Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med en anställd på Elgiganten och enligt honom stämde priset på Asus TUF som visades igår.

Så idag kan man alltså köpa ett Asus TUF 9070 XT för 10490:-

För mer än ett år sedan släpptes Asus TUF 4070 Ti Super och kostade 10390:-

Så köper man ett Asus TUF 9070 XT idag får man alltså ett kort med sämre prestanda och med betydligt sämre energieffektivitet mot vad man kunde köpa för 13 månader sedan.

Verkar ju vara en riktigt bra deal, kul med utveckling och att alla verkar nöjda! Hype!

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dingan:

Blir mer och mer skeptisk till att de faktiskt släpps några MSRP-kort och nu när det är bekräftat att Sapphires Nitro+-kort har samma dåligt utformade 12VHPWR-lösning som nvidias kort med motsvarande så känns det mest "meh"...

@Dingan

Ja jag såg lösningen på Nitro+ kortet.
Den är väl inte helt genomtänkt när kabeln får ligga på hela kylflänsen under backplate och bli jättevarm så resistansen ändras i kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spreazz96:

Msrp bör ju vara 599*1.25(moms)*10.75(kronor/dollar) vid announcement= 8049 kr. 9300 är ju skapligt mycket mer. Stämmer mer om det hade varit 699$ msrp, vilket hade gett ett helt annat mottagande av reviewers, r/pcmasterrace etc, kan jag ju bara anta. Förstår verkligen inte hur vissa kan vara nöjda med det? Kostar pulse kortet 9300 kr köper jag det inte i alla fall. Skitvärde.

Skrivet av Ruzikx:

@Komplett scalpar korten själva

@Komplett ni får gärna utveckla var prispålägget på 1250kr kommer ifrån. Vad är det vi konsumenter inte känner till som motiverar de pengarna?

Permalänk
Medlem

Det här är ju relevant info om ngt!
Spreadsheet med specs på alla modeller!

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jVOO1-g6WUmUXX1WY18qR...

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Deras Pulse kör med vanliga 8-PIN

Ja, och är den MSRP blir det den. Är den 1000 kr+ över MSRP så känns det som ett väldigt tomt begrepp.

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

5090 kostar som 3x9070xt dock, så bra jämförelse.

Klart det är en bra jämförelse. Prestandan är ju avsevärt mkt snabbare, oavsett vad det kostar. Och att kalla ett nytt kort för "satans snabbt" när det inte ens klår ett 2.5 år gammalt kort är ju inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

För upp till 8500Kr blir det för mig köp i eftermiddag. Annars så väntar jag och antingen köper 5070Ti om jag lyckas knipa en för MSRP eller att det går att få tag i ett AMD kort närmare utannonserat MSRP framöver.

Jag håller med, max 8500 annars är det inte en bra deal och då skiter jag i det. Sitter på ett 3080 nu så det är ingen panik. Mer benägen att gå all in och köpa ett 5090 för 30k så småningom än att köpa mediokra kort med tveksamt pris för prestandan. Då har jag iaf maximerat prestandan på alla sätt och som bonus lever man lite härligt farligt med smältrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@Komplett ni får gärna utveckla var prispålägget på 1250kr kommer ifrån. Vad är det vi konsumenter inte känner till som motiverar de pengarna?

Det tar ett tag innan valutan slår igenom .Så en direkt jämförelse mot dollar kurs är inte möjlig . Det förklarar dock inte hela skillnaden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Juste, vi delade ut en utmärkelse under gårdagen till Nvidia eller hur var det nu igen? Kan det vara så att vi höll på den pga dålig skött lansering?
Hur menar du att vi ska ge en utmärkelse på en produkt vi inte vet vad den kostar? För din egen skull bör du iaf försöka fundera ett varv till innan du kommenterar.

Fast även ni visste att det inte skulle gå att få tag på Nvidia kort för priset ni recenserade det för.
Hur många 5090FE & 5080FE har sålts i Sverige?
En handfull, och partnerkorten kostar 35k inte 28k, en ökning på 25%

Jag har en väldigt stor förståelse för att det är väldigt svårt när ni gör en recension av en pappersprodukt att sätta en stämpel.
Men just 5080 och 5070Ti bör inte ha fått "bra produkt" dom tillför inget nytt för oss användare förutom att plånboken blir lättare kontra tidigare generation.

