Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

"AMD ljög för oss! De sa att det skulle kosta 7 990kr men det gällde bara den första batchen och sen ska det kosta 8 399kr!
Jag ska minsann bojkotta AMD och köpa en likvärdig nVidia kort för 12 500kr istället!!!!"

Damned if you do, damned if you don't...

Det här är det absolut dummaste jag har läst idag. Grattis!

Permalänk
Skrivet av birdman:

"AMD ljög för oss! De sa att det skulle kosta 7 990kr men det gällde bara den första batchen och sen ska det kosta 8 399kr!

Jag ska minsann bojkotta AMD och köpa en likvärdig nVidia kort för 12 500kr istället!!!!"

Damned if you do, damned if you don't...

Kruxet är fortfarande att AMD ställer in sin planerade presskonferens på CES, för att komma tillbaka 3 månader senare när de justerat sina priser efter NVidias MRP till att subventionera första lasten av grafikkort ett fåtal, för att ge sken av att vara det goda laget. Det är ganska många av oss som ser igenom deras bristfälliga strategi.

Ingen missar ett öppet mål såsom AMD gör!

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att kalla det för introduktionspris än för riktpris!?

Ett riktpris är ju ett, av tillverkaren/leverantören, uppskattat ungefärligt pris. Att korten alltid hamnar långt över riktpris betyder ju i så fall att tillverkarna/leverantörerna är fullkomligt inkompetenta när det gäller ekonomiska kalkyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köa flera timmar för att eventuellt knipa ett kort 1000kr billigare? Lol

Arbeta på hemma men för dagen utanför en inetbutik, avbryta arbetet med lite steamdeck:ande.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är ganska besviken, köpte man ett 3080 vid lanseringen för 12000 kr får man alltså nu, 4.5 år senare ett kort som endast är ca 30% snabbare för ett par tusenlappar mindre. Nvidias priser är så klart hutlösa these days, men ett rimligt pris på dessa nya kort hade varit 5990/6990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Det här är det absolut dummaste jag har läst idag. Grattis!

Insåg nu att jag skrev 8 399kr när det skulle varit 9 399kr.

Men förklara gärna vad du menar.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Priserna höjs när första leveransen sålt slut.

Läs hela artikeln här

Det är synd att AMD gör så här.
De ligger i underläge och borde prioritera att deras kort säljer slut.
Sänk priserna på RX 9070-korten att matcha Nvidias RTX 5060-kort så kommer de så sakteliga bygga upp en kundbas.

Permalänk
Medlem

det kunde man ge sig på att det var något fult på gång! Aja vet inte om jag ska försöka köpa då jag har ett dugligt kort. Kommer behöva stressa då vid köp för som sagt dyrare sen.

Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse ser intressant ut vid msrp, gillar att den har 2 hdmi portar.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Priserna höjs när första leveransen sålt slut.

Läs hela artikeln här

Ingen grunn til å stresse med å kjøpe, ser at komplett.no (Norge) har bøtter og spann av rtx 5070 og 5080 kort på lager,venter på rtx5090 kommer på lager. Da har og Nivida forhåpenligvis ordent opp i probleme med skjermkoret. Er som alt annet nytt i samfunnet (biler) det lønner seg alltid å vente litt og ikke hoppe på første og beste pga "barnesykdommer". Venter fremdels på seasonic 2200watt ATX3.1 siden november 2024 som skal brukes på rtx5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Kruxet är fortfarande att AMD ställer in sin planerade presskonferens på CES, för att komma tillbaka 3 månader senare när de justerat sina priser efter NVidias MRP till att subventionera första lasten av grafikkort ett fåtal, för att ge sken av att vara det goda laget. Det är ganska många av oss som ser igenom deras bristfälliga strategi.

Ingen missar ett öppet mål såsom AMD gör!

Ja, absolut, jag håller med.
AMD är världsledande på att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Det vet jag men det blir ju tull krig fram och tillbaka så allt från usa kommer straffas so en följd av hans påhitt

För är det så att det går genom usa så blir det dyrare även för oss då deras blir dyrare att ta in som sedan skickas ut till os i EU med ett högre pålägg för att kompensera tariff

Det är otroligt ineffektivt att först skicka varor från Asien via USA och sedan vidare till Europa. Högre fraktkostnader och man åker även på tull flera gånger, så jag tror verkligen inte att man gör på det sättet.

Tullar är en skatt som importören betalar för att ta in varan in i landet, så länge varan inte passerar USA så spelar det ingen roll vad de har för tullar för oss som bor i Europa.

Permalänk
Medlem

Det låter väl fortfarande bättre eller lika som Nvidia gör, så inte direkt dåligt

Intressantaste är ju det som händer om en månad, om några kort alls säljs för riktpriset då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Inre värt att köpa ett 9070 xt om det kostar över 7000...

Hur tänker du då? Konstigt då detta är fortfarande betydligt under 5070ti MSRP som anses vara ett värt kort för pengarna. Men det är klart ju mer de nämrar sig nivdias något starkare motpart ju mindre värt blir det.

Permalänk
Skrivet av Johan.ka:

Det är otroligt ineffektivt att först skicka varor från Asien via USA och sedan vidare till Europa. Högre fraktkostnader och man åker även på tull flera gånger, så jag tror verkligen inte att man gör på det sättet.

Tullar är en skatt som importören betalar för att ta in varan in i landet, så länge varan inte passerar USA så spelar det ingen roll vad de har för tullar för oss som bor i Europa.

Man gör inte så kan jag bekräfta, de kommer direkt efter hela tillverkningsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är vinstdrivande företag noterade på börsen vi pratar om, inte ideella föreningar. Det ligger i sakens natur att de är giriga.

Kanske bäst att vara taktisk först och girig sen? Trots allt har de bara 10% marknadsandel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Problemet med msrp är att en del recensenter ger betyg på det och det gjorde ju även SweC med nVidias 5090 som fick en utmärkelse trots att det var rätt uppenbart att det bara var ett lockpris med extremt begränsat antal. Faktum är att utmärkelsen finns kvar på sidan och mao så lyckades Nvidia med sin kupp. Jag kan tycka det vore klädsamt att plocka bort utmärkelsen från artikeln eftersom det den bygger på inte är relevant 2min efter säljstarten av de 3?

Så länge korten har en lanseringstid när alla skall få ut och så även recensenter så har man det här problemet för vare sig kunder, butiker eller recensenter väntar utan alla styrs av fomo.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Tempel:

Problemet med msrp är att en del recensenter ger betyg på det och det gjorde ju även SweC med nVidias 5090 som fick en utmärkelse trots att det var rätt uppenbart att det bara var ett lockpris med extremt begränsat antal. Faktum är att utmärkelsen finns kvar på sidan och mao så lyckades Nvidia med sin kupp. Jag kan tycka det vore klädsamt att plocka bort utmärkelsen från artikeln eftersom det den bygger på inte är relevant 2min efter säljstarten av de 3?

Så länge korten har en lanseringstid när alla skall få ut och så även recensenter så har man det här problemet för vare sig kunder, butiker eller recensenter väntar utan alla styrs av fomo.

Om det blir fallet att RTX 5090 FE får ett högre pris när den är åter i lager får vi se över hur vi gör då. Än så länge är priset detsamma som vid recensionen trots att den inte finns i lager. Värt att ha i åtanke är att det är specifikt RTX 5090 FE som vi testat och inte någon partnermodell, alltså är det priset på detta vi har i åtanke. Än så länge har inget officiellt kommunicerats om prishöjningar så vi får förhålla oss till det.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med AMD:s fulspel är att den kanske står sig sämre mot 5070ti vilket gör att många då kanske väljer 5070ti istället lite senare när priserna normaliserats.

Sämre efterfrågan, mindre drivkraft för drivers etc. Hur har dom varit med drivers för de senaste generationerna?

Permalänk
Medlem

Om då det verkliga priset för ett MSRP-9070-XT-kort från AMD blir 9200 (+1200), det verkliga MSRP-priset för 5070Ti är vad då 12 500, eller vad det nu var.

Vilket innebär att det senare då är runt 36% dyrare, sett till resultat så kan man ju fråga sig om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Inre värt att köpa ett 9070 xt om det kostar över 7000...

