9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Nu frågade jag om tester pga han säger att försäljningen börjat i Kina. Förhandsbokning handlar det väl ändå om?

Sen vet vi fortfarande inget av priset i Sverige, det skiljer sig mellan världsdelar och länder.

Okey, källan är Videocardz.

Så endast 60% av förhandsbokningarna är på XT modellen. Mycket konstigt med tanke på pris/ prestanda.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så endast 60% av förhandsbokningarna är på XT modellen. Mycket konstigt med tanke på pris/ prestanda.

Inte så konstigt många har inte koll på hur mycket specifikationer påverkar men du får ju fortfarande senaste tekniken med vanliga 9070 för en lite lägre kostnad. Sen har vissa helt enkelt en budget att hålla, och får då stå ut med att inte få maximal pris/prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Kanske dags att skaffa ett nytt jobb om du inte har råd med mer än 5000 tusen ?

Sen om man inte vill betala mer än 5000 av ren princip eller nåt är ju en annan sak

Rimligt att ifrågasätta någon annans budget och hoppa på dennes jobb. Dessutom skriver du 5 miljoner där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nu frågade jag om tester pga han säger att försäljningen börjat i Kina. Förhandsbokning handlar det väl ändå om?

Sen vet vi fortfarande inget av priset i Sverige, det skiljer sig mellan världsdelar och länder.

Okey, källan är Videocardz.

Man kan köpa den i förskott men får den inte levererad förrän den 6/3 . På vilket sätt skulle man inte se priserna genom det menar du ? Vi vet att MRSP stämmer .Vi har även priserna i dollar för dom andra modellerna dom går dock inte och köpa än och måste tas med en nypa salt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speurk:

Rimligt att ifrågasätta någon annans budget och hoppa på dennes jobb. Dessutom skriver du 5 miljoner där.

Sätta en budget och inte ha råd ser jag som 2 olika saker
kan ju självklar vara så att man inte har råd om man har oturen att vara långtidssjuk eller nåt

Annars har man ett heltidsjobb så har jag svårt att se att man inte har råd med mer än 5000
sen om man inte vill betala mer än 5000 är ju en annan sak

Permalänk
Medlem

Förbokningar i Kina är det väl, inte försäljning?

ed: nvm

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

kan ju självklar vara så att man inte har råd om man har oturen att vara långtidssjuk eller nåt

Annars har man ett heltidsjobb så har jag svårt att se att man inte har råd med mer än 5000

Eller så jobbar man inte alls för att nettolönen är för kass.
Det finns oftast roligare saker i livet än att springa i hamsterhjulet och jaga småpengar.
Spela på sin PC till exempel.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Eller så jobbar man inte alls för att nettolönen är för kass.
Det finns oftast roligare saker i livet än att springa i hamsterhjulet och jaga småpengar.
Spela på sin PC till exempel.

Svårt att argumentera mot det

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att priset blir bra för då blir det förmodligen ett 9070, men om priset mellan den och 9070XT så lär det bli den senare. Mitt VR skriker efter ett nytt grafikkort. I vart fall så lär jag nog få ett prestandahopp som heter duga från mitt 5600XT. Fortfarande lite osäkert om jag kommer klara mig på mitt 500W nätagg dock, suger om jag behöver lägga cash på ett nytt då jag spenderade lite extra för att få en ett med 80+ Gold från Seasonic.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag hoppas verkligen att priset blir bra för då blir det förmodligen ett 9070, men om priset mellan den och 9070XT så lär det bli den senare. Mitt VR skriker efter ett nytt grafikkort. I vart fall så lär jag nog få ett prestandahopp som heter duga från mitt 5600XT. Fortfarande lite osäkert om jag kommer klara mig på mitt 500W nätagg dock, suger om jag behöver lägga cash på ett nytt då jag spenderade lite extra för att få en ett med 80+ Gold från Seasonic.

