Redaktionens betyg på RX 9070 XT Red Devil samt 9070 Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Haha nu hänger inte ens jag med som försöker hänga med...

Här har ni ju själva tagit med typ alla modeller AIB och säger att de inte följer "riktpriser" för MSRP? Riktpriser = MSRP visst?
https://www.sweclockers.com/nyhet/40782-har-ar-priserna-pa-ra...

Vilka är MSRP korten ens och vilka är det inte? De har ju alla AIB nicknames och ser inga referenskort.
Ser inte att ni skrivit det någonstans.

Det finns inga referenskort för 9070-serien, AMD subventionerade istället ett begränsat antal exemplar av vissa modeller så att de kunde säljas för MSRP (korten i "håller riktpriset"-tabellen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

599$*1,25 = 750$

750$ = 7625sek

så 7999sek är rimligt för MSPR betydligt bättre en 10590kr som 5070Ti "MSPR" landade på drygt 1000kr över en direkt konvertering from usd till sek om man tar deras "mspr" och lägger på 25% moms

750$*1,25 = 940$

940$ = 9550sek

Problemet här var väl att $599 var lite av en papperslansering?
400 kort eller så i Sverige?

Det här är ett nytt fulknep från både nVidia och AMD att de lanserar "MSRP", och en papperslansering och direkt därefter höjs priserna.
3080 kostade 7825:- vid release, en månad senare kostade korten 14 000:-.

Det här luktar oerhört mycket som att både nVidia och AMD släpper en extremt limiterad utgåva till ett bra pris, får bra reviews och sedan trissar de upp priserna. (AMD är inte skyldiga i lika stor utsträckning, men ett fult knep).

Som i Sweclockers fall så kan de inte annat än utgå från priserna som finns tillgängliga när recensionerna går ut, så ser det ju även ut för andra källor som folk använder för att skaffa information om vilket grafikkort de skall köpa.

Initiala recensioner ligger ofta kvar utan någon uppdatering (hos de flesta recensenter) och kommer generera merförsäljning genom att de får mer lovord än vad de är värda.

AMD har ju inte dragit en parabolisk höjning, men det är fortfarande samma fulspel som nVidia använt sig av.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kan butikerna plocka swecarna på extra tusingar gör de det utan att blinka

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De tre första är msrp kort
Asus prime
PowerColor reaper
Sapphire pulse

Ah men det står ju faktiskt till mitt försvar då de använder riktpriser och MSRP som samma sak för alla kort i listan utan att peka ut vilka som är "riktiga" MSRP
Skulle behöva förtydligas i listan.

Skrivet av perost:

Det finns inga referenskort för 9070-serien, AMD subventionerade istället ett begränsat antal exemplar av vissa modeller så att de kunde säljas för MSRP (korten i "håller riktpriset"-tabellen).

Det förklarar varför jag blev förvirrad tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Problemet här var väl att $599 var lite av en papperslansering?

Det här är ett nytt fulknep från både nVidia och AMD att de lanserar "MSRP", och en papperslansering och direkt därefter höjs priserna.

Det här luktar oerhört mycket som att både nVidia och AMD släpper en extremt limiterad utgåva till ett bra pris, får bra reviews och sedan trissar de upp priserna. (AMD är inte skyldiga i lika stor utsträckning, men ett fult knep).

Som i Sweclockers fall så kan de inte annat än utgå från priserna som finns tillgängliga när recensionerna går ut, så ser det ju även ut för andra källor som folk använder för att skaffa information om vilket grafikkort de skall köpa.

Initiala recensioner ligger ofta kvar utan någon uppdatering (hos de flesta recensenter) och kommer generera merförsäljning genom att de får mer lovord än vad de är värda.

AMD har ju inte dragit en parabolisk höjning, men det är fortfarande samma fulspel som nVidia använt sig av.

AMD hade ju betydligt mer kort en Nvidia iallfall dessutom så sålde det faktiskt korten för MSPR medan Nvidia alltid låg 1000kr över över vad det borde ha legat på vid en direkt konvertering.

Men ja fullknep från båda men dom vet att att korten kommer sälja för över MSPR ändå i några månader såhär har det varit endast sedan RTX 3000 och RX 6000 lanserades.

Det är bara att vänta några månader så lär iallfall 9070XT vara nere på MSPR nivåer igen när hypen har lagt sig och folk inte längre köper kort för över MSPR.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Proshop fick 400 kort med MSRP har jag för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

AMD har gjort precis så här tidigare: https://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med...

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Workout51:

Haha nu hänger inte ens jag med som försöker hänga med...

Här har ni ju själva tagit med typ alla modeller AIB och säger att de inte följer "riktpriser" för MSRP? Riktpriser = MSRP visst?
https://www.sweclockers.com/nyhet/40782-har-ar-priserna-pa-ra...

