Krönika: Switch 2 är räddaren i prisnöden

Permalänk
Medlem

Har svårt att se Nintendo plocka några högre försäljningssiffror om de prissätter Switch 2 högre än 5k och redan då tror jag de flesta (som inte lägger tiotusentals kronor på trista teknikprylar varje år) kommer dra öronen till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Obegriplig artikel. Switch 2 kommer inte kosta några 3000 kr.

Saknar man lägre prislappar, och kan leva med att prestandan är sekundär (vilken den är i Switch 2), så ska det ju även nämnas att såväl 5060 som 9060 högst troligt både kommer hinna släppas innan, och till lägre pris än, Switch 2.

Ja om man bara behöver köpa grafikkortet så kan det vara en relevant jämförelse.
Behöver man uppgradera allt annat/köpa helt ny dator så sticker det iväg.

Skrivet av magma86:

Hårdvaran i switch 2 enligt rykten är ju typ redan gammal, vi snackar Ampere (om jag inte minns fel?).

Jo men de gjorde samma sak med Switch (1).
Den hade också gammal teknik/prestanda redan vid lansering.
Speciellt för de som redan hade Wii U så var prestandan i Wii U och Switch ungefär samma.

Wii hade också klen prestanda för sin tid (men sålde bra ändå).

Game Cube var väl Nintendos sista konsol med konkurrenskraftig prestanda för sin tid och den lanserades nästan 25 år sen.

Men om man lever i Nintendos värld så verkar det väl ändå som att Switch 2 blir en kraftfull prestanda jämfört med första generationen Nintendo Switch.

Switch 2 är en kraftfull konsol om du bara bortser från att det finns andra än Nintendo som säljer elektroniska prylar.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att switch 2 landar på ca 3tkr i Sverige, snarare som många redan spekulerat 5-5500kr. Nuvarande switch kostar 3700kr och oled ca 4500kr så absolut att den nya blir dyrare. Allt är just nu väldigt dyrt och tyvärr tror jag att det kommer bli ännu dyrare pga hur världsläget utvecklar sig. Tyvärr tror jag att utvecklingen går mot att många produkter vi ser som självklara kommer än mer ses och bli kapitalvaror (läs lyxprodukter).
Är det bara jag som är lite besviken på spelfronten från Nintendo denna generation, de flesta titlar är ju portade från Wii U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Verkar som flera missuppfattar prislappen i Tomas krönika. Han syftar väl på vad en Switch kostar idag (på ett ungefär). Om Switch 2 blir betydligt dyrare kommer nog många potentiella köpare avstå, men max 5000 kr är väl rimligt?

"Krönika: Switch 2 är räddaren i prisnöden"

I så fall är det väl Switch (1) som är räddaren i prisnöden ?
Inte Switch 2 om den blir betydligt dyrare.

Om Switch (1) säljs parallellt med Switch 2 en period och det kanske blir lite reor på den gamla så kanske det kan vara ett budget alternativ för en del.

Begagnat skulle också kunna vara "räddaren i prisnöden" för en del.
Köpa en begagnad 5-7 år gammal PC och köra 'backlogg spel'.
Eller kanske en begagnad PS4 och om man kan hitta begagnade spel på skiva som inte är sönderrepade.

Kan eventuellt bli många speltimmar för inte så hög budget om man kan tänka sig begagnat och kan spela saker som är 'halvretro'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja om man bara behöver köpa grafikkortet så kan det vara en relevant jämförelse.
Behöver man uppgradera allt annat/köpa helt ny dator så sticker det iväg.

Jag tror de är mer relevanta än 5090 oavsett...

Är så trött på att 5090 tas upp som exempel hela tiden. Är som att säga "usch vad dyrt det blivit med bilar, en Koenigsegg kostar ju över 30 miljoner". Billig poäng på höga priser, skulle man kumna säga.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

I kommenterar är det väl naturligt att vi använder oss av engelska ord och utryck, men tycker verkligen att någon som skriver en krönika borde kunna prestera på en högre nivå än vad Tomas uppvisade i denna. Gamer, falla i fosterställning, attraktiv som en sättpotatis och norr om känns inte direkt som en del av det svenska språket.

För att inte tala om att översätta engelskans "give or take" till "ta och ge". Kom igen...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Verkar som flera missuppfattar prislappen i Tomas krönika. Han syftar väl på vad en Switch kostar idag (på ett ungefär). Om Switch 2 blir betydligt dyrare kommer nog många potentiella köpare avstå, men max 5000 kr är väl rimligt?

Hmm, tjaa. Kan kanske läsas så, I stand corrected i så fall. Är mest rubriksättningen som felar i så fall och där är kanske inte krönikören skyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag tror de är mer relevanta än 5090 oavsett...

Är så trött på att 5090 tas upp som exempel hela tiden. Är som att säga "usch vad dyrt det blivit med bilar, en Koenigsegg kostar ju över 30 miljoner". Billig poäng på höga priser, skulle man kumna säga.

Jag jämförde inte med ett RTX 5090 heller.
Om du syftar på någon annan..?
Om du tror att jag är ansvarig för och/eller kan påverka alla på Internet, eller ens alla på SweClockers, så tror jag att det är en överskattning.

Jag jämförde visserligen med RTX 5070 Ti,
Men dels är det de billigaste Blackwell kortet (senaste generationen) som har lanserats hittills.
Dels kan man få en komplett dator med RTX 5070 Ti för mindre än enbart ett RTX 5090 kostar.
Eller ja om man kan få tag på ett utan att ge sig in på de värsta scalper priserna.

Tar man bil jämförelsen så blir väl RTX 5070 Ti mer motsvarande att köpa en Ford Mustang.
Fortfarande ingen budgetbil. Men klart märkbart billigare än en Koenigsegg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För att inte tala om att översätta engelskans "give or take" till "ta och ge". Kom igen...

"Ge och ta" kan man väl säga på Svenska också ?

"Ge och ta" blir ju ännu mer likt direktöversättning av "Give or take" eftersom det dessutom är i rätt ordningsföljd.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

"Ge och ta" kan man väl säga på Svenska också ?

"Ge och ta" blir ju ännu mer likt direktöversättning av "Give or take" eftersom det dessutom är i rätt ordningsföljd.

Ja "ge och ta" är ett uttryck på svenska men det innebär något annat än "give or take". "Ge och ta" handlar om ömsesidighet, kompromiss eller balans (t.ex "I ett förhållande måste man ge och ta."). "Give or take" betyder snarare "mer eller mindre" "plus/minus" eller "ungefär/cirka".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag jämförde inte med ett RTX 5090 heller.
Om du syftar på någon annan..?.

Jag syftade förstås på krönikan.
Är det du som skrivit den?

Permalänk
Medlem

Den här var konstig dock...

Citat:

Att Nvidias aktiekurs har mer än tiodubblats de senaste fem åren ökar inte lusten att stoppa ytterligare tusenlappar i deras fickor.

??
Vad spelar det för roll? Och ökar suget att köpa produkter från bolaget om aktiekursen är dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Skrivet av ipac:

Hmm, tjaa. Kan kanske läsas så, I stand corrected i så fall. Är mest rubriksättningen som felar i så fall och där är kanske inte krönikören skyldig.

Möjligt att det inte är krönikören som satt rubriken.
Men tycker ändå logiken fallerar lite i så fall

Skrivet av krönika:

Här blir Switch 2 väldigt intressant.

Skrivet av krönika:

jag tror också prisnivån spelar in: lite drygt 3 000 spänn är en sån där summa många kan lägga utan att privatekonomin kastar in handduken. Man kan kosta på sig det.

Om vi för att göra ett exempel drar till med alldeles överdrivna siffror.

Säg att Switch 1 kostar 1000 kronor
Säg att Switch 2 kostar 1 miljon kronor.

Då gör ju inte Switch 1 låga pris att Switch 2 automatiskt blir intressant.

Krönikan skrev bl.a. "Här blir Switch 2 väldigt intressant."
Men om Switch 2 skulle kosta lika mycket som ett hus så gör ju inte dess pris att den blir intressant.

Även om man skulle ändra rubriken så verkar det ändå finnas någon form av röd tråd att ett lågt pris gör Switch 2 intressant.
Men om Switch 2 skulle bli jättedyr så faller ju hela det argumentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag syftade förstås på krönikan.
Är det du som skrivit den?

Nej, det är inte jag som har skrivit krönikan.

Men det var mig du citerade när du skrev
"Är så trött på att 5090 tas upp som exempel hela tiden."

Det är ju svårare att "höra tonlägen" och sånt i text kommunikation jämfört om man pratar med någon IRL mellan fyra ögon.
Det framstod lite som att du tyckte att detta med "att 5090 tas upp som exempel hela tiden" var mitt fel.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Möjligt att det inte är krönikören som satt rubriken.
Men tycker ändå logiken fallerar lite i så fall

Om vi för att göra ett exempel drar till med alldeles överdrivna siffror.

Säg att Switch 1 kostar 1000 kronor
Säg att Switch 2 kostar 1 miljon kronor.

Då gör ju inte Switch 1 låga pris att Switch 2 automatiskt blir intressant.

Krönikan skrev bl.a. "Här blir Switch 2 väldigt intressant."
Men om Switch 2 skulle kosta lika mycket som ett hus så gör ju inte dess pris att den blir intressant.

Även om man skulle ändra rubriken så verkar det ändå finnas någon form av röd tråd att ett lågt pris gör Switch 2 intressant.
Men om Switch 2 skulle bli jättedyr så faller ju hela det argumentet.

