Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Melding Plague

Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Priserna höjs när första leveransen sålt slut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem kunde anat detta... 💩

Permalänk
Medlem

Jaha, min hype kring att äntligen få testa på det röda laget blev ju jävligt kortlivad i alla fall. Om jag nu inte får tag på ett kort till riktpris dvs. Annars avstår jag.

Permalänk
Medlem

Låter ju toppen. Vilka XT kort är det egentlige som diskuterats som "värda pengarna" av alla 400 modeller som syntes?

Permalänk
Medlem

Tack, bra artikel för oss som uppdaterar sidan varje minut för att se om det kommit mer info om priserna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Låter ju toppen. Vilka XT kort är det egentlige som diskuterats som "värda pengarna" av alla 400 modeller som syntes?

MSRP modellerna är dem som är värda pengarna. Prime har imponerat på nvidias sida, så förmodligen likvärdigt här

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

AMD brukar ju även sänka priserna några månader efter lanseringen så vi får väl se hur priserna utvecklas på sikt.
Hoppas verkligen alla uppdaterar sina recensioner allteftersom prisbilden klarnar.
Till riktpris är 9070 XT ett bra köp men börjar det närma sig 5070 Ti i pris är det inte alls värt det p.g.a. sämre RT-prestanda och uppskalningsteknik.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Sköt sig AMD i foten igen då, högre än riktpris blir det inget köp.

Permalänk
Medlem

Riktigt fult faktiskt alltså skall man sälja för säg 649 dollar borde man vara öppen för det . Nu när vi vet priserna 5000 serien säljs för ( menar inte dom 10 varje vecka som säljs efter MRSP ) är jag inte överraskad . AMD gör var dom alltid har gjort tänker kortsiktigt .Tråkig utveckling samtidigt skall man köpa ett 5070 ti nu får man ge 12-13 k och 5070 kortens priser såg vi igår 10-12 k vilket är helt sjukt . Att AMD ser detta och prissätter sina kort efter det är naturligt även om jag tycker det är sunkigt och jävligt tråkigt . AMD behöver kunder dom har 10 % av marknaden blir svårare och svårare att få devs och lägga in FSR och saker i spel om detta fortsätter .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det var väl ingen bra idé. AMD måste prismässigt hålla sig en bit under nVidias 5070 och 5070Ti för att roffa åt sig markandsandelar. Är ju ingen idé att själv vara girig när girighet är nVidias affärsmodell.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Undrar vilka Asus-kort det är. Köper gärna ett TUF, annars får det bli ett prime.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Om Proshop fått in endast 300 XT-kort till riktpris så kan det nog bli stört omöjligt att få ett kort till MSRP efter att dagen är slut.

Permalänk
Medlem

Inre värt att köpa ett 9070 xt om det kostar över 7000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

MSRP modellerna är dem som är värda pengarna. Prime har imponerat på nvidias sida, så förmodligen likvärdigt här

Hoppas det! Klickar gärna hem ett TUF om det också följer riktpriserna men tvivlar på det.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Fake MSRP eran är så jäkla trist. 9070 XT verkar då vara, precis som Kompletts sida visar, ett kort från 9300kr. Ouch!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

SweClockers har sökt AMD och andra återförsäljare för en kommentar. AMD har avstått från att uttala sig.

Detta bådar inte gott. Får jag inte tag på ett Powercolor 9070 XT Reaper i dag under 9000 kr kommer jag köra vidare med mitt 7800 XT fram tills att priserna sänks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Hoppas det! Klickar gärna hem ett TUF om det också följer riktpriserna men tvivlar på det.

TUF är nog runt 10k, Prime är instegsmodellen som oftast säljs för MSRP.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så, att om dollarn fortsätter sjunka, så kan de de höjda priserna sedan ändå komma att vara som de låga priserna nu. Den som lever får se!

Permalänk
Medlem

Om man väntar till sommaren kanske korten justerats ner mot normala nivåer? Då borde ju både nvidia och amd ha mer på lager än de säljer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Inre värt att köpa ett 9070 xt om det kostar över 7000...

Alla kort lär ligga över 7k iaf ett halvår

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är det säljstart kl 15 eller?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var väl ingen bra idé. AMD måste prismässigt hålla sig en bit under nVidias 5070 och 5070Ti för att roffa åt sig markandsandelar. Är ju ingen idé att själv vara girig när girighet är nVidias affärsmodell.

Även efter dessa höjningar lär ju 9070 XT ligga 2-3k under 5070 Ti så jag ser inte riktigt vad problemet är.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Teddis:

Ja... eller nej, vänta till 15:01 så jag hinner köpa mitt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vill förklara varför de höjer priserna efter första leveransen är slutsåld? Är det att butiken måste betala mer för att ta in korten efter första leveransen och därför måste höja sina priser, eller har det med något annat att göra?

Tycker det är så lustigt bara.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bankai:

Är det någon som vill förklara varför de höjer priserna efter första leveransen är slutsåld? Är det att butiken måste betala mer för att ta in korten efter första leveransen och därför måste höja sina priser, eller har det med något annat att göra?

Jag vet inte exakt hur upplägget är den här gången men historiskt sett har det vid liknande situationer varit en deal där AMD/Nvidia subventionerar vissa modeller i en begränsad period för att de ska kunna säljas till riktpris. Efter detta behöver tillverkarna eller återförsäljarna (osäker på vilken) ofta höja priserna för att kunna bibehålla samma marginaler.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Teddis:

Yes, det är 15:00 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Ja... eller nej, vänta till 15:01 så jag hinner köpa mitt.

Haha lugnt ska inte köpa. Dock några vänner som jag försökt förklara för nu att man kan inte "fundera" på att köpa ett grafikkort och köpa det sen när man känner för det, utan det är på specifika minuter på specifika dagar om året som gäller.

Pausa jobbet och klicka hem en eller hosta upp ca 2000kr extra vid ett senare tillfälle! Vilken värld vi lever i..

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Amd ger butiken en rabatt på alla kort som säljs . Tror på HUB i detta som sa 50 dollar per kort när han pratat med säljare .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

De andra lev drabbas väl av Tariff , så det är väl förståligt då de började gälla denna vecka , Tacka USA för allt sånt här som kommer bli dyrare överlag med handel från det landet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag vet inte exakt hur upplägget är den här gången men historiskt sett har det vid liknande situationer varit en deal där AMD/Nvidia subventionerar vissa modeller i en begränsad period för att de ska kunna säljas till riktpris. Efter detta behöver tillverkarna eller återförsäljarna (osäker på vilken) ofta höja priserna för att kunna bibehålla samma marginaler.

Det låter rimligt, tack. Man får väl hänga på låset vid 15 och försöka knipa ett kort om det nu landar på under 8k precis.