Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Jompa79:

Fortfarande inget betyg på 5070 och pris finns.
Övertid ikväll kanske

Nej, jag ska spela Magic: The Gathering efter ett långt review-maraton. Det kan gott vänta tills imorgon bitti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Extremt "meh", som Nvidia's 5000-serie.
Lika tråkiga och dåliga fast på olika vis.

Första kortet på länge från AMD som är vettigt pris på samt bra prestanda, oerhört spännande enligt mig, men alla är olika! Jag håller med om att 50- korten var väldigt ”meh” dock. Till och med helt världelösa vissa av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Aah är inte basmodellerna...

Men ändå, känns inte riktigt rättvist med tanke på att dom måste mer eller mindre öka i pris med 2000-3000 för att hamna på samma nivå som 5070 Ti som inte ens går att köpa!

Råder dig att titta på Gamers Nexus som testar ett MSRP (Sapphire Pulse, $600) 9070XT mot bland annat ett MSRP (Asus Prime, $750) 5070Ti. Så 25% mer för 5070Ti-kortet.

Det senare är definitivt inte värt 25% mer....

Permalänk
Medlem

Varför presterar de så dåligt i RT på Wukong och Alan Wake? Path Raytracing?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av maoi:

Första kortet på länge från AMD som är vettigt pris på samt bra prestanda, oerhört spännande enligt mig, men alla är olika! Jag håller med om att 50- korten var väldigt ”meh” dock. Till och med helt världelösa vissa av dem.

Dom är på tok för dyra för vad man får.
10500kr för ett 9070 XT är inte alls vettigt någonstans.

7500kr så kanske det hade varit det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Skulle det inte vara för FSR4 så hade jag rekommenderat 7900XTX över 9070XT. Är ju sämre prestanda, mindre VRAM. RT prestandan är för klen för att användas.

Nej ser faktiskt inte vad detta kort fyller för hål.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men det betyder också att det är den som begränsar min FPS. Hellre att CPU:n flaskar i CS än GPU:n, eftersom det kan ge stabilare framerate.
Särskilt på mer grafiktunga kartor som jag skulle föredra högre FPS på.

Är det inte tvärt om, att cpu-flaska är det som oftast ger stutter och skit?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara varför man pratar om energi förbrukning när det gäller gpu ? Är det verkligen så viktigt ? Hur mycket kan ett kort dra som mest innan man tycker der är viktigt . Personligen har jag aldrig någonsin tänkt på hur mycket ett gpu drar när jag ska köpa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför presterar de så dåligt i RT på Wukong och Alan Wake? Path Raytracing?

Troligen går de spelen över någon "gräns" vad gäller RT för vad kortet kan hantera men som Nvidia klarar. Ungefär som när man väljer grafikinställningar som kräver mer VRAM än vad ett kort har, då kan ju prestandan falla oerhört mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Nån som kan förklara varför man pratar om energi förbrukning när det gäller gpu ? Är det verkligen så viktigt ? Hur mycket kan ett kort dra som mest innan man tycker der är viktigt . Personligen har jag aldrig någonsin tänkt på hur mycket ett gpu drar när jag ska köpa det

Energi ger värme, och de flesta föredrar ett svalt och tyst system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nej, jag ska spela Magic: The Gathering efter ett långt review-maraton. Det kan gott vänta tills imorgon bitti!

Någon chans att ni kan köra battle of the OC modellerna mellan 5070ti och denna red devil? Eller har den redan fått åka hem igen?
vore mer intressant om ni körde red devil vs msi vanguard eller gigabyte auros master?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag håller helt med till fucking 5438%. Jag uppmanar alla att imorgon att inte försöka köpa ett AMD-kort (så att vi kanske slipper alla jävla scalpers!)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ena931:

Vad jag har sett från TechPowerUp verkar 9070XT tjäna ~9-12% på att överklockas. Inte lika bra som 5080 eller 5070 på den fronten, men absolut inte dålig heller.

TechPowerUP är bra på mycket, men man skall vara väldigt restriktiv med att lita på deras överklockningsresultat. Problemet är att stabilitetstestande tar mycket tid så överklockningen de visar baseras på väldigt begränsat syntetiskt testande. Mer av "vad är det högsta vi kan dra på innan något krashar direkt" än "det här har vi testat i tjugo speltitlar och det funkar hela tiden".
Säger TPU "9-12%" kan man alltså inte räkna med en sådan förbättring i spelprestanda, utan det är i realiteten ofta betydligt lägre.