Håller med. Mycket märkligt formulerad krönika.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den här var konstig dock...
??
Vad spelar det för roll? Och ökar suget att köpa produkter från bolaget om aktiekursen är dålig?

Dessutom står konsumentsegmentet för ett par procent av resultatet så det känns inte jätterelevant.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nej, det är inte jag som har skrivit krönikan.

Men det var mig du citerade när du skrev
"Är så trött på att 5090 tas upp som exempel hela tiden."

Det är ju svårare att "höra tonlägen" och sånt i text kommunikation jämfört om man pratar med någon IRL mellan fyra ögon.
Det framstod lite som att du tyckte att detta med "att 5090 tas upp som exempel hela tiden" var mitt fel.

Aha. Ja, då har du missförstått/jag har varit otydlig.

Du har ju dock inte ens nämt 5090 så det vore bra orättvist att gnälla på dig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast om man tar hänsyn till inflation och förändringar i kronans värde i relation till dollarn så är 6000kr 2010 nästan 12000kr idag?

Då skippar vi andra faktorer som påverkar också.

Rätt galet att det officiella priset för 3080 bara var 7 825 kr enligt SweClockers recension.

4080 hade ett officiellt pris på 16 490 kronor. Det är en prisökning med 111 % på en generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Rätt galet att det officiella priset för 3080 bara var 7 825 kr enligt SweClockers recension.

4080 hade ett officiellt pris på 16 490 kronor. Det är en prisökning med 111 % på en generation.

Jo...

RTX 3080 hade bra pris vid lansering.
Men sen hände det ganska snabbt att miners och scalpers köpte upp det som fanns och tillgången gick ner och efterfrågan och priser gick upp.
Förekom väl att vissa scalpers lyckades sälja för mer än dubbla ordinarie pris.

Sen när Nvidia och dess partnertillverkare såg hur hög efterfrågan var och att åtminstone en del var villiga att betala långt över ordinarie priser så verkar det som de tänkte att ja men då kan ju vi höja våra priser direkt istället.
Färdig scalpat från början typ.

En tillräckligt stor del visade att de var villiga att betala (betydligt) mer för RTX 3000 än vad som skulle varit ordinarie pris.

Tillgången till Ampere var ändå usel ungefär fram tills RTX 4000 lanserades.

Så när RTX 4000 och RTX 5000 serierna skulle lanseras så tyckte det väl var bättre att sälja lite färre kort till högre vinst per kort än att sälja lite fler kort till mindre vinst per kort.

Det är väl inte den enda förklaringen till dagens höga grafikkortspriser.
Men jag tror att det är en stor del av det.

Permalänk
Medlem

Att större delen av spelbranschen har stagnerat i samma gamla formler och endast tycks kunna tävla i grafik hjälper inte saken heller. Nintendo innoverar trots allt fortfarande något annat än grafik även om det inte blir bra varje gång. Nintendo och en medelmåttig PC är the sweet spot för mig sedan flera decennier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Att bygga en dator har aldrig varit tråkigare sett till priset. Det var lite roligare runt 2010 då vi hade kort som t ex GTX480 som kostade under 6000 kronor.

Jag menar, du behöver inte bygga med nyaste, värsta delarna idag.
Min gamla budget-burk som används till singleplayer titlar och sådant på storskärmen har ett RX 6600 (2500-3000kr nytt idag), i3 12100F (tusenlapp eller mindre), 32 GB Ram och kör det mesta utan problem, speciellt med uppskalning och sådant om man vill ha det. Jag kör det mesta utan, 1080p och får oftast en rejäl bit över 60fps med höga inställningar.
Är det ett monster som kan kräma på med Ray Tracing och allt på ultra? Nä men nog tusan är det bättre än en konsol.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Steam deck kommer fortfarande vara det bättre valet.
Jag avvecklar konsoler efter 35år, det får vara nog nu helt enkelt.
Hade dock varit en annan sak om steam deck osv inte fanns

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gissar på 6 050 med moms och kemekalieskatten.

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ
Skrivet av ipac:

Obegriplig artikel. Switch 2 kommer inte kosta några 3000 kr.

Skrivet av jeppe109:

Väldigt orimligt att Nintendo skulle lansera Switch 2 till en lägre kostnad än Switch när den lanserades.

Skrivet av ågren:

Ingen vet så klart säkert men att tro att Switch 2 skulle lanseras för 3000kr känns otroligt naivt. De flesta rykten pekar åt $399 vilket motsvarar ungefär 5500kr inkl. moms och då är man i princip uppe och nosar på en PS5… 😬

Även om man mot förmodan skulle lyckas hyvla det med 500-1000kr för att locka kunder så är ligger man troligtvis ändå för högt för den genomsnittliga Nintendoköparen (läs: barnfamiljen) så den ligger ju i en ganska knepig prisklass oavsett.

