Rykte: Snart blir Geforce RTX 5090 lättare att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Kass kontakt, massa låtsas-pixlar och ännu mera watt. Var intresserad men det har svalnat väldigt snabbt.

Vilket kort ska man köpa istället om man spelar i 4k?

Permalänk
Medlem

Lättare att köpa? Det borde ju innebära att de sänker priset med ca 10000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Lättare att köpa? Det borde ju innebära att de sänker priset med ca 10000 kronor.

Och fixar till kortet så att inte kabeln smälter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilket kort ska man köpa istället om man spelar i 4k?

Beror ju helt på hur mycket lull-lull och fps man vill ha. Sitter på ett 4080 själv på en 2k skärm. Absolut inte värt ny skärm + ny gpu för 4k. Ett 7900xtx ser ju betydligt prisvänligare ut. Men det hänger också på hur fet plånboken är.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av BettyBoo42:

Det är extremt tragiskt att inte fler tänker på detta sätt, då hade vi inte haft dessa sinnessjuka priser.

Mer sådana här sunda tankar, vi måste motverka prislavinen på grafikkort så gott vi kan. Ett high end/entusiastkort ska kosta max 1000 usd, och proffs varianten (läs Titan m dubbla minnet, och då tänker jag proffs = arbete som kräver kortet pga minne/double precision mm) ska kosta 50% mer.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av larsohlsson:

Mer sådana här sunda tankar, vi måste motverka prislavinen på grafikkort så gott vi kan. Ett high end/entusiastkort ska kosta max 1000 usd, och proffs varianten (läs Titan m dubbla minnet, och då tänker jag proffs = arbete som kräver kortet pga minne/double precision mm) ska kosta 50% mer.

Jag tycker 5090 är för billigt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av larsohlsson:

Det finns två sidor på myntet, billigare gpuer med max tak på pris kommer oftast leda till stagnation när utvecklingen mm ligger på såna nivåer.
Då är vi tillbaka till ruta ett...

Nodkrympning löser inte prestanda hoppen som förr. Jag personligen tror att vi behöver något nytt inom gpu för att tag nästa steg, precis som 3d cache och cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker 5090 är för billigt.

Vad tycker du att det ska kosta då?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad tycker du att det ska kosta då?

https://youtu.be/PhtVic3Vm0Y?t=17

Runt en 45k hade vart bättre.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Runt en 45k hade vart bättre.

Tycker du verkligen att kortet är värt 45 000?

Citat "RTX 5090 was unable to reach 50 FPS on Alan Wake 2 on Native 4K resolution. We also see the same native results with other intensive games such as Black Myth Wukong and Cyberpunk 2077."

Källa

Permalänk
Skrivet av landahl:

Tycker du verkligen att kortet är värt 45 000?

Citat "RTX 5090 was unable to reach 50 FPS on Alan Wake 2 on Native 4K resolution. We also see the same native results with other intensive games such as Black Myth Wukong and Cyberpunk 2077."

Källa

Tja 45k är en schyst siffra. Hade varit helt okej för mig.

Detta borde köpare av 5090 kolla på, så att man kan få ett nytt om det behövs.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tja 45k är en schyst siffra. Hade varit helt okej för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=uDlcgILBAXQ

Detta borde köpare av 5090 kolla på, så att man kan få ett nytt om det behövs.

Du är nog väldigt ensam om det, till och med mångmiljonärer tycker kortet är för dyrt.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Du är nog väldigt ensam om det, till och med mångmiljonärer tycker kortet är för dyrt.

Det är en möjlighet. Alla är vi olika.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är en möjlighet. Alla är vi olika.

Självklart men jag förstår inte vem det skulle gynna om kortet kostade runt 45 000. 🧐

Permalänk
Medlem

Då hade man kanske kunna köpa det...

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Då hade man kanske kunna köpa det...

Precis

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Får va hur lätt som helst för dom priserna,för min del😂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Avstängd

Finally har kina börjar pumpa kort inga problem att få tag i 5080 nytt men även 5070ti/5070 finnes.

Visa signatur

Question everything!