Din psu

Dock lär du bottlenecka med den cpun

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Du får det att låta som att de enda utgifter man har är för leksaker

Såvitt du vet kan personen ha ett eller flera barn, de kan hålla på att spara till bostadsköp, de kan vara sänkta av räntekostnad för lån på nuvarande bostad, de kan ge finansiellt stöd till familjemedlemmar på annat sätt, de kan ha andra hobbies där tiotusentals kr ger mer än 15% högre prestanda vart annat år. Finns många sätt på vilka man inte har råd med mer än 5000kr för specifika icke-kritiska köp. Och att sätta en budget och inte ha råd är inte egentligen olika saker, om man tar ansvar för sin ekonomi handlar man enligt den, att sätta en budget är en formalisering. Du kan ju alltid "ge upp" mat för att ha råd med spel, det betyder inte att man har råd med det vare sig man skriver en budget som innehåller mat eller ej.

Med det sagt undrar jag hur många av de som köper nya grafikkort detta år som betalar cash? Är det så mycket som 80% tror vi? 70, 60, 50%?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du får det att låta som att de enda utgifter man har är för leksaker

Såvitt du vet kan personen ha ett eller flera barn, se kan hålla på att spara till bostadsköp, de kan vara sänkta av räntekostnad för lån på nuvarande bostad, de kan ge finansiellt stöd till familjemedlemmar på annat sätt, de kan ha andra hobbies där tiotusentals kr ger mer än att köpa en 15% högre prestanda vart annat år. Finns många sätt på vilka man inte har råd med mer än 5000kr för specifika icke-kritiska köp. Och att sätta en budget och inte ha råd är inte egentligen olika saker, om man tar ansvar för sin ekonomi handlar man enligt den, att sätta en budget är en formalisering. Du kan ju alltid "ge upp" mat för att ha råd med spel, det betyder inte att man har råd med det vare sig man skriver en budget som innehåller mat eller ej.

Med det sagt undrar jag hur många av de som köper nya grafikkort detta år som betalar cash? Är det så mycket som 80% tror vi? 70, 60, 50%?

Cash är nog under <50%. Egentligen är räntefri och avgiftsfri avbetalning bäst... Sätter in pengarna gpu kostar och låter dem jäsa på räntekontot medan du betalar av, alla bäckar små 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cash är nog under <50%. Egentligen är räntefri och avgiftsfri avbetalning bäst... Sätter in pengarna gpu kostar och låter dem jäsa på räntekontot medan du betalar av, alla bäckar små 😉

Har inte koll på var man får räntefritt och avgiftsfritt numera. Men skulle gissa att det för de flesta som köper på avbetalning handlar mer om att de inte har pengarna i handen så att säga, men ändå är köpsugna. Så det låter ju som att en hel del då inte egentligen var råd med det hela.

Själv hör jag till kategorin som inte what råd på så vis att nog kan jag spendera pengarna, eller sälja av något jag inte behöver/använder, eller annat, men jag lever på föräldrapenning just nu, så det spelar roll vad jag lägger pengar på. Dvs, även om/när det finns pengar över så kommer de inte gå till något grafikkort just nu. Jag har inte råd att spendera pengar på något som inte behövs- hade jag miljoner liggande skulle det inte spela någon roll men tills det är så att jag är miljonär så.kommer det finns något annat hål att kasta överblivna pengar i förutom grafikkort.

Särskilt när man snackar priserna 5090 går för- det vore en bra ide just nu att börja klura ut på hur och var vi ska bygga ut ett barnrum, 33k eller däromkring köper ändå en mängd virke, några rejäla treglas-fönster kanske.

Man kan se det som en kanna vatten som fylls på hela tiden, vid lägsta strecket har man lån/hyra/telefon etc, fasta utgifter. Nästa antal sträck är ordningen man prioriterar andra saker, service på bilen kanske, om eller utbyggnad, etc. Någonstans når vattnet upp till "köpa nytt grafikkort". När man når dit har man råd. Innan dess har man inte råd- betyder inte att kannan är tom, bara att den inte är fullt nog att täcka grafikkortet ovanpå ens högre prioriteringar. Om ens vatten överflödar permanent och man aldrig behöver vänta eller spara eller tänka på hur man spenderar sina pengar så är det ju gott, men då ska man inte heller säga till andra vad de borde har råd till eller vad de borde tjäna på sitt jobb etc

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

oj, den där 3600 kommer bottlenecka som attan. och 9070 skriver de rekommendation på 800w PSU.

hade jag varit i din sits hade jag sparat undan 2k och skaffat en 5800x och uppgraderat bios:et på ditt moderkort