Skrivet av Viceroy:

Det blev nån feltolkning här. Jag har inte sagt att Switch 2 kommer kosta 3 000 kr. Det jag skriver är att lågt pris (drygt 3 000 kr) är ett (av flera) skäl till framgångarna för första Switchen. Switch 2 lär verkligen inte kosta 3 000 vid release, men förhoppningsvis hamnar den en bit under PS5/Xbox Series X, åtminstone en tid efter att den släppts. Det vore välkommet som kontrast till priserna på konsoler och grafikkort i dag.

Skrivet av ipac:

Jag är skyldig till både rubrik och text. "Prisnöden" avser att konsoler och grafikkort blivit dyrare, och då kan en relativt billig Switch 2 bli 'en räddning'.

Skrivet av hakro807:

I kommenterar är det väl naturligt att vi använder oss av engelska ord och utryck, men tycker verkligen att någon som skriver en krönika borde kunna prestera på en högre nivå än vad Tomas uppvisade i denna. Gamer, falla i fosterställning, attraktiv som en sättpotatis och norr om känns inte direkt som en del av det svenska språket.

För att vara uppriktig så ser jag din kritik som att du recenserar hur jag formulerar mig, att du ogillar ordval och formuleringar. Exemplen du tar upp är begripliga och mestadels etablerade ("gamer" används flitigt i svenskan sedan många år). Språk är inte matematik eller juridik, de är komplexa, flexibla och i ständig förändring. Låneord har alltid slunkit in. Varken du, jag eller någon annan individ bestämmer vad som är "en del av svenska språket" – om ord och uttryck används i svenskan så är de en del av den.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Skrivet av tompa:

Det blev nån feltolkning här. Jag har inte sagt att Switch 2 kommer kosta 3 000 kr. Det jag skriver är att lågt pris (drygt 3 000 kr) är ett (av flera) skäl till framgångarna för första Switchen. Switch 2 lär verkligen inte kosta 3 000 vid release, men förhoppningsvis hamnar den en bit under PS5/Xbox Series X, åtminstone en tid efter att den släppts. Det vore välkommet som kontrast till priserna på konsoler och grafikkort i dag.

Jag är skyldig till både rubrik och text. "Prisnöden" avser att konsoler och grafikkort blivit dyrare, och då kan en relativt billig Switch 2 bli 'en räddning'.

För att vara uppriktig så ser jag din kritik som att du recenserar hur jag formulerar mig, att du ogillar ordval och formuleringar. Exemplen du tar upp är begripliga och mestadels etablerade ("gamer" används flitigt i svenskan sedan många år). Språk är inte matematik eller juridik, de är komplexa, flexibla och i ständig förändring. Låneord har alltid slunkit in. Varken du, jag eller någon annan individ bestämmer vad som är "en del av svenska språket" – om ord och uttryck används i svenskan så är de en del av den.

Men hela premissen för krönikan är märklig - hur blir Switch 2 "räddaren i prisnöden" om den kommer kosta dubbelt så mycket som Switch 1 (enligt alla rykten iaf), eller lika mycket som en PS5? En rimligare slutsats hade väl varit att Switch 1 räddade förra spelgenerationen?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Men hela premissen för krönikan är märklig - hur blir Switch 2 "räddaren i prisnöden" om den kommer kosta dubbelt så mycket som Switch 1 (enligt alla rykten iaf), eller lika mycket som en PS5? En rimligare slutsats hade väl varit att Switch 1 räddade förra spelgenerationen?

Förutsättningen är givetvis att Switch 2 blir billigare/mer lockande prissatt än andra alternativ. Krönikan är en önskan, inte en spådom om det faktiska priset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tompa:

Förutsättningen är givetvis att Switch 2 blir billigare/mer lockande prissatt än andra alternativ. Krönikan är en önskan, inte en spådom om det faktiska priset.

Okej det framgår inte riktigt att det är en önskedröm.

Och då, bara så jag förstår det rätt, är önskan att priset för Switch 2 kommer hamna betydligt lägre än de ca 6000 som alla rykten pekar på eller?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Okej det framgår inte riktigt att det är en önskedröm.

Och då, bara så jag förstår det rätt, är önskan att priset för Switch 2 kommer hamna betydligt lägre än de ca 6000 som alla rykten pekar på eller?

En bit under i alla fall. Men det hänger ju på specifikationerna; även om det läckts en del så vet vi inte exakt hur Switch 2 blir förrän den avtäcks ordentligt. Det sker förhoppningsvis i början av april.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir den dyrare än Steamdeck OLED kommer jag att vänta tills den sjunker i pris eller jag hittar en begagnad, detta från en som ägt alla Nintendos konsoler förutom Virtual Boy ....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

6800kr i basversionen, denna krönika åldrades inte väl direkt 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