Hur blockar jag skrivaren från att nå internet via Wifi Hub C2?

Permalänk

Hur blockar jag skrivaren från att nå internet via Wifi Hub C2?

Jag har en skrivare som jag inte vill ska kunna kontakta internet för ev. uppdateringar. Hur går jag tillväga i min Wifi Hub C2 router?
Jag har testat lite olika saker, som jag känner mig bekväm med, i routern, men inget ger önskat resultat. Provade på surfplattan för att enklare kunna se om den kommer åt internet eller inte, det visade sig att all kommunikation blockades
Så, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att sätta fast ip på skrivaren och inte ange gateway eller dns.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du vill blocka skrivaren från internetåtkomst men det fungerar inte och sen skriver du sist att kommunikation blockades, vad innebär det?

Tror inte du kan blockera sånt i routrarna, annars se om du hittar brandvägg eller liknande alt om du kan sätta fastp ip men låta bli dns typ

Permalänk
Medlem

ta bort skrivaren från nätverket och skriv ut med wifi hotspot eller usb kabel.

Alternativt så kolla vilka domäner / ip nummer skrivaren slår upp och använder och blockera dessa i routern

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tror på fast IP-alternativet, med en fejkad gateway och dns om blankt är inte godkänt (dvs typ 10.0.0.1 när man använder 192.x.x.x, eller tvärt om).

Om det inte går att stänga av automatisk uppdatering i skrivarens programvara, eller om man inte litar på att skrivaren följer det.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Off topic. Brorsan gjorde bort sig och skrev ut på fel skrivare på jobbet. Inga problem… problemet var att skrivaren han valde fanns 300km bort 😅

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Off topic. Brorsan gjorde bort sig och skrev ut på fel skrivare på jobbet. Inga problem… problemet var att skrivaren han valde fanns 300km bort 😅

En gång för måååånga år sen (preskiberat), skulle jag skriva ut på en laserskrivare på jobbet. Minns inte vad det var.
Hur som, nåt blev fel och det var inte dokumentet i sig, utan "källkoden" för filen (tänk att öppna en JPG i Anteckningar), sida-efter-sida-efter sida. Ingen knapp jag tryckte på hjälpte. Efter ett paket om 500 papper så stängde jag av skrivaren med den fysiska av/på-knappen och avlägsnade mig lite diskret.

äh, tog bort lite OffT (mer OffT då)
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du vill blocka skrivaren från internetåtkomst men det fungerar inte och sen skriver du sist att kommunikation blockades, vad innebär det?

Tror inte du kan blockera sånt i routrarna, annars se om du hittar brandvägg eller liknande alt om du kan sätta fastp ip men låta bli dns typ

Det innebär att all kommunikation på SURFPLATTAN blockades, jag provde alltså inte på skrivaren eftersom det är svårare att se om dess kommunikation mot internet funkar eller inte. Vet inte om den förklaringen blev begripligare, men det är ändå irrelevant i sammanhanget. Fast IP utan gateway eller DNS verkar vara svaret.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Ett alternativ är att sätta fast ip på skrivaren och inte ange gateway eller dns.

Tack för tipset, det verkar vara vettigast.