För som jag och säkert många andra ser det idag så behöver bara Nvidia släppa ett grafikkort och få eran stämpel "Bra produkt" utan någon större kritik från er om priserna osv.

Nu sitter jag själv på ett 5090 men det är också det enda kortet som är värd sitt namn i 5000 serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att priset på de billigaste modellerna blir över 9000kr, samtidigt som AMD inför recensionen säger "7 990 kronor inklusive moms för referensmodellen, så är det ju verkligen på gränsen till bedrägligt beteende. Jag hoppas fortfarande att 7990 kr stämmer, men blir det närmare 9 än 8 så blir det att fortsätta jaga 5070 Ti istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och? De kommer in löpande. Du kommer inte hitta amd kort för msrp efter idag heller

Vad får du den information 9070XT verkar det finnas gott om i laget överallt?

Nvidia har själv sagt att det inte finns något MSPR pris på 5070Ti varför försvara Nvidia beteende dom bryr sig uppenbarligen inte om vanliga konsumenter längre?

Enligt Nvidia gäller MSPR bara founder edition och det finns och kommer inte komma något founder edition kort för 5070Ti vilket innebär att det finns något riktigt MSPR som man kan se på priserna dom ändra 5070Ti som finns i lager just kostar 13tkr+

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Om det visar sig att priset på de billigaste modellerna blir över 9000kr, samtidigt som AMD inför recensionen säger "7 990 kronor inklusive moms för referensmodellen, så är det ju verkligen på gränsen till bedrägligt beteende. Jag hoppas fortfarande att 7990 kr stämmer, men blir det närmare 9 än 8 så blir det att fortsätta jaga 5070 Ti istället.

Kan ha varit vid Vega64 lanseringen men då sade AMD ett pris som sedan visade sig vara x antal kort hos en återförsäljare. AMD har ingen referensmodell till skillnad från Nvidia (dock inte 5070ti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är det någon som har koll på om det kommer släppas en modell med endast två 8-pin-kontakter för 9070 XT? Tror inte det finns kablar för mer än så i det tilltänkta mITX-systemet...

Jag svarar mig själv:
Sapphire Pulse och PowerColor Reaper verkar komma med två 8-pin-anslutningar i alla fall.

Hellhound har väl också 2st 8-pin? Såg för övrigt den här om du var nyfiken på vilka kort som får plats (i ett NR200):
https://www.reddit.com/r/NR200/comments/1j0fki1/here_are_all_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Fast även ni visste att det inte skulle gå att få tag på Nvidia kort för priset ni recenserade det för.
Hur många 5090FE & 5080FE har sålts i Sverige?
En handfull, och partnerkorten kostar 35k inte 28k, en ökning på 25%

Jag har en väldigt stor förståelse för att det är väldigt svårt när ni gör en recension av en pappersprodukt att sätta en stämpel.
Men just 5080 och 5070Ti bör inte ha fått "bra produkt" dom tillför inget nytt för oss användare förutom att plånboken blir lättare kontra tidigare generation.

För som jag och säkert många andra ser det idag så behöver bara Nvidia släppa ett grafikkort och få eran stämpel "Bra produkt" utan någon större kritik från er om priserna osv.

Nu sitter jag själv på ett 5090 men det är också det enda kortet som är värd sitt namn i 5000 serien.

Så länge inte huset brinner ner, men annars ja

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Dom väljer att själva ta ut scalper pålägget.

Permalänk
Skribent
Skrivet av DreamCore:

Klart det är en bra jämförelse. Prestandan är ju avsevärt mkt snabbare, oavsett vad det kostar. Och att kalla ett nytt kort för "satans snabbt" när det inte ens klår ett 2.5 år gammalt kort är ju inte rimligt.

Pris i förhållande till prestanda har ju all form av relevans, särskilt när vi pratar om nya kontra gamla grafikkort. Du lär kunna särskilja på prestanda och absolut prestanda, för det är inte samma sak.

Om 9070 XT säljs till ett pris om 8 000 - 10 000 kronor som det nu ser ut att göra, och då dessutom hamnar inom felmarginal av RTX 4080, vilket är ett grafikkort som kostat mellan 13 000 - 16 000 kronor för de flesta modeller — då är det inte fel att påstå att det är "satans snabbt". Vi snackar alltså motsvarande prestanda, till potentiellt halva priset i praktiken.

Om det känns konstigt kan du ställa det i relation till Nvidias motsvarande nysläppta modeller; RTX 5070 respektive 5070 Ti. Och även då blir resultatet densamma då dessa modeller inte presterar nämnvärt bättre än, om ens alls, både AMDs nya samt Nvidias egna föregångare — och till ett fortsatt mycket högre pris.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343854:

Är ni taggade idag?
Jag själv ska försöka få tag i 2st 9070xt.

Oh fan, två minsann!? Vilka modeller om man får fråga eller vilket som?

Ja, klart taggad! Vela bara om man vill ha kortet idag (hämta i butiken) eller vänta tills imorgon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Ja, klart taggad! Vela bara om man vill ha kortet idag (hämta i butiken) eller vänta tills imorgon..

Gigabyte Radeon RX 9070 XT 16GB Aorus Elite
Är iallafall det utan tvekan snyggaste kortet av alla.
För min del får inte kortet plats (med sina 339mm) i mitt miniITX chassi (tar max 335mm).
https://www.inet.se/produkt/5414634/gigabyte-radeon-rx-9070-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Inte ens Nvidia är så fula så jag har svårt att tro att AMD kommer göra det. Priserna vi ser nu är antagligen de normala priserna som kommer efter launchen om AMD skulle sluta ge subventioner till butikerna. Säljer korten bra lär dessa subventioner ryka snabbt, säljer de mindre bra inser nog AMD att de inte kan pusha priserna.

I vilket fall, MSRP-kort kommer garanterat. Frågan är bara mängden och om det finns billiga kort efter launch.

Överväger personligen om jag ska lämna tillbaka 5070 Ti om jag hittar 9070 XT till MSRP. FSR4 ser bra ut men kanske lite tungdrivet. Det som främst får mig att tveka är den höga energiförbrukningen och övriga små features (sämre encoders och PT-prestanda)

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Trevligt kort, men lite väl "törstigt" kanske, jag var sugen på att byta mitt RTX 4070 mot ett 9070 XT men jag vettefan alltså.
Då får det i så fall ligga väldigt bra till i pris...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Intressant att så många verkar tycka det är ett bra köp för 8500kr och uppåt, 9070 XT presterar ganska mkt sämre än 7900 XTX, som är förra generationens grafikkort, 9070 XT borde kosta runt 5000 kr för att det ska vara ett bra köp.

Permalänk
Inaktiv

Alla dessa dramatiken alltså...

Ska man kortfattat det hela, vara logiskt och inte komplicera saker o ting tycker jag priset 9-11 lökar för 9070 XT helt okej.
Om den är prestera bättre än 7900 XT och lite under 7900 XTX, hur i hela friden kan ni förvänta er att det ska kostar runt 8 eller mindre? 7900 XT låg redan runt 8,5K som billigast liksom, hallo? Jag struntar i alla dessa växelkurs USD med omväxling hit och dit, samt saker o ting som har varit 3 år sedan och ha ett mönster om att både pris/prestanda ska alltid vara bättre på den nya generationen etc.
Just det här med förväntningar och ta det "förgivet" att allt ska vara samma mönster hela tiden, det är helt fel.

Saker o ting förändras, människor förändras och världen förändras konstant hela tiden, sluta upp med att leva i det förflutna och omfamnar det vi har och får istället för att gnälla/klaga..
Samhälle är inte detsamma såsom för 10-20 år sedan, det har hänt en j*vla massa grejer för att saker o ting är såsom den är just nu gällande allting.
Bara att acceptera och move on..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Gigabyte Radeon RX 9070 XT 16GB Aorus Elite
Är iallafall det utan tvekan snyggaste kortet av alla.
För min del får inte kortet plats (med sina 339mm) i mitt miniITX chassi (tar max 335mm).
https://www.inet.se/produkt/5414634/gigabyte-radeon-rx-9070-x...

Håller med dig, det finns fina kort dock får man inte plats med dem i chassit.
Ditt chassi är bättre än min Terra (332 mm), Sapphire Pure för min del för att det finns 2 HDMI.