Och vilka andra alternativ finns det Nvidia motsvarande kort kostar drygt 13000kr?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hallå är det ”värt” att lägga någon tusing extra för att få Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE 16G för 10500kr istället för andra modeller för 9-10k?

Är det stor skillnad på premium modellerna vad gäller byggkvalitet, hållbarhet osv?

https://compu-mail.se/en/search?q=9070+xt

Det snyggaste kortet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Största nackdelen med AMD:s fulspel är att den kanske står sig sämre mot 5070ti vilket gör att många då kanske väljer 5070ti istället lite senare när priserna normaliserats.

Sämre efterfrågan, mindre drivkraft för drivers etc. Hur har dom varit med drivers för de senaste generationerna?

Tyvärr är det stor risk att "normaliserats" innebär att det stannar på den höga nivå vi ser nu (12000kr och uppåt för 5070ti). Jag hoppas självklart att jag har fel iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fake MSRP eran är så jäkla trist. 9070 XT verkar då vara, precis som Kompletts sida visar, ett kort från 9300kr. Ouch!

Finns redan listad på flera ställer för MSPR (720€) både på finska och brittiska återförsäljare så varför skulle det vara annorlunda i Sverige?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Känns som att jag inte behöver lämna tillbaks mitt 7800XT jag beställde i fredags när $550 & $599 presenterades.
De 5889Kr jag betalade, känns väl investerade om 9070XT kostar 8000Kr+.
Jag går miste om 36% prestanda och betalar inte 36% mer och fick 150€ värt av spel på köpet.

RTX5070 finns ju i lager för 10090Kr för den som är beroende av grönsaker. Tror t.o.m. jag såg ett 5070 ti för 11690Kr i lager.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Om det blir fallet att RTX 5090 FE får ett högre pris när den är åter i lager får vi se över hur vi gör då. Än så länge är priset detsamma som vid recensionen trots att den inte finns i lager. Värt att ha i åtanke är att det är specifikt RTX 5090 FE som vi testat och inte någon partnermodell, alltså är det priset på detta vi har i åtanke. Än så länge har inget officiellt kommunicerats om prishöjningar så vi får förhålla oss till det.

Skulle det vara ok om recensenter bara får 5090-FE kort, det tillverkas och säljs runt 500 totalt, till ett pris 30% lägre än partnerkort?

Var går egentligen gränsen?

Allt man hör är att ni skall ha det i åtanke, ordna det till nästa gången, osv.

Men det händer om och om igen.

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."

Å andra sidan, jag kan förstå att Sweclockers är en mindre aktör.

Permalänk
Medlem

Hallå är det ”värt” att lägga någon tusing extra för att få Gigabyte Radeon RX 9070 XT AORUS ELITE 16G för 10500kr istället för andra modeller för 9-10k?

Är det stor skillnad på premium modellerna vad gäller byggkvalitet, hållbarhet osv?

Är smått sugen på Sapphire Nitro+ också men 12VHPWR kontakt som dessutom är böjd..

https://compu-mail.se/en/search?q=9070+xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Måste säga att jag är ganska besviken, köpte man ett 3080 vid lanseringen för 12000 kr får man alltså nu, 4.5 år senare ett kort som endast är ca 30% snabbare för ett par tusenlappar mindre. Nvidias priser är så klart hutlösa these days, men ett rimligt pris på dessa nya kort hade varit 5990/6990 kr.

Har också 3080 och tycker alla tester pekar på 50% mer prestanda, vet inte vad du kollar på specifikt? Det viktiga är väl att det generellt ger prestandan från 5070 ti fast några tusenlappar billigare. Att den här generationen generellt är en besvikelse är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fake MSRP eran är så jäkla trist. 9070 XT verkar då vara, precis som Kompletts sida visar, ett kort från 9300kr. Ouch!

Om den riktiga msrp:n är 9300kr, så är det bara att vänta, tror inte precis att dollarn kommer att stärkas.

Just nu, på ett ungefär. 9300 / 11 * 10 = 8454 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Denna bilden säger allt vad vi behöver veta... <Uppladdad bildlänk>

Eller så slår man bara av RT och får spelbar upplevelse på både korten inte direkt spelbart på 5070Ti med RT på heller.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D