Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag funderar på att köpa en dac+amp till nya datorn för att inte behöva ta upp plats internt med saker.

Ska bara användas till datorn och alltid med hörlurar.
För tillfället är det ett par Beyerdynamic DT 770 pro 250ohm som ska drivas men vill gärna ha så att man inte måste köpa nytt ifall man uppgraderar lurarna till något mer tung drivet.
Budgeten är väl 3000-4000kr
Användningsområde: 70% spel, 20% film, 10% musik
Har läst runt på massa forum då jag aldrig ägd dac/amp förr utan alltid kört ljudkort (för tillfället ett creative ae-5) sett några saker folk nämnt på diverse trådar

JDS Labs atom 2 stack: visar sig att att de tydligen endast säljer från sin egen sida vilket är från usa så blir väl rätt dyrt med moms+tull+postnords jäkla avgift?

Schiit magni unity + modi+ : slut i lager på deras eu sida samt läst en del negativt om kvaliteten och supporten vid fel.

Toppings olika saker: många som tycker deras ljud låter för platt och sterilt.

Vissa som pratar om något märke som heter s.m.s.l. men inte läst så mycket om dom.

Några som har erfarenheter av sakerna jag nämnt eller har bra rekommendationer?

Jag har haft en Apogee One och en Ifi Zen Dac V2 som lät trevligt både två. Båda två lät bra men hade ostabila drivrutiner och man behövde ta ut och in USB kabeln ibland för att få tillbaka ljudet.

Jag bestämde mig för att testa en Aune X1S-GT och jag kunde inte tro mina öron. Jag trodde inte att jag skulle höra en skillnad mot det jag har haft innan men det blev en stor skillnad.

Till exempel i Rainbow Six Siege hör jag mycket lättare varifrån kommer en fiende eller ett skott, så pass att folk måste ibland tro att jag fuskar 😅.

Utöver att ha fantastisk ”imaging” är också soundstage bredare, röster mer naturliga, aldrig ”shouty”.

Jag använder den tillsammans med ett par LCD-2C.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag har haft en Apogee One och en Ifi Zen Dac V2 som lät trevligt både två. Båda två lät bra men hade ostabila drivrutiner och man behövde ta ut och in USB kabeln ibland för att få tillbaka ljudet.

Jag bestämde mig för att testa en Aune X1S-GT och jag kunde inte tro mina öron. Jag trodde inte att jag skulle höra en skillnad mot det jag har haft innan men det blev en stor skillnad.

Till exempel i Rainbow Six Siege hör jag mycket lättare varifrån kommer en fiende eller ett skott, så pass att folk måste ibland tro att jag fuskar 😅.

Utöver att ha fantastisk ”imaging” är också soundstage bredare, röster mer naturliga, aldrig ”shouty”.

Jag använder den tillsammans med ett par LCD-2C.

Jo är därför vad jag läst att man vill ha att allt sitter i hårdvaran och inte behöver drivrutiner för att minska problem som du nämner.

Låter som du har bra erfarenheter men aune enheten är kombi enhet.
Jag är ute efter att ha dac och amp som separata enheter så man inte behöver byta allt om man vill uppgradera i framtiden.
Likaså om t.ex. amp går sönder så måste inte allt köpas nytt, vet inte om jag kanske var otydlig med det i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jo är därför vad jag läst att man vill ha att allt sitter i hårdvaran och inte behöver drivrutiner för att minska problem som du nämner.

Låter som du har bra erfarenheter men aune enheten är kombi enhet.
Jag är ute efter att ha dac och amp som separata enheter så man inte behöver byta allt om man vill uppgradera i framtiden.
Likaså om t.ex. amp går sönder så måste inte allt köpas nytt, vet inte om jag kanske var otydlig med det i mitt inlägg.