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:
Skrivet av Gtoxed:

oj, den där 3600 kommer bottlenecka som attan. och 9070 skriver de rekommendation på 800w PSU.

hade jag varit i din sits hade jag sparat undan 2k och skaffat en 5800x och uppgraderat bios:et på ditt moderkort

Jag har tydligen glömt att redigera min signatur, det är en 5700X3D jag har nu. Får kika hur mycket testriggen drar när dom har gjort sina tester här kanske kan gå ändå med PSUn jag har nu annars får det bli en tråkig uppgradering av den med. 😅

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har tydligen glömt att redigera min signatur, det är en 5700X3D jag har nu. Får kika hur mycket testriggen drar när dom har gjort sina tester här kanske kan gå ändå med PSUn jag har nu annars får det bli en tråkig uppgradering av den med. 😅

Om du är intresserad av hög energieffektivitet så bör du vara medveten om att ett nätaggregat vanligtvis är som mest effektivt när det förbrukar ungefär hälften av sin kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Priset är för högt, du har helt rätt. Det kommer säkert vara några som köper grisen i säcken, för att sedan skriva spaltmeter här på sweclockers att de ångrar sig för att de bytte lag. RX 9070 4000 kr och RX 9070 XT 5000 kr Max för att man ens ska fundera ett köp och byta lag! Inflationspriser, AMDs höga prissättning och den svaga svenska kronan gör att man får tänka smart och hålla ut tills saker blir normala igen!

Tokigaste jag hört. Det riktiga priset på ett 5090 verkar vara 40-50k och 5080 ger folk samma som för 4090 (vilket är ett mycket bättre kort)

AMD kommer säkert slumpa iväg dessa i försök att ta marknadsandelar, men det kommer bli scalping och slut på hyllorna som vanligt.

Köper inte vi vanliga entusiaster korten så köper datacenter, kryptominers och AI-hobbyister korten...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men 300W är fortfarande för mycket,

Varför köper du inte bara en modell med lägre prestanda om nu energiförbrukningen är en så viktig parameter för dig…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nej. Men går prestandan upp borde ju även priset göra vilket det alltid gör och det är därför jag tycker det är så konstigt att folk gnäller på priser. Vilken generation gav mer prestanda för mindre pengar för det är ju i den världen många verkar leva i. Jag har bytt varje gång dom senaste 5 generationerna och vet ni vad. Korten blev bara dyrare… och gav högre prestanda.

Nej, är ingen fanboy. Köper det som ger mest prestanda och denna gång blev det 9800X3D så det argument kan vi gräva ner.

En del tror på riktigt att det ska trilla ner ett kort för 5000kr som klarar 4k i 100 fps, precis samma som med moderkortet. Ett mid-range mobo/gpu kostar typ 15000. Jag fattar väl att alla inte har samma budget men då får man väl leta på marknaden. Får ju ett 3080 för typ 4000kr, kommer långt på det idag.

Såg ju en kommentar att det vore ju bra om 9070 kostade 5000kr. Vaddå bra, det vore ju bra om 5090 kostade 7000kr, då skulle marknaden kollapsa.

9070 kommer ju förmodligen kosta runt 10, som ett 5070 med likande prestanda.

Tycker bara det är märkligt att om man letar kort för 5000 så blir det ju konstigt att gnälla på kort som kostar dubbelt.

Det finns ju en tråd för gubbgnäll. Nvidia har inga konkurrenter och deras kort hinner bara in och vända hos ÅF innan dom försvinner. Jag blir bara så trött att så fort det kommer något nytt som skriver haglar DYRT över hela fältet.

Jag är inte spekulant på 5090, skiter i om det kostar 50K. Man måste kryssa i filter när man letar delar så man hamnar i rätt prisgrupp så går allt mycket lättare.