Vilka är MSRP korten ens och vilka är det inte? De har ju alla AIB nicknames och ser inga referenskort.
Ser inte att ni skrivit det någonstans.

Vi har recenserat ett dyrare kort utan indikationer om att det skall höjas i pris, men du menade att det skulle göra det. Bara referenskorten är flaggade för att höjas.

I vår priskoll har vi delat upp korten i två läger. De som följer referenspris från AMD (och kommer att stiga i pris senare), och de med "fri" prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

hur blev 600$ 9000kr? det ska va 6000kr
när blev midrange 9000kr ist för 3000kr?

20-talet hände.
Har hållit på ett tag nu.
Men många på Swec verkar leva kvar i förra årtiondet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Dom lyckades ju så innibomben bra också. ALLA dom stora youtubarna har helt okritiskt svalt det här med hull och håg. Nobody saw it coming. Utom Sweclockers förståss.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

På min tid kostade ett kilo kålrötter tio öre!

Är inte din tid idag?
Lever du i det förflutna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Förstår jag det rätt. nvidia gör en handfull msrp kort för att kunna säga till recensenterna att det är efter det här priset ni recenserar produkten. Sen vet vi alla hur svårt det är att faktiskt få tag på de korten efter första batchen.

AMD skickar inte ut några msrp kort (de existerar bara i fantasin eller som prototyper i amds lab naturligtvis) Gör inget kort konkret till konsumenter finns enbart på papper och säger åt recensenter att recensera det här kortet efter det priset? Också ett sätt försöka toppa nVidia antar jag.

Förstår faktiskt inte ditt argument, det fanns åtskilliga tusentals XT-kort till riktpris (7995kr) idag i Sverige. Betydligt många fler (faktiskt tusentals) till skillnad från Nvidia. Trots detta tar inte Sweclockers det som argument utan sätter endast bra produkt (vilket jag tycker är helt rätt). Ändå på något sätt så vill du vända detta mot Sweclockers. Märkligt.

Faktumet är att hur mycket man vill vända eller vrida det, ett Sapphire Nitro för 10500, eller ett PowerColor Red Devil för 10790 presterar bättre än ett 5070 TI rakt igenom i nästan alla tester (utom Black Myth Wuking i max RT) mot ett 13500kr 5070 TI. Jag tycker 9070-serien i allra högsta grad förtjänar "Bra produkt".

Det stämmer att vi sannolikt att vi inte kommer se 7090 XT för 7 995kr i framtiden, men det är lika sant att vi inte sannolikt inte kommer se några 5070 TI kort för några 10 500kr, åtminstone inte i volymen hundratals. Och då är vi ändå tillbaka till diskussionen i värde kontra pengar. Något som likväl talar för AMDs 7090 serie.

Jag har trivts mycket bra med mitt 1080 TI, men jag är inte fanboy nog utan att kunna säga att om jag ser en bra deal så nappar jag. Ofta tycker jag AMD-fanboys är värst, men här ser man den andra sidan av mynten; "Ni ska minsann inte vara hypade". Otroligt märkligt.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

inte där. I den svenska MSRP:n. Ingen moms i den amerikanska msrp:n.

Ingen kemikalieskatt på grafikkort.

Aha. Det är jag som inte hänger med bara. Du har ju helt rätt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajame:

Förstår faktiskt inte ditt argument, det fanns åtskilliga tusentals XT-kort till riktpris (7995kr) idag i Sverige. Betydligt många fler (faktiskt tusentals) till skillnad från Nvidia. Trots detta tar inte Sweclockers det som argument utan sätter endast bra produkt (vilket jag tycker är helt rätt). Ändå på något sätt så vill du vända detta mot Sweclockers. Märkligt.

Faktumet är att hur mycket man vill vända eller vrida det, ett Sapphire Nitro för 10500, eller ett PowerColor Red Devil för 10790 presterar bättre än ett 5070 TI rakt igenom i nästan alla tester (utom Black Myth Wuking i max RT) mot ett 13500kr 5070 TI. Jag tycker 9070-serien i allra högsta grad förtjänar "Bra produkt".

Det stämmer att vi sannolikt att vi inte kommer se 7090 XT för 7 995kr i framtiden, men det är lika sant att vi inte sannolikt inte kommer se några 5070 TI kort för några 10 500kr, åtminstone inte i volymen hundratals. Och då är vi ändå tillbaka till diskussionen i värde kontra pengar. Något som likväl talar för AMDs 7090 serie.

Jag har trivts mycket bra med mitt 1080 TI, men jag är inte fanboy nog utan att kunna säga att om jag ser en bra deal så nappar jag. Ofta tycker jag AMD-fanboys är värst, men här ser man den andra sidan av mynten; "Ni ska minsann inte vara hypade". Otroligt märkligt.