Aune X1S-GT är en DAC/amp som du kan koppla till en bättre dedikerad Amp om du vill. Du kan även koppla den till en "reclocking" enhet om det är din grej. Jag tänkte bara på att du spelar en del och att jag har uppskattat själv Aunes stabilitet emedan jag spelar rankad och blir straffad om jag lämnar en match för att starta om datorn.
Du installerar drivrutiner men dacen känns "självständigt" för att du kan till exempel starta ett spel, se efteråt att du hade glömt startat din kombi och göra det efteråt utan att behöva starta om spelet.
Du har också sagt något om Topping och andra sterila produkter, denna Aune DAC låter "kul" enligt mig. Om jag vill uppgradera till något bättre i framtiden kommer jag definitivt att titta både på Aunes kombi och stack.

https://www.youtube.com/watch?v=WtzW3iecIqc

Visa signatur

Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Nimafor:

Jag funderar på att köpa en dac+amp till nya datorn för att inte behöva ta upp plats internt med saker.

Ska bara användas till datorn och alltid med hörlurar.
För tillfället är det ett par Beyerdynamic DT 770 pro 250ohm som ska drivas men vill gärna ha så att man inte måste köpa nytt ifall man uppgraderar lurarna till något mer tung drivet.
Budgeten är väl 3000-4000kr
Användningsområde: 70% spel, 20% film, 10% musik
Har läst runt på massa forum då jag aldrig ägd dac/amp förr utan alltid kört ljudkort (för tillfället ett creative ae-5) sett några saker folk nämnt på diverse trådar

JDS Labs atom 2 stack: visar sig att att de tydligen endast säljer från sin egen sida vilket är från usa så blir väl rätt dyrt med moms+tull+postnords jäkla avgift?

Schiit magni unity + modi+ : slut i lager på deras eu sida samt läst en del negativt om kvaliteten och supporten vid fel.

Toppings olika saker: många som tycker deras ljud låter för platt och sterilt.

Vissa som pratar om något märke som heter s.m.s.l. men inte läst så mycket om dom.

Några som har erfarenheter av sakerna jag nämnt eller har bra rekommendationer?

Jag har den första Atom som jag fortfarande använder ibland. Den är riktigt bra. Plastigt chassi och volympot dock på gamla modellen. Potten har jag bytt till en i metall från Aliexpress. Men som du säger blir lite JDS dyrt om man inte köper när man är i USA, vilket jag gjorde levererat till hotellet. Räkna med dollarpriset ca. x1.3 om du importerar. Och frakten brukar inte vara billig heller från USA numera.

Har även en SMSL VMW D1SE, fungerat felfritt och gör sitt jobb. SMSL (Foshan Shuangmusanlin technology Co., Ltd) har väl även märkena Loxjie, Sabaj och ev fler.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av VinceAkStyle:

Aune X1S-GT är en DAC/amp som du kan koppla till en bättre dedikerad Amp om du vill. Du kan även koppla den till en "reclocking" enhet om det är din grej. Jag tänkte bara på att du spelar en del och att jag har uppskattat själv Aunes stabilitet emedan jag spelar rankad och blir straffad om jag lämnar en match för att starta om datorn.
Du installerar drivrutiner men dacen känns "självständigt" för att du kan till exempel starta ett spel, se efteråt att du hade glömt startat din kombi och göra det efteråt utan att behöva starta om spelet.
Du har också sagt något om Topping och andra sterila produkter, denna Aune DAC låter "kul" enligt mig. Om jag vill uppgradera till något bättre i framtiden kommer jag definitivt att titta både på Aunes kombi och stack.

https://www.youtube.com/watch?v=WtzW3iecIqc

X1S GT är ju dessutom diskret uppbyggd med separata komponenter i förstärkardelen (istället för några integrerade OPAMPs). Och fullt balanserad med mest effekt ur 4.4mm utgången. Vilket är ovanligt för den prisklassen.

Men den släpptes 2021, kan tycka att en ny variant borde vara på gång.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra film man kan testa ett par lurar med?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av suna:

Overlord (2018) har vansinnigt bra ljudmix. Inte testat med hörlurar men i 5.1 var ljudet grymt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde alltid the Matrix på min bluray då jag ville pusha ljudsystemet men det är några år sen nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag kommer ihåg att jag gillade ljudet på de två filmerna av Clint Eastwood som vardera skildrar USAs och Japans sida under exakt samma tid under andra Världskriget. Jag tycker att det vore en kul grej att se båda dessa eftersom man då på sätt och vis kan se samma film två gånger, trots att det är två olika filmer. Man skulle kunna köra en film med en hörlur, och nästa med en annan lur.

De verkar tyvärr inte ha kommit i någon 4k-upplaga. Filmerna heter:
Letters from Iwo Jima (2006)
Flags of Our Fathers (2006)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

ww1 filmerna 1917 och På västfronten intet nytt från 2022.

Beror också på källa. Jag kollade på batman begins och dark knight rises på bluray (inte 4k versionerna) för att jämföra mot att strömma över netflix. Jag märkte tydlig skillnad i ljud när jag spelade en bluray och valde Dolby True HD audio i ljudinställningarna jämfört med att strömma filmerna. Mycket bättre tryck i ljudet.

Strömma är najs pga tillgängligheten, men det är väll dags att börja snegla på 4k bluray filmer för bäst upplevelse både gällande bild och ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzapie:

Jag märkte tydlig skillnad i ljud när jag spelade en bluray och valde Dolby True HD audio i ljudinställningarna jämfört med att strömma filmerna. Mycket bättre tryck i ljudet.

jag personligen kör hd ljud från mediaspelaren till tv´n som sen skickar signalen till min dac. ingen ultimat lösning för det bästa ljudet men det fungerar... jag prövade att koppla direkt till min dac från mediaspelaren men ljudet blev då ur sync.. tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Dunkerke också kanske 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem

film är tyvärr inget forte för hörlurar. Dunkirk har en massa sub bas vad jag förstått. Primära problemet för hörlurar hur de presenterar sub bas. Skulle inte välja ett par lurar efter bas heller. De som lyckas bäst har sådan boost balansen blir helt puckad.

Kanske något med piano. Inte för att det ställer särskilt höga krav på lurar. Ställer bara specifika krav. hårda anslag och gärna kort efterklang. Ultrasone Pro750 900 var fantastiska på att ta fram känslorna i pianostycken men de är inte de ultimata hifilurarna överlag. Väldigt aggressiva även om det finns enkla mods för dem. Körde make up pads och såna här dämpare man sätter under stolsben.

Har en annan fundering. Jag har för vana att köra mina iems i tvättmaskin. Verkar va en ritual jag skapat. Måste säga jag är imponerad över hur resistenta de är. De verkar klara det hela med bravur? Sist var det ett par trådlösa motorola earbuds. De satt i fodral men det var inte helt vattentätt det fanns inte så himla mycket men en del vatten i det. De var i en försluten innerficka så var lite skyddad iaf.

Undrar om inte iems låter bättre efter att ha körts i tvättmaskin. Ska man köra 40 eller 60 grader tro

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

film är tyvärr inget forte för hörlurar. Dunkirk har en massa sub bas vad jag förstått. Primära problemet för hörlurar hur de presenterar sub bas. Skulle inte välja ett par lurar efter bas heller. De som lyckas bäst har sådan boost balansen blir helt puckad.

Kanske något med piano. Inte för att det ställer särskilt höga krav på lurar. Ställer bara specifika krav. hårda anslag och gärna kort efterklang. Ultrasone Pro750 900 var fantastiska på att ta fram känslorna i pianostycken men de är inte de ultimata hifilurarna överlag. Väldigt aggressiva även om det finns enkla mods för dem. Körde make up pads och såna här dämpare man sätter under stolsben.

Har en annan fundering. Jag har för vana att köra mina iems i tvättmaskin. Verkar va en ritual jag skapat. Måste säga jag är imponerad över hur resistenta de är. De verkar klara det hela med bravur? Sist var det ett par trådlösa motorola earbuds. De satt i fodral men det var inte helt vattentätt det fanns inte så himla mycket men en del vatten i det. De var i en försluten innerficka så var lite skyddad iaf.

Undrar om inte iems låter bättre efter att ha körts i tvättmaskin. Ska man köra 40 eller 60 grader tro

Körde mina Redmi Buds Pro 4 i 60 grader i två timmar, dom fungerade inte direkt efter men någon vecka senare provade jag dom och då fungerade dom fläckfritt och med rent ljud!(no joke LoL)

Hann dessvärre beställa ett par Buds Pro 6 som ersättare under tiden, ingen katastrof för dom låter faktiskt en hel del bättre och så har man i reserv för fler tvättar ....

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

4 år sedan köpte jag mina Hifiman Deva, först nu börjar det synas slitage på nederkant av kuddarna och huvudbandet (snaggad skalle har gjort sitt senaste åren..). Kikade på att beställa nya kuddar... fan kostar ju nästan 1000kr med frakt från hifiman store, då kan man ju beställa nya lurar... Man kanske ska göra en liten uppgradering när man ändå är i farten? Deva Pro ska ju va lite bättre än Deva.. men för en slant till får man ju edition XS... och så var det inte så långt kvar till Ananda.. Men ska man verkligen uppgradera till Ananda när det finns Arya för 510USD?.... Äh vi kör på det!

Jag har inte hört lurarna förut utan går enbart på de enorma mängder lovord som finns där ute. Ska bli kul att jämföra de med mina slitna Deva och AKG k712.

Någon som kan rekommendera vettig eftermarknadskabel till Aryan? Den tar två 3.5mm som input.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av tJev:

4 år sedan köpte jag mina Hifiman Deva, först nu börjar det synas slitage på nederkant av kuddarna och huvudbandet (snaggad skalle har gjort sitt senaste åren..). Kikade på att beställa nya kuddar... fan kostar ju nästan 1000kr med frakt från hifiman store, då kan man ju beställa nya lurar... Man kanske ska göra en liten uppgradering när man ändå är i farten? Deva Pro ska ju va lite bättre än Deva.. men för en slant till får man ju edition XS... och så var det inte så långt kvar till Ananda.. Men ska man verkligen uppgradera till Ananda när det finns Arya för 510USD?.... Äh vi kör på det!

Jag har inte hört lurarna förut utan går enbart på de enorma mängder lovord som finns där ute. Ska bli kul att jämföra de med mina slitna Deva och AKG k712.

Någon som kan rekommendera vettig eftermarknadskabel till Aryan? Den tar två 3.5mm som input.

Denna gillar jag. Har den till mina Arya och Focal Clear.
XINHS 4 Core Single Crystal Copper Silver Plated
Kostade $33 kabeln + $9 för custom
https://www.aliexpress.com/item/1005001738547397.html?
Prisbevaka här https://www.pricearchive.org/aliexpress.com/item/100500173854...

Det bör vara samma material som Nicehck Whitecrane dvs 4 strands silver plated Furukawa copper, 0.06mm*140 each strand, totalt 560st ledare, den ser exakt likadan ut (jag har båda).

Eftersom den är kontakterad som en IEM kabel (MMXC, 2-pin, QDC etc) måste du be om custom och ange:
- 2x3.5mm
- vilken kontakt du ska ha i andra änden mot förstärkaren, de kan göra 6.3mm och XLR också
- och gärna längre än korta standardlängden som är typ 1.2m
- det går att fråga om silver eller black connectors också, de brukar fixa det man ber om
Custom kostade senast 9$ extra för mig. Jag har beställt flera ggr från den Xinhs butiken.

Exempel: Hello, can you customize for Hifiman Arya. 2x3.5mm to 6.3mm, length 1.6m ?

Ali rean slutar om 14h. Nästa bra rea är väl några månader bort. Glöm inte claima coupons och aktivera för mer rabatt.

Även Juzear Limpid bör vara samma kabelmaterial men andra kontakter. Men jag tror inte dom gör custom för stora hörlurar, endast för IEM.
https://www.aliexpress.com/item/1005005572552043.html?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Bytte till Dekoni's Ensemble kablar för cirka en månad sedan och är helnöjd med det systemet. Är inte direkt prisvärt för en hörlur men att bara ha en sladd från ampen med en kortare kabel till varje lur är galet bekvämt.
Hade tidigare en kabel från Hart (3.5mm) samt en Tripowin GranVia (4.4mm) till mina Ananda, tror ärligt talat att jag föredrog Tripowin mer än Hart. Mindre tendens att "rinna" ner från skrivbordet än Hart-kabeln.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver en enkel DAC för mina hörlurar (HD599SE) då jag får massa sprak med nytt grafikkort via moderkortets port. Något tips? Bonus om den kan driva lite matigare lurar i framtiden också.

Köper helst från svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappkossa5000:

Behöver en enkel DAC för mina hörlurar (HD599SE) då jag får massa sprak med nytt grafikkort via moderkortets port. Något tips? Bonus om den kan driva lite matigare lurar i framtiden också.

Köper helst från svenska butiker.

Zendac?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Börjar jakten på nya trådlösa over ear lurar
Idag har jag momentum 4 jag hatar deras touch funktion så jag letar den här gången utan sådant. Hörlurarna används främst till pendling, ljudbok och samtal utomhus.
Budget har jag. Önskemål är så rimligt det går. Säg runt 4K
Andra viktiga ting är att de tål att vara utomhus och såklart bekväma och med hyfsat bra ljud. Används främst Äpple produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Börjar jakten på nya trådlösa over ear lurar
Idag har jag momentum 4 jag hatar deras touch funktion så jag letar den här gången utan sådant. Hörlurarna används främst till pendling, ljudbok och samtal utomhus.
Budget har jag. Önskemål är så rimligt det går. Säg runt 4K
Andra viktiga ting är att de tål att vara utomhus och såklart bekväma och med hyfsat bra ljud. Används främst Äpple produkter.

KEF Mu7, B&W PX8/PX7 s2e, Sony XM5.

Testat KEF Mu7 på Hifiklubben, dom har en väldigt skön komfort och riktigt trevligt ljud. Men allt är ju personligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

KEF Mu7, B&W PX8/PX7 s2e, Sony XM5.

Testat KEF Mu7 på Hifiklubben, dom har en väldigt skön komfort och riktigt trevligt ljud. Men allt är ju personligt.

KEF att hifi klubben säljer de är en gåta i sig. Varumärket är allt för bra för att de skall förstöra dess rykte . Enda nackdelen är pris och touch
Äger KEF R100 och haft det i ca 10 år så de är inte direkt nytt

B&W har jag aldrig direkt fastnat för

Sony har jag hört 4:an tyckte ljudet var nja

De nya Cambridge Audio tycker jag ser intressanta. Tvekar lite eftersom jag hade deras DAC en gång i tiden som hade brister. Hört deras nya streamer som är väldigt bra.

Skall på lokal mässa på fredag och då se om jag kan lyssna på något skoj. Det skall visas fram nya Marantz 10 serien som jag gärna vill se och höra.

T
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

KEF att hifi klubben säljer de är en gåta i sig. Varumärket är allt för bra för att de skall förstöra dess rykte . Enda nackdelen är pris och touch
Äger KEF R100 och haft det i ca 10 år så de är inte direkt nytt

B&W har jag aldrig direkt fastnat för

Sony har jag hört 4:an tyckte ljudet var nja

De nya Cambridge Audio tycker jag ser intressanta. Tvekar lite eftersom jag hade deras DAC en gång i tiden som hade brister. Hört deras nya streamer som är väldigt bra.

Skall på lokal mässa på fredag och då se om jag kan lyssna på något skoj. Det skall visas fram nya Marantz 10 serien som jag gärna vill se och höra.

KEF Mu7 ligger inom din prisbild som du skrev i första inlägget.

XM5 har gjort ett litet lyft jämfört med XM4 i ANC och ljud.

Just det ja, Cambridge har kommit med en nyare modell ja. Den har jag inte testat, men den har fått positiva recensioner.

Okej, vad roligt! Hoppas Marantz kommer leverera

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Just det ja, Cambridge har kommit med en nyare modell ja. Den har jag inte testat, men den har fått positiva recensioner.

Haft Marantz receiver och äger Marantz NA6006
Aldrig hört deras topp modell
Gillar att åka på mässa när jag hinner. Sist McIntosh som jag ej gillade. Äckligt tråkiga.
Bor ej i Sverige. Priset här där jag bor ligger på 4400 så det är lite för mycket
Tänka på saken. Jag gillar annars KEF och hade jag haft gryn så hade jag lätt haft KEF Blade2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Fick lyssnat på Mu7 och gillsde de. Priset är för mycket. Var på Hifi klubben
Var rak på sak och frågade bästa pris. Noll prutning. Frågade även varför priset var så högt. Svar jag fick var att då fick jag fråga producenten.
Försäljaren frågade mig om jag hade sett lägre pris i Sverige. Jag svarade inget utan sa att de är minst 1 år sedan de lanserades.
Så kul är det att ha att göra med den butik

Var och lyssnade på annat skoj
Fick hört MBL enbart 2 låtar
Fin bas och topp om man får vara kritisk
Saknade ordentligt mellanregister och för klinisk så det lät inte skoj.

Sedan Marantz 10 serie med Fyne Audio, stor modell på högtalare, minst 12 tum
Här fick jag lyssnat i ca 1h
Väldigt bra samspel rösten var levande och det lät kul att lyssna. Kanske inte lika djup bas som MBL bas torn. Ändå tillräckligt för att låta bra. Förstärkaren spelade ej på MAX ändå tillräckligt högt
Otroligt fin Marantz det kostar eftersom det behövs båda delarna vilket är 170K vardera

Permalänk
Medlem

Vad göra för att slippa plugga in och ur kablar när man växlar mellan olika hörlurar?

Jag hittade denna "audio switch", kan det vara något.

Jag tänker att eftersom den är passiv (ingen nätdel, inget on/off, ingen strömanslutning) så blir det inga störningar eller annan ljudpåverkan. Pris 350 kronor.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Fyndjägare

Fosi Audio K7 finns upplagd på Amazon nu för 2300kr 1840kr med kod: FOSIK720N
DAC/AMP med mic ingång, bas/diskant kontroller, blåtand, 2.1W i 32ohm via 4.4mm utgången, endast 550mW i 32ohm via 3.5mm men 1W i 16 ohm ur 3.5mm. Oklart gällande effekt vid andra motstånd.
Standardkomponenter, gissar att den låter/presterar/upplevs som de flesta andra TPA6120 baserade förstärkare.
- AK4493SEQ
- XMOS U208
- TPA6120
- USB / Coax / Optisk ingång

Edit:
Hi/low gain verkar finnas genom att klicka på volympotten och Ingen gainswitch (tror jag) men volymen är digital och börjar lågt. Inga problem med känsliga IEMs enligt Gadgetrytech. Nu blev den lite mer intressant 😀

https://www.amazon.se/Fosi-Audio-K7-H%C3%B6rlursf%C3%B6rst%C3...

Techpowerup verkar ha ett hyggligt objektivt och informativt test.
https://www.techpowerup.com/review/fosi-audio-k7-gaming-deskt...

https://fosiaudio.com/pages/fosi-audio-k7-dac-amp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mumu55 FOSIK720N ger 20% rabatt på priset på svenska Amazon. 1 839,99 kr känns överkomligt.