Skrivet av pokerproffset:

9070 XT borde kosta runt 5000 kr för att det ska vara ett bra köp.

Vilken kommentar! Då kan man lika gärna skriva "gratis" istället....

Permalänk
Medlem

På computersalg. Hoppas inget stämmer här, men med komplett med så ser det inte så positivt ut.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Intressant att så många verkar tycka det är ett bra köp för 8500kr och uppåt, 9070 XT presterar ganska mkt sämre än 7900 XTX, som är förra generationens grafikkort, 9070 XT borde kosta runt 5000 kr för att det ska vara ett bra köp.

Recensionen du kommenterar på håller inte med om ditt uttalande om prestanda utan visar att det ligger inom felmarginalen i de allra flesta spel samtidigt som det förväntas vara 3000 kr billigare samt stödja FSR4 som är hästlängder bättre än FSR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

<Uppladdad bildlänk>

På computersalg. Hoppas inget stämmer här, men med komplett med så ser det inte så positivt ut.

Aj, aj, aj... för dyrt enligt mig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backspace:

<Uppladdad bildlänk>

=(

Som vanligt har Phoronix testat hur det fungerar i Linux
https://www.phoronix.com/review/amd-radeon-rx9070-linux

TL;DR är att funktionellt rullar det på fint, men tyvärr är prestanda relativt både Radeon 7000 serien och än mer Nvidia 5000 serien sämre jämfört med Windows.

Men helt OK vid rastrering

Jämför man relativ prestanda 9070XT mot RTX5080 är den senare ca 10 % snabbare i Windows (SweC prestandaindex), i Linux "raster-only" ökar fördelen till ca 30 % för 5080 och när man lägger in raytracing+GPGPU blir fördelen ca 40 %.

Det som hade varit spännande att se är hur samma GPU-modell står sig i Windows vs Linux, Phoronix brukar göra sådana jämförelser för enstaka kort till och från men inget sådant gjordes tyvärr här.

Raster

Klicka för mer information
Visa mer

Raster+ray-tracing+GPGPU

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon361937:

@anon361937

Ett Sapphire PURE RX 9070 XT och sen har jag inte bestämt mig än hehe

Vad har du siktet inställt på?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ruzikx:

Har för mig att priserna sätts när man köper in korten. Om det var i december (som många tydligen gjorde inköpen) så låg dollarn på ~11 kr. Sedan ska man ha lite vinstmarginal och sådan också. Jag hoppas fortfarande (trots att det ser alltmer dystert ut) på att kunna få tag på ett Powercolor 9070 XT Reaper i dag kl 15:00 under 9000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Alla dessa dramatiken alltså...

Ska man kortfattat det hela, vara logiskt och inte komplicera saker o ting tycker jag priset 9-11 lökar för 9070 XT helt okej.
Om den är prestera bättre än 7900 XT och lite under 7900 XTX, hur i hela friden kan ni förvänta er att det ska kostar runt 8 eller mindre? 7900 XT låg redan runt 8,5K som billigast liksom, hallo? Jag struntar i alla dessa växelkurs USD med omväxling hit och dit, samt saker o ting som har varit 3 år sedan och ha ett mönster om att både pris/prestanda ska alltid vara bättre på den nya generationen etc.
Just det här med förväntningar och ta det "förgivet" att allt ska vara samma mönster hela tiden, det är helt fel.

Saker o ting förändras, människor förändras och världen förändras konstant hela tiden, sluta upp med att leva i det förflutna och omfamnar det vi har och får istället för att gnälla/klaga..
Samhälle är inte detsamma såsom för 10-20 år sedan, det har hänt en j*vla massa grejer för att saker o ting är såsom den är just nu gällande allting.
Bara att acceptera och move on..

För att informationen om MSRP från AMD säger det??

Problemet här ligger i informationskedjen och att swec och andra recensenter inte kan utvärdera korten för att prisättningen inte stämmer. Detta leder till frågor om vem som tar mellanskillnaden och hurvidare konsumenter medvetet manipuleras. ”Scalpar” Komplett själva korten? Tar partnertillverkarna ut en orimlig summa för sina kylarlösningar? Är det en strategi från AMD för att krama ut så mycket pengar som möjligt i början av en launch när tillgången är låg?