Nej vill inte vända något mot Sweclockers

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

hur blev 600$ 9000kr? det ska va 6000kr
när blev midrange 9000kr ist för 3000kr?

Moms och svag krona?

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretjek:

Jag är ärligt talat trött på att produkter ska bedömas utifrån priset. Det känns lättare att bara ge en utmärkelse utifrån prestandan. Sedan kan man ju själv räkna ut fps / krona eller vad man vill. Nvidia har ju väldigt konstiga priser och obefintliga lager för att få till bra betyg på icke-existerande kort.

Håller helt med här!
Jag menar om man gör prestandatester och ska sätta betyg på kortet..
5090 är det överlägset bästa kortet som existerar just nu. Säg att det kostat 100k, ska man sätta betyget "SKITDÅLIG produkt" för det? Nä..

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Osmanix:

Håller helt med här!
Jag menar om man gör prestandatester och ska sätta betyg på kortet..
5090 är det överlägset bästa kortet som existerar just nu. Säg att det kostat 100k, ska man sätta betyget "SKITDÅLIG produkt" för det? Nä..

Tja, om man vänder på steken och får ett 5060 Ti för 500 kronor hade jag inte kallat det en medioker produkt. Båda betygssystemen, vi kan kalla de absoluta vs relativa, har sina för- och nackdelar. Själv tycker jag att det system du tänker på fungerar bra när man bara recenserar en väldigt specifik typ av snarlika produkter. Exempelvis:

* Endast strömsnåla kort
* Endast flaggskeppskort
* Endast kort avsedda för AI-beräkningar
* Osv.

Men när ett betygssystem skall täcka kort från 2000 till 35 000 kronor, då tycker jag inte att ett sådant system håller måttet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

AMD hade ju betydligt mer kort en Nvidia iallfall dessutom så sålde det faktiskt korten för MSPR medan Nvidia alltid låg 1000kr över över vad det borde ha legat på vid en direkt konvertering.

Men ja fullknep från båda men dom vet att att korten kommer sälja för över MSPR ändå i några månader såhär har det varit endast sedan RTX 3000 och RX 6000 lanserades.

Det är bara att vänta några månader så lär iallfall 9070XT vara nere på MSPR nivåer igen när hypen har lagt sig och folk inte längre köper kort för över MSPR.

Vad pratar du om? 5070 Ti låg exakt på MSRP konverterat från $750. Det skilde 26 SEK vid den direkta översättning på $750 x 1.25 x dollarkursen dagen när de släppte svenska MSRP-priset.

Jag köpte mitt Asus 5070 Ti för MSRP och när jag klickade på länken stod det 50+ i lager på den och flera andra modeller som också hade MSRP pris. Hur vet du att det var fler av 9070 XT till MSRP i Sverige jämfört med 5070 Ti? Jag såg inga bevis på det idag överhuvudtaget.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det gör dem inte.. Deras densitet är typ 50%
Arc
<Uppladdad bildlänk>

5070ti <Uppladdad bildlänk>
9070xt
<Uppladdad bildlänk>

Notera
arc =5nm
Amd/nvidia kör 2 nyare noder på N4P med ytterligare optimering samt har betydligt högre densitet.

My bad med B580, inte alls ett så bra exempel som jag hoppades får jag medge. :-/ 9070 vs 5000-serien med sina 25% högre densitet är ju iofs ett exempel också, likaså att 4000-serien redan var lika dyr som 5000-serien och hade samma densitet. Noden är gissningvis hälften så dyr nu som den var då.

Jag har inte tagit waferpriserna på allvar sedan det läckte att TSMC's VD slopade 40% rabatt pga att Gelsinger kritiserade Taiwan och man kunde se i både Nvidias och TSMC's ekonomiska rapporter deras vinstmarginal stiger mer än någonsin trots påstått dyrare noder. Priserna är mao luft og profit.

Nåväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretjek:

Jag är ärligt talat trött på att produkter ska bedömas utifrån priset. Det känns lättare att bara ge en utmärkelse utifrån prestandan. Sedan kan man ju själv räkna ut fps / krona eller vad man vill. Nvidia har ju väldigt konstiga priser och obefintliga lager för att få till bra betyg på icke-existerande kort.

Men de har väl andra faktorer med i beräkningen än enbart FPS och kostnad? Strömeffektivitet, kylning och ljudnivå t.ex.
Jag som en lomhörd gubbe med billig el tänker inte på de faktorerna, så jag tittar bara på prestandaindex och kostnad, som du föreslår, men andra kan ha fler kriterier.