Men vad menar du nu? För tio år sedan fick man ofta +30% prestanda för samma pengar varje eller varannat år. Nya chip, mindre noder, bättre arkitekturer. Utveckling! Hela vägen fram till 1000-serien var det så, var enda gång! 2000-serien var första som inte imponerade på det viset, men även dem med slipade drivrutiner har tydligt gått ifrån över tid

3000 var ett bra steg upp igen om man räknar från MSRP, men inte lika stort i verkligheten. Men det har verkligen gått utför sista åren

Men 5000-serien är nog den första generationen någonsin som man får sämre prestanda per krona än de som följde innan. Inte nog med det så drar de mer ström också. Sen är det de minsta chippen jämfört med topp-chippet dessutom

Man måste nästan vara en fanboy om man vill betala mer för samma prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad menar du nu? För tio år sedan fick man ofta +30% prestanda för samma pengar varje eller varannat år. Nya chip, mindre noder, bättre arkitekturer. Utveckling! Hela vägen fram till 1000-serien var det så, var enda gång! 2000-serien var första som inte imponerade på det viset, men även dem med slipade drivrutiner har tydligt gått ifrån över tid

3000 var ett bra steg upp igen om man räknar från MSRP, men inte lika stort i verkligheten. Men det har verkligen gått utför sista åren

Men 5000-serien är nog den första generationen någonsin som man får sämre prestanda per krona än de som följde innan. Inte nog med det så drar de mer ström också. Sen är det de minsta chippen jämfört med topp-chippet dessutom

Man måste nästan vara en fanboy om man vill betala mer för samma prestanda

Nu vet jag inte om det är bra direkt, men det känns ju ganska lovande att man förmodligen kommer klara sig rätt många år på ett 9070XT och att den får ett OK pris.
Om de inte lyckas med någon form av specialare så lär väl inte "ens" PS6 vara bättre 2028?
Om den inte blir väldigt dyr alltså. Har intrycket av att PS5Pro inte säljer så värst bra så att de skulle känna sig motiverade att lansera PS6 för 10K heller.

Kanske är separata kretsar som är framtiden annars? Alltså att AI, fysik och annat inte görs av GPU.

Något som kan vara oroande för framtiden om man önskar fortsatt stark utveckling:

Lite gladare nyheter:

Inet:

"Kommer de finnas att köpa i butik?
Ja, vi kommer ha både RX 9070 XT och RX 9070 i lager i alla våra butiker. Antalen kommer skilja mellan modeller och butiker, så kolla gärna respektive produktsida för att se lagersaldo innan du beger dig till butikerna efter release."

Så var det väl knappast med Nvidia korten?

Permalänk
Medlem

Från Inet:
"Vi kommer inte kunna lista de svenska priserna innan den skarpa releasen 6 mars 15:00, så det är först då de svenska priserna syns."

Den är ganska tuff. Nu ska ju förhoppningsvis tillgången vara mycket bättre än för 5070 Ti, men att få priserna för de olika modellerna samtidigt som releasen, när man antagligen fortfarande behöver vara rejält snabb för att få tag i ett kort, är lite lurigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Från Inet:
"Vi kommer inte kunna lista de svenska priserna innan den skarpa releasen 6 mars 15:00, så det är först då de svenska priserna syns."

Den är ganska tuff. Nu ska ju förhoppningsvis tillgången vara mycket bättre än för 5070 Ti, men att få priserna för de olika modellerna samtidigt som releasen, när man antagligen fortfarande behöver vara rejält snabb för att få tag i ett kort, är lite lurigt.

Det är väl mycket enkelt att bara mentalt ställa in sig på att den "riktiga" releasen kommer först 12 mån efter lanseringen om man tycker att det är jobbigt att priserna släppa samma dag?
Slutar vi användare att hetsa så på releasen så kommer den också dö ut naturligt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är väl mycket enkelt att bara mentalt ställa in sig på att den "riktiga" releasen kommer först 12 mån efter lanseringen om man tycker att det är jobbigt att priserna släppa samma dag?
Slutar vi användare att hetsa så på releasen så kommer den också dö ut naturligt

Egentligen håller jag med dig, men det blir ju ofrånkomligen så när releasen senaste åren varit enda möjligheten att köpa till ett rimligt pris.Sitter dessutom helt utan diskret grafikkort, så känner viss press

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Egentligen håller jag med dig, men det blir ju ofrånkomligen så när releasen senaste åren varit enda möjligheten att köpa till ett rimligt pris.Sitter dessutom helt utan diskret grafikkort, så känner viss press

Nja, det är inte helt sant, för 3000-serien stämde det, men både AMDs 7000-serie, och Nvidias 4000-serie har gått att köpa för under MSRP efter release
Absolut blir det svårt när man är utan diskret GPU, men då kan begagnat vara en poäng; om 9000-serien blir svår att få tag i så kommer du garanterat kunna hitta 7900XTX för samma pris eller lägre begagnat, och det skulle jag inte säga är någon större förlust.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Från Inet:

Skulle 9070 xt sälja slut så har man sålt mer kort än 5000 serien från Nvidia totalt . Då är även 5070 inräknad .
https://x.com/HardwareUnboxed/status/1896424499400307150

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Skulle 9070 xt och 9070 sälja slut så har man sålt mer kort än 5000 serien från Nvidia totalt . Då är även 5070 inräknad .
https://x.com/HardwareUnboxed/status/1896424499400307150

Då har man alltså sålt ungefär 27 kort globalt, vet inte om jag tycker det är så imponerande ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad menar du nu? För tio år sedan fick man ofta +30% prestanda för samma pengar varje eller varannat år.

Bedrägligt att kolla på procent dock. 30% mer prestanda för 10 år sedan är mycket mindre prestanda än 30% i dag.

TPU har fortfarande jämförelser med witcher 3, som de haft sedan det släpptes 2015. Nya versioner och operativsystem, processorer mm påverkar förstås men ändå rätt intressant att se FPS-siffrorna över 10 år!

Ser vi exempelvis 980ti och 1080ti i 4k så fick vi ca 34 fps, medan skillnaden mellan 4090 och 5090 i witcher 3 är över 100fps.

Procentuellt är skillnaden mycket större mellan 980ti och 1080ti, men vi fick nära 3x mer fps mellan 4090 och 5090.

Lurigt med siffror. Sen skall man förstås inte följa Nvidias marknadsföring för att avgöra generationsbyte heller, 4090 och 5090 är båda baserade på kretsar från samma fabrik och samma tekniknivå, 5090 är bara ca 25% större. De är alltså egentligen samma generation rent tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Bedrägligt att kolla på procent dock. 30% mer prestanda för 10 år sedan är mycket mindre prestanda än 30% i dag.

TPU har fortfarande jämförelser med witcher 3, som de haft sedan det släpptes 2015. Nya versioner och operativsystem, processorer mm påverkar förstås men ändå rätt intressant att se FPS-siffrorna över 10 år!

Ser vi exempelvis 980ti och 1080ti i 4k så fick vi ca 34 fps, medan skillnaden mellan 4090 och 5090 i witcher 3 är över 100fps.

Procentuellt är skillnaden mycket större mellan 980ti och 1080ti, men vi fick nära 3x mer fps mellan 4090 och 5090.

Lurigt med siffror. Sen skall man förstås inte följa Nvidias marknadsföring för att avgöra generationsbyte heller, 4090 och 5090 är båda baserade på kretsar från samma fabrik och samma tekniknivå, 5090 är bara ca 25% större. De är alltså egentligen samma generation rent tekniskt.

Inte alls bedrägligt, de hundra fps som du får mellan 4090 och 5090 spelar mindre roll för upplevelsen än de 34 du får mellan 980Ti och 1080Ti. Jag håller med om att man ska titta på båda, men att gå från 300 till 400 fps (33%) kommer vara en mindre positiv upplevelse än att gå från 30 till 60 fps (100%)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte alls bedrägligt, de hundra fps som du får mellan 4090 och 5090 spelar mindre roll för upplevelsen än de 34 du får mellan 980Ti och 1080Ti. Jag håller med om att man ska titta på båda, men att gå från 300 till 400 fps (33%) kommer vara en mindre positiv upplevelse än att gå från 30 till 60 fps (100%)

Hur det upplevs är ett annat ämne dock. Det krävs mycket mer prestanda för att märka skillnaden ja, men det förändrar inte att vi faktiskt får mycket mer prestanda per generation nu än vi brukade göra.

Om man vänder på det och tänker sig att 1080 gav samma lyft i fps över 980 som 5090 gav över 4090 så hade det varit +300% prestanda från en generation till en annan. Det är alltså ett mycket större lyft i ren prestanda mellan 4090 och 5090 än det var mellan 980 och 1080.

När man tänker på procentuella ökningar får man inte glömma basvärdena som procenten bygger på helt enkelt, gör man det hamnar man snabbt på villovägar.

Permalänk
Medlem

vet nån när benchmarksen kommer ut?