de kan bli över 100 ibland.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Inte alla som tänker på sånt. Det är tyvärr det finns så många herrelösa katter och hundar där ute.

Min frus föräldrar köpte sig två sköldpaddor när hon var liten och först efter de skaffat den så fick de reda på att de kan bli över 100 ibland.

det är för det handlar om det jag sagt innan och säger nu igen. det är fölk som inte läser på som om djuret eller arten det ska ha eller tänker skaffa som åker ut för det. då kan man aldrig heller säga man tar ansvar eller har tagit ansvar heller med. fölk som tar ansvar, vet följande och får det info/fakta med om djuret/arten med. annars kan man inte säga man tar ansvar heller. det är skillnad på då och nu. alltså alla som skaffat djur senaste 20år åren kan inte skylla på det inte vet eller visste. då har man inte tagit ansvar alls. om det är över 30årsen eller mer, då kan man börja diskutera. allt för nätet inte var utvecklat då som nu och att info/fakta fanns på samma sätt. är det 20år eller mindre, då kan man inte skylla på följande. allt för vi lever i ett informationssamhälle idag och det har vi gjort i över 20års tid nu...!
så säger jag om allt och det hela, allt för jag tar mitt ansvar som djur ägare...
ta ansvar, det handlar om i djurets fall och ämnet. att man letar upp info/fakta själv och inte stirrar sig blind på vad en person säger och så vidare. man håller sig uppdaterad hela tiden om forskning och nya studier. lika som när det kommer till IT och säkerhet med, man måste hänga med och det tar aldrig slut och så vidare.. detta gäller ju typ allt..
på min tid när man skaffa sin första reptil, då fick man köpa böcker och läsa på via dom och priset var inte billigt för att få den info/fakta man behövde. som idag är typ eller, mer eller mindre grattis. så därför är jag alltid hård på detta och det ska man med va.
kom ihåg när man köpt böcker för hela månads pengen, bara för kunna läsa på om arten eller det djur/arter man var intresserad av att skaffa eller ville ha. så att inte läsa på och ta sitt ansvar, är för mig oansvarigt. så som 70-80% av vanliga svensson inte gör. alltså läser på. idag går det inte skylla på att detta visste inte jag eller detta stod inte i skötselråden jag läste. då kan man inte säga att man tagit sitt ansvar alls. det är med därför denna reptil hobbyn får skit i media med. för och av vanliga svensson eller ej seriösa ägare. det är sådan som dra ner hobbyn extrem mycket och det är sådan som inte ska ha djur alls. spelar ingen roll vilket djur vi en pratar om här eller art för en delen med. det är därför jag alltid är hård i min ord och min sak med. allt för gulligull funkar inte på vanliga svensson eller det oseriösa alls. tyvärr, är det sant och har fått se det med mina egna ögon många gånger. har fått anmäla många sådan personer och så vidare, genom åren. där av och därför man är hård i sina ord...=/
jag önska att man inte behöver vara så men men tyvärr så är det sant och inge annat funkar, för att sådan ska ta in info/faktan man säger... =/ =(
hoppas du och alla andra här har en trevligt dag iaf..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Mvh

lite mer tips, som jag kom på. åk på reptil och terrarie djur mässor. allt för att få bra med info/fakta och även köpa rätt utrustning. när det kommer till belysning/uv-ljus och värme utrustning. gå inte på skit märket exo terra, det som 90% av alla zoo butiker rekommendera. speciellt när det kommer till belysning över huvud taget. bara det seriösa zoo butikerna, kommer rekommendera andra märken än dom. speciellt om det är en art som måste ha UVB ljus eller ska ha hög UVI = UV-Index. sen visa exo terra, funkar bra till arter som kräver mycket låg UV-ljus. men ändå inget jag skulle rekommendera, bättre då köpa en UV utrustning av det bättre märkerna. allt för man kommer tjäna mer på det i slut ändan och för djurets bästa å väl mående med..
nu har du fått all info/fakta du behöver för att skaffa dig eller er första reptil. speciellt ödla, som ni var ute efter tydligen. synd man inte är inne i sweclockers så ofta och så mycket längre. men bättre sent en aldrig, som man bruka säga..

Visa signatur