Nu är det inte bara TPU som gör såhär, så man behöver alltid ha i bakhuvudet att om det som redovisas inte specifikt är resultatet av omfattande stabilitetstestande i spel så är det syntetiska glädjesiffror. Detta gäller då alla grafikkort, oavsett tillverkare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Energi ger värme, och de flesta föredrar ett svalt och tyst system.

Beror mer på kylaren, mitt 7900XTX är både tyst och svalt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Viking
Skrivet av sweisdapro:

Är det inte tvärt om, att cpu-flaska är det som oftast ger stutter och skit?

Det är både och. Om man får slut på minne eller kärnor så blir det jobbiga stutters.
Men om GPUn ligger på 100% och något plötsligt grafikkrävande dyker upp, som en smoke eller explosion, så kommer man få FPS-drops pga det också. Oftast bättre att ligga runt 70-80%.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

hur är dessa kort att köra hashcat på ? .. Funderar på att pensionera mitt 3080 då jag vill ha mera vram och klippa ett 9070 xt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Någon chans att ni kan köra battle of the OC modellerna mellan 5070ti och denna red devil? Eller har den redan fått åka hem igen?
vore mer intressant om ni körde red devil vs msi vanguard eller gigabyte auros master?

Kul att du frågar! Vi har flera kort på lut som släpp(t)s detta kvartal, och diskuterar möjlig infallsvinkel för att presentera något intressant och relevant för våra läsare.

Permalänk
Medlem

Riktig jävla sömnpiller generation detta. Inte ett dugg imponerad.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Kul att du frågar! Vi har flera kort på lut som släpp(t)s detta kvartal, och diskuterar möjlig infallsvinkel för att presentera något intressant och relevant för våra läsare.

Vad trevligt!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Hardware unboxed har ju 5070 ti i genomsnitt 6% snabbare än 9070 XT i 1440p. Här är det tvärtom, antar att val av spel gör en del skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Beror mer på kylaren, mitt 7900XTX är både tyst och svalt

Sant, men energi är fortfarande energi.

Ett kort som slukar 500W kan fortfarande vara tyst och svalt med rätt kylare, men värmen måste fortfarande ta vägen någonstans och blir fortfarande dumpad i chassit/rummet.

I ett scenario med två kort med identiska kylare där det ena kortet drar 500W och det andra 300W så kommer rummet med 500W-kortet bli varmare, även om kortet i sig kanske rentav är lite "svalare".

Hög förbrukning är aldrig en bra egenskap, även om man har bra kylare och jättebillig el.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Hardware unboxed har ju 5070 ti i genomsnitt 6% snabbare än 9070 XT i 1440p. Här är det tvärtom, antar att val av spel gör en del skillnad.

Var det endast raster eller var det med RT inblandat?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

5070 Ti-prestanda till 5070 Ti-pris, knappast pris/prestanda-räddaren folk hoppades på.

Precis. Har svårt att se varför många lovordar denna produkt, men sen tycker att 5070 TI är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle inte du köpa ett 5090?

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Var det endast raster eller var det med RT inblandat?

Raster:

RT: Notera dock att det endast är sex spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Och val av kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Vilka spel och även var i spelet som testas spelar roll, men en skillnad på 5-10% är inget du normalt märker när du spelar så jag skulle säga att 5070 ti och 9070 xt är väldigt lika i prestanda, så priset du får betala för den specifika modellen du är ute efter känner jag kommer vara väldigt avgörande.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av landahl:

Skulle inte du köpa ett 5090?

Det var planen, men med alla problem som det kortet (och även andra i 5000-serien) har så blir det inget för tillfället.
Om det fixas till samt att stöd för kortet i den 3D progamvara jag använder kommer så kan det bli aktuellt igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Och att SweC har en OC-modell. Steve på HUB har sagt att han klockar ner OC-modeller till referensnivå vid dag 1-tester om han inte får en referensklockad modell för att få likvärdiga resultat. Jag tycker att han gör rätt även om det är knepigt med kylare och att lägre temperaturer ger högre boost osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men det betyder också att det är den som begränsar min FPS. Hellre att CPU:n flaskar i CS än GPU:n, eftersom det kan ge stabilare framerate.
Särskilt på mer grafiktunga kartor som jag skulle föredra högre FPS på.

Nja inte riktigt då kommer få betydligt mer fps drops om din cpu flaskar märkte själv att fps i CS:2 är sjukt mycket mer stabil nu när jag uppgraderat till 9800X3D jämfört med min 5600x samt att FPS typ har dubblats dessutom.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO