Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Kanske inte spelar spel där det är sån stor fokus på det. Sitter på en sån här skärm. Jobbar med samma skärm så OLED är uteslutet för det blir för snabbt inbränning av tidigare erfarenheter.

Låter snarare som val av spel då.. För även om rt i sig är sämre implementerat i typ Watch dog legions så är reflektionerna i glas så stor att jag var tvungen att ha det på då jag utnyttjade reflektionerna för att smyga.

Sen kan man uppleva att prestanda tappet inte för det värt...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ni som tänker köpa ett 9070xt är ni inte inresserade av ray tracing?

Jodå men på vilket sett blir det sämre att gå på 9070XT? Finns ju inget att köpa från Nvidia va jag vet. Gjort ett försök nu i över 1 månad att köpa 5080 inte fått något kort. Sen har de också börjat kryp upp i pris. Att få tag på ett 5070Ti ser minst lika svårt ut hittar inte som finn i lager mer är ett ASUS tuf vilket är det fulast kort som finns. och betalar man hyfsat mycket ska man vara nöjd med hur det ser ut också....

Tittar man inte enbart på swec recension så verkar det inte skilja så mycket mellan 9070XT och 5070Ti samt att FSR4 är en klart förbättring mot FSR3.1

Så det för att summera 9070XT verkar inte vara en så stor ner gradering som man kan ha upplevt tidigare.

Sen alla problem som verkar finnas med 5000 serien fick mig att backa ur och våga satsa på AMD en vända igen.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Lightsource:

Amd borde borde lägga ner sin gpu satsning och fokusera de dom är bäst på dvs CPUS!!

Varför då?
Det ser onekligen ut som om de kan sälja sina GPUer. Allt som kan säljas har inga orimliga priser.....
Det ser då värre ut för Intel på CPU-sidan.... de borde nog satsa mer på GPUer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter snarare som val av spel då.. För även om rt i sig är sämre implementerat i typ Watch dog legions så är reflektionerna i glas så stor att jag var tvungen att ha det på då jag utnyttjade reflektionerna för att smyga.

Sen kan man uppleva att prestanda tappet inte för det värt...

Kan också vara att jag börjar närma mig 40 och vid det här laget redan har svårt nog att hålla koll på allt som sker på skärmen 😅

Permalänk

Undrar hur Inet kommer göra med de som har betalat för ett kort men ändå inte fick något. Kommer de få msrp eller inte är frågan.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dingan:

Kan också vara att jag börjar närma mig 40 och vid det här laget redan har svårt nog att hålla koll på allt som sker på skärmen 😅

Jag är inte långt efter men tycker verkligen vissa spel får ett annat intryck...
RT är inte lika bra som Pt men det kan ge ett djup i spelen.
Tycker cod har dålig rt, även sw outlaws har det prestanda tappet gäckat mig.

Hoppas du får testa ett spel med eller utan som faktiskt har det implementerat på ett sätt som gör skillnad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Undrar hur Inet kommer göra med de som har betalat för ett kort men ändå inte fick något. Kommer de få msrp eller inte är frågan.

De har redan bekräftat att alla som köpte för msrp får msrp

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ratroder:

Meh.. fick från Webhallen på min beställning för ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB
377596 transporteras till Webhallen Sickla Köpkvarter. Beräknat leveransdatum är Söndag 2025-03-09.

Sen ändrade dom till:
Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
377596 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Antar att det inte spelade någon roll att jag köpte när det var 40 kvar i lager

Fick samma kort idag levererat av Budbee, det kanske ordnar sig, (jag köpte från Inet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inte direkt. Körde bara ett spel med RT på med mitt 3080.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

runescape använder inte raytracing, jag sitter safe

Permalänk
Skrivet av Trullatroll:

Hoppas de ramlar in tidigare än slutet av april, orkar fan inte sitta med iGPU så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullatroll:

Jag har samma förundran fast hos NetOnNet. De drog pengarna, men kundtjänst visste inte när de kommer finnas i lager. Hoppas att jag får kortet jag redan betalt för bär det väl finns i lager.

Sapphire pulse 9070 xt var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

inte värst

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Är 9070 / 9070xt nåt att ha om man använder datorn till annat än spel?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av kleine:

Är 9070 / 9070xt nåt att ha om man använder datorn till annat än spel?

Allt som tillverkas/skapas generellt har alltid ett ändamål för någonting.
Frågan som du bör ställa dig själv, vad är mitt användningsområde inom datorn utöver spelandet?
När du vet det kan frågan i sig själv ställas om då..

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Pzors:

Även om jag håller med dig så kommer "något annat" att komma då som håller bollen rullande. 4090 har ju för tillfället slagit i taket gällande rastering - därför var de tvungna att hitta/utveckla något nytt som på något sätt rättfärdigar vidare utveckling och ökade priser.

Instämmer, men det är väl bra det hela.
En sak i taget, steg för steg men framåt ska vi åtminstone när det gäller utveckling annars vore livet/världen tråkigt eller hur? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

RT och alla dessa lull är bara en bonus, dagens grafikkort är inte riktigt där än.
Kanske om en eller två generationer till, inget man ska haka sig fast på just nu.

Beror väl på vad man kräver. Jag spelar Cyberpunk path tracing i 200-300 fps på ett 5070 Ti. Har man 30-40 fps base så går det att blåsa upp bra med DLSS/FG.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Noll. Är så ointresserad av det så jag hade kunnat tänka mig att köpa ett 7900 XTX om priset varit rätt för hur länge det varit på marknaden. Stöd för Linux, och att byta ut mitt 5700 XT efter fem års bruk för under 8000kr var motivationsfaktorn.
Även totalt ointresserad av uppskalningsteknik men kommer inte dö på någon kulle kring frågan.

Har ett gammalt RTX A4000 för den typen av arbeten Nvidia är bra på i mitt hemmalabb.

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på XT varianten men sen såg jag priset och tänkte nja får nog avstå, känns inte direkt värt för ett mid-tier kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av GamlingH:

Var lite sugen på XT varianten men sen såg jag priset och tänkte nja får nog avstå, känns inte direkt värt för ett mid-tier kort.

Priset kommer inte blir bättre med tiden.
Värt och inte värt är mer subjektivt och en tolkningsfråga..

Permalänk
Medlem

Nu när RT frågan har tagits upp måste jag säga att RT ger väldigt lite för min upplevelse. Räknar man med FPS försämringen så blir helheten nog negativ eller +-0 i slutändan. Vissa spel har en tydlig positiv effekt men det är typ bara en handfull.

Nu har 9070 XT ändå bra RT prestanda förutom i ett par riktigt tungdrivna spel. Jag tror många är nöjda med det sett till priset.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Priset kommer inte blir bättre med tiden.
Värt och inte värt är mer subjektivt och en tolkningsfråga..

Säkerligen inte med tanken hur det ser ut nu med stigande priser.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk

Tufft att vänta tills slutet av april för leverans av kortet, nya burken får nöja sig med ett trött 1060 ett tag till

Permalänk
Medlem

Tittar man på inet.se exempelvis så är i princip samtliga 9070 modeller kvar i lager jämfört med XT-modellerna som är helt slutsålda. Ingen vill köpa dem. xD

Och det beror ju förstås på att folk hellre köper den bättre modellen eftersom priset knappt skiljer, helt obegriplig prissättning på 9070 vs 9070 XT där MSRP skiljer 50$.

Sen kan man diskutera varför AMD valde att lansera modellerna med dessa priser. Men högst sannolikt för att man i sista sekund prissänkte 9070XT strax innan lansering än vad de först hade planerat att sälja den för

9070 borde ligga runt 350-450$ MSRP max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Tittar man på inet.se exempelvis så är i princip samtliga 9070 modeller kvar i lager jämfört med XT-modellerna som är helt slutsålda. Ingen vill köpa dem. xD

Och det beror ju förstås på att folk hellre köper den bättre modellen eftersom priset knappt skiljer, helt obegriplig prissättning på 9070 vs 9070 XT där MSRP skiljer 50$.

Sen kan man diskutera varför AMD valde att lansera modellerna med dessa priser. Men högst sannolikt för att man i sista sekund prissänkte 9070XT innan lansering än vad de först hade tänkt sälja den för

9070 borde ligga runt 350-450$ MSRP max.

Fast det skiljer ju 9-12% bara mellan korten, klockar du dessutom så kanske det endast skiljer 6% eller något sådant, så 450msrp låter alldeles för billigt.

När jag kollar på 1440p så verkar det skilja 10-12fps mellan 9070 / xt i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Fast det skiljer ju 9-12% bara mellan korten, klockar du dessutom så kanske det endast skiljer 6% eller något sådant, så 450msrp låter alldeles för billigt.

När jag kollar på 1440p så verkar det skilja 10-12fps mellan 9070 / xt i många spel.

Då får du gärna ge en förklaring till varför dem inte säljer. xD Försök övertyga konsumenterna ditt argument.

Det skiljer för lite i pris för att få konsumenter att välja 9070. AMD konkurrerar ut sig själv. Antingen måste 9070 bli billigare eller 9070XT dyrare. 9070 hade sålt sönder om det hade legat nån tusenlapp lägre.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av linus0421:

Tufft att vänta tills slutet av april för leverans av kortet, nya burken får nöja sig med ett trött 1060 ett tag till

1060 är nog mycket bättre än iGPU som jag besitter med just nu. Förhoppningsvis inte mer till imorgon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Då får du gärna ge en förklaring till varför dem inte säljer. xD Försök övertyga konsumenterna detta.

Det skiljer för lite i pris för att få konsumenter att välja 9070. AMD konkurrerar ut sig själv. Antingen måste 9070 bli billigare eller 9070XT dyrare. 9070 hade sålt sönder om det hade legat nån tusenlapp lägre.

Så är det men i nuläget agerar det som AMD tänkt sig, ett upsell kort. Hade det varit tvärtom att 9070 sålt slut så skulle AMD vara rätt paffa. Marginalerna är ju bättre på 9070 XT så om den fortsätter sälja som smör så kommer nog 9070 stanna vid en relativt hög prislapp. Först när det börjar bli överfyllda lager kommer nog en prissänkning.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Beror väl på vad man kräver. Jag spelar Cyberpunk path tracing i 200-300 fps på ett 5070 Ti. Har man 30-40 fps base så går det att blåsa upp bra med DLSS/FG.

Skulle nog säga att 60 fps är minimum om man ska smälla på FG i efterhand. Lär inte kännas speciellt responsivt om man har 30fps som bas och sen slänger på FG.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skulle nog säga att 60 fps är minimum om man ska smälla på FG i efterhand. Lär inte kännas speciellt responsivt om man har 30fps som bas och sen slänger på FG.

Man börjar någonstans runt 30-40 native. Sedan DLSS uppskalning på det upp mot 70-90 då ungefär, sedan frame gen på det. 200-300 fps med 40-50ms latency. Framegen kostar typ 10ms latency så det är inte speciellt mycket för att få den frameraten. Ungefärliga siffror sitter inte framför 5070 Ti datorn nu.

Och det känns helt ok för att spela cyberpunk.

Här lyckas Terra Ware t.o.m få det semi-spelbart med path tracing på ett 9070 XT. Och det med moddad FSR4 och ingen framegen.

https://www.youtube.com/watch?v=cz2kCCIdLws

Visa signatur

- 5090