Permalänk
Medlem

Borde vara olagligt att lansera en produkt för normalpris för att sedan höja priset när recensionerna väl är ute.. vet att båda lagen gjort så av och till men känns som det börjar bli normen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tja, om man vänder på steken och får ett 5060 Ti för 500 kronor hade jag inte kallat det en medioker produkt. Båda betygssystemen, vi kan kalla de absoluta vs relativa, har sina för- och nackdelar. Själv tycker jag att det system du tänker på fungerar bra när man bara recenserar en väldigt specifik typ av snarlika produkter. Exempelvis:

* Endast strömsnåla kort
* Endast flaggskeppskort
* Endast kort avsedda för AI-beräkningar
* Osv.

Men när ett betygssystem skall täcka kort från 2000 till 35 000 kronor, då tycker jag inte att ett sådant system håller måttet längre.

Nänä jag kan hålla med. Det blir som du säger lite "invecklat" att sätta ett betyg när köpare efterfrågar "olika" saker i recensionerna.
Vissa bryr sig bara om fps, vissa cost/frame, vissa effektförbrukning osv.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Osmanix:

Nänä jag kan hålla med. Det blir som du säger lite "invecklat" att sätta ett betyg när köpare efterfrågar "olika" saker i recensionerna.
Vissa bryr sig bara om fps, vissa cost/frame, vissa effektförbrukning osv.

Med det sagt håller vi dock på att undersöka om vi kan göra betygssystemet bättre och tydligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Borde vara olagligt att lansera en produkt för normalpris för att sedan höja priset när recensionerna väl är ute.. vet att båda lagen gjort så av och till men känns som det börjar bli normen

Sweclockers testade inte något MSRP-kort, priserna på de två testade korten har inte höjts med de har dock varit okända tills att de började säljas.

Kan inte förstå varför någon skulle tro att Hellhound eller Red Devil skulle vara MSRP-kort, Reaper var PowerColors MSRP-kort.

Permalänk
Medlem

Tillfälliga pris och andra oärliga knep borde ge minus i betyg.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Vad pratar du om? 5070 Ti låg exakt på MSRP konverterat från $750. Det skilde 26 SEK vid den direkta översättning på $750 x 1.25 x dollarkursen dagen när de släppte svenska MSRP-priset.

Jag köpte mitt Asus 5070 Ti för MSRP och när jag klickade på länken stod det 50+ i lager på den och flera andra modeller som också hade MSRP pris. Hur vet du att det var fler av 9070 XT till MSRP i Sverige jämfört med 5070 Ti? Jag såg inga bevis på det idag överhuvudtaget.

Kolla in min post #20796397
Nvidia har en omvandlingsfaktor på ca 14,1 x msrp för det svenska priserna, medan AMD har ca 13,3 x msrp för det svenska priserna. Eftersom inte msrp hålls av AMD spelar det kanske inte så stor roll i och för sig

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av 0cool:

My bad med B580, inte alls ett så bra exempel som jag hoppades får jag medge. :-/ 9070 vs 5000-serien med sina 25% högre densitet är ju iofs ett exempel också, likaså att 4000-serien redan var lika dyr som 5000-serien och hade samma densitet. Noden är gissningvis hälften så dyr nu som den var då.

Jag har inte tagit waferpriserna på allvar sedan det läckte att TSMC's VD slopade 40% rabatt pga att Gelsinger kritiserade Taiwan och man kunde se i både Nvidias och TSMC's ekonomiska rapporter deras vinstmarginal stiger mer än någonsin trots påstått dyrare noder. Priserna är mao luft og profit.

Nåväl.

Vad jag menade var amds pris, det är uppenbart en produkt med väldigt låg marginal när den kostar 599$.

Sen höjdes priset med 10-15% på nm4 vid årsskiftet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar som att AMD faktiskt försöker få AIBs att träffa MSRP i framtiden. Rabatter användes för lanseringen för att träffa MSRP på kort som var producerade med kretsar inköpta för ett högre riktpris, men AMD verkar ha sänkt kretspriserna nu efter officiellt MSRP har kommit it.

Det borde betyda att framtida batches kommer träffa MSRP. Faktumet att elgiganten håller kvar priserna för MSRP-modellerna och låter en förboka dem talar starkt för att MSRP kommer respekteras.

Permalänk
Medlem

Efter allt snack om att AMD hade mycket fler kort än Nvidia och byggt lager i månader och ändå sålde till och med Red Devil Limited för 11490kr slut.

Helt slut på XT på Inet.

Var kommer alla dessa köpare från som är så desperata? Det var ju bättre priser på mycket tidigare ofta. Var ju inte länge sedan det var BF rea. Antingen har alla väntat till nya generationer och köper sen oavsett pris eller så är det plötsligt massor som
Börjat spela senaste månaden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Konsumenter för helt enkelt börja avstå att köpa kort för över riktpriser annars kommer dom aldrig sluta göra så här vid lanseringar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO