Permalänk
Medlem

Blev lite återbäring än vad jag hade räknat med.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Mindfighter:

3-5 juni är utbetalning om man inte har några bilagor eller ändringar.

Rättelse:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Rättelse:
<Uppladdad bildlänk>

Tack, helt rätt. För fokuserade på mig själv, 3-5 juni är om man får deklarationen godkänd 2/5 även med bilagor/ändring.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Fåt betala tillbaka runt 11'000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

3-5 juni är utbetalning om man inte har några bilagor eller ändringar.

11 april utbetalning .

Du som senast 2 april har godkänt din deklaration digitalt, utan att ha ändrat eller lagt till någon uppgift, får din skatteåterbäring om din deklaration är godkänd. Det räknas som en ändring att till exempel lämna in eller ta bort en bilaga till deklarationen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Man förstår inte ibland hur detta beräknas, förra året fick jag 20k tillbaka..

Detta år 13k trots räntorna på huslån gått upp en hel del..

Fattar inte 😅 men glad man slipper betala åter..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Är väl bara att jämföra dem?
Allt ska ju finnas i dem

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Din lön har väl antagligen ändrats, du kanske har mer sparpengar (ISK skatten har gått upp ganska rejält t ex).
Avdrag har ändrats, skattetabellerna för preliminär skatt har ändrats osv osv.
Det står i deklarationen exakt hur det är beräknat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

11 april utbetalning .

Du som senast 2 april har godkänt din deklaration digitalt, utan att ha ändrat eller lagt till någon uppgift, får din skatteåterbäring om din deklaration är godkänd. Det räknas som en ändring att till exempel lämna in eller ta bort en bilaga till deklarationen.

Det här stör mig lite. Jag har en K10 jag måste fylla i varje år även om man inte tar någon utdelning som försenar hela möget.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tipsar om skatteverkets skattekalkylator, där kan du grotta ner dig:
https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutr...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det här stör mig lite. Jag har en K10 jag måste fylla i varje år även om man inte tar någon utdelning som försenar hela möget.

Varför vänta på återbetalning året efter? Jämka så du hamnar rätt redan innevarande år.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför vänta på återbetalning året efter? Jämka så du hamnar rätt redan innevarande år.

är fortfarande anställd på 100% samtidigt som jag har mitt AB vid sidan av som gör det svårt då jag får bonusar baserat på prestation och därför inte riktigt kan räkna ut min totala inkomst under året korrekt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

2022: ~28.000:-
2023: ~11.200:-
2024: ~9.000:-
2025: ~4.300:-

Fan detta blir ju tråkigare och tråkigare år för år (även om vissa skulle säga "bättre och bättre, nära 0 är bra!"), snart lär jag väl rentav åka på restskatt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det värt att jämka ni som gör? Antar att det är härligt att få tillgång till en stor del av pengarna direkt och kunna investera dessa etc istället för att inte tjäna något på dom?

Aldrig gjort det och har förutom fast jobb inget annat för mig förutom boendet såklart. Är det nu ni sparkar mig i baken och säger GÖR DET! (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Är det värt att jämka ni som gör? Antar att det är härligt att få tillgång till en stor del av pengarna direkt och kunna investera dessa etc istället för att inte tjäna något på dom?

Aldrig gjort det och har förutom fast jobb inget annat för mig förutom boendet såklart. Är det nu ni sparkar mig i baken och säger GÖR DET! (?).

Beror väl hur mycket du får, tråkigt åka på restskatt..
Hade jag jämkat hade jag väl fått en restskatt på 25k istället så.. 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar alltid få några tusenlappar tillbaka, faktiskt aldrig behövt betala, men i år trillade jag nästan av toastolen när jag kollade. Nästan en hel månadslön tillbaka, hur fan har dom räknat här 😅 Aja, bara tacka och ta emot.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Restskatt på 12900:- Jaja, det kunde väl vart värre.

Permalänk
Medlem

Gissar på runt 50k i restskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Din lön har väl antagligen ändrats, du kanske har mer sparpengar (ISK skatten har gått upp ganska rejält t ex).
Avdrag har ändrats, skattetabellerna för preliminär skatt har ändrats osv osv.
Det står i deklarationen exakt hur det är beräknat.

Njao 3% har väl lönen ökat så tycker det inte det ska påverka nämnvärt.. är ju inte över gränsen för statlig skatt..

Men får väl jämföra förra årets med årets deklaration se vart det skiljer..

Betalar väl ändå typ 75k i ränta per år åtminstone så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var helt inställd på restskatt i år men fick 2270:- tillbaka så positivt överraskad.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

är fortfarande anställd på 100% samtidigt som jag har mitt AB vid sidan av som gör det svårt då jag får bonusar baserat på prestation och därför inte riktigt kan räkna ut min totala inkomst under året korrekt.

Du kan alltid jämka senare på året och få in innan lönekörningen för december t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Du lånar ut dina stålar räntefritt till staten, för egen del mest en principiell fråga snarare än en kronor hit eller dit fråga.

Folk komplicerar ihop saker så otroligt. Gör en jämkning för kommande år i december, stäm av efter semestern, gör en ny jämkning. Får du en fantastisk bonus, sparken eller rejäla ränteutgifter, jämka igen då så är risken för överraskningar minimal.

Själva jämkningen är inte komplicerad, skatteverket har jättebra e-tjänster (lätt den mest e:ifierade myndigheten).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan alltid jämka senare på året och få in innan lönekörningen för december t.ex.

Hjälper ju mig dåligt i detta fall ändå. Men men Jag får väl låta mig hållas till Juni.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Hjälper ju mig dåligt i detta fall ändå. Men men Jag får väl låta mig hållas till Juni.

Kommer ett år nästa år också har jag hört.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kommer ett år nästa år också har jag hört.

Känns mer och mer osäkert

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur enkelt som helst. Tar några minuter, kanske en kvart om man har väldigt många grejer att fylla i. Men för de allra flesta är det bara en handfull fält.

Det handlar ju om att inte låna ut pengar utan ränta, och dessutom kunna utnyttja pengarna upp till ett drygt år tidigare, vilket gör en del skillnad när inflationen är hög.

Jag tycker, helt ärligt, att man är knäpp om man inte jämkar.

Har inte fått årets deklarationsförslag än, men gissar att det blir +/- 1000 kr från noll.

Edit:
Kollade nu, och det blev en dryg tusenlapp tillbaka. Ännu ett år där jag jämkat nästan mitt i prick.

Exakt, då tar det helt enkelt mer tid än vad det är värt. Jag har inga problem att låna ut pengar utan ränta, när det handlar om så extremt små summor. Summor man inte ens hade märkt av i det vardagliga livet. Förstår mer att man gör det av "principskäl" även om det också i sig blir lite larvigt. Men givetvis gör man exakt som man känner för själv.

Permalänk
Medlem

Om jag har fått skattepengarna? 🤣
Vilka skattepengar? Alla tusenlapparna jag ska betala in menar du?

Permalänk
Medlem

21k tillbaka.

Permalänk

Jajemän, får tillbaka 2208kr

Permalänk
Snusfri

Ca 5800kr tillbaka.
Får åka in på sparkontot.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD