LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag förstår inget just nu?
Vad pratar du om för regel egentligen?

En vanlig 90-regel är 45mm bred och 90mm djup om vi tar den som exempel då den är vanlig i bostäder.
(en 45-regel är 45mm djup och en 70-regel 70mm djup)

Det är inget du böjer med nåon liten hylla.

Jo de flexar ganska kraftigt med enkelgips? Eller har jag ingen koll? Även fast jag monterat flera tusen armaturer i skiten.

Så fort vi har större armaturer får vi inte fästa i reglar direkt. Då trycket gör att de släpper pga de få mm direkt kontakt skruven har mot materialet.
Du nämner djupet, men de är ju inte solida och du lär inte drag en skruv igenom hela regeln? Godset på en regel som inte är förstärkt är 1mm

Om jag tittar in i min klädkammare, där har de försökt sätta i reglarna och det hyllsystemet från elfa (orginal svenska bostäder) håller inte för mycket mer än 8kg innan de åker ut med skruvar.
Detta pga enkelgips.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag förstår inget just nu?
Vad pratar du om för regel egentligen?

En vanlig 90-regel är 45mm bred och 90mm djup om vi tar den som exempel då den är vanlig i bostäder.
(en 45-regel är 45mm djup och en 70-regel 70mm djup)

Det är inget du böjer med nåon liten hylla.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jo de flexar ganska kraftigt med enkelgips? Eller har jag ingen koll? Även fast jag monterat flera tusen armaturer i skiten.

Så fort vi har större armaturer får vi inte fästa i reglar direkt. Då trycket gör att de släpper pga de få mm direkt kontakt skruven har mot materialet.
Du nämner djupet, men de är ju inte solida och du lär inte drag en skruv igenom hela regeln? Godset på en regel som inte är förstärkt är 1mm

Om jag tittar in i min klädkammare, där har de försökt sätta i reglarna och det hyllsystemet från elfa (orginal svenska bostäder) håller inte för mycket mer än 8kg innan de åker ut med skruvar.
Detta pga enkelgips.

Får känslan att en pratar om träreglar och en om plåttreglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Får känslan att en pratar om träreglar och en om plåttreglar

Så kan det iofs vara 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så kan det iofs vara 🤣

Träregel är det nog som sitter bakom väggarna hos mig.
Men är riktigt förvånad att de inte satte osb-skiva däremellan. Vet ännu inte hur det ser ut mot resterande väggar men gissningsvis så är det iaf något mellan gips och regel när det kommer till de väggar som är mot fasaden.
Denna del av huset byggdes i början av 00-talet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Träregel är det nog som sitter bakom väggarna hos mig.
Men är riktigt förvånad att de inte satte osb-skiva däremellan. Vet ännu inte hur det ser ut mot resterande väggar men gissningsvis så är det iaf något mellan gips och regel när det kommer till de väggar som är mot fasaden.
Denna del av huset byggdes i början av 00-talet.

Man började använda metalregel mer från 90 talet, nu har jag inte kört så mycket hus iofs, pga priset är så mycket lägre.

Skillnaden idag att bygga med metalregel+ dubbelgips vs träregel+ plyfa+gips är dubbla priset per m2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så kan det iofs vara 🤣

Jag förutsätter såklart att det är träreglar vi pratar om när någon vill skruva och träffa en regel. Är väl knappast någon som letar efter plåtreglar i väggen för det endamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag förutsätter såklart att det är träreglar vi pratar om när någon vill skruva och träffa en regel. Är väl knappast någon som letar efter plåtreglar i väggen för det endamålet.

Fler än du tror med tanke på hur sällan man bygger med trä i innerväggar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fler än du tror med tanke på hur sällan man bygger med trä i innerväggar

Kanske i fastigheter för företag, men svensk småhus har fortfarande en extremt övervikt mot träreglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske i fastigheter för företag, men svensk småhus har fortfarande en extremt övervikt mot träreglar.

Så mycket lego-tillverkas nu i bitar man sätter ihop. Knappt några som bygger löst längre. Sådana master builders.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Mycket möjligt, finns dock otroligt mycket större lönsamhet med stål (arbetstid). Dock så kommer väl småhus färdigbyggda från fabrik idag? Eller nära som

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slut på OT, någon som lyckats bygga nya RB F1 bilen än, och kan svara på hur lik den är i byggprocessen som Ferrarin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Slut på OT, någon som lyckats bygga nya RB F1 bilen än, och kan svara på hur lik den är i byggprocessen som Ferrarin?

Jag såg båda side by side i lego butiken och de såg väldigt lika ut i ren uppbyggnad. Bor du i Stockholm så står de i fronten av lego butiken i MoS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg båda side by side i lego butiken och de såg väldigt lika ut i ren uppbyggnad. Bor du i Stockholm så står de i fronten av lego butiken i MoS.

Har tyvärr rätt långt till Stockholm.
Men är mest intresserad av hur lika de är att bygga.
Att resultatet är väldigt likt är ju nästan givet.

Har hitintills byggt,
Mclaren,
Mercedes,
Håller på med Ferrari.

Nu är det förvisso 1år mellan alla, men tycker de vart väldigt olika att bygga, ny hjulupphängning, vinge, etc på alla hitintills. Ny motor med neutralväxel också nu senast, men denna tycker jag mig ha sett även på RB bilen.

Men om någon byggt båda så är jag väldigt intresserad av era intryck.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AppendixSE:

Eftersom "nån" har lite för mycket pengar och för dålig självkontroll så köpte jag det när det kom för två år sen (eller vad det nu blir) tillsammans med slottet

Hade föregångarna som kidlet så det är stor nostalgi.

Ahh coolt! Insåg inte ens att den släpptes för två år sen. Var det några skillnader på detta bygge och den du hade som en kid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har tyvärr rätt långt till Stockholm.
Men är mest intresserad av hur lika de är att bygga.
Att resultatet är väldigt likt är ju nästan givet.

Har hitintills byggt,
Mclaren,
Mercedes,
Håller på med Ferrari.

Nu är det förvisso 1år mellan alla, men tycker de vart väldigt olika att bygga, ny hjulupphängning, vinge, etc på alla hitintills. Ny motor med neutralväxel också nu senast, men denna tycker jag mig ha sett även på RB bilen.

Men om någon byggt båda så är jag väldigt intresserad av era intryck.

Du kan ju kolla in instruktionerna på lego.com och jämföra.

Permalänk
Medlem

Nyligen flyttat och har nu en hel vägg till Legot

Alla kartonger ska bort men en del ska säljas av och jag behöver bygga ifatt. Ska trycka in en Billy 40 hylla till, annars får jag inte plats med allt

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kanske måste skaffa en till Williams vid en rea så jag kan bygga om Sennas McLaren (har bägge). MP4/4 ser så mycket bättre ut med bredare hjul där bak

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Idag byggde jag 2556. Köpt med bruten box men oöppnade påsar. Jämför jag med McLaren 10330 så tycker jag 2556 var roligare att bygga. Visst de nya seten har mer avancerade byggtekniker och är kanske mer lika deras förebilder men det är nåt med att bygga ett äldre set

Åtminstone ett par printade bitar fanns med

Färdig fast utan alla dekaler.

Dekalerna lyfter modellen betydligt!

Min samling av Model Team växer

Nu ska jag fortsätta med 8480 som jag påbörjade för ca 1 år sen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matjon:

Idag byggde jag 2556. Köpt med bruten box men oöppnade påsar. Jämför jag med McLaren 10330 så tycker jag 2556 var roligare att bygga. Visst de nya seten har mer avancerade byggtekniker och är kanske mer lika deras förebilder men det är nåt med att bygga ett äldre set

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Åtminstone ett par printade bitar fanns med <Uppladdad bildlänk>

Färdig fast utan alla dekaler. <Uppladdad bildlänk>

Dekalerna lyfter modellen betydligt! <Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Min samling av Model Team växer
<Uppladdad bildlänk>

Nu ska jag fortsätta med 8480 som jag påbörjade för ca 1 år sen

Snyggt jobbat! 8480, är det Space Shuttle du ska bygga härnäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Snyggt jobbat! 8480, är det Space Shuttle du ska bygga härnäst?

Jajamen Köpte den för ca 1 år sen och påbörjade men hade inte riktigt plats för den då. Har inte inventerat eller testat elektroniken så jag får se hur det går

Den är kul att bygga då man får verkligen leta efter vart bitarna ska placeras.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matjon:

Jajamen Köpte den för ca 1 år sen och påbörjade men hade inte riktigt plats för den då. Har inte inventerat eller testat elektroniken så jag får se hur det går

Den är kul att bygga då man får verkligen leta efter vart bitarna ska placeras.
<Uppladdad bildlänk>

Cool! Och visst är det en äldre raket, antar att du köpte den andrahands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Cool! Och visst är det en äldre raket, antar att du köpte den andrahands?

Den såldes mellan 1996-1998. Min är begagnad, ny är för dyr för mig

Finns en ny på Tradera nu för endast 6995 kr och en del på Bricklink.

Visa signatur

Permalänk

Får man sälja Lego i köp/sälj på Sweclockers eller är det mest elektronik?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Får man sälja Lego i köp/sälj på Sweclockers eller är det mest elektronik?

Det har annonserats en del lego där tidigare

Visa signatur

Permalänk

Det har annonserats en del lego där tidigare

Ok, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Tjejen fick naturhistoriska i födelsedagspresent. Bygget är påbörjat,många easter eggs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stockholmare! Är det någon här inne som önskar att de nappade på öppningserbjudandet Webhallen hade i helgen?
Sitter med kalla fötter och en Jabba's Sail Barge 75397 redo för upphämtning, skulle hellre lämna över rabatten än låta den gå upp i rök
3599 är egentligen ett dunderpris för den här pjäsen, men inte när man aktivt letar nyare (dyrare) och mindre lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Stockholmare! Är det någon här inne som önskar att de nappade på öppningserbjudandet Webhallen hade i helgen?
Sitter med kalla fötter och en Jabba's Sail Barge 75397 redo för upphämtning, skulle hellre lämna över rabatten än låta den gå upp i rök
3599 är egentligen ett dunderpris för den här pjäsen, men inte när man aktivt letar nyare (dyrare) och mindre lägenhet

Den kostar 3990 på Proshop just nu, så visst är det lägre, men ’bara’ 400kr i det här fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den kostar 3990 på Proshop just nu, så visst är det lägre, men ’bara’ 400kr i det här fallet

Oj! Ja, de verkar ha sänkt priset idag, under helgens kampanj var det minst en tusenlapp dyrare i samtliga butiker.
Nåväl, jag ger det någon dag och ser om någon nappar - annars är det inte värre än att jag avbokar

Kan ju vara tilltalande att få paketet i handen över disk också, slipper man fundera på hur kartongen ser ut när posten gjort sitt